Jump to content

trenger man 12/89


kaffepausen

Recommended Posts

Så da er jeg vel en rambo siden jeg liker denne hagla?? Tja mulig det siden jeg er over 100kg med muskler og ikke en liten pyse med 60 kg skinn og bein som ikke klarer å bære vannflaska si opp på fjellet en gang

 

 

OT da, men likevel; Har du sett noen 100 kilos verdensmestere i kondisjonsidretter som; Ski, skøyter, sykkel, terrengløp, Tour de France...

Selv er jeg 95kg, (dvs. 10-15 over "matchvekt") og jeg deltar litt i enkelte turløp, sykkel, løp, ski og sånn, og det kan jeg bare si; Når jeg er rundt 80 kilo skal jeg bære 15 kg. ekstra opp alle bakker mye raskere enn jeg bærer 2 kg. i sekkn i dag :wink::wink::wink: Men dette ble veldig OT da. Håper du tok den :mrgreen:

 

12/89; Ingen TRENGER den, men her er det vel mer "vil ha", så da så... Det er mye en ikke trenger men som en har likevel. Men hvorfor ikke kal 10 da hvis større= bedre :?: Der får en 10/90. En halvauto i 10/90 veier ikke mer enn en kilo eller 2 mer enn en 12 og alt er dyrere. Noe må da ofres for å kunne tilfredsstille egoet sitt.

 

Hvis jeg skal være seriøs og dere som har 12/89 stikker fingeren i jorda også gjør det; Kan dere ramse opp HVA en 12/89 er bedre på enn kortere? Patronen og børsa?

 

Min liste på fordeler; Skal du skyte 2oz stålladninger og tyngre er den bedre(får ikke plass i kortere patroner). Ellers; Ingenting(gjelder både patron og hagle) som sagt tidligere; Du bare handicapper deg sjøl i forhold til 12/76. De som kjøper patroner i 12/89 med andre haglmaterialer enn stål i lettere enn 2oz får ikke andre fordeler enn at de blir fortere tomme på kontoen :lol:

 

Er det noen av dere som vil skyte ALT i en og samme børse som tenker over at når du skyter en 70 i en 89, så utvider ladningen seg i overgangen for så å innsnevres igjen, for så å få en ny omgang i choken? Det beste er å lage en lang ovegangskonus i kammeret på hagla, men det er en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det eneste "problemet" jeg ser med å ha en hagle i 12-89 er at det er svært lite (lokalt=ingen) utvalg i kaliberet i butikkene. Sist jeg så 12-89 til salgs var før blyforbudet trådde i kraft.

 

Som andre har bemerket ble 12-89 utviklet for å kunne lade en stor dose store STÅLHAGL til akseptabel hastighet.

De nyeste tyngste haglmaterialene blåser glatt forbi stålhagl i ytelse.

 

Så mitt svar på spørsmålet om vi trenger 12-89 er et rungende JA, forutsatt at du insisterer på å bruke stål i de tyngste (vekt/hastighet) ladningene. Hvis du tar deg råd til å kjøpe patroner med wolframbasert hagl forsvinner fordelen fort på alle normale haglehold.

Link to comment
Share on other sites

det mye man ikke trenger, eller må ha.. men det er kanskje litt med åssen jakt du driver med..meste parten av gåsejegerene i USA bruker kun 12/89, og er mange gås jegere her til landet som bruker det...jeg har remington 870 super mag i 12/89.. bruker den på hardt skutt vilt,rev,rådjur,ander og gås bla... ikke noe problem å skyte rådyr med 12/70.. skutt 5-6 stk med det, men er kanskje pluss at du vet du har mer hagel i halge svermen din, når du skutter på et rådyr, ikke vet jeg ! dette er et luksus problem !

 

mye her i livet,man ikke må ha..........

Link to comment
Share on other sites

ikke noe problem å skyte rådyr med 12/70.. skutt 5-6 stk med det, men er kanskje pluss at du vet du har mer hagel i halge svermen din, når du skutter på et rådyr, ikke vet jeg ! dette er et luksus problem !

