Jump to content

Nok en "valg av våpen og hjelp med søknader" -tråd


dufus

Recommended Posts

Skal levere første søknad på kortpang nå, og vil gjerne ha noen innspill rundt våpenkjøp. Jeg skyter kun for gøy og har ingen ambisjoner om å hevde meg, men kan jo tenke meg å gruse kompisgjengen i blikkboks-skyting. Har dessuten lyst til å prøve praktisk etter hvert.

 

9MM

Her går jeg definitivt for en CZ Shadow. Har tenkt å vente med kjøp til 2012-modellen kommer i butikkene, jeg går for den om ikke prisen blir drøy. Bruksområde i søknaden blir vel militærfelt?

 

Sikler også på M&P i 9mm eller .40, men Shadow blir et mye bedre valg. Kan jeg evt kjøpe M&P compact til spesialfelt senere?

 

 

22LR

Her er jeg ute etter noe som spiser alt av ammo (cci standard) og er bra til billig felt/praktisk-trening. Lyddemper hadde også vært bra. Jeg har tilgang til privat land å trene på, men må vise litt moderasjon der mtp støy.

 

Hva skriver jeg som bruksområde på søknad?

 

Ruger SR22

DA/SA som skal funke med det meste av ammo. Bra pris. Har egentlig lyst på denne, men burde sikkert kjøpt noe med lenger siktelinje og bedre avtrekk som førstepistol. Og hvorfor i all verden er det sikring på en DA/SA med decocker..? Det finnes heller ikke løp gjenget for demper atm? Sperrer denne for evt M&Pc til spesialfelt?

 

Ruger 22/45, 4.5"

Fabrikkgjenget. Bytter nok ut avtrekket med et volquartzen kit om det blir denne.

 

Hammerli X-esse

Liker kortversjonen best. Driftssikker nok om jeg ikke får en mandagsversjon, og helt greit avtrekk.

 

 

Revolver

Kommer neppe til å kjøpe, men det hadde vært gøy med en S&W model 60 for shit & giggles. Blir i så fall til spesialrevolver. Passer den umodifisert i boksen med 3" løp?

Link to comment
Share on other sites

Et kjapt spørsmål, hva er forskjellen på nåværende Shadow og 2012-versjonen?

 

Sitat fra http://www.czub.cz/en/news/news/517-cz-75-sp-01-shadow-2012.aspx:

CZ 75 SP-01 SHADOW 2012

The CZ 75 SP-01 SHADOW 2012 pistol differs in new procedures and operations added as a part of the serial production process (e.g. the manual fitting of the barrel, the lateral definition of the free movement of the bolt and the sophisticated trigger mechanism). The gun has a burnished barrel and its "orange 2012" name is based principally on its long thin and aluminium grips of that colour. The weapon is presented in an identical case to that of the CZ 75 TS CZECHMATE.

 

Features:

handmade barrel matching and precise slide side setting

Improved trigger mechanism

polished barrel

metal polished recoil spring guide

polished recoil spring + recoil spring set (13 lbs. And 11 lbs.)

polished main spring + main spring set (13 lbs. And 16 lbs.)

buffer set (3x thick, 2x thin)

orange grips - thin, long (aluminium)

3x magazine with aluminium magazine bottom (orange)

defender type rear sights and red fiber optic front sight 5,5 x 2,5 x 1 mm

newly designed sa/da hammer

cleaning oil, loader, cd, polymer case

 

 

> Better shooting comfort, increased accuracy.

 

> More stable recoil during shooting. Parts service life increased.

 

> Smooth and precise trigger mechanism."

 

Venter spent på at pistolen slippes, så noen som vet hva de driver med får klådd på den og gitt oss en konklusjon. Kunne egentlig spart meg for de oransje delene, så satser på at forbedringene nevnt over ikke bare er hype.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

Hva skriver jeg som bruksområde på søknad?

Hvis du ikkje veit det, korfor skal du søke? :roll:

Spøk til side. Handvåpen vert berre innvilga til konkurranseskyting. Det er jo bare du som veit kva du vil konkurrere i?

Vel, det ser ut som at du har forelska deg i nokre spesielle våpen, men ikkje veit kva konkurransegreiner du kan bruka dei i. Eit ikkje ukjent problem, særleg ikkje sidan NSF har voldsomt mange greiner å få oversikt over på 6 månader. Husk derfor at klubben er ein botnlaus ressurs med tanke på detaljinfo.

