Jump to content

Våpen i posten


Remedy

Recommended Posts

Med alt antivåpenhysteriet og krav om oppbevaring og alt papirstyret på kjøp av våpen og ammunisjon så stusset jeg litt når jeg plukket opp en ny rifle på posten.

 

Børsa er en halvautomatisk rifle og kom komplett i en pappeske og jeg ble aldri spurt om legitimasjon eller noe slikt. Jeg hadde jo hentekoden og måtte signere på datapaden men det kan jo hvem som helst gjøre.

 

Thoughts ? :?

Link to comment
Share on other sites

I Sverige må man vise leg ved henting av pakke på posten uansett hva det måtte være. (Tror jeg, rett meg hvis dette er feil).Dette er vel for å sikre seg at rett person får rett pakke.

 

I Norge slipper du det, men av og til må man vel signere ved henting. Har flere ganger signert med "Falsk Underskrift", ingen som har stoppet meg enda :mrgreen:

 

Skal ikke våpen sendes adskilt? At våpen og vital del sendes hver for seg? Slik at ved tyveri/borte i posten så er ikke våpenet samlet og "operativt"?

Jeg mente iallefall at det var slik, kanskje på tide å lese seg opp igjen?? :?

Uansett har hentet hagle på postkontoret selv jeg, uten å vise noen papirer av noe slag og JA våpnet kom i en pakke og var dermed fullt skytbart.

 

Kanskje det er slik fordi ingen har gått amok med mævser'n på lokale postkontoret enda???

Link to comment
Share on other sites

Fjernsalg av våpen har vært forbudt i USA i over 40 år også. Det er bare oss med FFL (Våpen -handler/-produsent/-importør/-samler lisens) på bostedsadressen som får skytevåpen levert på døra. Uten FFL får man ikke engang kjøpt håndvåpen hos forhandler utenfor hjemstaten og våpen sendes ikke med posten. Man må benytte FedEx, UPS, DHL, etc.

 

Kanskje lurest å la denne sovende bikkja ligge i fred?

Link to comment
Share on other sites

Ved transport av våpen når man ikke har våpenet under oppsyn så skal man skille en vital del. Når det gjelder sending av våpen så er det ingen regler om dette men mange som blander disse.

Men alle forhandlere sender komplette våpen og jeg tviler på at de hadde gjort det hvis det hadde vært en lov mot det.

 

Når det gjelder underskrift og legitimasjon ved henting av pakker så har dette blitt påkrevd de siste gangene jeg har hentet pakker på posten(i butikk) og tollpost (i butikk). Vet ikke om dette er nasjonale innskjerpinger eller om det bare er de lokale her som har skjerpet inn. Jeg syntes iallefall at det er veldig bra man må vise legg ved henting av pakker. Er ellers lett for at noen sniker i postkasser og henter pakkelapper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplevde at en pakke til meg, med våpen-ting (ikke fullt fungerende våpen) ble utlevert ved en feil til en annen fyr. Jeg ble litt lang i maska når jeg møtte opp og fikk beskjed om at nei, den pakken var allerede levert ut. Etter mye om og men fant de liksom pakken min, som da brått var en myk pakke med hva som kjentes ut som en ullgenser. Selvsagt med et helt annet navn på lappen. Utrolig nok beholdt jeg roen, påpekte at dette var feil pakke, og sendte de ut igjen.

Da hadde faktisk fyren som hadde fått utlevert pakka mi levert den tilbake, riktignok åpnet, men det manglet ikke noe.

 

Jeg vil nok aldri stole nok på posten til å sende fungerende våpen.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor noen merker pakken med hva det inneholder er for meg ubegripelig siden det overhode ikke er noe behov for det. Jeg kjøpte en rifle fra en fyr i nord, jeg bor i Oslo, og jeg fikk rifla som norgespakke med sluttstykket bare tatt ut og lagt ved siden av. Trengte ikke å signere på noe eller vise legitimasjon, pakka kunne blitt henta av hvem som helst og hatt en fullt fungerende rifle. Jeg sendte papirene til selgeren rekommandert siden jeg ville ha dokumentasjon på at det er faktisk er selgeren som får ervervstillatelsen, står jo tross alt personnummeret mitt der, og jeg ønsket sporing siden jeg ikke stoler på posten, har selv jobbet der en liten periode så jeg har opplevd litt. Så jeg hadde forventet at rifla ble sendt rekommandert, jeg hadde uten tvil gjort det for da hadde jeg hatt ryggen fri hvis posten hadde levert ut feil pakke til feil person eller hvis kjøper hadde vært en drittsekk og sagt at han ikke hadde fått noe våpen når han hadde det.

Link to comment
Share on other sites

Send rifla uten vital våpendel( IKKE MERK PAKKEN MED INNHOLD) Når kjøper har fått pakken, så sende vital våpen del i egen pakke. Tryggere en det kan det vel ikke gjøres. At noen tar sjansen på å sende et komplett fungerende våpen i posten er jo helt idiotisk.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en Sauer fra DFS og den kom som bedriftspakke i oppkrav, - må kvitteres ut,- og sluttstykket kom en pakke for seg selv.

 

Og så var det en liten bagatell av nesten 18 høvdinger som måtte legges på bordet før eskene ble overlevert! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Når pakkene er umerket er jo ikke sjangsene enorme for at noe skal skje. "Going Postal anyone? " :lol:

 

Sålenge det fungerer er det kansje ikke vits å påpeke det.

Kanskje kammermoderatorene kan slette hele denne tråden før våre allmektige sosialistlederes byråkrater får ferten av dette og lager trøbbel. :?:

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen legitimasjonkrav ved henting av vanlige pakker. Kun rekk og pum samt verdisending. Hvis pakken er en rett hjem på døren så er det legitimasjonskrav. Samt at en del firmaer (mobiltelefonselgere) har avtale med posten på kun personen pakken er adresert til får hente den, og må framvise legitimasjon for registrering.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen legitimasjonkrav ved henting av vanlige pakker. Kun rekk og pum samt verdisending. Hvis pakken er en rett hjem på døren så er det legitimasjonskrav. Samt at en del firmaer (mobiltelefonselgere) har avtale med posten på kun personen pakken er adresert til får hente den, og må framvise legitimasjon for registrering.

 

Nja- i den lokale Kiwi post i butikk må jeg vise leg på samtlige pakker. Jeg vil ikke at den lokale flaskesamleren skal ved ett uhell få utlevert min pakke med våpendeler. Enten det er en pakke med børse uten sluttstykke eller ett komplett våpen en idiot sender.

 

Fra posten.no

" Ved utlevering av registrerte postsendinger kan adressaten pålegges og legitimere seg".

 

Tidligere vet jeg at posten krevde at våpen skal sendes i to pakker- ett for sluttstykke og ett for selve våpenet. Men det kravet finner jeg ikke igjen på posten.no.

Eller kanskje det var våpenloven som regulerte det.... hakke peiling!

Link to comment
Share on other sites

Når pakkene er umerket er jo ikke sjangsene enorme for at noe skal skje. "Going Postal anyone? " :lol:

 

Sålenge det fungerer er det kansje ikke vits å påpeke det.

Kanskje kammermoderatorene kan slette hele denne tråden før våre allmektige sosialistlederes byråkrater får ferten av dette og lager trøbbel. :?:

+1

Kan me legge denne ballen død nå, og slette tråden!

Link to comment
Share on other sites

Det er merkelig at enkelte her på kammeret skal lage et problem av et ikke eksisterende problem, våpen forsendelse i post fungerer utmerket her i Norge, så noen

videre debatt om dette temaet kan jeg ikke se at det er noen grunn for.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...