Jump to content

Langholdskytteren: Fra "sniper wannabe" til langholdskytter


jonnyvang

Recommended Posts

Oppsettet

normal_IMG537.jpg

Resultat

normal_IMG538.jpg

Fikk pokker ikke lagt opp nærbilde av fiktivt treffpunkt, men det er den skriblinga midt mellom øverste og nederste rekke, høyre side.

displayimage.php?album=18&pos=2568

http://www.kammeret.no/bilder/displayimage.php?album=18&pos=2568

 

 

Synes flere burde prøve denne snart!!

 

Har endelig fått tilbake frk Jacaranda, så da var det ut på banen.

Bøsja var ikke innskutt med den ammoen jeg brukte og hadde kun 10 med meg.. Derfor ble det kanskje litt klønete men bestemte meg for å ikke røre kikkerten og holde i senter alle skuddene. Hadde to stygge slengere ( skudd nr 4 og 9 ) som ødelegger snittet noe veldig, men ellers JÆVELIG godt fornøyd. Det som bekymret meg litt var at første gangen jeg skulle skyte skudd nr 9 så klikket (ja, du leste riktig! KLIKK) den. En ny sauer 202 som kun har gått 500 skudd klikka! :evil: Var ikke anslag i hetta.. Prøvde igjen, og da satt skuddet godt over.

 

Det "fiktive treffpunktet" har jeg tatt utgangspunkt i det første skuddet, målt avstand på hvert skudd til senter dot og plottet inn med skyvelær og kulepenn i forhold til hverandre.

 

Sauer 202 XT m/kort jaktpipe

Atec Maxim

Leupold 4-12X40 Fine Duplex

GRS Jaktfelt

 

Lapua Scenar 7g, ferdig rulla

 

Sammenrullet teppe under skjefte og pistolgrep

Sittende i benk

Strøkent vær

Link to comment
Share on other sites

Gud hvor flaut... vel, en test for meg selv og for interessens skyld. :)

 

En Remington 700 VTR i .243win med Stoney Point liggende tofot og jaktsekk som kolbestøtte. Zeiss Victory Varipoint 2,5-10x50, A-Tec Maxim 6,5mm demper med to ekstra moduler. Skutt med fabrikkladd Norma Jaktmatch.

 

Begynte øverst til venstre og skøyt nedover, først hele venstresiden og så fra toppen og nedover høyre siden. Virker som det bare blei værre og værre...

 

IMG_1350.jpg

Link to comment
Share on other sites

Flott tråd! Har dessverre ikke rukket å skyte før enn i dag. 70 gr Sierra BlitzKing fra 6 mm Norma BR. Liggende på betonggulv med et teppe. En trekabbe som frontrest. Skytebager i skinn. Tok først en sjekk av treffpunkt. Det er de to skudda til venstre på bildet under. Skrudde to knepp venstre og skøyt ett skudd. Skrudde så ett knepp tilbake. Dette så lovende ut, og jeg gledet meg til å vise kammerfolket hvordan dette VIRKELIG skulle gjøres.

 

1174966.jpeg

 

Fortsatte med 10-skuddsserien. La rifla ved siden av skytestøttene mellom hvert skudd. Vrei også støttene ut av posisjon, og tok meg en liten runde på standplass. Starta oppe venstre og fortsatte mot høyre, før jeg skøyt alle under fra venstre. Ble langt ned til venstre på første skudd. Pokker og, en slenger! Skudd 2 satt bra. Men de neste 8 satt ned til venstre. Et eller annet endra seg underveis, jeg lurer veldig på hva. Det var veldig kastevind og mye varmeflimmer fra bakken, men en må skyte under de rådende forhold.

 

1174984.jpeg

 

Hadde igjen 3 skudd, og skøyt dem kjapt uten å flytte rifla. Det hjalp ihvertfall litt på selvtilliten...

 

1175001.jpeg

 

Jeg likte denne testen veldig godt, og jeg kommer til å prøve flere ganger. Skal ta en runde med tofot ute i skogen ved anledning.