 

CZ Shadow og M&P 9mm kan søkast til grovfelt og til militærfelt

M&P i .40 berre til militærfelt

M&P Compact går til spesialpistol om dei ytre måla og vekta passar regelverket. Den kan også søkast til grovfelt og militærfelt (i 9mm) eller til militærfelt (i .40/.45)

 

Ruger SR22 KAN sperre for M&Pc i spesialfelt, særleg om du søker den til spesialpistol. Korfor sikring? Vel. Først og framst fordi USA's våpenlovar krev det.

 

S&W m60 går rett i kassa.

Link to comment
Share on other sites

Lure meg inn i tråden med et spørsmål og to.

Er den mye forskjeld på 2012 mod i forhold til costom versjonene som selges hos Pedersen våpenlager og wingevåpen??

Tenkte og kjøpe en shadow standar nå og tune den ettervert sånn som dei har jort.

Men burde jeg vente til den nye kommer??

 

Mvh flesjå

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikkje veit det, korfor skal du søke? :roll:

Spøk til side. Handvåpen vert berre innvilga til konkurranseskyting. Det er jo bare du som veit kva du vil konkurrere i?

Det er pokker ikke alltid trivielt. Om man ønsker å skyte praktisk, så er den vanlige veien å gå via standard sikkerhetskurs og baneskyting, anskaffe eget våpen, gjennomføre praktisk godkjenningskurs, SÅ blir man medlem av NFPS, og kan søke på våpen til grenen.

Link to comment
Share on other sites

det ser ut som at du har forelska deg i nokre spesielle våpen

Ja, jeg synes det er viktigere å kjøpe en pistol jeg har lyst på enn om øvelsen den passer best i heter grov- eller militærfelt. Bør jeg skamme meg? Jeg kunne nok kortet ned innlegget og endret temaet til "hvordan få kjøpt M&P når førsteprioritet er Shadow", men synes det er greit å dele litt og få innspill.

 

Jeg forklarer vel greit hva 22-en skal brukes til. Problemet er at NSF har mye å velge i, men "finfelt" blir sikkert ikke feil..

 

M&P Compact går til spesialpistol om dei ytre måla og vekta passar regelverket.

Jepp. Vekta går greit, men jeg har ikke tilgang til noen kompakt-versjon å måle på. Noen som vet om den passer?

 

Ruger SR22 KAN sperre for M&Pc i spesialfelt, særleg om du søker den til spesialpistol.

Mao er alternativene mine:

1. Først kjøpe M&P 40 (militærfelt), deretter Shadow til grovfelt og så SR22 til fin/spesialfelt.

2. Kjøpe Shadow til militær/grov, deretter M&Pc til spesialpistol og til slutt SR22 til finfelt.

 

Hvis jeg dropper revolver og vil ha en 1911 i stedet må jeg altså søke og kjøpe våpen 4 ganger, i en bestemt rekkefølge. Rart jeg spør og graver litt før jeg setter i gang..?

 

Korfor sikring? Vel. Først og framst fordi USA's våpenlovar krev det.

Meg bekjent både selges og produseres det håndvåpen uten manuell sikring der borte.

Link to comment
Share on other sites

det ser ut som at du har forelska deg i nokre spesielle våpen

Ja, jeg synes det er viktigere å kjøpe en pistol jeg har lyst på enn om øvelsen den passer best i heter grov- eller militærfelt. Bør jeg skamme meg?

 

Du bør skamme deg litt, siden du tydeligvis er mer opptatt av å eie et kult våpen, enn å utøve sporten.

 

Man starter ikke med elgjakt fordi man ønsker seg en børse i 30.06, det er omvendt.

Link to comment
Share on other sites

Korfor sikring? Vel. Først og framst fordi USA's våpenlovar krev det.

Meg bekjent både selges og produseres det håndvåpen uten manuell sikring der borte.

 

Riktig + import også. Hadde dette vært tilfelle hadde et tosifret antall håndvåpen jeg eier, type Sig, Glock, xD, etc., vært ulovlige.

Link to comment
Share on other sites

det ser ut som at du har forelska deg i nokre spesielle våpen

Ja, jeg synes det er viktigere å kjøpe en pistol jeg har lyst på enn om øvelsen den passer best i heter grov- eller militærfelt. Bør jeg skamme meg?

 

Du bør skamme deg litt, siden du tydeligvis er mer opptatt av å eie et kult våpen, enn å utøve sporten.

 

Man starter ikke med elgjakt fordi man ønsker seg en børse i 30.06, det er omvendt.

 

 

Og man starter ikke nødvendigvis med skyting for å bli verdensmester heller...

 

Sånn jeg tolker OP så skyter han mest for gøy og har på sikt lyst og prøve praktisk.

CZ'en er jo i så måte et utmerket valg til production.

