Jump to content

Trening av fuglehund - vaktel eller annen fugl?


SSamiK

Recommended Posts

Driver å terper litt på standen på villmannen min, en strihår vorsteh som. Har selvsagt mulighet til å reise land og strand rundt for å få trent på tamfugl, men dette er dyrt og lite hensiktsmessig da jeg må kjøre temmelig langt for å komme til treningsmuligheter.

 

Derfor vurderer jeg å skaffe meg en tamfugl eller tre, så jeg kan trene hjemme.

I den forbindelse har jeg en par spørsmål jeg håper det er noen her inne som kan hjelpe meg med svar på: Hvordan fugl bør jeg satse på? Vaktel, rapphøns, fasan, due eller noe annet?

Hvilken fugl er greiest for en som ikke har erfaring med å holde fugl fra før?

 

Noen tips til hvor man får kjøpt fugl? Har lett litt på nettet, men søk på vaktel ga meg massevis av treff på egg, men lite kylling og voksen fugl.

 

Kanskje noen eventuelt veit om treningsmuligheter i Østerdalen som ikke tar seg betalt i gull og fostervann, så hele opplegget med å kjøpe selv er overflødig?

Link to comment
Share on other sites

Det er sjelden trening av stand har så mye for seg.

Du betegner hunden som villmann....

Dette betyr kanskje at hundens stress øker når den kommer i kontakt med fugl ?

I så fall ville jeg tenke på å trene stressdemping i forbindelse med fuglekontakt. Dette gjøres enklest ved at man i praksis går inn i et område med fugl (voliere / hønsegård) og trener passivitet.

Finn en egnet hønsegård, sett deg på bakken midt i hønsegården, med hunden liggende i ditt fang (helst på rygg). Poenget er at hunden skal slappe av, og forstå at det ikke er noe spennende med fugl. Fugl skal være noe av det mest naturlige som finnes.

 

Etter hvert vil hunden danne en reaksjonskjede hvor lukt av fugl betyr at stress og iver går ned (i stedet for at det i dag kanskje går opp).

Om stressnivået i dag går opp, blokkerer dett for mottak av signaler.

Når stressetnivået senkes blir hunden mere mottakelig for signaler, både fra fører og egne instinkter.

Resultatet blir at hunden i fuglesituasjoner fester enklere stand.

 

Om du er usikker på fremgangsmåte, bestiller du først en time i en voliere på et treningssenter med fasan i voliere, slik at du lærer deg hvordan du skal gå fram.

Så overfører du fremgangsmåten til en lokal hønsegård.

Link to comment
Share on other sites

Han er en villmann, uansett hvor flink han er på diverse ting. Cujo betyr for meg villhund, ergo er han en villmann i og med at jeg har personifisert ham. :D

En god post, men ikke det jeg spurte om. Har allerede gjort det der mye, både på duer og hønesfugl. Og ja, det hjelper... Han tar stand, men står ikke lenge nok, derfor vil jeg trene mer på stand uten å måtte betale for mye for det. Lei av å kjøre milevis med bil som bruker godt over liter'n på mila, og i tillegg betale 200kr for en liten time trening.

Link to comment
Share on other sites

Skulle visstnok være mulig å få kjøpe vaktler fra Roy Mathisen i Sarpsborg.Mob 97506288

 

Stod det på "fuglehunder.no".

 

Kan jo ikke skade å ta en telefon dit å spørre hvert fall :)

 

EDIT:

 

Men som jeg leser videre i tråden, og har hørt fra folk ifra egen familie er at vaktler trykker _veldig_ og flyr i tillegg ganske dårlig. Så ro i oppflukt er kanskje ikke noe du får trent mye, eller godt på, med vaktler. Men fugl som trykker veldig er jo en stor fordel når du skal prøve å få han til å stå da selvsagt...

Link to comment
Share on other sites

Akkurat dette med vaktel og trening lurer jeg på og. En kamerat har en nabo som har vaktler i bur (som "kjæledyr"), og han nevnte på til denne naboen om jeg kunne komme en tur og la boffen få snuse seg frem til fuglene i bur for om mulig å ta stand. Det kunne kanskje vært mulig å få kjøpt et par fugl/kyllinger/egg (som forhåpentligvis kunne blitt til fugl), men så var det en annen kamerat som sa at dette ikke var noe vits.

