Jump to content

trenger man 12/89


kaffepausen

Recommended Posts

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

På villsvin er det kunn slugs som gjelder og da holder det forsåvidt med 70 kammer i hagla.Personlig ville jeg anbefalt og lånt/kjøpt ei rifle til denne jakta.Min personlige mening er at til norsk vilt blir 12/89 litt overkill, kjenner flere som har det og det er sjelden de bruker 89 patroner. Syntes rekylen er for kraftig til kjappe fluktskudd etter skogsfugl og annet innlandsvilt. Sjøfugl har jeg aldri jaktet men her har 89en kansje en misjon?

Har kunn eid haglvåpen i 70mm og har da skutt godt med rådyr og skogsfugl uten og savne større patroner og mer rekyl :lol:

Mitt tips er og prøve før du handler

Lykke til og skitt jakt :D

Link to comment
Share on other sites

.Min personlige mening er at til norsk vilt blir 12/89 litt overkill, kjenner flere som har det og det er sjelden de bruker 89 patroner.

Må si meg enig her :)

Kjøpte en kal.10/90 for mange år siden til rådyrjakt. Smalt friskt nok med 64 gram med hagl som ville avgårde.

Men ut til 25-30 meter (normalt haglehold) så gikk jo dyra like kjapt ned om jeg brukte kombin med 20/76 i samme haglstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Men på en annen side. Man kan ha 12/89 uten å MÅTTE blåse avgårde magnum ladninger da.

Det det derimot åpner for hvis man har en rem 870 er en ganske så allsidig hagle.

Å bytte løp tar under 30 sekunder. Finishen på de nye tåler ikke en dritt, men til det har man duracoat.

Har en 12/89 rem 870 sm og elsker den. Selv om jeg sjelden benytter det at den har 89 kammer.

Link to comment
Share on other sites

jeg sier som så.

jeg bruker 12/89. har jeg bruk for det? ja og nei

hvorfor bruker jeg det? pga at jeg vil ha mere hagl

Rekyl plagsomt? nei finner meg fint i rekylen og lett håndterbart

hagla jeg bruker er WIncheester sx3 comp. halvauto da men jeg syns ikke rekylen er noe verre en det jeg skyter med av rifler.

forrøvrig bruker jeg 12/89 på rev og rådyr

Link to comment
Share on other sites

Mitt svar; Nei!

 

Har hagle som spiser 12/89, men har enda ikke funnet noe bruksområde for denne raketten av ei patron. Alt jeg peker på (og treffer) med 12/70 eller 12/76 dauer så da ser jeg ikke behovet, ergo gidder jeg ikke bruke de ekstra kronene på ammoen.

Med hagle jakter jeg alt lovlig småvilt og rådyr, så mitt behov er dekket inn uten å gå opp til 12/89.

 

 

Men holder muligheten åpen for at det finnes noen behov som blir dekket av 12/89 som jeg ikke ser. :roll:

Derfor er det jo greit med ei hagle som kan ta 12/89, så slipper man kjøpe nytt om behovet melder seg.

Link to comment
Share on other sites

vanskelig for å tro at 89mm ammo er nødvendig på vilt ei hagle er beregnet for. disse nye super hagl ammo påstås jo å overgå bly ammoen ang tetthet i skuddbilde samt egenvekt og gjennomtrengning. så når 70mm vanlig ammo gjorde jobben godt nok før i tiden,så må vel dagens superskudd i 70mm være enda bedre da??..eller er det slik kanskje at man må ha 89mm super ammo for å få like god effekt som ei frisk og kjapp 70mm bly? hvis det siste er tilfelle så kan nok 89mm kammer ha noe for seg. har ikke sett eller prøvet 89mm noengang selv,men lurer litt på hvordan hare steika blir seende ut med kjernetreff på exs 30m med 1/4 boring us5 og 89mm ammo. når jeg har vert heldig å felt hare på ca 30-35m med vanlig 70mm så er haren død momentant,og plenty haggel å spytte under måltidet. harene ble fellt på første skuddet men jeg husker ikke om boringa på star`en jeg hadde då var 1/4 eller 1/2. så var det behovet ved rådyr jakt da. det har jeg aldr prøvd men det virker som om 70mm fungerer bra der også ref hva som er skrevet om emnet. hvis jeg engang skulle få interessen for rådyrjakt så hadde ikke jeg mistet nattesøvnen hvis jeg hadde måtte brukt "kun" 70mm ammo. slug til rådyr og villsvin fåes både i 70mm og 76mm, er det lov å bruke slug på villsvin lenger da?