 

Så hva så om han syntes det er mer fristende å skyte med en SR22 enn en eller annen såkalt "rørtang" ?

Merker jeg blir litt provosert av disse holdningene enkelte har om at eneste aksepterte våpen

å kjøpe er rendyrkede konkurransevåpen.

 

Mange har skyting som en hobby, uten store ambisjoner om å hevde seg i konkurranser.

Og da mener jeg at det riktige våpenet for vedkommende er det som resulterer i mest

skyteglede, selv om det har noen tommer for kort siktelinje og veier litt for lite..

 

Så jeg sier kjør på med SR22'en hvis det er den du har lyst på.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg dropper revolver og vil ha en 1911 i stedet må jeg altså søke og kjøpe våpen 4 ganger, i en bestemt rekkefølge. Rart jeg spør og graver litt før jeg setter i gang.

 

Jeg vil tro du kan få godkjent en .40 2011 for NFPS Standard selv om du har en M&P Compact i 40 fra før, evt. gå for en M&Pc 9mm. Om du i skrivende stund kan få godkjent en 1911 til den nye single stack divisjonen aner jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

@dufus:

Omgrepet "spesielle våpen" er ikkje meint å vera karikerande frå mi side. Sjølv berre måtte eg ha ein Government 1911 i .45ACP. Og fekk meg eit durabeleg handicap i militærfelt. Ser ingenting feil eller moralsk forkasteleg ved det. Morro er det lell.

 

 

M&P Compact skulle gå greitt i spesialpistol. Einaste kan vere om magasinbotnen ikkje er rekna med i fabrikkmåla. Du har likevel 15mm å gå på, pluss at du kan vinkle våpenet i kassa pga det korte løpet. Heilt krise, og du kan dremle litt på magasinet.

H: 4,3" = 110mm Max=125mm

B: 1,2" = 31mm Max=35mm

L: 6,7" = 171mm Max= 185mm

V: 21,7 Oz = 616 g Max= 800g (Vekt på 9mm)

(Måla henta frå S&W's heimeside.)

 

Ellers kan jo Compacten søkast til ei av sivilpistolgreinene til NFPS, har ikkje oversikten der.

 

Mao er alternativene mine:

1. Først kjøpe M&P 40 (militærfelt), deretter Shadow til grovfelt og så SR22 til fin/spesialfelt.

2. Kjøpe Shadow til militær/grov, deretter M&Pc til spesialpistol og til slutt SR22 til finfelt.

 

Hvis jeg dropper revolver og vil ha en 1911 i stedet må jeg altså søke og kjøpe våpen 4 ganger, i en bestemt rekkefølge. Rart jeg spør og graver litt før jeg setter i gang..?

Du kan ikkje ha ein "1911 i stedet for" ein revolver. Einaste likskapen mellom 9mm pistol og .38 revolvar er at begge våpen kan brukast i NSF's grovprogram. Revolvar kan elles ikkje brukast i militær, kun i revolverprogram.

 

For å få lankane på både Shadow, M&P og 1911, ville eg søka 1911 til militærfelt, Shadow til grovfelt og M&P til praktisk når den tida kjem. Eller når du har nok stevner til å kjøpa reservevåpen.

.22 smetter du inn som du vil; søk finfelt samtidig som du søker M&P Compact (9mm) til spesialfelt. Javisst kan ein M&P Compact brukast til grov og militær. Men den er totalt uegna, og det er politiet plikta til å ta omsyn til.

Husk berre at du ikkje treng oppgje modell eller fabrikant om du ikkje er sikker. Og du var jo ikkje sikker, du lurte på både ein SR22, ein Ruger 22/45 og ein X-esse. Då ville eg bare skrive kaliber og bruksområde (finfelt). Ikkje modell.

Heller ikkje har minste-pipelengd-rubrikken på våpensøknaden nokon relevans for håndvåpen. Av logiske grunnar :lol:

 

Apropos det å søke i bestemt rekkefølge: Det har lite for seg å gå krokveier. Å oppleva at nokon prøver å lura ein, gjer ein ikkje særleg velvillig overfor vedkommande. Dette gjeld naturlegvis også forvaltarane på Pass&Pang-avdelinga. Mange søknader på ein gong = kvantumsrabatt. :mrgreen: Eg meiner ein kjem lengre ved å setje seg grundig inn i regleverket og deretter gjere reide for våpenbehovet sitt skriftleg (legg gjerne eit notat ved søknaden).