Ikke noe problem å skyte rådyr på 25 meter med 20/65 heller bare man treffer der man skal.

Har jakta mye rådyr med 10/90 og fant ut at det stort sett bare var ulemper.

Mer hagl i rådyret,ett betraktelig tregere andreskudd (der det var nødvendig) og ett mye tyngre våpen å stå på post med!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 870 12/89. Glimrende redskap til rype på fjellet, gris i nabolandet, bambi i skogen, due på bana og tevlinger i utlandet...

Klikker aldri, spiser alt av ammo uten å grine.

Så da er jeg vel en rambo siden jeg liker denne hagla?? Tja mulig det siden jeg er over 100kg med muskler og ikke en liten pyse med 60 kg skinn og bein som ikke klarer å bære vannflaska si opp på fjellet en gang :lol:

 

Min mening: Ja, vi trenger 12/89!!

Min andre mening: Ikke si at andre ikke trenger noe bare fordi du selv ikke har et behov...

 

Fint du er fornøyd med ditt valg av våpen da!

vil bare presisere at det aldri har blitt uttalt at "ingen andre trenger" Å hvis man tar utangspunkt i spørsmålet fra trådstart som var Trenger man 12/89 så er svaret fremdeles Nei fra min side, å det retter seg mer mot egenskapen til patronen enn våpenet i seg selv.

ang. forholdet mellom Kropp & Hagle så handler det om tilpassing. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jeg vil si et klart og rungende ja til att en trenger 12/89

 

av den grunn. mann hvet ikke hva morgendagen bringer av tilgjengelig ammo, ei 12/89 vil være klar for mer en hva 12/70 12/76 er klar for.

 

ei 12/89 hagle er mest sannsynlig godkjent for høye trykk klasser,, og også ståll.

 

man kan få svert gode skudd for 7-10 kr stk i ståll, skal en ha bedre en disse skuddene ligger de i et prisleie som gjerne er over det dobble.

med 12/89 kan man gå opp i pellets størrelse og sammtidigt beholde anntal pellets pr skudd som 12/76...

 

siden dette produseres både i skudd og våpen i en svert stor skala så har det noe for seg...

 

hvis vekten er noe problem 12/89 kontra 12/76 så gå for en halvauto i lettvektsutgave så sparer en enda mere vekt.

 

mvh

kilden

Link to comment
Share on other sites

12/89 var aldri laget for å blåse ut store stål ladninger i god hastighet, den var ett forsøk på å lage en kaliber 10 i ett kaliber 12 løp. Faktisk skyter samtlige 12/89 ut tregere hastighet enn 12/70, den er per definisjon mindre drepende og mindre effektiv enn 12/70, beste per i dag er 12/76 i moderate vekt ladninger, omtrent 36 gram.

 

Hagle er ikke som rifle, magnum i hagle betyr ikke mere ladning men mere hagl, maks ladning finner du i 12/76 på stål da de har maks saami trykk, over dette mister du hastighet og drepe evne. Derfor laget man i USA en stor utredning på 12/89 på ender og gjess og en fant da ut at 89 gav mindre drepe evne og kortere hold den var effektiv på, og den patronen som skadeskjøt mest. Det er ikke bare i Norge ammo er vondt å finne, den er vond å finne over alt da den var ett feilslag. Kamringen selger i USA da folk tror 12/89 er kraftigere bygget enn 76 og 70, men det er den ikke.

Link to comment
Share on other sites

nå er vel både 70mm,76mm,89mm å få i raske versjoner. all ammo blir vel oppgradert ang egenskaper hele tiden. at jeg klarer meg problemfritt med 70mm betyr ikke at jeg mener ingen andre trenger lengre patroner. men en frisk og kjapp 70mm duger på det meste. var en stund jeg også trodde at 76mm var nødv på sjøfuggeljakta,mer rekyl litt mer haggel men sjøfuggelen døde ikke mer enn med 70mm ammoen..har skutt gås også med både 76 og 70mm uten å merke noe forskjell. er tross alt bare 6mm forskjell i lengden hær da. ang 89mm og 70mm så tror jeg at forskjellen blir merkbart større men viltet kan bare bli avlivet en gang uansett..

