Jump to content

Langholdskytteren: Fra "sniper wannabe" til langholdskytter


jonnyvang

Recommended Posts

@M67
Er det ikke rart hvordan utviklingen har tatt veien på 10+ år? Nå har man altså klart å utvikle rifler og et «skyteoppsett», eller en skyteteknikk som luker bort mye av behovet for helt likt rekylopptak med kroppen som en stor komponent av systemet. En slags hybrid mellom feltskyting og benkeskyting? Det er imponerende hvor raskt og med hvilken treffsikkerhet man kan oppnå målskyting med slikt utstyr og teknikk. Du har sikkert sett Francis skyte denne serien før? Jeg synes det er helt vanvittig at det er mulig å treffe i dette tempoet. 


Likevel synes jeg denne mannen er inne på et viktig poeng med tanke på rekyl og rekylopptak.

Det driver kanskje ikke sporten fremover, men man får muligens mere overførbare ferdigheter til jaktskyting? 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (55 minutter siden):

Det driver kanskje ikke sporten fremover, men man får muligens mere overførbare ferdigheter til jaktskyting? 

Jeg tror ferdighetene er overførbare uansett. Må må bare huske at man bommer av og til også.

Rekylopptak er selvsagt mye enklere med 6mm enn med 308 (eller mer), men det har først og fremst betydning for hvordan du ser hvor du treffere (eller bommer) Jeg skjøt litt 223 i går, og da så jeg kulespor inn i skiva på 100m... 

Men ingen bruker 223. Det blir for spedt.er for usikkert.

 

Det er faktisk ikke så veldig forskjellig å skyte med grovt, bortsett fra at det er mye dyrere. Trodde jeg hadde vist disse før. Her skyter jeg bare for å skyte, ingen fokus på å skynde seg, så kan nok knipe MYE

https://youtu.be/TPcd9EzUiBY

Skyter på en 20cm firkant på 400m her

 

 
Forskjellen er først og fremst at det tar et sekund mer å finsikte igjen med den store børsa - det er jo 8-10s på en stage. Presisjonen er ikke nevneverdig forskjellig. En annen forskell, som hele tiden diskuteres er hva man ser av det skuddet man skjøt - det er enklere å se når du har mindre rekyl, men det er mer å se om du skyter større kaliber, så her i Norge er man ikke i mål med hva som er "Det Optimale Kaliberet". I USA hvor det er sand i alle nedslagsfelt og du kan se bommene dine på en mile er det noe annet.
 
K

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, M67 said:

Presisjonen er ikke nevneverdig forskjellig.

Hvis man nå ser bort fra alt det andre om hva man ser eller ikke etter skuddet og bare fokuserer på presisjonen, det var jo utganspunktet for denne tråden. Litz har lansert sin top gun teori hvor munningsenergi og vekta på rifla er avgjørende faktorer for nettopp presisjonen. Det spørsmålet jeg alltid stiller meg, er om kroppen kan integreres som en del av «vekta» i dette systemet? Det andre spørsmålet er om det gjør presisjonen bedre eller kan den bli verre? Og med disse to spørsmålene som utgangspunkt så lurer jeg alltid på hvor ergonomi, skyteteknikk og skytestilling er medvirkende årsaker til bedre eller dårligere presisjon? Jeg må jo si at av og til tviler jeg og noen ganger tror jeg at kroppen kan utgjøre forskjeller i dette regnestykket. Men hvordan skal man bevise det? 

Jeg skjønner at i PRS, så er ikke dette så interessant siden munningsenergi og vekt kan være i et gunstig forhold, som jo også løser utfordringene med hva som skjer etter at kula har forlatt munningen. 

Har du prøvd ut presisjonsforskjellen mellom 338 LM og den 6mm’eren (går ut fra at det er en 6mm? Hvis ikke det var 223?) du skyter med på 100 meteren? Jeg tipper det er noen hakk vanskeligere å holde innertier med 338en?

 

Det optimale kaliberet i PRS er så flytende at det kommer vel aldri til å lande på noen fasit?

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (23 minutter siden):

Jeg tipper det er noen hakk vanskeligere å holde innertier med 338en?

Egentlig ikke. (altså, innertier - den er svær i denne sammenhengen)

 

