Jump to content

trenger man 12/89


kaffepausen

Recommended Posts

kal 12 har jo gått "gradene" oppover i hylse fra svartkrutt-12/60,65,67,70,76,89. som mitt brukernavn sier så er nok 12/70 egentlig plenty nok for meg. MEN.. jeg mener at man ikke skal være lukket for "nye ting" selvom det man har i dag funker fint. her har vert sagt at hastigheten er for lav i 89mm ammo. i følge tabeller så stemmer ikke dette lenger på all ammo. det samme ble tidlegere ofte sagt om 76 som egentlig er blitt mer eller mindre standard hylsa i kal 12 i dagens jaktbørser.

så er det nødvendigheten da? hva trenger vi egentlig?

min erfaring mellom 76 og 70 er forskjellen i praksis 0. 70mm gir jevnere skuddbilder både med samlerammo og stål. 76 er hardere i rekylen men skuddbildene er mer klattete og ujevne. dette også med "samler" ammo og stål. på jakt funker standard 70mm helt fint.

så var det 89mm... den burde ha potensiale til noe lengre hold pga antall haggel+dagens hastighet på 89.

i kal 20 så er det mye mindre diskusjon om at mag lengdene på hylsa er unødv eller for trege til å være effektive. der er vel regelen stortsett at 20/76 er sprekere og mer anvendig en standar 20/70. mens i 12 så virker det som det er mange meninger om at mag lengden ikke er nødvendig/bra men med lite bilder av skuddbilder og få eksempler fra virkeligheten...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er noen grunnleggende fakta som ikke alle i denne tråden har fått med seg.

12/89 har større kammer, og kan derfor få høyere hastighet med samme hagllading, eller samme hastighet med større haglading.

Dette er grunnleggende ballistikk, og ikke noe som det kan synses og menes noe om, 12/89 gir mer ytelse.

Hvorvidt en har behov for det økte potensialet er noe hver og en må finne ut i forhold til sin jakt.

De som forteller om skudd på 50 m med 12/70 er allerede på feil side etter min mening, opptil 35 m fungerer den tilfredstillende, over det er sansynlighet for skadeskyting altfor høy. Skal en skyte på lengre hold trenges kraftigere kost.

Link to comment
Share on other sites

Er vell ikke noen faste universal formler for ladning av ammo... Noen som har peiling på lading av hagle-patroner her?

Noen som kan komme med målt fart med 12/89 v.s 12/70-76 i samme hagl vekt.

Er vell ikke lengden alene som sier noe om farta, er jo ikke 19mm ekstra med krutt i 89mm :wink: og tyngre ladning med hagl må jo nesten bli negativt på farten siden børsa ikke tåler ubegrensett med trykk.

 

Jeg kan ha helt feil siden jeg ikke lader selv men hadde vært fint med noen faktiske data her

Link to comment
Share on other sites

no har eg følgt med på tråden litt og eg meina at tråden har utvikla seg frå å vere treng ein 12/89 til

 

12/89 vs 12/76-70

 

men spørsmålet var treng ein 12/89 og då er svaret:

 

 

 

NEI

 

 

men det kan vere kjekt å ha for noken, og det er sikkert fordela og ulemper for 12/89 sånn som det er med 12/76, men nødvendig er det ikkje. :evil:

Link to comment
Share on other sites

JA sier jeg da siden vi tydligvis ikke trenger å begrunne svaret :mrgreen: alle lengdene er vell brukelige til sitt bruk? Hvem vet hva vi får bruke i hagla etter neste vurdering... kan kansje være greit med 12/89-kammer bare sån om at vist eller noe blir sån litt rart blir bestemt

Link to comment
Share on other sites

JA sier jeg da siden vi tydligvis ikke trenger å begrunne svaret :mrgreen:

 

 

det er ikkje nødvendig å begrunne svaret viss ein ser på spørsmålet.

og det er trenger ein 12/89 det er absolutt ikkje 100% nødvendigt, men eg seie ikkje at det er ubrukleg, dårleg eller noko dritt. berre at det ein ikkje trenge de. men det kan vere kjekt å ha for noken. greie seg fint med 12/70 så 12/89 er ikkje nødvendigt.

Link to comment
Share on other sites

Treng og treng :o

Har testet div. ladninger nå (hjemmeladning), og fått de beste resultater med hensyn til inntregning og dekkning med 12/70???? Maks anbefalte kammertrykk setter grenser, mindre vekt=normalt større hastighet og bedre gjennomtregning , særlig på små hagl.

Har kommet fram til at det er bedre med høy fart og moderat vekt (1650 fps/ 32 g.) enn (1300 fps/42 g.)

til hurtige fluktskudd.