Link to comment
Share on other sites

Folk får bruke det de liker best, personlig foretrekker jeg 12/70 men skyter nå med black cloud 12/76 av og til. Merker null forskjell i viltet.

 

Størst forskjell ligger i gode treff innen hold mot dårlige treff eller for lange hold. Der er det desidert mest å hente. Det nytter ikke å skyte dårlig å tro en kan veie opp med lengre patron.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nei du kan ikke skyte noe lengere med 89, en 70 patron om haglmatrialet er det samme, heller tvert imot, tyngre ladning betyr mindre fart om trykket er noenlunde likt, altså får du dårliger inntrengning i viltet på 25m med en 12/89 patron en du gjør med en 12/70. Hjelper ikke å ha 100 ekstra hagl om de ikke går gjennom pelsen ;)

Link to comment
Share on other sites

Her var det mye negativt om 12/89!

 

Kan ikke skjønne logikken i påstanden om at 49 gram med tungstenhagl i 400m/s fra en 12/89 skal være dårligere egna på drøye haglehold enn 36 gram med de samme hagla i samme hastigheten fra en 12/70?

 

Har skutt med mye rart i forskjellige hagler, men har aldri prøvd noe som slår Mossbergen min med Full choke, Docter rødpunktsikte og Remington Wingmaster 12/89 nr 2 eller 4 når det gjelder dekning og penetrasjon på 50 meter.

 

Nå skal det sies at dette ikke er hagla jeg bruker under "vanlig" haglejakt på lett småvilt. Da går det mest i O/U med 12/70 eller 12/76-patroner. Men når gås, rev, rådyr eller gaupe skal til pers, blir det som regel til at Mossbergen blir brukt. Vet at jeg har noen meter lengre rekkevidde med denne, slik at jeg kan benytte meg av noen flere sjanser, uten å gå akkord med det humane aspektet.

Link to comment
Share on other sites

uten å ha belegg for det jeg sier så tror jeg personlig at vi har mer bruk for 89mm eller 76mm. grunnen er- 70mm er "vanlig" 12èr gjennom noen år nå og har bevist at den duger. 12/76 har bare 6mm mer kapasitet enn 70mm mens 89mm derimot har nesten 2cm lengre hylse hvor produsentene kan mixse div ladninger.

om vi trenger den? vet ikke,men med god ammo så holder vanlig 70mm så langt mitt vett sier. må vel være direkte ubehagelig å skyte 89mm ammo i god hastighet ?

Link to comment
Share on other sites

Når man har 12-89, kan man forlenge holdet da? tenker på revejakt? vs å bruke 12-76? noen som har skutt rev med begge kalibre å har synspunkter angående dette? kan man felle rev på 45meter for eksempel? er helt blank på dette å bare er nysjerrig.

 

 

eg har brukt ei 870 express magnum 12/76 på all jakt... funka fett, :D som nevnt litt tidlegare i tråden så ete den alt av ammo fra 12/76 og nedover så. har brukt den på revjakt. skaut ein rev på nesten 60 meter med den. då med bra lengde på løpet. og 3/4 trangboring... ikkje smartaste eg har gjort... ende med to skot i reven og slå den i hel med ein stein :twisted: ... men med full trangboring hadde reven fallt på fyrste...

 

 

12/89 vs 12/76 så trur eg det er mykje det samme ka du velge. eg ver ikkje seie at 12/89 er dårlegare eller betre. eg vil berre seie at 12/76 er bra å bruke og funka til det meste

Link to comment
Share on other sites

njaa kan igrunn skrive under på at jeg velger en 12/89 til rev og rådyrjakt med den grunnen at da har jeg mere haggel og gå på. samtidig kan jeg gå opp i størelse og ha like mye haggel i en 12/89 som på en 12/70 med mindre haggelstørelse.

Link to comment
Share on other sites

Leser en denne tråden så minner det litt om religion, alle har sin tro.

