Jump to content

Langholdskytteren: Fra "sniper wannabe" til langholdskytter


jonnyvang

Recommended Posts

Nå vet ikke jeg hvilken tråd det evnt refereres til, kanskje en jeg selv har laget?

Vil vel tro at grunnen til at denne tråden ble laget er fordi trådstarter spurte en kar i USA, om hva han mener en bør ha av presisjon ut til 1000 yard/meter. At noen i USA påstår 1/2 moa er i mine øyne helt greit. Jeg stiller ikke videre noen spørsmålstegn ved det, når man ser hva enkelte av de faktisk klarer.

Her går man vel lett i den klassiske fella ved å sette egne begrensninger som mal for hva andre kan gjøre.

Jeg vil tro at under perfekte forhold, med MYE trening, god kjennskap til terreng og utstyr, så kan man klare 1/2 moa på 1000 meter.

 

Jeg klarer ikke dette selv, ennå, men om man ikke ser med altfor kritiske øyne på bildet av den plata der jeg faktisk gjorde et forsøk, så er 7 av 3 skudd, innenfor 1/2 moa når det gjelder høydespreding. Sideveien gikk ikke, pga helt umulig vind. Men der kommer man inn på at man vil ha perfekte forhold. Det var det ikke under min test. Jeg ser ikke for meg at 1/2 moa er noe krav for å felle vilt på 1000 meter, med mindre man skal skyte veldig små dyr. 1 moa er godt nok, det er tross alt sirkelen på simla som vi alle må skyte opp på, hvert år.

Jeg trener nå selv på 3/4 moa på 1000 meter, siden papp tallerkenen jeg bruker for å lage en pen sirkel på plata er så stor. Man kan sette seg høye mål, og er man halvparten så god som man har lyst til å være, så er det kanskje godt nok ;)

 

Mulig dette ikke hadde noe med saken å gjøre, men nå er det nå uansett skrevet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ser flere "jegere" som er på banen å skyter dårligere på 100m enn det KnuteriK gjør på 1000m

så jeg ser ikke nå grunn for at hvis man har trening og peiling på hva man holder med på så ser ikke jeg nå problem med å strekke holdene endel.

 

kansje jeg skal ta å skrive ut en slik blink å prøve, hadde vært skøy å sett hva jeg klarte å få til :)

så etterhvert må det vell prøves litt på lenger hold men det blir på papp for min del ja! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det blir spenende for de som skal delta på langholdskurset til Wells å se om han klarer og leve opp til påstanden.

Med min erfaring fra skyting (og da skal jeg ikke skryte på meg at jeg er proff), så har jeg vanskelig for å se at det er mulig å lever førsteskuddtreff fra ei rifle innenfor 1/2 MOA fra siktepunktet på 1000 yards hver gang.

 

Tenk nå på alle de variablene som må spille på lag for å oppnå denne presisjonen. De er ikke få :roll:

 

Bare for å ta ett eksempel på en faktor som jeg ikke tror så mange er klar over, så leste jeg en gang en test hvor man prøvde ut resultatet av temperaturendringer for Accuracy International sin AWserie. Alle testforhold unntatt temperaturen til rifene var likt fra gang til gang. Riflene ble nedkjølt og skutt med, varmet opp og skutt med innenfor temperaturer man kan komme ut for under bruk (nordpolen til sahara+-). Ingen av de testede riflene leverte sammlinger som var i nærheten av 1/2 MOA. Jeg mener å huske at vi snakket om flere cm (@100m) freffpunktforandring fra topp til bunn i temperaturtestområdet. (Ta dette med en klype salt, det er lenge siden jeg har lest artikklel og jeg har også jobbet med løsemidler siden da :lol: )

 

De som driver langholdsjakt, i hvertfall hvor de må bevege seg litt, ser for meg ut til å bruke 7mm RM i ei rifle som ikke veier all verden. Den skal tross alt bæres. Jeg ser at bl.a at Wells har en artikkel på LongRangeHunting hvor han bruker dette kaliberet.

 

For ei slik jaktrifle tor jeg man skal være eksepsjonelt heldig om rifla er i stand til å levere førsteskuddstreff innenfor 1/2MOA hver eneste gang, og da snakker jeg ikke om sammling for den kan gjerne være bedre enn den 1/2 MOAen.

Jeg har brukt mye tid på og finne ut hvordan den ene rifla mi oppfører seg, og jeg er ikke imponert selv om den har blitt mye bedre etter mange modifikasjoner. Den holder ikke bedre enn 1 MOA (førsteskudd), selv om sammlingene er mye mindre. Rifla er heller ikke testet for eksterm kulde og varme, men for normale dag til dag variasjoner (nå er faktisk pipa ihjeltesta, og sammlingne begynner å bli kjipe :lol: ).