 

Det viktigste, sa han, var ikke at hunden tar stand, men viser ro i oppflukt. Det skal ikke være spennende med ful som flyr, og det skal ikke være spennende å løpe etter. Det viktige er at han lærer at det er det å være rolig som er bra. Når dette sitter, tar hunden stand i stedet for å støkke.

 

 

Han mente at duetrening er like greit. Men ikke vet jeg! Det er delte meninger om det meste når det gjelder hunder og trening, tror jeg!

Link to comment
Share on other sites

Kan nevne som tilleggsopplysning til andreposten min: Han tar som sagt stand, men står litt for kort tid. I tillegg går han alt for nære fuglen før han stopper. Vi prater om meter-halvannen fra fuglen før han står. Dette tror jeg at kan trenes med vaktel, eventuelt due.

 

@-stiaN: Takk. Tar en telefon dit og spør.

 

@ko-stens: Har hørt litt forskjellig jeg også.. Men tankegangen er at det neppe skader så alt for mye heller.

Link to comment
Share on other sites

Dette er tankegangen min også, Ssamik. Fjotten min står kort, om han i det hele tatt står, så en tanke for meg er å trene han i å stå på lengre hold og stå lenge.

 

Det hjelper lite at han tar stand i ti sekunder når jeg er hundre meter unna i skogen...

 

Får høre med litt ekspertise rundt omkring... :)

Link to comment
Share on other sites

Da kommer gullspørsmålet ;Hva fa*n er en Støkkmaskin?

 

Har hørt om dette i mange tilfeller, mest negativt. Så har aldri satt meg inn i hva det er for noe rart. De gangene jeg har vært på duetrening har man ikke bruk noe slik, men fått hunden til å ta stand på fugl som ligger på bakken, når hundene står går instruktøren bort og får dua til å lette. Eller instruktøren står ute av syne og når vi kommer gående sender han opp ei due eller tre.

 

Og "maskin" får ting til å høres dyrt ut. Jeg er arbeidsledig student, så penger er mangelvare ut av ville pokker. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Aha.. det er en støkkmaskin altså. :lol: Føler ikke noe stort behov for en sånn. Det er det å få hunden til å ta stand på avstand som er greia, og da ser jeg ikke behovet for en sånn. Skjønner ikke hvordan den skal hjelpe noe, men det kan godt være min uvitenhet som trår til nok en gang. 8)

Link to comment
Share on other sites

Fjernkontrollen virker på lang avstand om det er det som er målet ditt.

Poenget med dette verktøyet er å ha kontroll på når fuglen letter. Konsentrer deg om dressur en stund. Så er neste steg standtrening på due i støkkmaskin med hunden i langline. Vent på god vind før du trener.

Noen hunder vokser av seg problemet med korte stander, men jeg tror ikke jeg hadde tatt sjansen på det.

Link to comment
Share on other sites

Er alderen essensielt for tips om hvordan fugl jeg bør bruke til trening, eller hvor jeg får kjøpt de?

 

Med fare for å virke arrogant:

Har allerede en instruktør, som er flink, jeg støtter meg til, så selv om det normalt er velkomment med tips og triks til trening så finnes det så ufattelig mange meninger om dette. Derfor er jeg i denne omgang kun ute etter det jeg spurte om i første innlegg, ikke en hel haug med treningstips fra folk som ikke kjenner hunden. Stoler på at instruktøren jeg har vært å trent hos flere ganger veit hva han prater om, og vil følge de tipsene han gir meg.

KISS er en fin tankegang (Keep it simple, stupid). Og et annet ordtak jeg føler er på sin plass her: Jo flere kokker jo mere søl...

 

Dette er ikke for å være utakknemlig, men for å holde det enkelt for meg selv.