 

Om en trenger 12/89 synes jeg er en personlig vurdering ut fra hvilke jakt en driver, på høyfjellsjakt etter rype hadde det ikke vært mitt førstevalg, men på sjøfugl og gås ville jeg vurdert det som et godt alternativ. Men for meg er pris på jaktskudd uten betydning, for å komme til jaktplasser må jeg kjøre bil og ferge, med de kostnader det påfører meg er det uvesentlig om jeg bruker 4 skudd til 40 kr eller 4 kudd til 8 kr.

 

12/89 har et større kammer, det gir større plass til både krutt og nyttelast. Om trykkstandard er tilsvarende 12/76 så gir større plass større muligheter for å få flere hagl med samme hastighet, eller samme antall hagl med større hastighet. Med andre ord kan 12/89 gi mer ytelse enn 12/76. Forskjellen er imidlertid ikke så stor som mange tror, men den er der.

 

Personlig har jeg mest lyst på en kaliber 10 magnum, dersom noen har en for salg så er det min "drøm"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

er i markedet etter en ny hagle som jeg vil bruke i sjøkanten,syter litt med å bruke suhl børsa der p.g.a. rust og sleipe svaberg. kaliberet er 12,men er blitt "ubehagelig nyskjerrig" på 89mm siden jeg ikke har prøvd dette og heller ikke sett skuddbilder fra denne. patrona er nesten 2cm lengre enn 70mm så jeg reiner med at dei har fylt opp denne plassen i hylsa med ett eller annet..... mellom 70 og 76 ser merker jeg ingen praktisk forskjell. det jeg har testa på finer og papir så har 70mm gitt jevneste skuddbildene. spørsmålet mitt er- har noen her bilder av skuddbilder,inntrengningsdybde? sammenlignet 70,76,89 litt grundig? reiner med at det er flere som har samme sykdommen som meg at dei vil se forskjellen,ikke bare sette ett skudd i bekken og dømme etter vannspruten hvor forskjellen ligger....det som teoretisk frister meg er muligheten for å bruke ganske åpen borring ic,1/4, samt us3-4 og fremdeles ha tett nok dekning til skarv på vannet,samt spredning nok til bedre fluktskyting med passe tett og stort skuddbilde! det høres jo fristende ut... er jeg totalt på villspor( i gjen)?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel gjerne til sjøfugl og liknende hvor 12/89 kommer til sin rett. Hvorfor ikke bare kjøpe ei hagle som har 12/89-kammer, og prøve deg frem med forskjellige patroner med 70-89mm lengde, og se hvilke patroner som gir den beste kombinasjonen mellom dekning og penetrasjon i DIN hagle?

 

Jeg jakter ikke så mye ved sjøen, men jeg jakter endel stokkand i innlandet. Er veldig fornøyd med Federal Speed Shok 12/89 nr 3, som jeg kjøpte et større kvanta av hos Jaktdepotet for noen år siden. Betalte vel en 8 kroner per stk, hvis jeg ikke husker feil. 39 gram stålhagl nr 3 i 450-470 meter i sekundet gjør jobben godt. Begrenser ikke holdet med disse patronene i forhold til blyhaglpatronene i 12/70 jeg brukte før.

Link to comment
Share on other sites

klart det bare er å kjøpe ei 89 børse,men etter å ha lest tråden så savner jeg flere bruker erfaringer fra virkeligheten med 89mm. ikke bare tabeller og hastigheter fra produsentene. hadde vert artig å sett skuddbildene ei 89mm setter på eks 35m,og på45-50m. siden det finnes meninger om dette så skulle man tro noen hadde testet/sammenlignet litt. sannsynligvis blir det nok ei baikal s/s 12/76 som får jobben i sjøkanten tenker jeg, men hadde jo vert intr å sett hva 89 gjør bedre enn 70mm.det er veldig lett og feilbereine avstander på sjøen. en skarv i "periskop dybde" er ganske hardskutt. på stokkendene oppi vattna her bruker jeg 22wmr rifla og suhl 12/70 uten problem,men siden jeg skal kjøpe ny hagle så er det jo intr å vite hva "supermagnumen" er god for.