 

Jeg tror absolutt det er mulig å skyte veldig bra på lange avstander med spesielt tilpasset utstyr og mye trening, men det går an å stikke finger i jorda.

Link to comment
Share on other sites

M67:

 

Poenget mitt med McQueen, eller andre former for jaktsimulering/konkurranser på skytebaner, er at man i felt på jakt aldri blir bedre enn man er på bane. Skyter man 1moa 10 skudd sentrert på McQueen vinner man(stort sett).

 

Skyter man og trener mye på programmer som McQueen, eller andre med innlagte stresstester, gjør man oftere basistingene riktig under jaktstress enn om man ikke trener på det. McQueen er i hvertfall glimrende til å trene inn riktig anlegg og rekylopptak automatisk.

 

Jeg tror jeg har noen McQueen skiver liggende hvis dere er interessert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg har noen McQueen skiver liggende hvis dere er interessert.

Vi har konspirert, det ser ut som vi prøver på 100m innstikkskiver, @300m.

 

En ting jeg pleier å trene på (fordi det er gøy, ikke fordi det er nyttig) er å skyte gongene på alle holdene fortest mulig og med færrest mulig skudd. Da skyter jeg gjerne en serie rolig med korreksjoner på rattene, klikker ned - eller noen ganger ned til et mellomhold, f.eks. 3 eller 500m - og så skyter jeg så fort jeg klarer, begrenset av at jeg venter med avtrekk (med sikte på siste mål) til jeg hører lyden av treff. Kommer den ikke trekker jeg bare av, med evt. korreksjon, da har jeg jo hatt god tid til sikte.

En annen øvelse som er moro er å prøve å skyte to gonger før lyden av den første kommer... Nærmere enn 300m er det ikke helt enkelt, lenger vekk kan en skyte to skudd før det første treffer - bang-bang, ding-ding, mye som er moro. Relevant til perfekte førsteskudd med høyest mulig presisjon, ja-jo-kanskje?

 

K

Link to comment
Share on other sites

IMG502.jpg

 

Siden det bare er gode skyttere som har lagt inn bilder vil gå i bresjen for oss ikke fullt så flinke ;) dette virket moro så måtte bare prøve meg i går.

 

Winchester M70 30.06

3-9 40 weaver

Ferdiglada treningsammo fra S&B.

 

Jaja.. Får prøve igjen når saueren kommer tilbake :)

Link to comment
Share on other sites

Anlegg på no sammenrulla tepper. Som nevnt så er saueren ute av hus for tiden så hadde ikke noe annet, og måtte bare prøve i går. Skal vurdere å koste på no jakt ammo til denne testen i samme børse når jeg kommer hjem fra jobb over helgen.

 

Jaggu var det kilent å se prikka med den kikkerten a! Hehe...

 

Trøster meg med at elgen hadde nok detti ;)

 

Fader, var det nødvendig å synliggjøre de dårlige treffa enda mer a!? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Et tips til alle som skriver ut mål-arket her. Skriveren skalerer ofte utskriften i forhold til et A4-ark, og da blir den 10cm-streken endel lengre enn 10cm, og derfor blir også blinkene større enn de skal være. Mål 10cm-streken før du skyter på arket. :wink:

 

Gøyalt dette. :D

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært oppe i teigen og prøvd meg.

Starta bra med at jeg la meg ned midt oppe i en pissemaur-koloni.. Forsto at det var noe galt når det begynte å svi på begge hendene :lol:

 

Neste moment var innskyting av kikkert. Har tilpassa rifla litt de siste dagene så i går kveld flytta jeg litt på kikkerten. Før dette var korset 0.1 MIL av sideveis fra senterstilling på kikkerten. I dag var det det 5 mil til venstre på starten og på vandring mot høyre... Etter noen skudd stabiliserte det seg godt nok til at jeg tok sjangsen på å prøve en "test":

P1010022_scaled.jpg

Avstand 101m, Barnard PL, 50x kikkert, 6.5x55, Golden Target ferdigrulla ammo, to-fot og backrest

 

En skikkelig bom, og det var etter at jeg hadde stillt kikkerten 0.1 MIL mot venstre etter de 5 første.

Kikkerten skal av og på igjen før neste skyting, det er helt sikkert. Men det kan godt hende bommen var brukerfeil lell :lol:

 

Uansett så er jeg passe fornøyd, selv om middeltreffpunkt gjerne skulle vært noe lengre mot venstre.