 

Edit: Litt mer om utstyret. Remington 700 ADL i custom laminatstokk, rustfri pipe fra Border i 6BR .262 neck, Hausken demper, originalt avtrekk, 32 gr N-135 krutt, Federal hetter, Lapua hylser. 70 gr Sierra BlitzKing satt til 0 friflukt. V0 rundt 1050 m/s, tror jeg. Swarovski 6-24x50 i stålmontasjer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gud hvor flaut... vel, en test for meg selv og for interessens skyld. :)

 

He, he. Fortvil ikke. Neste gang gjør vi det bedre. Du la ut et ærlig resultat. Det er veldig interessant å SE andre sine skiver. Jeg lurer litt på hvor det blir av bildene fra de som har rifler som går "hull i hull", eller som går "på en klistrelapp". Nå er anledningen kommet for å vise det ;)

Link to comment
Share on other sites

Har skrevet ut en bunke med disse test skivene. Håper at veien til skytebanen blir åpna den her uka så skal æ teste med ,223rem, .308win, 6,5x55 og .375h&h. Visst æ får lada opp noe 45/70 prøver æ d å =) men lover verken 1/2 moa, 3/4 moa eller 1 moa for den del =)

Link to comment
Share on other sites

Supert at fler har lagt inn bilder av blinker!

Det har nå begynt å bli skiver fra en del ulike kaliber i ganske forskjellige type rifler.

 

De beste til nå ser ut til å holde ca 3/4 MOA med 8-9 av 10 og 1/2 MOA med 4-6 av 10. De klarer å sette alle 10 innen for 1 MOA sirkelen.

 

Neste nivå har gjerne middeltreffpunkt litt u-sentrert, og holder 1/2-3/4 MOA grupper + et par slengere.

 

Savner fler skiver skutt med langholdsjakt-kaliber. KnuteriK er vel den eneste som har postet skive skutt med ammunisjon som kan brukes på vilt langt der ute. (338 lapua mag)

Link to comment
Share on other sites

Gud hvor flaut... vel, en test for meg selv og for interessens skyld. :)

 

He, he. Fortvil ikke. Neste gang gjør vi det bedre. Du la ut et ærlig resultat. Det er veldig interessant å SE andre sine skiver. Jeg lurer litt på hvor det blir av bildene fra de som har rifler som går "hull i hull", eller som går "på en klistrelapp". Nå er anledningen kommet for å vise det ;)

 

 

+1! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Supert at fler har lagt inn bilder av blinker!

Det har nå begynt å bli skiver fra en del ulike kaliber i ganske forskjellige type rifler.

 

De beste til nå ser ut til å holde ca 3/4 MOA med 8-9 av 10 og 1/2 MOA med 4-6 av 10. De klarer å sette alle 10 innen for 1 MOA sirkelen.

 

Neste nivå har gjerne middeltreffpunkt litt u-sentrert, og holder 1/2-3/4 MOA grupper + et par slengere.

 

Savner fler skiver skutt med langholdsjakt-kaliber. KnuteriK er vel den eneste som har postet skive skutt med ammunisjon som kan brukes på vilt langt der ute. (338 lapua mag)

 

Skal få lagt ut bilder av testen så snart jeg får tid til å ta meg en tur på banen og skutt med 308w og 338lm..

Link to comment
Share on other sites

Var å testet ut dette nå nettopp. Den øverste rekken med blinker brukte jeg til litt innskyting og litt øving på å skyte på såpass små blinker, for små var de på 9x forstørrelse.. Jeg lappet bare over dem og prøvde 5 skudd der jeg reiste meg opp mellom hvert skudd, satte rifla i stativet og ventet et par min mellom hvert skudd. Det var litt vekslende vind fra venstre under hele serien. Skudd nr to var en grov avtrekksfeil som jeg kjente godt. Jeg brukte min Howa 308win som er skutt sikkert 3500-4000 skudd, Zeiss Conquest 3-9x50, front- og backrest og S&L Hardcore demper. Ammunisjonen var treningsammoen min av billigste sort: 146 grs Nato kule ladet i Norma hylser med 43 grs N-140 med 68 mm totallengde. Viste seg å fungere godt.

 

scaled.php?server=703&filename=imag0346n.jpg&res=landing

 

Legger ved en 3-skuddserie med samme ammo skutt helt til slutt i dag

scaled.php?server=171&filename=imag0347u.jpg&res=landing

 

Skal prøve en 10skuddserie ved neste anledning. Har jeg fått ny kikkert til 22-250'en da blir den også med

Link to comment
Share on other sites

Ser det er flere som har trykket ut blinker og fått 10 cm linjen til å bli feil lengde...

 

Hvilken størrelse er filen laget for? A4 / A3... er den ikke skalert skikkelig kanskje?