Link to comment
Share on other sites

klart det bare er å kjøpe ei 89 børse,men etter å ha lest tråden så savner jeg flere bruker erfaringer fra virkeligheten med 89mm. ikke bare tabeller og hastigheter fra produsentene. hadde vert artig å sett skuddbildene ei 89mm setter på eks 35m,og på45-50m. siden det finnes meninger om dette så skulle man tro noen hadde testet/sammenlignet litt. sannsynligvis blir det nok ei baikal s/s 12/76 som får jobben i sjøkanten tenker jeg, men hadde jo vert intr å sett hva 89 gjør bedre enn 70mm.det er veldig lett og feilbereine avstander på sjøen. en skarv i "periskop dybde" er ganske hardskutt. på stokkendene oppi vattna her bruker jeg 22wmr rifla og suhl 12/70 uten problem,men siden jeg skal kjøpe ny hagle så er det jo intr å vite hva "supermagnumen" er god for.

 

 

 

Med Full choke i min Mossberg 935 (Chokene tåler all ammo), setter jeg minst 30 hagl innenfor et A4 ark på 50 meter med Remington Wingmaster 12/89 i nr 4. :D Men så går disse patronene styggtrangt.

Link to comment
Share on other sites

har sett på div sider fra produsentene nå og der finnes flere 89 som ikke er sinker ang hastighet. 30+ haggel 50m på a4 ark må jo være rimelig trangt ja.. skulle tro cyl,eller imp cyl eller litt grovere haggel kunne åpne opp det

skuddbildet litt?

Link to comment
Share on other sites

Ja, en får åpnet de litt men de går trangt uansett. Nå er jo normalt hagle et nærdistansevåpen og det blir feil å tro en kan begynne å skyte på et utall ekstra meter med 12-89, men ser du på eks federal black cloud får du ca samme hastighet i 70 og 89, og ladningen er tyngre i 89=flere haggel, eller tilnærmet like mange i grovere størrelse. Det kan være verre å få gode skudd bilder med 89. En må neste prøve seg litt frem

Link to comment
Share on other sites

helt enig i at hagla er et våpen for kort/blanda hold. det er derfor jeg vil ha dobbel løper med valgmuligheten til åpen+trang choke i samme børsa.

er ikke intr i et ovnsrør som bare har en trangboring som ødl fuggelen på kort hold,eller 1/4ch som blir for åpen på lengre hold.

takker for alle 89mm svar.

Link to comment
Share on other sites

er ikke intr i et ovnsrør som bare har en trangboring som ødl fuggelen på kort hold,eller 1/4ch som blir for åpen på lengre hold.

 

 

Eg har no skote 3/4 trangboring i 870(12/76) min. den trangboringa har eg brukt på kort hold rype jakt(uten å øydelegge fuglen). Har og skote rev på Ca.50 meter med den. måtte då bruke to skot, men, men

Link to comment
Share on other sites

ang "ovnsrør" så tenkte jeg på den kraftigere 89mm ladningen som satte 30+ haggel innf a4 ark på 50m.jeg kunne self vert mer klar i uttalelsen. tror rype på 25m hadde vært ganske peppra da. 3/4 choke i 70 og 76 vet jeg er bra på sjøfuggel. rype har jeg bare brukt 1/4 og 1/2 choke. foretrekker dobbel løper helt enkelt pga valgmuligheten av 2 forskjellige trangboringer i børsa når jeg jakter.

Link to comment
Share on other sites

Ikke tenk så mye på vekta. Prøv forskjellige hagler og finn ut hva du treffer best med. De fleste skyter bedre med en tung hagle enn en lett.

Det er dessuten ingen automatikk i at en pumpe eller halvauto er tyngre enn en o/u. Det finnes halvauto ned imot 2,5kg. Siste høst jaktet jeg med en o/u på ca 3,7 kg. Kan ikke huske at det plaget meg i det heletatt. Den var bare utrolig god å skyte ryper med.

valgte 870en fordi den passte til meg.
dette er kjempegod børse. Både fordi den er lang og fordi den er 3,4kg. Utrolig mange som skyter bra med denne.