 

Realistisk standplass:

P1010019_scaled.jpg

 

Mot skivene:

P1010021_scaled.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jonnyvang, :shock:

 

med Barnarden? Det er jo nesten værre enn min serie med det køl-røtne 308-løpet mitt som har stått i sjøsprøyten i Bergen i mange år...

 

Anyway, jeg ble overmåte inspirert,og måtte prøve med .22LR:

 

41a3beec.jpg

 

28bf5865.jpg

Det verste skuddet er 27mm fra siktepunktet, 0.93 moa.

 

Jonny skrev også:

så 500 og eventuellt enda lengre

 

Det er ikke så lenge siden jeg prøvde noe lignede på 500m; først skjøt jeg på ei 20x20cm stålplate - 3 skudd

IMG_0056.jpg

 

Det er den som er ytterst til høyre her

IMG_0055.jpg

 

Så skjøt jeg 5 skudd uten demper, lappa, skrudde på demperen - jeg burde nok stilt et knepp opp. Sirkelen her er 10", 25cm

IMG_0060.jpg

Her er det verste skuddet, 125mm fra siktepunktet - 0.86 moa.

 

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hva det er for noe galt, men får ikke lastet inn de bildene jeg har tatt.

Resultatene er i millimeter fra siktepunkt

0,2,8,8,18,4,9,10,8,21(mm) = 0,0 - 0,03 - 0,27 - 0,27 - 0,61 - 0,06 - 0,30 - 0,34 - 0,27 - 0,71 MOA

 

 

samme som over men for 200 meter

17,25,19,13,13,21,24,16,30,22 (mm) = 0,29 - 0,46 - 0,32 - 0,22 - 0,22 - 0,36 - 0,41 - 0,27 - 0,51 - 0,38 MOA

 

Jeg poengterer at dette er beregnet ut fra senter av blinken.

 

Steyr SSG69, sandsekk med bakstøtte, weaver T36

Link to comment
Share on other sites

Jonnyvang, :shock:

med Barnarden? Det er jo nesten værre enn min serie med det køl-røtne 308-løpet mitt som har stått i sjøsprøyten i Bergen i mange år...

 

Ja noen er flinkere å skyte enn andre. Det er et av aspektene jeg vil få frem i denne tråden. Hvor gode er de gode?

Forøvrig har jeg plottet inn alle 10 skuddene i den blinken jeg bomma på

test_1_plot.jpg

 

Hadde middeltreffpunkt vært 1 cm lengre mot venstre hadde jeg fått 8 av 10 inn med 1/2 moa i bredden og 3/4 moa i høyden. Jeg er fornøyd med dette, men har helt klart forbedringpotensiale :)

 

Husk at diameter på blinkene her er 29,1 mm!

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått testet.

Howa 1500 .223rem

Hausken demper

Zeiss 2,5-10x50 Tysk 4.

Skutt sittende med anlegg over en Dillon Rangebag.

Usikker på nøyaktig avstand, var på hytta og skrittet opp 100m.

Ingen prøveskudd.

De prikkene blir små bak et medforstørrende retikkel :lol:

 

normal_IMAG0051.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skrev ut blinker på fredag i håp om at det skulle være greit skytevær for denne "testen" ila helgen.

Været var jo i og for seg fint med sol fra skyfri himmel og greier, men vinden ville ikke spille på lag. Når jeg i tillegg akkurat har kjøpt meg rifle og skutt kun 2 ganger tidligere med rifle før testen var det ikke verdt å ta bilde av blinken i etter endt skyting denne gang :forvirra:

Satser på litt snillere vind neste helg så får vi prøve igjen.

 

Skyter forøvrig med Tikka T3 Lite 6,5x55, Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50 og A-tec demper. Prøvde også ut både sekk og to-fot som anlegg uten at noe gjorde resultatet noe bedre :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Setup:

Riffeljeger i sin bedste alder med 3 år gammelt riffeltegn

Schultz og Larsen Victory 6.5x55 Jaktmatch pibe i std. skæfte

Bushnell 4.5-30x50 Tactical i Leupold QRW/Rail

Anlæg på Fjelduk i kompressionspose og rear sand bag

Hjemmeladet 129grs Hornady SST foran 48grs RP22(MRP)

 

Video af setup

http://s768.photobucket.com/albums/xx326/petermomme/?action=view&current=20120424_145941.mp4

 

Vind (vekslede imellem vindstille og stød)

Screenshot_2012-04-24-16-34-33.png

 

Skyteposition

20120424_145911.jpg

 

Blinken (hvid prik til højre for midten)

20120424_145928.jpg

 

Indskydning (ca. 11mm C-C; fik 1 klik til venstre pga vind)

Indskydning.jpg

 

Resultat

Resultat.jpg

 

Noter

Skudt fra øverst venstre mod højre. Skyttefejl ved 4. skud (3cm for højt; ved skydelæren). Skud mod det blink blev gentaget som skud nr 11.