 

 

Filen er skalert til å passe A-4. Når du skriver ut så sjekk innstillingene for utskrift og skriv ut uten skalering.

Altså IKKE "fit to printer margins" etc. Da krympes utskriften og det legges til marger.

Link to comment
Share on other sites

Legger ved min test også.

Har aldri prøvd noe slikt før. Blir nok å prøve flere ganger.

Streken var 9.6cm

 

Børsa er forøvrig en Sauer 200STR med en Sightron SIII på toppen

 

123gr Lapua Scenar. Har ikke testa ladninga etter jeg bytta Lot på kruttet.

 

 

En konstruktiv tilbakemelding.

Hadde vært fint om trådstarter kunne laget ytter ringen litt tykkere. Inner ringen forsvinner litt bak retikkelet.

 

 

Test14-05-2012.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tok en tur ut å testet i dag jeg også... Mauser'n gikk hit og dit i dag, fikk den ikke til å gå jevnt før jeg var tom for ammo så legger ikke ut noe bilde av den. Konkluderte vel med at den er moden for utskiftning, eller oppgraderinger. :lol:

 

Men på kvelden fikk jeg helt vindstille forhold og testet med 22lr'n.

 

Oppsett:

CZ452 byttet avtrekk, beddet, kappet løpet litt og påsatt en Hausken Standard demper toppet med en Nikon 2-9x32 av noe slag.

Skøyt testen med RWS HP Subsonic 40grs

Vindstille

Sandsekker foran og jakke som støtte bak. Løftet rifla vekk fra skytestilling og gikk en runde mellom hvert skudd, antar runden tok 4 minutt.

Streken var ganske så nøyaktig 10cm.

normal_cz452.jpg

Førsteskuddet satt veldig høyt, så ble umiddelbart veldig demotivert men andreskuddet gav ny giv så jeg fullførte. 5. og 10. skudd lagde av en eller annen grunn avlange hull i skiva, antar det var fordi arket hang og dingla litt fra ramma.

 

Dette var betydelig bedre enn hva jeg klarte med Mævvser'n i dag... :roll:

Link to comment
Share on other sites

da har jeg fått prøvd en første runde... dog ble det på 80m hold fordi det er en sving på veien der jeg skyter og og vinden gjorde det litt uhøvelig å velge den andre plassen hvor jeg kan skyte på lengre hold...

 

Hadde egentlig bare tenkt å skyte inn/prøve noen skudd, men siden jeg hadde printa denne blinken så prøvde jeg like gjerne.

Har nylig kjøpt ny rifle (bare selv bare skutt 25 skudd med den før disse skuddene) og erfaringen med tofot er svært begrensa. Kan ikke si selvtilliten er helt på plass, så trodde resultatet skulle bli mye dårligere!

 

Tikka t3 sv 6.5x55 m demper, butikkjøpt Norma golden target 130grain, Vortex PST 6-24 (hadde den vel på 16-18x og skrudde opp til 24 på de siste 4)

 

Norma tofot og en sokk fyllt med sand under kolben, forholdvis feltmessige forhold langs en privat blindvei...

IMAG1041.jpg

 

resultatet:

IMAG1045.jpg

 

Innskyting på krysset til venstre...

Merka jeg trakk av litt feil på nr4... Vet ikke helt hva jeg gjorde forskjellig på skudd 3, 7, 8 og 9. Mulig bare annerledes timing eller litt annerledes anlegg. Pulsen ga litt høyre/venstre-vandring på siktet så var ganske vrient å få det konsistent...

 

Ska se imorra om jeg får prøvd en runde på 100 meter også, for 80meter blir jo litt juks! :roll:

 

EDIT: glemte å sjekke om streken var rett lengde... Den var feil... 9.2cm, så da tilsvarer jo avstanden ~87meter da...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Treffa dine, Jamez, var jo helt rått! :shock:

 

Takk, men spørs om d var beginners luck! :roll:

 

prøvde en runde igjen ikveld. Ble litt sent, så ble litt dårligere med lyset og konsentrasjonen på slutten...

Resultatet er nok mer realistisk, for var litt kjappere på avtrekkeren denne gangen, og dessuten var streken 10cm og holdet 100m nå... Alle skuddene på ~20x forstørrelse nå...

 

Syns prikken er liten bak korset selv på 20x, men har jo retikel i første plan så dekker jo 0.04mrad uansett til meg?

en kjapp sketch-up skisse av hvordan blinken ser ut på 100m med 0.04mrad kors... Ikke mye av prikken å se gitt!

blink.jpg

Hadde det kanskje vært lettere om 3/4 eller 1moa ringen var så tykk at den vises litt bedre i siktet...?