 

 

Men hunden blir 3 år i september, om det er relevant til det jeg lurer på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen mester, men har vokst opp og levd med fuglehunder. Jeg mener alder knyttet til problemet er veldig viktig! Min erfaring er at problemet handler om lederskap og modning. Når jeg har opplevd dette, er det gjerne mellom 1 - 2 år. Hva sier Trond Øfstaas og Torstein Storaas? :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke proff, men likevel, jeg er helt uenig i at man skal trene hunden til å ta stand. Med mine har jeg ikke gjort noe som helst. Bikkja får finne ut av ting selv, er det tjuvreis det er snakk om ville jeg brukt langline. Tren grunndressur så bikkja ikke er det minste tvil om lederskapet, stikk henda i lomma i jaktterreng og hold munn.

Ville i hvert fall ikke brukt vaktler eller annen treg fugl. Fårn tak i en, noe han kommer til å gjøre, får bikkja verdens største belønning og blir enda heitere.

Link to comment
Share on other sites

Ville i hvert fall ikke brukt vaktler eller annen treg fugl. Fårn tak i en, noe han kommer til å gjøre, får bikkja verdens største belønning og blir enda heitere.

 

Derfor bruker en langline, full kontroll til enhver tid og om nødvendig hold hunden igjen i stand samtid som en kommer seg opp til den og gir klapp og ros i beroligende stemmeleie.

 

Det er stand som skal pugges, ikke reis.

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å virke arrogant: Har allerede en instruktør, som er flink, jeg støtter meg til, så selv om det normalt er velkomment med tips og triks til trening så finnes det så ufattelig mange meninger om dette. Derfor er jeg i denne omgang kun ute etter det jeg spurte om i første innlegg, ikke en hel haug med treningstips fra folk som ikke kjenner hunden. Stoler på at instruktøren jeg har vært å trent hos flere ganger veit hva han prater om, og vil følge de tipsene han gir meg. KISS er en fin tankegang (Keep it simple, stupid). Og et annet ordtak jeg føler er på sin plass her: Jo flere kokker jo mere søl...

 

Kan dere ikke svare på det jeg spør om så ikke svar! Uinteressant å lese en haug med verdensmesteres meninger. :roll: Hadde jeg lurt på trening eller hva som er galt så hadde jeg spurt om det. Har en god instruktør jeg stoler fullt og helt på, og forholder meg til det han sier, da han i motsetning til dere kjenner hunden og har grunnlaget inne for å komme med gode tips til trening. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt vaktel. Det var tragiske fugler å trene på. Trykker som f.. Flyr 5 m sånn ca. Hadde rapphøns. Det ble en helt annen trening. Kan se om du får tak i fra sverige. Mer brukt der slik jeg forstår det.

 

Duer kan brukes til å trene ro i oppflukt (slippe due i medvindssøk). Trene stand på due mener jeg har lite eller ingenting for seg.

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med Due og støkkmaskin,er at man vet hvor den ligger,og der ligger den til du løser ut maskina selv..men ville ikke overdrivd treningen!Maskin kan kjøpes brukt forøvrig..Line er en selfølge på slike hunder,men om du får ham til?Si det..Verdt å prøve om han har godt nok standinstinkt da..?Er flere som tilbyr duetrening både i Oppland og Hedmark.Selv bruker jeg på unghunder et par turer til Gudbrandsdal Jakt og Hundesenter

Link to comment
Share on other sites

Ssamik

Ditt siste innlegg i denne tråden, er det viktigste.

Det er ingen her som har sett din hund.

 

Vil bare kommentere at å trene stand med støkkmaskin er vel den metoden som enklest kan garantere at du ødelegger hunden om ting gjøres feil. Slipp unghunden for nære, og løs ut maskinen, så er det gjort....

 

Om denne instruktøren du stoler på har sagt du skal trene stand....., så har du vel fått beskjed om hvordan det skal gjøres også ....?

Link to comment
Share on other sites

Vorsthere er ofte slik, dårlig evne til å holde standen og i det hele ganske ville.Typisk er stor jaktlyst og lite jaktevett, jakter for seg selv. Dette er hannhunden. Kan prøve med en kastrering, kjemisk, kjønnslyst og jaktlyst/hormoner på en hannhund er ofte en lite god kombinasjon. Anbefaler ikke vaktel, de trykker fælt og flyr kort.