 

Og skal man først ha f.eks. remingtonpumpe, så er det likegreit å kjøpe 12/89. Så står man fritt mht. lengde på patronen man vil bruke. Men jeg ville ikke valgt hagle etter kammerstørrelse. Jeg kjøper f.eks. ikke en Silma med 12/89 isteden for en brukt Beretta 12/76.

Link to comment
Share on other sites

Og skal man først ha f.eks. remingtonpumpe, så er det likegreit å kjøpe 12/89. Så står man fritt mht. lengde på patronen man vil bruke. Men jeg ville ikke valgt hagle etter kammerstørrelse. Jeg kjøper f.eks. ikke en Silma med 12/89 isteden for en brukt Beretta 12/76.

 

 

Kammerstørelse har eg egentleg aldri tenkt over. 870en har eg fått med Min Morfar. han eiger ein del forskjellige hagler. eg fekk den som eg skaut best med. og det burde vere fyrste prioritet.

 

Har prøvd ein del forskjellige hagler frå: kongsberg(rolling block), beikal (O/u), winchster(semiauto), beretta 686,Hyem(kombi) osv, osv. og har fått den erfaringa. at det er ikkje prisen på hagla, kammerleng eller kaliber det kjem ann på det viktigaste er at Hagla passe og mannen/dama bak Hagla veit å bruke den.....

 

ei hagle til 500kr kan treffe like godt som ei til 500.000kr.

Link to comment
Share on other sites

Ja den er bare nødt til å treffe av seg selv :-)

Snakker om eksklusive våpen ja, en liten avsporing....

Var på villmarksmessa for et par år tilbake og så på en beretta a400. Så tok selgeren imot a400en og ga meg en sideligger. Knakk våpenet, konstaterte tomt kammer i en fei og kastet opp og "fulgte på" langs en taklist hvorpå selgeren dukket ned med a400en. Selv om det var gode klaringer skjønte hvorfor og fikk litt hakaslipp når jeg så prislappen på sideliggeren. 450000:-)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke kjøpe en 12/89 ?

Hvis du først skal kjøpene f.eks. Rem 870 kan du like godt kjøpe den i 12/89 som 12/76. Det gir deg en ekstra valgmulighet i forhold til ammo og ytelse.

Det kommer stadig nye ammotyper som gir jegerene flere valgmulighter.

 

Min erfaring med 12/89 er at man kan strekke holdet litt lengre på noen typer jakt.

Dvs eg skyter på vanlig hold, men har den sikkerhet om at den har en "ekstra" effekt. Dette gjelder spesielt på gås og sjøfugljakt.

 

En helt annen ting med 12/89 er at den er gøy å ha, gir et litt ekstra "futt" og adrenalin nar en bruker den på leirduebanen.

 

Anbefaler 12/89 på det sterkeste, både til jakt på hardtskutt vilt, samt at det har en hvis "porno" effekt med høy "gøy" faktor.

 

Hvis du vil være fornuftig og kjedelig, kjøp en 12/76, og kritiser oss 12/89 eiere, men VI kan skyte noe dere ikke kan "SUPERMAGNUM"

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

jaja. det er no so skyte no det som går i børsa eg. har aldri brukt magnum eller super magnum. har aldri skade skote noke dyr og eg har hatt noko av dei beste opplevelsane i livet mitt med 870en, så det er ikkje akkurat eit kjempe argument fordi Fun faktoren er høgare.

 

 

Så våpen forhandlaren min sa: Remington er amerikansk. for dei ekje det så nøye om dei treffe så lenge det smelle.

 

då han samenligna tikka t3 med remington 700.

 

då svara eg berre at det er ikkje børse eller kaliber det kjem ann på, men mannen bak. alle veit at dei som må har supermagnum,

har noko "lite" å kompensere for :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

då svara eg berre at det er ikkje børse eller kaliber det kjem ann på, men mannen bak. alle veit at dei som må har supermagnum, har noko "lite" å kompensere for

Jeg vil påpeke at slike utsagn har vært gjenganger i mange år. Det påståes at på kirkegården i Nairobi er en stor samling av tidligere jegere med den instillingen.