 

Eg likar din "approach" til sporten, den er så bånn ærleg: "Våpen først, konkurranse etterpå". :D

Ikkje som me ordinære hyklarar brukar å seia: "Kva våpen treng eg til den og den konkurransen..." Hvis me likar eitt av alternativa, så kan me kamuflera våpenkjøpet med: "det 'treng' eg til denne konkurransen". For, det er jo å konkurrera som er målet. Ikkje det å eiga ein kul smellmaskin! Å neida :angel:

Link to comment
Share on other sites

Jeg var litt på samme måten, med at jeg ikke noe utpreget konkurransemenneske. Har hatt terrengsykling i en eller annen form som lidenskap i mer enn 15 år, og tror jeg har deltatt på ritt 5 ganger. Ingen av dem var plagsomt morsomme, og iallefall ikke verdt innsatsen. Så når jeg startet å skyte og etterhvert anskaffet våpen, så gjorde jeg det fordi jeg syns det var morsomt å skyte, og ikke fordi jeg nødvendigvis ville konkurrere i konkurranseform x, y og z. Etter anskaffelse viste det seg riktignok at det var veldig morsomt å skyte stevner, og nå gleder jeg meg stort til KO2012!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Vekker til live denne igjen. Jeg har nå tenkt å kjøpe min første pistol, og siden jeg ikke helt vet hvor dette bærer hen tenkte jeg å starte med felt som jeg synes virker mest spennende. Nedenfor er liste og rekkefølge jeg ønsker å starte med litt også for å evt spare opp penger til bedre våpe etterhvert.

1) Ruger SR22 til spesialfelt. En rimelig og grei pistol slik at jeg kommer igang med felt.

2) En 45 1911 variant til militærfelt. 45 er et artig kaliber og den vil heller ikke evt sperre for en matchpistol i grovfelt senere.

3) Matchpistol i 22 til bane og finfelt. Spørsmålet er hvorvidt Ruger'en kan sperre her? Den er jo hvertfall ikke egnet til match på bane.

4) Revolver i 38 eller 357 magnum til felt.

Senere får jeg evt vurdere oppgraderinger eller andre klasser.

 

Spørsmålet er hvorvidt jeg kan søke på alle disse 4 i min første søknad og om Ruger kan sperre for en 22 matchpistol senere?

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. For å eliminere mulighetene for krøll så kommer jeg da til å søke på disse 4 samtidig, men kjøpe i rekkefølgen nedenfor etterhvert som jeg kommer igang. :)

1) .32 til spesialfelt. En rimelig og grei pistol slik at jeg kommer igang med felt.

2) En 45 1911 variant til militærfelt.

3) Matchpistol i 22 til bane og finfelt.

4) Revolver i 38 eller 357 magnum til felt.

Link to comment
Share on other sites

Søk på

 

22lr til finfelt

9mm til grovfelt

.40sw til militærfelt

Mag-kaliber til mag 1 eller 2.

 

Dersom ikke ditt våpenkotor er kjipe av seg så får du innvelget alle 4. Dersom du søker 9mm til militær vil de peke til at du har "egnet" våpen til grov også, og derfor ikke innvilge grovvåpen.

 

Dette var presis det jeg gjorde og jeg fikk alle 4.

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo egentlig et klassisk oppsett, men ved å gjøre det på den måten får jeg et par utfordringer ift hvordan jeg ønsker å komme igang. Felt er uten tvil det jeg synes er artig og dersom jeg skal ha 22 matchpistol så bør jeg legge litt penger i den. Det var derfor jeg hadde litt lyst til å starte med et noe lavere kaliber på spesialpistol. Disse kan man få ganske rimelig. Deretter er 45 et artig kaliber som jeg ikke har lyst til å utelukke med med en .40sw, samtidig som det vel ikke er så veldig artig å konkurrere med en 9mm mot feks en Pardini 32 i grovfelt. Jeg får vel fundere litt til, men tanken var på litt lenger sikt å legge penger i en 22 match og ikke med en gang. 22 er jo billig å skyte med også og det var derfor jeg tenkte at en 22 i spesial kunne være en fin og rimelig start.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår absolutt tvilen. På en side vil man jo gjerne ha litt "kule" våpen, på en annen side er det jo også morro å vinne noe, eller i hvertfall komme litt opp på rankingen når man skyter stevner. Uansett, slik jeg har forstått det så kan du utelukke spesialpistol, det får du innvilget uansett da det er visse mål den skal under, og de fleste grovvåpen vil ikke kvalifisere seg likevel. Jeg tror også du vil være tvunget (i hvertfall intil du har krav på reservevåpen) til å velge mellom .40 og .45, jeg ser ikke helt hvordan du skal kunne få innvilget begge deler med mindre du skyter Dynamisk i tillegg. Etter den inputen jeg har fått fra de som faktisk vinner stevner i spesielpistol, så er det en lett kappet og filt X-Esse i .22 som er noe å ha i den klassen. Da kan du jo kjøpe en god matchpistol til fin i .22 og en spesialpistol i .22. Rimelig over tid da du slipper å ha ammodepo med mange forskjellige kalibre :)