Tony Boyer sa at ett av 4 eller 5 løp er "hummers", dvs de går "sykt bra". Jeg har 6mm og 260-piper som jeg må gi meg rett under 20mm med, og jeg har noen få (kanskje ett av 4 eller 5..) som skyter <10mm "nesten uansett". Jentungens 6XC-løp er sånn, vi testa ammo, og ulike ladninger, tror hun skjøt 9 5-skuddsgrupper, og de var enten 9 eller 13mm alle sammen, snittet var iallefall 11. Den 6mm-pipa jeg skyter med der (0.68moa fra 5 stillinger i fart) skyter "alt i ett høl", med 107gr Sierra satt lett i bommene. Sånn at du nesten lurer på om skudd nr. 2 var en bom. Mens andre er rett så kilne, og vil ikke helt, heldigvis er 20mm "greit nok" til PRS.
338-pipa her er kort og lett, og den er kilen. Litt krutt opp eller ned gjør nokså mye på samlingene (Top Gun Theory ja) men rifla veier jo en del, og jeg veier en del... Det er ikke like "lett" å bare trekke av 5 ganger og få ei lita gruppe, men gjør man jobben, så er den under 20mm den og. Den gamle Barnarden gikk utvilsomt bedre, og den pipa, var en av de som "bare går" - det er ikke denne, selv om jeg jo har skutt 40cm grupper på 1500m med den.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Når det snakkes om presisjon her, så blandes vel litt rifla sin egenpresisjon og hva en skytter evt. klarer å utnytte med nevnte rifle. Det er jo lettere å skyte godt med en 6br enn en 338lm, selv om egenpresisjonen i riflene kan være den samme. 

Link to comment
Share on other sites

@FreeSkier

Fra min side så var det et poeng å blande «riflas egenpresisjon» om du vil, og skytters utnyttelse av den. Med bakgrunn i Litz «TOP Gun” teori, hvor han sier følgende: (Muzzle Energy [Ft-Lbs] / Rifle Weight [Lbs]) / 200 = Group Size in MOA , så kan man trekke konklusjonen at mere vekt minker gruppen. Om du på et vis deler noe av din vekt med rifla. Er det da mulig å krympe gruppen?

 

Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg du skal være veldig god. Jeg skyter dårligst med med letteste rifla jeg har. X-bolt i 6x45, men det kommer seg med mere trening. Høy vekt og lav rekyl er vel en oppskrift for å skyte godt, eller å klare å ta ut potensialet i rifla. 
 

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (13 minutter siden):

Høy vekt og lav rekyl er vel en oppskrift for å skyte godt, eller å klare å ta ut potensialet i rifla

Utvilsomt, men så kommer det an på hva potensialet er også. Jeg har ei 260-pipe, til ei 10-11kgs PRS-rifle (som skyter <10mm med andre piper) som jeg ikke for mitt kjære liv klarer å skyte like bra som jeg relativt greit skyter Finnlighten som veier 1/4. Og jeg har ei utskutt 223-pipe som ikke holder snuseske på 100m, i BR-konfigurasjon.
Jeg sier at det som teller mest er om pipa er bra. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Håper ikke dette blir for off topic.

 

Prøvde meg litt på langhold med jaktbørsa i høst, men klarte ikke komme meg på 1000m skiva.

Har ikke skinne med noe vinkel per nå, og gikk tom for klikk på rundt 800m, måtte holde et par mil.

750 meter gikk brillefint, og stemte bra med spådommen fra Strelok, men på 1000 klarte jeg ikke se nedslag, selv med hjelp av spotter.

Holdt kun det Strelok spådde, da jeg ikke ville rote meg enda mer unna skiva til vi klarte se noe nedslag.

Brukte 167 Scenar ladet til ca 830 ms, kula skal være subsonisk fra 850-900 meter-ish.

Burde jeg ha holdt mer? Mindre?

Har aldri prøvd å skyte langt nok til at kula går subsonisk før.

Vil 175 Scenar L være et bedre valg for å nå dit ut?

Noen andre tips utenom det som allerede er skrevet her i tråden?

Dette er med en .308 win og relativt kort pipe.

Link to comment
Share on other sites

Losvar skrev (2 minutter siden):

Vil 175 Scenar L være et bedre valg for å nå dit ut?

Utvilsomt ja. Vær oppmerksom på BC endres med hastigheten, og spesielt rundt lydhastigheten - derfor vil en ofte treffe høyere eller lavere (min erfaring nesten alltid høyere) enn prediksjonen fra en enkel BC. Man kan legge inn BC i ulike hastighetsområder. Jeg har en del data på 175gr Scenar som jeg kan finne fram, ut til rundt 1300m. Men jeg var innafor en meter med G7 0.247 ser jeg. G7 er forresten mye bedre å bruke når en skal skyte så langt, den endrer seg mye mindre med hastigheten enn G1. (for denne typen kuler)

Jeg har skutt 167gr Scenar til rundt 1500m, men bare ved et par anledninger, tror ikke den er utsatt for noe "168SMK-effekt". Men både 155 og 175 har mye bedre forhold mellom BC og hastigheten du kan få.

Jeg ville brukt 155gr, 175 har høyere BC, men man taper litt vel mye fart syns jeg. Skulle jeg skutt bare på de lengste holdene, så ja, 175gr.

 

308Win på 1000m kan være bra deprimerende. Selvsat verre med korte løp. Flytiden blir veldig lang, og med den kommer høydespredningen og tar deg, i tillegg til at BC er så lav at vindavdriften virkelig tar deg, der du bare bommer litt med 6.5mm...

 

Losvar skrev (13 minutter siden):

Noen andre tips utenom det som allerede er skrevet her i tråden?

Bytt kaliber ;)

 

K

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...