 

Veldig merkelig med 8. skuddet da... Jeg forsto ikke hvorfor den gikk så gæli til høyre, så lada om og tok en kjapp repeat i håp om å finne ut noe av det, merkelig nok gikk den så å si likt. Kunne vært et dårlig anlegg? eller kanskje tofoten sto litt på en stein på grusveien?

 

langholdtest100m19mai.jpg

 

Fortsatt ikke helt vant med tofoten. Går jo å gjøre ting likt fra gang til gang, men siktepunktet havner konsekvent 6-8mrad til venstre etter hvert skudd. Jeg ligger rett bak rifla. Burde jeg kanskje lagt litt mer ut til høyre? legge an rifla mer til høyre i skuldergropa kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått skutt den første testen i det fine vestlandsværet vi hadde i dag!

 

Ble skutt med en Remington i 6mm BR og Lapua 105gr Scenar Fabrikkammo.

 

Som en ekte sniper wannabe ble det skutt under feltmessige forhold på et lite jorde

som var møkka for ei uke siden :D

 

IMG_0355.jpg

 

Brukte Atlas tofot med løs vugge foran og bare knytteneven rundt monopoden bak.

 

IMG_0347.jpg

 

Var en liten bakketopp framover mot skivene, så jeg fikk litt mirage fra denne på høy

forstørring. Litt vind ned fra fjellet var det og. Ingen av delene var derimot plagsomt.

 

IMG_0349.jpg

 

Plukka opp børsa etter hvert skudd og la den i bilen. så gikk jeg til blinken og tok

bilde av hvert skudd. Til jeg kom i stilling igjen og fikk fyrt av neste skudd gikk det

ca 6-7 minutt.

 

IMG_0357.jpg

 

Prøvde å få så lik stilling mellom hvert skudd som mulig og forsøkte også å laste

tofoten likt. Passet også på å vatre mellom hver gang. Har prikk i retikkelet på

IOR'en så det gikk fint å bare legge over prikken i skiva.

 

Skjøt 3-4 skudd for å skyte inn kikkerten, så to skudd med mellomrom for verifisering.

Så skjøt jeg blinkene nede først mot høyre og etterpå oppe mot høyre. Skudd to og

tre ble de dårligste - resten er jeg greit fornøyd med - selv om de gikk litt hit og dit.

 

Blinkene var mindre enn jeg hadde forestilt meg når jeg printet dem ut :D

 

IMG_0365.jpg

 

Utrolig gøy øvelse! Skal prøve med grovere skyts etterhvert :D

 

 

-H

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg endelig prøvd dette. Det gikk langt bedre enn jeg hadde regnet med, spesielt mtp. at det er første presisjonstest av hjemmeladet ammo. Etter hvert skudd reiste jeg meg opp, gikk et stykke og snakket med min far for å få tankene bort fra skytinga. JUansett, jeg har riktignok fortsatt en god del å gå på, spesielt med slengere, men det er en for meg godkjent start :D

 

Her er resultatene:

 

Ruger M77 MkII .308 Win.

Zeiss Classic 2,5-10x50

A-tec Maxim demper

Nosler Competition 155 grains, 39,5 grains Rhino 10.

 

Brukte sandsekk som støtte foran, og høyre hånd (som igjen hvilte på bakken) som støtte bak under kolben. Streken var 9,9 cm.

 

1059o45.jpgvctb0h.jpg

 

Håper dere tilgir jukset med grå ytterring, men med medforstørrende retikkel var det ikke sjans uten. Faktisk var det nesten umulig å skimte selv ytterringen bak korsets sentrum, med det var lett å se hvor man var vha. blinkene ved siden av og under.

 

Fant etterhvert ut at jeg ikke var helt godt innskutt, dessverre, da hadde det vært langt bedre. Har derfor plottet inn skudda på en annen blink, og hadde blinkens senter vært flyttet 2,3 cm ned, hadde 8 av 10 skudd sittet innenfor 1 MOA, 7 av 10 innen 3/4 MOA, og 3 innen 1/2 MOA.

 

Det blåste 4-5 m/s fra venstre/skrått forfra, men spredninga i siden er nok fullstendig min feil. Nøyaktig hva som gikk feil 1. skudd (skøyt venstre til høyre, oppe først) vet jeg ikke, men jeg antar det er et av de berømte avtrekksfeilene, noe som nok også gjelder skudd nr. 2 og 6.