Link to comment
Share on other sites

.32 Auto... Den kan du bruke i grov, var det ikke slik at du ikke ville sperre groven, og det var grunnen til at du gikk for .45 ACP? :winke1:

Du burde vurdere å starte med å kjøpe en matchpistol, selv om den er dyrere. Da ligger fortsatt veien åpen for en .22lr spesialpistol. Min pistolklubbs beste skytter sa en gang: "Bruk dobbelt så mye penger på en matchpistol som det du har råd til." Og han står på pallen i NM år etter år i flere forskjellige klasser. Men han trener nesten bare finpistol.

 

Et godt økonomisk kompromiss er de fabrikkmodifiserte X-esse'ne :!: Dette er nemlig også et ok matchvåpen. Da kan du delta på en hel masse stevner, du har et våpen med nydelig avtrekk og stillbar bredde på kornet, du kan bytte til anatomisk grep ved finbruk, du har ett våpen å forholde deg til, og du blir grisegod å skyte.

 

Du trenger minst 5000 treningsskudd årlig. Regn selv, hvis du sliter med å få råd til en matchpistol, hva som blir dyrest. X-esse til 7000 kr + 5000 skudd à 30 øre. Matchpistol til 15000 kr + 5000 skudd à 30 øre. Eller 45-pistol til 5000 kr + 5000 skudd à 4 kr.

 

Nei, kjøp ett våpen, og bli god på det før du kjøper noe annet. Du vil få en mye bedre læringskurve. En nybegynner hos oss skjøt seg opp fra D til B på ett år på denne måten. Han er ikke regelen men unntaket. Regelen er at folk kjøper 4 våpen som de aldri lærer seg å skyte godt med. Been there, done that. Jeg skulle på død og liv ha ett våpen i hver klasse. Skjøt mye, trente lite. Er selv den evige D-er. :oops:

 

Du vil få innvilget alt du peker på hvis du faktisk konkurrerer og/eller kan argumentere for behovet. Da jeg søkte min tredje 22lr-pistol, understreket jeg at vel var de andre to lovlige å bruke, men at de var optimalisert til andre skytegrener og ville være et hinder i den nye grenen. Kombinert med dokumentert konkurranseprotokoll; klakk godkjent. 8)

Link to comment
Share on other sites

Noen tanker etter 3 år som aktiv pistolskytter og som jeg prøver få frem til nye medlemmer i klubben:

 

22lr, i en eller annen form, anbefaler deg en brukt matchpistol, men har trang økonomi kjøp noe billigere, men uansett, kjøp en 22lr.

 

Grovpistol, ja vill du vinne noe her kjøper du et matchvåpen eller et vekselsett til ditt brukte matchvåpen.

Kaliber er da .32S&W long wadcutter. Dette er forholdsvis dyr ammo, regne med samme pris som .38spl ammo. I grov kan man også bruke revolver, men i de fleste fald er ikke det å anbefale da grov som regel skytes med en hånd. Min anbefaling, droppe ideen med revolver i grov.

 

Hva skal du da velge til grov? Kjøp en 9mm jeg anbefaler på det sterkeste en CZ og da helst en Shadow. Får ikke bedre våpen for pengene. Vill du bruke mer penger enn 7500.- på en ny Shadow, kjøp Sig, Pardini eller noe annet fint våpen. (er selv Glock fanboy men Shadowen banker Glocken i de program som skytes i NSF, sånn er det bare)

 

Militærpistol? Ikke kjøp noe til dette, bruk din CZ som du allerede har. Glem .40 og 45acp. Finnes ikke noen grun til dem da ammoen er dyrere og de gir ikke noen fordeler bortsett fra at det kan vare "kuule kalibere". Billigste 9mm jeg har funnet koster 1.50.- .40 ligger vel på 2,50 og 45ACP 3.-

Hva er kuulest, å ha et kult våpen hjemme som ikke brukes, eller stå og peppre papirskiver og stålskiver med 9mm hver uke?

 

Revolver: selvsagt må du ha en revolver, kjøp en .357magnum. Da dekker du revolverfelt og magnumfelt 1. Dritgøy konkurransegren :D

 

Spesialpistol/revolver: Ja litt avhenging hva man ønsker her, har selv akkurat kjøpt en S&W modell 19 2,5" snubb. Gøy, rimelig og konkurransedyktig.

