Jump to content

Skal kjøpe salong, men hvilken?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Da var leiligheta solgt, og den gikk milevis over takst :mrgreen: så nå skal jeg påskjønne meg en liten sak før pengene ryker på sparekonto.

 

Har lyst å kjøpe salong som skal brukes til mengdetrening samt kråkejakt med sub-ammo.

 

Er det 22LR eller 17HMR jeg bør gå for?

 

Og jeg har tenkt å tråle bruktmarkedet noe, hvilken salong skal jeg se etter? Har i utgangspunktet lyst på en halvauto, men har forstått det slik at det fort blir mye mikk-makk med dem?

 

Det skal og settes demper på den.

Link to comment
Share on other sites

Sako Quad heavy barrel med løp i .22LR og 22win Magnum / 17HMR

 

Kan se etter den da :)

 

 

eg kjøpte meg nyleg ein Savage 64f 22lr. kjempenøgd med den :) billig og god halvauto.

 

Takk for tipset :) Ikke vært videre plaget med den altså?

 

Glemte å si at jeg er av den større typen, er 196 høy og må derfor ikke ha "barneutgaven" av en salongrifle. Gjerne en som er litt oppbygd på kolben, samt litt lengre kolbe.

 

Jeg snakket med en onkel som har salong, han sverget til CZ. Mente det ikke var noe som var så funksjonelt og fint, men den var bolt da.

Link to comment
Share on other sites

eg kjøpte meg nyleg ein Savage 64f 22lr. kjempenøgd med den :) billig og god halvauto.

 

Takk for tipset :) Ikke vært videre plaget med den altså?

 

Glemte å si at jeg er av den større typen, er 196 høy og må derfor ikke ha "barneutgaven" av en salongrifle. Gjerne en som er litt oppbygd på kolben, samt litt lengre kolbe.

 

Jeg snakket med en onkel som har salong, han sverget til CZ. Mente det ikke var noe som var så funksjonelt og fint, men den var bolt da.

 

----

 

Nei. men har hørt at noken syns den veksler dårleg med sub-ammo. Det er dog ikkje eit problem eg har med min. har foreløbig ikkje møtt på mateproblem.

 

Men mtp på høgden din så kan det vær orginal-stokken på savagen kan bli litt i minste laget :P

Link to comment
Share on other sites

Kan love at en flunkende ny CZ 455 med løpskifte er et godt kjøp! jeg kjøpte med 22Lr og 17.HMR.

 

God presisjon i 22'n, og 17.HMR'n er et kapittel for seg selv. skyter samlinger på størrelse med en 50-øring på 100m :mrgreen: .

 

Du får i hverfall Cz 455 med mange forskjellige stokker, så den kan være verdt å kikke på. CZ og Sako'n er boltrifler.

Link to comment
Share on other sites

Tja. I og med at jeg ønsker å bruke denne til mengdetrening er det nok fint om det er et godt avtrekk på den. Og den "pakken" med CZ, kit, kikkert osv, begynner å høres litt dyr ut...

 

Det som hadde vært ideelt hadde vært en salong med fint avtrekk, ferdig pakke med demper og kikkert.

Link to comment
Share on other sites

har hatt brno2-toz17 salonger tidlegere. brno dengangen hadde også dårlig avtrekk,mens den billige toz hadde ganske bra avtrekk. hadde det ikke vært for begrensningene jeg følte 22lr hadde på jakt så hadde jeg nok hatt toz rifla ennå. derfor ble det cz i 22wmr til jakt bruk. ser du nevner pris,da har jo jaktdepotet savage "pakker" dei har vistnok god presisjon og avtrekk rett fra esken..

Link to comment
Share on other sites

Tja. I og med at jeg ønsker å bruke denne til mengdetrening er det nok fint om det er et godt avtrekk på den. Og den "pakken" med CZ, kit, kikkert osv, begynner å høres litt dyr ut...

 

Det som hadde vært ideelt hadde vært en salong med fint avtrekk, ferdig pakke med demper og kikkert.

 

 

Kitet for å fikse avtrekket som nevnes lengre opp her koster vel ca en 100lapp :)

Og det anbefales, avtrekket blir faktisk godt etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Brukt matchgevær (Anschutz, Walther); ligger slike jevnlig på finn til latterlig lave priser.

 

 

Kjempevåpen kvalitet og presisjonsmessig!

Men til generell "salongriflebruk" har de 2 store ulemper:

De er tunge, oftest tett under 5 kg.

Det er enkeltskuddsvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Brukt matchgevær (Anschutz, Walther); ligger slike jevnlig på finn til latterlig lave priser.

 

Enig at man kan gjøre et kupp på brukte matchgevær, men når jeg ser at trådstarter ønsker å sette demper på, er jeg i tvil

om det er det rette valget.

De fleste Anschutz matchgevær er vel "trangboret" i løpsmunningen. Sjangsen er vel stor for at den fine presisjonen

går heden hvis man gjenger, evt. kapper ??

Vet at det finnes løsninger som gjør at man kan montere demper uten å gjenge.

Link to comment
Share on other sites

Vel, vil ikke ha enkeltskudds, da det skal brukes til mengdetrening. Og det må være mulighet for montering av demper.

 

Samt det er veldig fint om det ikke veier all verden!

 

Om det er bolt eller halvauto er ikke så farlig :)

Link to comment
Share on other sites

De fleste Anschutz matchgevær er vel "trangboret" i løpsmunningen. Sjangsen er vel stor for at den fine presisjonen

går heden hvis man gjenger, evt. kapper ??

 

Kappet min mod 54 til 45cm og gjenget (riktignok til M18); presisjonen endret seg ikke, men den foretrekker nå annen ammo enn før (skyter feks Stinger med god presisjon); mater den stort sett med CCI STD siden jeg har masser av den.

