Jump to content

Langholdskytteren: Fra "sniper wannabe" til langholdskytter


jonnyvang

Recommended Posts

Var på banen i dag for å skyte litt på papp på 500 meter. Men vinden satte en stopper for den biten. Så da ble det en test på 100 meter istede :-)

 

Riggen som ble brukt er min Sauer 200 STR i 6,5x55 med NF NXS 5,5-22x56 og Sonic 45 demper.

Ammo'n var Rano 144 grs FMJ/N19

 

Startet med 3 skudd for å sjekke 0 stillinga

 

8642753643_c78864a0ec_z.jpg

 

Her er riggen

 

8642757641_3558ea0e7a_z.jpg

 

Og til slutt testen

 

8643850436_d1614e664f_z.jpg

 

Ingen tvil om at en slik test skjerper en, og avslører fort feil man gjør.

På slik skyting en savner 0,5 mil klikk :P

 

Utrolig god trening :-)

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

Kjell Olav

 

Ja, liker Sauer'n bare bedre å bedre :-)

Dønn stabil og presis. Bare skytter'n å skylde på om det blir bom

Savner bare steder der en kan skyte ut på 1000 meter + avstander ;-)

 

Knut Erik

 

0.05 self :oops:

 

arneblaser

 

Ja, vurdere å Duracoate stokken til sommer'n, så kun midlertidig for å få ett behageligere grep.

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Bør snart finne på eit neste steg i serien av testar. Nokon som har forslag?

A4 ark med 6 stk dot'er på 6cm (~3/4moa) diameter - skyte på 300metern?

 

Det burde funke bra :!:

 

Dagens test besto av 10 skudd mot samme mål på 310m skutt i 4 serier med oppbrudd i mellom og avskruing av lyddemper for å se hullene. Miragen ble for jævlig til at jeg klaret å finne hullene med demper på :wink:

Serie 1: 3 skudd ' date=' serie 2: 3 skudd, serie 3: 2 skudd og serie 4: 2 skudd.

[img']http://kammeret.no/bilder/albums/userpics/11298/normal_Samling310m.jpg[/img]

Tendensen er vel at treffpunket flytter seg mellom serier (når skytestillingen brytes opp fra gang til gang).

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Fler som kan tenke seg å prøve denne testen på 100m? Noen som klarer alle 10 innenfor 1/2 moa?

 

edit: har også truffet etterhvert truffet noen folk IRL, og ser at selv en skarve sauebondesønn fra et småbruk på vestlandet henger sånn noenlunde med blandt "langholdsfolket". :lol:

Link to comment
Share on other sites

Deg om det, Ei tohi varjata.

 

Alle dager jeg får tid bak avtrekkeren er gode dager i min bok. Det er også fint å ha muligheten til å terpe på det grunnleggende, som rekylopptak. Jeg hadde et par skudd i går som satt rett i kravebenet, og gjorde alvorlig vondt. Da er det bra å få en tur på banen og kunne jobbe med slikt.

 

Fjellhallen i Myrerskogveien visste jeg var åpen, og jeg gadd ikke ta turen opp på Løvenskjold og risikere at den var stengt. Femti meter er kurant hold å jobbe på, for min del.

 

Det er naturligvis også et moment at jeg ikke har annet enn en .308. Planen er å anskaffe en CZ 452 eller lignende i løpet av kort tid, men jeg er altså ikke der ennå.

Link to comment
Share on other sites

Allerede besvart, men igjen: Jeg visste ikke om det var skyting på Løvenskjold i dag; jeg visste at det ville være det i fjellhallen. Jeg har brent meg på ubekreftede påstander om at det skal være oppe på Løvenskjold såvel som andre steder før; i dag ville jeg bare ut og skyte.

Link to comment
Share on other sites

Det er klart, at får en vondt av en 308 med den vekta der, så er noe feil, man gjør noe feil. Men det er jo det mannen er klar over, han prøver å lære seg å skyte. Og da hjelper det fint lite at du kan det...

 

En lærer elementær avtrekksteknikk, å holde stille, holde i midten, og ta opp rekylen akkurat like godt på 50m som på 100 - faktum er at de beste skytterene i landet trolig har lært det på 15m.