 

Jeg synes denne "Shootfeud" :) på rigtig fin vis afspejler den samlede konsekvens af såvel menneskelige såvel som naturgivne faktorer ifm skud på jagt. Jeg er tilfreds med alle skud indefor 1MOA med dette setup. Blinken væltede i blæsten flere gange, så imellem flere af skuddene er der 200 og 400m løb :mrgreen:

 

Tak for et godt oplæg til trening :D:D

Link to comment
Share on other sites

Tok testen i dag med allround rifla i dag. En browning a-bolt i 308win med 48 cm løp, a-tec ctm4 og Zeiss Classic 2.5-10x50 med medforstørrende ret 44 (4 m/lys) på toppen. Ammoen var ferdigrulla lapua trainer. Det var en utfordring å sikte på de små prikkene, men det hjalp å linje opp retikkelet mot resten av blinkene for å finjustere posisjonen. Skaut med kun sekk som anlegg, ingen støtte bak. Typisk rypejaktsituasjon.

 

IMAG0127.jpg

 

IMAG0126.jpg

 

Konklusjonen må være at jeg seriøst må trene mer på to-fot skyting, da jeg skyter nesten like bra med denne børsa på sekk som med som med Barnarden med to-fot og backrest. Den børsa veier over dobbelt så mye som Browningen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tok testen i dag med Saueren i 6,5. Dette løpet er på ca 2000 skudd.

SSG 3000 stokk, S&B PMII 4-16x50 P4 Fine. Hjemmeladd 9g Scenar i Lapua hylser, Federal hetter og en passe dose N19.

Ladet på Redding Competition dier. Brukte tofot i front og en sekk bak.

 

100 meteren på Stange og Romedal skytebane.

normal_2012-04-25_13_40_42_%28Medium%29.jpg

 

Gikk en liten runde på standplass mellom hvert skudd. Ko-stens kom på standplass rett etter skudd nr 6, så da ble det nok en 10-15 minutters pause før skudd nr 7 gikk.

 

normal_2012-04-25_14_14_36_%28Medium%29.jpg

 

En vanskelig, men morsom test. Skal prøve å få skutt den en gang til ved en senere anledning.

normal_2012-04-25_14_21_39_%28Medium%29.jpg

 

Dessverre ikke den beste bildekvalitet......mobil :oops:

Link to comment
Share on other sites

Konklusjonen må være at jeg seriøst må trene mer på to-fot skyting, da jeg skyter nesten like bra med denne børsa på sekk som med som med Barnarden med to-fot og backrest. Den børsa veier over dobbelt så mye som Browningen :lol:

 

http://www.ballisticstudies.com/Resourc ... orend.html

Les Bipods avsnittet her. Han antyder at de fleste skyter bedre over sekken enn med tofot...

Link to comment
Share on other sites

Har for moro skyld tatt mål av hvert enkelt skudd på skiva fra i går. Senter prikk/senter kule og rundet av til nærmeste halve mm. Fra øverst til venstre mot høyre, og nederst fra venstre mot høyre.

 

5,0mm, 8,5mm, 8,0mm, 10,0mm, 6,0mm.

6,0mm, 2,0mm, 12,0mm, 3,5mm, 4,0mm.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte eg skulle ta testen med 6.5x55`en, men den tida, eller rettere sagt mangelen på den, i tillegg til at kikkert må skytes inn, det er omtrent håplaust med tilgang på skytebane her for tida, så har eg ikkje gått det til enno.. Men det kjem, forhåpentligvis før Kammersmellen... :roll:

Link to comment
Share on other sites

@Kjell Olav: Man må jo skyte med det man har :D

Tror ikke den blir så fali`med den møkkaoptikken som sitter der nå. Mangler fortsatt nykikkerten jeg har bestilt fra Uncle Sam & Co :?

Menne... når jeg ser på "blinken" er det ikke de største prikkene jeg har sett :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med svært god skyting.

Mange takk for det Roe.

 

@30Ihmsa.

Helt klart, ta med 308 og 6,5 også. :)

Kunne godt tenkt meg å prøve med 223'n også, men da må jeg bytte over til en mer egnet kikkert. Dotten i den som sitter der nå dekker en moa på 100 yards, det blir noe grovt til denne testen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...