Link to comment
Share on other sites

klarer ikke å se problemet... Stand kan du trene på all fugl som vitrer (luktstand) syns-stand kan du trene på all fugl, men vil fraråde en masse trening på duer og slikt da det KAN føre til en hund som tar stand på småfugl o.l. Som fugl å holde i terrenget ditt er det mange ting å tenke på... Jeg personlig ville skaffet meg enten vaktler eller fasan... Vaktler er veldig mye lettere å få til å være i terrenget, men egg og rugemaskin er jo det beste... Gi dem et godt miljø, og dem vil legge egg... På denne måten vil dere alltid ha fugl å sette ut...

 

 

Godt miljø = mange egg... Mange egg = mange fugl... mange fugl = enda flere egg...

 

Regner med du ser hvor jeg vil hen...

 

Uansett så ønsker jeg dere masse lykke til... :)

Link to comment
Share on other sites

Nei, her er det du som er usakelig. Å råde folk til å kastrere en hund på denne måten er så til de grader dumt at det er helt tragisk. Hvordan kan du finne på å gi slike råd? Hva begrunner du dem med?

Link to comment
Share on other sites

Kjøp 10 vaktler og støkkmaskin, samt tren inn en stoppkommando.

Ta hunden i line og før den opp i vind mot fuglen. Med engang du ser at hunden lukter fuglen eller at hunden kommer nærmere enn 7-10 meter uten at den tar stand, så lar du fuglen gå. Når hunden oppfatter fuglen i lufta bruker du stoppkomandoen og drar i lina.Etter en 4-5 sånne situasjoner vil hunden bli mere forsiktig., og hvis den har et normalt standinstinkt, ta stand på lengre avstand.Det viktigste er å trene en stoppkomando. Det kan du bruke på jakt også. Med engang du ser hunden få noe i nesa så skriker du dekk, Om den ikke legger seg så vil den ihvertfall roe seg ned. Du vil da ha mulighet til å komme nærmere hunden, og/eller den vil ta stand. Etterhvert skjønner forhåpentlighvis hunden at dere jakter sammen.

Link to comment
Share on other sites

Liker retorikken til jutul, :lol:

 

 

 

En hannhund som er så heit som beskrevet har ofte stor kjønnsdrift også. Jeg skriver at en kan prøve kjemisk kastrering som er en sprøyte.Kjemisk kastrering settes ved en sprøyte som inneholder hormonet Progestreron som blokkerer produksjonen av testosteron og som også virker beroligende(det ble brukt som narkosemiddel i gamle dager. Denne sprøyten virker i ca 6 mnd.

 

 

Synes det er skremmende at du ikke vet forskjell på kastrering og kjemisk kastrering, og hvordan dette fungerer!

 

Forøvrig bruker jeg ikke mer tid på deg, du og jeg passer ikke under samme paraply!

Link to comment
Share on other sites

Selv bruker jeg line på hunden og fører den mot fuglen i motvind. Fuglen har fått seg noen svingninger i luften før den legges på bakken slik at den ligger rolig. Litt høy legges over fuglen for å gjemme den. Under den legger jeg en line som dras i når jeg vil fuglen skal lette.

Når hunden får vitring av fuglen slippes den så nære at den står.(Holder kontrollen med hunden i lina) Stryk hunden forsiktig mothårs og dytt forsiktig fremover, så festes standen betraktelig. Når hunden har fått stått slik en stund, drar jeg hunden ut av stand og tar den med meg en runde før prosedyren gjentas. På denne måten lærer hunden at fuglen blir liggende så det har ingen hast med å å få den på vingene. Mens jeg holder hunden fast i lina, drar jeg i lina som ligger under fuglen samtidig som jeg gir bikkja reisningsordre.

Under slik trening fungerer det greit med både vaktler og rapphøns.Vaktler er ikke så flygedyktige, men det gjør ikke noe så lenge ikke bikkja slippes. Fasaner er også greie å bruke, men tar oftere til beina og løper på bakken. Det er ekstra provoserende for en hund som ikke er sikker i standen.