Spesialpistol, vill du vinne, kjøp en Stenvåg Xesse eller en ombygget Xesse. Vill du ha det gøy og driter i om du er sist på lista (som jeg har gjort) kjøp noe du synes er gøy. Jeg kjøpte en Glock 26, vinner ikke men bruker den som oppvarming i feltløypa.

 

Magnum 2, tja, har du penger over eller liker når det smell høyt og er masse rekyl og når ammoen er dyr, kjøp en magnum 44.

 

Og som flere andre mer rutinerte skyttere her på kammeret sier, ikke tenk så mye på i hvilken ordning du kjøper våpnene. Møt opp på noen approberte stevner, så får du kjøpt det du trenger av våpen

og da dekker du nok opp med "morovåpen" også. Man trenger ikke vare seriøs i alle grener man deltar i. Det er faktisk lov å synes det er gøy å skyte for moro skyld, så lenge man trener og helst konkurrerer litt i ny og ne.

 

Når du vel kommer på stevner, får du også med deg det sosiale rundt skytingen. Det er et fantastisk hyggelig miljø. Dette er jo halvparten av moroa med skyting :D

 

Så det er mine tanker rundt dette, men akkurat som de fleste andre tenkte jeg også taktisk før jeg søkte lisens første gangen.

Link to comment
Share on other sites

Man starter ikke med elgjakt fordi man ønsker seg en børse i 30.06, det er omvendt.

Nå er det altså slik at ammunisjonsprisene avhenger av kaliber, og man velger selvsagt øvelser og våpen ut fra hva en har råd til å drive med. Både kalibervalgene mine og Shadow handler om å få mest mulig valuta for pengene, pluss noe som funker greit både i nsf og dssn sine programmer. En m&p hadde vært relativt rimelig og mest for gøy, men har ikke tatt meg råd til en sånn en.

 

For evt. interesserte så endte jeg opp med en billig standard Ruger, og angrer litt på det. Den er nok ikke helt på linje med matchpistoler (eller x-esse) ergonomisk, og heller ikke like morsom som en SR22. Men driftssikker er den. Revolver og en morsom spesialpistol er fortsatt på vent.

 

Jeg håper du er ærlig og skriver blikkboksskyting som bruksområde på søknaden.

 

Da får du det svaret du bør få.

Takk for et verdifullt bidrag til samtalen.

Link to comment
Share on other sites

Man bør i aller høyeste grad forsøke å få prøvd det våpenet man skal kjøpe før man løper og kjøper noe, og utseende på våpenet bør komme omtrent sist når man velger hva man skal kjøpe.

 

Selv kjøpte jeg en CZ SP-01 Shadow for en del år siden, og våpenet var helt topp, men som høyrehendt med venstre dominant øye, skjeve hornhinner og annen elendighet, så ble det helt feil for meg med faste sikter, jeg traff skiva når jeg siktet en halvmeter over til høyre !

 

Den gangen hadde ikke justerbare sikter til CZ'en kommet på markedet enda, og våpenet ble raskt byttet ut med en X-Five, som var en helt annen verden.

Jeg skal også oppdatere min 9mm i løpet av vinteren, X-Five'n er solgt, og det blir .... wait for it ...... den nye X-Five'n, igjen, da jeg ikke har funnet noe annet som passer akkurat meg bedre.

 

Poenget er at det som funker glimrende for noen, funker ikke i det hele tatt for andre, så prøv så mange våpen som mulig før du bestemmer deg.

Link to comment
Share on other sites

I grov kan man også bruke revolver, men i de fleste fald er ikke det å anbefale da grov som regel skytes med en hånd. Min anbefaling, droppe ideen med revolver i grov.

Dette er ikke 100% sant. Dersom du kjøper en god matchrevolver i .32 S&W Long får du et våpen som er minst like godt som noe halvautovåpen. MEN det er et våpen som ikke er brukbart til noe annet en grovpistolprogrammet.

Link to comment
Share on other sites

Ken Adams er på noenlunde rett spor her men jeg er ikke helt enig med ham i alt.

 

22lr ok.

Grovpistol ok. Revolver i Grov er kun for de med spesielle preferanser (Prøv 7G med revolver og se hvor lite egnet det er, det samme gjelder selvsagt for alle hurtigdeler av andre program).

Hva du skal velge til Grov, ikke ok. Les det som hva du skal velge til Militærfelt, og det er ok.

Militærpistol og harang om kaliber, nokså korrekt. Bortsett fra at 45acp faktisk for mange er mer behagelig å skyte med enn 9mm, spesielt nedtuna hjemmerullede Milfelt ladninger.