 

Mitt råd til Razumny er å pelle seg til et skytterlag, drite i at riflene er ukule og siktene arkaiske, og late som han skal begynne i DFS, og får seg litt instruksjon av noen som faktisk kan skyte, IRL. Og les, ikke på Kammeret, men bøker om emnet - og nettsteder med litt kvalitet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

ytterringene på denne blinken (1 MOA=29mm) tilsvarer omtrent inntertieren på 100m-skiva til DFS.

En bør nok være i stand til å skyte grupper som på det jevne er under 30mm om testen skal ha mye verdi.

 

Reglene er som følger. 10 skudd. 1 skudd på hver blink. En skal ta våpen og person ut av stilling for hvert skudd for å simulere et typisk førsteskudd på jakt. Ta en liten pause med noen spensthopp eller lignende mellom hvert skudd. (ikke meninga at du skal bli andpusten)

Dette er viktig å følge, da det er lett å la seg lure av at en skyter små grupper. Men ikke nødvendigvis på samme sted hver gang en legger seg ned.

 

PS: Uansett hvor mye dere diskuterer 308win og dens rekyl så finnes det vesentlig bedre kaliber både for langhold og jakt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Du har helt sikkert rett, hva egnethet angår, men man jobber med det man har. Vil forøvrig ha sagt, for god ordens skyld, at jeg ikke finner rekylen på min T3 spesielt avskrekkende, forutsatt at jeg selv gjør jobben. Gjør jeg ikke det, og slurver med rekylopptak får jeg vondt - det er helt greit; det gir meg en påminnelse om at jeg ikke har lov til å slurve.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg prøvd meg i kveld på en test med 223'en.

DSC_0256.JPG

 

Starta oppe til venstre og skaut øverste rekke før jeg skaut den under. Er strålende fornøyd utenom skudd nummer 5. Av uforståelige grunner gikk den ut til høyre. Tror rett og slett jeg ble litt stressa av å ha satt de 2 foregående skuddene i svarten. Kjente ikke umiddelbart at det var et såpass dårlig skudd.

 

Resultat. 5 eller 6 skudd innen 1/2 moa. Derav 2 1/4 moa.

Uten om skudd nummer 5 var alle skudd innen 3/4 moa med bra margin.

 

De 2 andre kulehullene i skiva er fra innskytingen. Første skuddet ute til høyre var etter en flue. Det ble bom med meget liten margin :) Stillte 0.5 cm ned på siktet etter disse 2 skuddene.

 

Specs:

tikka m590 med 1/7" twist løp og en tacticool stook mekka av forrige eier.

Sightron SIII 10-50x60

Billig deal extreme versapodkopi

en eller annen beanbag.

80 grains A-max @840 m/s

 

Standplass:

DSC_0252.JPG

 

Rifla:

DSC_0253.JPG

 

80 grains A-max

DSC_0254.JPG

Link to comment
Share on other sites

Har nå gått gjennom alle resultater skutt på blinker med riktige dimensjoner.

Her er resultatet så langt:

oversikt_18062014.jpg

 

edit: resultatene er tolket med hvor senter av kula har truffet, da dette er det som er relevant for testen. dvs at det er ikke nok å bryte ringen.

 

Det som kanskje er mest interessant er at av 26 blinker så er det kun 5 stk der alle 10 er innenfor 1 moa.

 

Ellers så er det per dags dato Sharpshooter som er den eneste som har klart å presse alle 10 innenfor 3/4 moa. :clap:

8643850436_d1614e664f_z.jpg

 

Ca 1 promille av kammerets brukere har postet resultatet sitt i tråden. Anbefaler flere å prøve siden dette virkelig er en reality check på dine ferdigheter!

Link to comment
Share on other sites

Testen er rågod og avslører skytter og børse på en ærlig måte synes jeg. Anbefaler alle å ta den og å gjøre det som tiltenkt med pauser og alt det der. Reality check delux og for noen sikkert en liten boost også. Fin oversikt du har laget der jonnyvang! Ja jeg har skutt med 6.5x55.

 

Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fantastisk tråd:) akkurat fått meg rifle, ikke noe fancy, kun en ruger 1022 Tactical.

Ved siden av enkel jakt er planen å møte seg å skyte med kikkert, samt utfordre meg selv Mtp avstand.