I Norge er det ikke farlig å bruke den unskyldningen for å spare seg for å trene nok til å beherske noe grøvre skyts.

For de som tar jakt seriøst er det en leveregel fra en meget erfaren jeger som man bør ta på alvor "Use enough gun", og ta deg bryet og kostnaden med å lære å bruke den.

Når jeg leser om litt lengre skuddhold og at 12/70 er mer enn nok, da lukter det skadeskyting.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

har aldri skade skote noko som helst.

men eg skyte aldri viss eg er usikker heller då. Når ein er usikker er det bedre å ikkje skyte enn å skadeskyte.

 

og når eg seie at det er mannen bak det kjem ann på så meina eg at med god trening i skyteteknikk og avstandsbedøming. så kan alle treffe ut til 50 meter med rett trangboring. og det gjer at om du har kaliber 12/70, 12/76,12/89 eller andre kaliber så kan felle eit vilt frå rev og nedover

 

og mi meining er det at å skyte ut til 50meter med hagle er fullt muligt, men det er ein fordel om ein bruka litt hysj, hysj ammunisjon til hagla.

 

eg er heilt eining i at trening er viktig for alle som jaktar, alle burde kjenne hagla si som lomma han har i buksa

 

eg trenar jevnligt med børsa(ene), eg har ein bestefar og ein morfar som tidlegare har var konkuranse skyttarar og har fått mykkje trening med dei opp gjennom åra og opplæring i våpen bruk. min bestefar har den teorien om at du verte ikkje betre av å skyte heile tida, men av å ta litt tid kvar dag og føle på børsa. klikke litt med tennsitften. Tørrtrening var det han dreiv mest med då han var aktiv skyttar med kragen

 

Det er ein ting alle som jaktar burde vite: sine eigne begrensingar.

 

eg veit mine, veit du dine?

Link to comment
Share on other sites

For de som tar jakt seriøst er det en leveregel fra en meget erfaren jeger som man bør ta på alvor "Use enough gun", og ta deg bryet og kostnaden med å lære å bruke den.

Når jeg leser om litt lengre skuddhold og at 12/70 er mer enn nok, da lukter det skadeskyting.

 

Utilstrekkelig til hva da? Det blir for generalisert når man har x ulike materialer man kan skyte ut av hagla si, og man har en rekke andre faktorer som fart, trykk og spredning som "tuner" drepeevnen. "Speed kills" er det noen guruer som messer, og lader man opp mot maks trykk mener jeg man får høyere fart i en 70 enn en 89 gitt lik forutsetninger. Eksempelvis så ville jeg valgt en patron som har 50 m/s høyere utgangsfart med en tett choke i 70/76 kontra en patron med lavere fart men mer hagl, dersom jeg skal skyte på vilt på avstand.

 

Min mening er at man har kun en fordel med 12/89 og det er dersom man skal skyte tett (gjerne med stål), ref. amerikanernes turkey hunt. 12/89 blir liksom ikke riktig det samme som 10 kaliber.

 

Og til argumentet som mange bruker, "fler valgmuligheter", så vil jeg påstå at man har kun 1 ekstra mulighet ovenfor 76. Den er nevnt over.

 

Ulempene er flere. Vekt og lenger ladegrep er nevnt. Priser og vond skulder også hvis man skal dra det ut i det usaklige. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ulempene er flere. Vekt og lenger ladegrep er nevnt. Priser og vond skulder også hvis man skal dra det ut i det usaklige.

Hverken vekt, lengde, ladegrep, pris eller evtentuelle skuldersmerter endrer seg automatisk om kammerlengden blir 13mm lengre.

Det eneste som endrer seg, er at du har mulighet til å skyte de lengste patronene om du skulle få lyst til det. Men, man må ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg helt enig i, glemte selvsagt å nevne at jeg mente ladegrep på pumpehagle. Nei, man trenger ikke skyte 89 patroner, da kommer også andre faktorer inn som hvorvidt overgangen har noe å si for haglspredningen. Men har aldri sett dokumentasjon på det ene eller det andre, så jeg har mine tvil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...