Revolver ok, om du kun skal ha ett våpen til Mag1 og Revolverfelt. Men husk at du bør kjøpe med minst 6" løp, så en slipper å sprenglade for å klare faktor i Mag1 (Det er forøvrig samme krav til våpen i Revfelt og M1, Men bruken er ganske forskjellig, så det er ikke sikkert en ønsker seg ett våpen til alt, i så fall kjøp en 38spl til revolverfelt først, så den ikke sperrer når en har råd til å kjøpe noe annet til Magnum1).

Spesrev, 2.5-3" S&W K eller L ramme (Har selv en 3" 586 som er skohorna ned i kassa og lettet maksimalt).

Spespistol, ok.

M2, en 629 i 44m er ikke spesielt dyr å fore, men i likhet med M1 bør en lade selv for at det skal gå rundt.

 

Taktisk søking er dessverre mange steder en dyd av nødvendighet, og er ikke lureri.

Lureriet ligger i at endel forvaltnings personell ikke følger forskriften, og konsekvent nekter å innvilge våpen til skyteprogrammer som ikke har identiske krav til våpenspesifikasjoner med begrunnelse av at man kan bruke våpen tidligere ervervet. (Noe som ikke er relevant i slike tilfeller).

Taktisk søking har ingenting med uærlighet å gjøre, kun med at man velger å søke og handle våpen i en rekkefølge som sperrer for kreative krumspring fra våpenkontorets side. Og i noen tilfeller for å kunne få erverve de best egnede verktøy til sin sport tiltross for forskrift (I hovedsak er det kun Revolverfelt og Magnum programmene som man faktisk må søke og erverve taktisk, da disse har identiske krav til våpenet).

 

Eventuell uærlighet ligger kun hos de som oppgir bruksområder de ikke skal bruke våpenet til, for å få flere våpen. Slikt støtter jeg absolutt ikke, da det undergraver sporten.

 

Selv søkte jeg ikke taktisk på håndvåpen, og de har gitt meg mye problemer med å erverve/endre bruksområder etter som det passet meg. Og da skal man tenke på at jeg i perioden dette gjelder, lå på mellom 45 og 63 starter i året i NSF, og hadde reservevåpen. (Sistnevnte har jeg kvittet meg med grunnet svært strenge krav til konkurranse og treningsaktivitet når man har reservevåpen, og at jeg ikke vil ha det slik at jeg må på bana for å trene med 7mil å kjøre en vei vinterstid. Samt at jeg i dag deler tiden mellom to forbund).

 

I dag har jeg endt opp med følgende våpen:

Finpistol. Hammerli SP20 22lr (Skikkelig Matchpistol. Mitt første håndvåpen og beste investering, kjøpt brukt).

Militærfelt. Pardini PC45/9 9mm med 5" løp (Brukes også i IPSC Standad), erstattet min svært ommbygde og opphora Para Ordnance P13 i 45acp. (Hadde ikke råd til hylsekostnadene, for ikke nevne alt fokuset som gikk fra å skyte til å finne igjen tomhylsene. Derfor byttet, og siste to årene før byttet lånte jeg en Sig X-Six 9mm, så 45en lå stort sett ubrukt).

Grovpistol. Låner etter behov en Pardini HP 32s&w long Wadecutter (Fantastisk våpen).

Revolverfelt. Noreen tunet 6" s&w686 38spl (Ikke 357m) Erstattet en tilårskommen 6" 586 i 357m som ble bygget om til noe annet da den ikke tålte Magnum ladninger lenger.

Magnum1. Noreen tunet 6.5" S&W610 classic 10mm auto. (Også IPSC Revolver).

Magnum2. Børselars tunet 6.5" S&W629 classic 44m. (Burde ha hatt 2" lengre og tyngre løp).

Spesialpistol. Beretta M71 22lr (Blir nå kun brukt i DSSN Sivilpistol1 der den er helt optimal, og skal med tiden flyttes dit for å frigjøre plass til nytt bedre egnet spespistol våpen. Bruker nå Pistolklubbens Stenvåg X-esse, som er optimal for spespistol).

SpesialRevolver. HelgeK bygget S&W586 357m. (Tusen takk Helge) Mitt gamle Revolverfelt våpen, bygget om til 3" og lettet og slipt så den går i målekassa + montert weigand siktefot Så den bruker samme type frontsikter som 610 og 629 classic. (Brukes også i DSSN Sivilpistol4, der den også er nesten optimal. Den blir helt optimal der også så snart den er frest til å ta moonclips). For de som har vert her inne en stund, så vet de hvor mye strev det tok å få dette våpenet godkjent sammen med 38n i revfelt. (Det er derfor jeg nå har noen grå hår :wink: ).