 

Vorstehe er ofte litt seinere utviklet en pointeren og engelsksetteren, men standen kommer garantert og vil som regel være på plass rundt to års alderen.

At hunden tjuvreiser en periode, er ikke farlig. De lærer både presisjon og blir djerve av slikt.

Sørg bare for at hjemmedressuren sitter, så den kan stoppes i ettergang.

Link to comment
Share on other sites

Nå har det kommet en del tips i den retningen spørsmålet mitt var. Hjertelig takk til dere som klarte lese og svare på det jeg lurte på. Også takk til dere som følger opp med gode råd i den retningen jeg ønsker å trene.

 

Har fått mye god input jeg tar med meg videre, og har fått kontaktinformasjon til en par tre steder jeg får tak i fugl på PM.

 

Geniale greier, folkens. :)

Link to comment
Share on other sites

Har snakket med en kamerat om standtrening på vaktel. Han sa at det var en fin idè å trene slik jeg hadde tenkt. Jeg har lyst at hunden tar stand og står der til jeg ønsker at han ikke skal det lenger. Problemet, som en annen nevnte, var "hva skjer når du skal ha den ut av stand? Ro i oppflukt passer dårlig på en fugl i bur!". Denne førstnevnte kameraten sa at en fin måte å få den ut av stand på uten at jeg drar den ut selv, eller gir reisningsordre mot et bur, er at jeg kan ta feks en caps og holde foran snuta for å bryte luktmønstre. Dette har i hvert fall fungert på hans hunder (for øvrig strihårete vorstehere).

 

Jeg vurderer å prøve vaktel selv, da jeg ikke helt syntes om duetreningen jeg var på i fjor. Der ble duene plassert ut i katapult, mens jeg gikk en runde med hunden slik at han ikke skulle få med seg hva som skjedde. Deretter skulle jeg gå motvind mot buskaset/gresset der dua var. Problemet her var dårlig vitring i tillegg til at dua lukter mindre enn hønsefugl (som jeg har hørt). Hunden stod til slutt en meter unna før den skjønte hva det var. Så var det å få hunden rolig, før reisningsordre og utskyting. Utskytinga kommer nærmest som et børseskudd, og samtidig skal jeg da gi sittkommando. Følte selv at hunden skvatt opp mer enn å ville løpe.

 

Da heller rolig standtrening uten andre ting "i veien" for meg.

 

Det er jo haugevis med ulike meninger om det med hund og dressur, men jeg føler i hvert fall at det kan hjelpe meg litt. For min del vil jeg heller at hunden skal ta stand så lenge jeg ønsker, mer enn at han støkker hundre meter unna og sitter og venter på meg da.

 

Andre sier at duetreningen er fin for da ro i oppflukt vil føre til at hunden blir roligere og tar stand pga det etter hvert og at stand ligger i instinktet.

 

Uansett vil jeg tro at ren standtrening ikke er skadelig uansett.

Link to comment
Share on other sites

De aller fleste hunder fester standen hardere etterhvert som alder og erfaring kommer. Disse korte standene er ikke så farlige, bare hunden ikke jager etterpå. Det er etter min mening her du bør legge ned det største arbeidet. En hund som tjuvreiser er aldri i tvil om hvor fuglen sitter og vil nyttegjøre seg av den erfaringen den skaffer seg. Kall det gjerne en prøve og feile periode. Slike hunder vil heller ikke være så lett å ødelegge reisen på. Det er desverre det som så mange har brent seg på, og gripe for tidelig inn i hundens fuglearbeider for så å få en upresis hund eller i verste fall, en dårlig reiser.

Trikset med å holde kapsen/lua foran hundens snute brukes gjerne om hunden allerede har blitt treg. Om en hund står for nære fuglen eller har øyekontakt med fuglen, kan de enkelte ganger bli trege eller låse seg, samme om de er usikre på hvor fuglen sitter. Det må ikke sammenliknes med trege reisere som har blitt skremt eller tatt for hardt i en fuglesituasjon.

Pal skriver lengre opp i tråden at det å trene inn stand er stort sett er unødvendig, og jeg er stort sett enig med ham i det. Standen kommer, og den som venter på noe godt........osv

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...