At løpene har choke er sikkert sant; at det er det som gir presisjonen tror jeg er ammustuehistorier....

 

Magasin er det verre å gjøre noe med; men fullt mulig. Lurte litt på om jeg ville savne magasinet, men gør egentlig ikke det.

 

Smak og behag egentlig; 2000kr for en børse, uten magasin og litt tung, i toppklasse; eller 4000kr for en CZ ell.

Link to comment
Share on other sites

Uten tvil hadde eg gått for cz 455. Du kan du kjøpe 17 hmr løp i tilleg, koster det 1500 kr for et løp.

Siden du vi ha mengde trening så ville en sånn vert fint, eg skal ha meg en når den kommer i links.

 

Ellers så er jo ruger 10/22 et morro våpen vist du vil ha halvauto.

 

Eg skal ha meg en takedown no når den kommer for salg her i norge, par månder så e den her :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

CZ salongene er fine saker de, men de er jo innmari små og nette da. Fine for kortvokste, småjenter osv. ;-) men dersom du er skikkelig utvokst kan jeg anbefale Savage TRR som har normalstørrelse på stokken. Hentet meg en slik selv på Depotet nå. Kjente også på CZ naturligvis, men den var alt for liten til meg på 202cm.

 

http://www.wildlifehunters.com/savagemarkiitrreview.htm Jeg har satt på En Leupold VX-R 3-9x50. Tror det er en helt fin rigg til generell moroskyting og trening.

 

Smak og behag spiller selvfølgelig også inn.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg ville kjøpt en CZ 455 American uten å blunke. Har selv en CZ 455 Thumbhole Varmint med både .22LR og .17HMR-løp kappet til 43cm. Dem som har skrevet om avtrekket tidligere i tråden har helt rett. Avtrekket er ikke så "crisp" som man gjerne skulle ønske, men så vet jeg ikke igjen hvor mye man kan forlange av et våpen i denne prisklassen. Selv har jeg også kjøpt YoDave-settet, men har ikke hatt nerver til å forsøke å bytte ut originaldelene :roll:

 

Det er også et veldig nett og kort våpen, men fordelene og ulempene dette medfører. Selv ser jeg at jeg sannsynligvis må sette på noen shims på kolben for å få den tilstrekkelig lang. Ellers må jeg "litt bakpå" kolben for å få perfekt anlegg. Så sånnsett er dette en PERFEKT juniorrifle eller "damerifle" :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte nylig CZ 455 American (22lr+17hmr). Den er skikkelig diggbar! Men som nevnt her tidligere, vær obs på lengden. Jeg synes også den er litt i korteste laget, og jeg er 175 cm. Utover det anbefales den på det varmeste.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest mye rundt, samt snakket med kjenninger, så har valget falt på CZ 455. Det med løpsbytte frister, prisen frister, og skryten vedr. presisjon frister! Så jeg skjønner ikke hva mer man kan ønske seg :)

 

Jeg har og funnet denne ned til 4500,- inkl. kikkert og lyddemper i 22lr.

 

Går for 22lr i første omgang, for så å kjøpe inn ett 17hmr-løp.

 

Så et par spørsmål:

For å kjøpe et 17hmr-løp, så må jeg vel søke? I så tilfelle vil det kanskje være lurt å levere inn en søknad på det i samme slengen? De er vel gyldige i 1 år?

 

Disse pakkene inkluderer ofte en demper, Sako quad alu. Er denne ok? Eller bør jeg heller kjøpe uten..?

 

Og kikkerten, en Gamo 4x32 er vel bare skrot? Er det "plass" til hvilken som helst kikkert? Sitter vel ikke picatinny skinne på disse vil jeg tro..?

Link to comment
Share on other sites

fredrik Jeg har Sako demperen på min. Demper bra den. Ikke det at det er så mye lyd å dempe. Du må søka ja, og de er gyldig 1 år. Like greit å søke samtidg så sparer du penger :) Kan visst forlenges med 6 mnd? Kikkerten vet jeg ikke noe om. Det er ikke skinne på riflen nei. Du får ikke hvilken som helst kikkert på grunnet hevarmen. Jeg har en Redfield Revolution 2-7x33 som akkurat går klar.

 

Lurer på å kjøpe ekstra løp jeg og. Spesielt etter at jeg fant ut hvor enkelt det var å skifte :mrgreen:

 

JanT

 

Her er min. Duracoatet pipe/låskasse og demper. Ligger masse bilder her og på nett.

 

CIMG6247.jpg

 

CIMG6246.jpg

 

CIMG6244.jpg

 

CIMG6241.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei.

 

Skal til innskaffelse av ei rifle som jeg hovedsaklig skal bruke på kråke,måker,katter. Gjerne kaniner også. Da er vell 22lr ikke lov?

 

Har en rem 700 30-06 men synns det blir litt vell mye på så "smått".

 

Hva blir det riktige for meg? 22lr? er ikke det litt tamt? (mener ikke og lage noe bråk nå) :P

Vet om 17hmr, men er ikke noe kaliber jeg har kjennskap til....

 

Ville hatt noe i en "mellomting".

 

Er halvauto og annbefale?

 

Gjerne noe som ikke koster "skjorta"

 

Setter pris på gode råd, og gjerne egne erfaringer :)

Link to comment
Share on other sites

Korti ble katte jakt lov da?

Har du tatt en titt på cz 455? Den kan du få med 22lr/17hmr og 22 wmr.

22 lr kan du bruke på alt det du har skreve utenom katt.

30.06 kan du også bruke på småvilt.

Ta deg en titt på tuben ang 17 hmr, og du kan søke her inne på det. Er skreve en del om det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...