 

Tilbake til poenget, jeg skyter litt og konkurrerer mye (Inkludert 3 NM på 3 år siden de har vert noenlunde lokale). Og selv om jeg dessverre er en rimelig dårligskytter, har jeg mye moro med å konkurrere.

Der jeg kan har jeg forsøkt å få så like våpen som mulig (M1/M2. 1R/1SR), og optimalisert de innen min økonomi. Med unntak av 38spl revolveren og 9mm Pardinien, er alle mine våpen kjøpt brukt. Mine våpen (Spesielt 1S våpna) blir minimum brukt av meg selv + 1 til, og ofte av en eller to til.

Om man er ett par kammerater, vil jeg anbefale dere å se på om dere kan erverve våpen som utfyller hverandre i begynnelsen. Slik at 1 kan ha M2 våpen, den annen Spes revolver o.s.v. Med tiden kan man da i fred og ro fylle ut hullene i eget våpenskap ettersom man har råd, og man kan kjøpe bedre våpen fra starten av. Unntaket er finvåpen, hovedtreningsvåpenet bør være ens eget og tilpasset en selv.

 

Forøvrig forsøker jeg å ha innvilgede søknader liggende på våpen jeg mangler (I Hovedsak Grovpistol/div vekslesett + noen IPSC våpen), i tilfelle det dukker opp ett tilbud jeg ikke kan si nei til. Disse søknadene sørger jeg for å slenge med når det er noe jeg skal ha (Ekstra pipe, ny rifle eller noe), slik at de ikke koster meg noe utover tid til dokumentasjon. Men jeg er konkurranseskytter og har aktivitet til alt, det gjør det selvsagt til en annen verden i forhold til de som knapt møter til en og annen trening.

 

Råd nr 1 er å kun kjøpe våpen en har prøvd, og med det mener jeg ikke nødvendigvis akkurat det våpenet en skal kjøpe men samme modell.

Jeg bestilte engang en Ruger SP101 327m, Mens jeg ventet å at den skulle komme til Norge fikk jeg prøve en på et feltstevne, og samme dag ringte jeg og avbestilte. Den var rett og slett for liten til "puselankene" mine, det merkelige er at jeg faktisk ikke skyter så rent ille med en J frame som M63 (3" 22lr) som er enda mindre. Så ingenting er gitt, man må prøve og helst på noe som krever flere skudd på kort tid. Da det avslører om en fikser rekylopptaket med våpenet. Noe jeg fikk smertelig erfare dengang jeg kjøpte en Walther P1, flott våpen men for lite grep for meg. Så mye for å følge hjertet. :(

Råd nr 2 er å kjøpe det beste våpenet en ikke har råd til. Med det mener jeg heller en brukt matchpistol enn en standard 22lr som en Bucmark o.l. (Som ikke er dårlige våpen, men de bremser ens potensiale som skytter, og en ender som regel opp med å angre).

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Som utgangspunkt i min tankegang var det tenkt til en ny skytter som skal kjøpe sine første våpen.

En som ikke (enda) lader selv og som akkurat skal til å bygge sin våpengarderobe for pistolskyting.

 

Dyre .32 revolvere og tunede 45acp våpen av god kvalisort er kansje ikke det en nybegynner bør satse på med en gang. Det hele avhenger av skytterens intensjoner, vill han/hun vinne stevner ofte, eller kun skyte litt klubbstevner eller rett og slett i stort sett bare drive rekreasjonsskyting.

Vi må huske at det er lov å bytte våpen hvis man føler for det.

 

Men jeg tar til meg synspunktene deres. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det billigste er å kjøpe dyrt med en gang, og kjøp heller en dyrere brukt enn en billigere ny.

 

Som flere har nevnt lønner det seg helt klart å kjøpe en .22 og gjerne en brukt matchpistol alla Pardini SP, en matchpistol kan brukes til bane og felt mens en regulær modell er ikke spes egnet til baneskyting.

 

Og vil stresse det ene poenget til vingemuttern, kjøp ikke noe du ikke har tatt i og testet.

 

Rekkefølgen på resten styres av interesse og økonomi, selv om du synes det haster å utvide arsenalet har både teknikken og budsjettet godt av at du bruker .22 en god stund.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ingen problemer ved at en person som har råd ønsker å kjøpe "et utvalg" med en gang. Det er et spørsmål om penger, og om trådstarter har millionlønn så finner jeg det ikke rart om han kjøper customvåpen med en gang, og nok ammo til senke Blücher (eller bare bli flink til å skyte).

 

Uansett veldig gode forslag for "menigmann".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...