Og tyngre, tregere ladninger til åtejakt o.l.

Her har nok 12/89 fordeler :)

Litt som att 500 Nitro egner seg bedre på elefant enn 22 lr. og 22 lr. bedre på trost :lol:

Hva det skal brukes til, bestemmer hva er det beste redsakpet til jobben. :wink:

Link to comment
Share on other sites

"har aldri skade skote noko som helst. "

 

Godt gjort!

Jeg har ikke vært like dyktig som deg.

 

Desto lengre avstand - desto større sjanse blir det også for skadeskyting.

I tillegg til at penetrasjon og svermtetthet er tilstede - vil også foranhold (i storm/stille vær osv) bli mer "utfordrende".

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Interessant tråd. Får lyst til å sitere avdøde Våpen-Søilen i "boken om haglgeværet" for 30-40 år sidan, der han framheva at moderate patroner (på 65-67,5 mm) var dei verkelege langholdspatronene. Då dei ofte sette tette, jevne skotbilete på lange hald versus hardt ladde 70 mm patroner. Poenget var altså nok hagl (av rett storleik) for å få effektiv felling på lange hald.

Men med dagens patroner kan det godt vera at 12/89 gjer susen, om ein vil skyta på 50-60 meter. Om dekninga er god og hagla grove nok er det sikkert super langhaldsmedisin. Sjølv har eg "berre" 12/76, men dette, kombinert med remington high density hagl gjer utvilsamt børsa til eit effektivt våpen på lange hald.

Link to comment
Share on other sites

Det er noen grunnleggende fakta som ikke alle i denne tråden har fått med seg.

12/89 har større kammer, og kan derfor få høyere hastighet med samme hagllading, eller samme hastighet med større haglading.

Ja, men er det det du får når man handler 12/89 i butikken? Før i tiden handlet iallfall 12/89 om å trompe mest mulig bly (64 gram) inn i patronen, og utgangshastigheten ble ditto lav. Hadde man nøyd seg med 50-52 gram bly og desto mer krutt, så hadde dette vært god medisin med bra hastighet.

 

Jeg har brukt både 12/67, 12/70, 12/76, 12/89 og 10/90 på gåsjakt back in the old days, og av disse så var 12/89 faktisk den minst effektive pga lav utgangshastighet. Det er der potensialet for skadeskyting ligger, gjerne i kombinasjon med overdreven tro på egne ferdigheter og lange hold.

Link to comment
Share on other sites

Er vell ikke noen faste universal formler for ladning av ammo... Noen som har peiling på lading av hagle-patroner her?

Noen som kan komme med målt fart med 12/89 v.s 12/70-76 i samme hagl vekt.

Er vell ikke lengden alene som sier noe om farta, er jo ikke 19mm ekstra med krutt i 89mm :wink: og tyngre ladning med hagl må jo nesten bli negativt på farten siden børsa ikke tåler ubegrensett med trykk.

 

Jeg kan ha helt feil siden jeg ikke lader selv men hadde vært fint med noen faktiske data her

 

Jeg lader ikke lenger enn 76 mm patroner dessverre. Men ja, problemet er at man får ikke laget en 89 med 32 gram hagl og samme kruttmengde fordi det ikke tar opp all plassen i hylsa. Man kunne selvsagt fylle opp med filt, buffer eller annet materiale og krympe hardt for å bevare trykket.

 

Per S: Du må nesten definere hva "kraftigere kost" tenkt brukt på lange hold er. De fleste vil mene at farten blir mer viktig desto lenger holdet blir, ikke antall hagl.

Link to comment
Share on other sites

Her er en favoritt: 12/76 - 28g stål.

 

577ms.jpg

 

Dette er m/s og hjemmeladet - bare så det er sagt.

 

Når jeg lader 12/89 kan jeg lade 32g stål til samme hastighet - flere hagl i svermen mao.

Jeg kan også lade 42g stål til litt over 430 m/s.

 

Hvis noen har ladedata eller fabrikkpatroner i 12/70 stål som gir 28g i 570 m/s eller 32g i 550 m/s så skrik ut - jeg er ganske sikker på at det ikke er mulig med dagens komponenter.

 

Når alt dette er sagt; hastighet er langtfra alt. Skuddbilder er mye mer viktig.

 

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

ser at med stål så kan kanskje 89mm ha noe for seg i en godt/riktig komponert patron. var mye sprik i erfaringene her... ser på robsoft forum at der spriker 89mm meninger like mye. for min egen del bestilte jeg nybørsa i 12/70mm i dag :smile: . etter å ha lest det jeg har kommet over om 89mm temaet sa ble ikke jeg overbevist.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...