Link to comment
Share on other sites

men spredninga i siden er nok fullstendig min feil. Nøyaktig hva som gikk feil 1. skudd (skøyt venstre til høyre, oppe først) vet jeg ikke, men jeg antar det er et av de berømte avtrekksfeilene, noe som nok også gjelder skudd nr. 2 og 6.

 

OT i hva denne tråden handler om, men ikke sikkert at diverse utdragere er din feil, da en kan ikke forvente å få millimeterpresisjon ut av en Ruger M77 rett ut av esken, så all honnør for at du tok testen med denne rifla :D

Jeg har en Ruger M77 selv i et annet kaliber. Rifla gikk som en dass. Greit nok om en stort sett bruker rifla på elgjakt, eller skyter trost i taklampa og på moderate hold, men heller ikke mer.

 

Om en vil tyne presisjon ut av Ruger rifler generelt, må de innom børsemaker for omfattende tuning, men etter et slikt besøk, oppfører de fleste av dem seg akeptabelt.

 

Når det er sagt, er Ruger rifler skikkelige bruksjern, til en forholdsvis overkommelig pris. En får ganske mye rifle for kronasjene, men desverre ikke uberpresisjon.

 

Hva en definerer som akeptabel presisjon er nok veldig individuelt og øker ofte proposjonalt med brukererfaring.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert helt feil plass å ta det opp men siden det er nevnt x antall ganger her... Hadde noen orket å sende meg en utfyllende PM hvor det er forklart hva MIL og MOA er? Har bare funnet sider med regnestykker og matte er ikke min sterke side. Så hvis noen hadde orket og sendt meg en pm som gjør at jeg kanskje kan forstå så hadde jeg blitt evig takknemmelig :)

 

 

Og sorry for hijacking av tråden :roll:

 

 

EDIT: Fant den tråden etter mye søking så denne kan slettes

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Skutt med sauer 200 i 6,5 med vortex viper pst 6-24x50ffp, tofot og knepølle som støtte bak.

Ammoen var sierra matchking 120gr HPBT.

Røyste meg opp mellom hvert skudd, ventet 1 min og strakk litt på armer og ben.

 

Streken var 10cm og holdet 100m

Skudd 2 og 7 var jeg litt rask på avtrekket, mens på skudd 10 ville jeg bare bli ferdig og nappet litt hardt.

Ganske fornøyd, men tror jeg skal klare litt bedre 8)

IMG373.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skive.jpg

 

Hadde ikke den opprinnelige blinken så det ble skutt på enkle skivelapper. Foruten skudd 6 der bunn av pistolgrepet subbet håndbaken i rekylen var det greit. Hadde bare 9 skudd igjen av en type så 10'nde og siste skuddet var med annen ammo som skulle hatt 1 knepp opp.

 

Litt vanskelig å få skutt seg skikkelig inn på små blinker når en har 1 cm på kneppet. Skulle også hatt 1 knepp vesntre for å være 100% i.

 

Skutt med anlegg foran på 10cm isopor og sandpose. Bakstøtte = sammenrullet v-genser. Alt i alt helprofft benkeutstyr :lol:

Link to comment
Share on other sites

Std langpang riggen. STR med Mcm Stokk, USO skinne, Seekins, PM II 5-25 P4.

 

Ammo'n på de første 9 er den velkjente og godt sorterte benkeskytterammo'n S&B Training 9g FMJ. Siste skuddet er 140 A-Max med 42 grs 550. Sisteskuddet var egentlig spart for å sjekke ca ca hastighet, men blei liksom litt for dumt å ikke få avgårde 10 skudd når en først var igang.

 

Ja var ganske bra. Ble positivt overrasket selv også.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvor får dere skrevet ut denne blinken?

 

Scenar1395sk-1504.jpg

 

Jeg måtte jo selvfølgelig også ut å teste 22lr på denne testen, men va en del side vind når jeg skaut å det vises på treffen :? itilleg til at det va en jeg glemte og skyte på :oops:

 

Obs Obs, testen sto på høykant!

 

Rifle: Savage MK||

Sikte: Norconia 3-9*40

Hold: 80M

Skudd: CCI Sub-sonic HP

 

 

6df7f7e5.jpg

 

Skal ut å prøve med 308 når jeg får laddet nye skudd til den.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...