 

Så et kjapt spørsmål da eg er helt grønn på bruk av kikkert:

 

Hva menes det når dere sier 1/2 moa på 1000m etc? Er det størrelsen på blinken på denne avstanden? Innstilling på kikkert?

Beklager hvis spørsmålet er litt teit, jobber med å lære meg alle begrepene:)

 

Mvh Hans

Link to comment
Share on other sites

Det er snakk om samlingen av skuddene på den avstanden. Det er forøvrig ikke noe den rifla er i stand til å prestere.

 

Da forstår jeg.

 

Ja, forstår at salongen ikke er no "langholdsvåpen", ønsker kun å strekke avstand for å utfordre meg selv:) er som ny på bruk av kikkert, men bruk av våpen/skyting etc ligger i ryggmargen:)

Link to comment
Share on other sites

Regnet med at du visste det, men skader ikke å være tydelig. Det er en ypperlig tråd om moa og MRAD her på forumet; finner de bukkene farta. Kort fortalt er begge to vinkelmål, som er årsaken til at man opplyser om mål og avstand.

Link to comment
Share on other sites

Moa er et vinkelmål og ikke en bestemt størrelse som i praksis betyr at forholdet mellom størrelse på blinken og avstanden er den samme. Røflig er 1 Moa 25mm på 100m, 50mm på 200m osv osv.

 

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit

Link to comment
Share on other sites

Moa er et vinkelmål

Minute Of Angle, ett vinkelminutt, eller bueminutt, 1/60°.

 

Røflig er 1 Moa 25mm på 100m, 50mm på 200m osv osv.

Det var nå veldig røft også - 1 moa er:

 

100m - 29.09mm

200m - 58.2

300m - 87.3

400m - 116.4

500m - 145.4

600m - 174.5

700m - 203.6

800m - 232.7

900m - 261.8

1000m - 290.9

 

Misforståelsen kommer av at alle bare leser amerikanske blader og nettsider, og en moa er ganske riktig omtrent 25mm - på 100 yards.

 

K

Link to comment
Share on other sites

langholdstest.jpg

 

Min 5-skuddsserie. Skjøt 5-skudd hver, en kompis og jeg. Så dette er mine 5. Ser bare 4 av de, da det var et knotthelsikke jeg aldri har opplevd før, så jeg rykket siste skuddet ut til venstre. Skjøt fra høyre til venstre, eller det var egentlig fra topp til bunn. Er ikke voldsomt bra, men har ikke skutt så mye i mitt liv. Skutt på 9x forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det har dukket opp en del nye langholdsrifler i tråder på kammeret i det siste så jeg løfter denne tråden opp igjen :smile:

Klarer noen å vippe Sharpshooter av tronen, eller er trønderene flinkest til å skyte her i landet?

 

18.juni 2014

Har nå gått gjennom alle resultater skutt på blinker med riktige dimensjoner.

Her er resultatet så langt:

oversikt_18062014.jpg

 

edit: resultatene er tolket med hvor senter av kula har truffet, da dette er det som er relevant for testen. dvs at det er ikke nok å bryte ringen.

 

Det som kanskje er mest interessant er at av 26 blinker så er det kun 5 stk der alle 10 er innenfor 1 moa.

 

Ellers så er det per dags dato Sharpshooter som er den eneste som har klart å presse alle 10 innenfor 3/4 moa. :clap:

8643850436_d1614e664f_z.jpg

 

Ca 1 promille av kammerets brukere har postet resultatet sitt i tråden. Anbefaler flere å prøve siden dette virkelig er en reality check på dine ferdigheter!

Link to comment
Share on other sites

20141019_142537_zps71170495.jpg

Ikke helt riktig skive, men dog. Senter er 1,2mm, 10p=6,35mm, 9p=12,7mm osv. Avstanden er rimelig nøyaktig 100 prikk.

6,5x47L, urgammal Sakokasse, Krieger pipe, Leupold str ringer/mont toppet med pur kvalitet fra Weaver (T-36) To-fot og baksekk.

Brukte nok nærmere èn time på 10 skudd. (Skyter sammen med skravlelapper :lol: )

 

Edit:

Kule: 123grs Scenar

Krutt: Husker ikke vekt N150 (840m/s)

Hette: CCI450 SR Mag

COL: Svært nær bommene

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...