når du skal kjøpe børse så ikke la kammer lengden bestemme.. finner du ei fin børse du liker og som passer så lar du ikke kjøpet gå fra deg hvis den bare har 70 eller 76 kammer.

Link to comment
Share on other sites

Det produseres knapt slug i 12/89, vanligst er 12/70

Gjelder å prøve en del merker og se på hva som funker best i ditt våpen.

Vanligvis får du vel samlinger på 5-10 cm med smoothbore slug på 50 m, Ut til ca 70 m har generellt kulebanen lite å si.

Problemet med slug er vel ikke anslagsenergi men å skyte presist, ihvertfall med hagøe uten siktemiddler

Link to comment
Share on other sites

12/89 ble vel utviklet da det ble påbud i USA med stålhagl i våtmarksomeråder. De fant ut at kaliberen ikke hadde spesielt mindre effekt enn 10/90 og var derfor ett mer allroundkaliber enn 10ern. Etter at Heavy shot og andre bedre alternativ enn stål kom på banen så har vel 12/89 mistet endel av sin praktiske fordel til jakt her i Norge (hvor vi har litt andre etiske jaktregler).

Skjønner helt klart fordelen om man bruker stålhagl,men 12/76 holder til alt med f.eks Heavy shot o.l.

Kult med lange patroner og "frisk" rekyl men ulempen med 12/89 haglene er vekta dessverre.

Svenske jägerforbundet gjorde en undersøkelse i Skåne på 90 tallet på hvor mange hagl som måtte til for å drepe ett rådyr

om skuddet satt riktig plassert i overgangen hals/bog. Etter 1500 rådyr så kunne de konstatere at 17 hagl og oppover holdt.

Flesteparten av rådyrene var skutt på mellom 10 og 25 meter og det var brukt hagl. i str. 2-4.

Og det ironiske er at utrolig mange av dyrene var skutt med eldre sideliggere i kal.20/70 med patroner med haglevekt på rundt 28 gram!

Bedre å få ett tilpasset våpen man skyter godt med og trener mye med det enn å spy ut masse hagl i dyre patroner som sprer over hele dyret.

Link to comment
Share on other sites

Kult med lange patroner og "frisk" rekyl men ulempen med 12/89 haglene er vekta dessverre

 

Joda de veier nok noen gram ekstra.

Men mange diskusjoner kretser rundt et litt for stort fokus på dette for min del.

Børsa veier kanskje 3-500 gram mer, mens jegeren selv kan drasse rundt 20+ kg unødvendig kroppsmasse:-p

 

Jeg er ikke noe høy eller sterk kar, men jeg liker den ekstra vekten pga snillere rekyl.

Bytta også ut til pistolgrep og den ble enda snillere.

Prøvde en lettvekshagle med litt kortere løp. en damehagle av noe slag.

Sparka jo som en hest i forskjell til min 870. Men lett var den.

Om man synes den er for tung å bære på fremsiden under aktiv jakt kan man alltids bruke en single point sling eller 3 point hvis man har slike preferanser.

Link to comment
Share on other sites

Børsa veier kanskje 3-500 gram mer, mens jegeren selv kan drasse rundt 20+ kg unødvendig kroppsmasse:-p

Ja,men prøv å gå med 500 gram ekstra i hendene en hel dag på støkkjalt på rype eller skogsfugl så ser du at våpnene

er bygd for "sittepåræva"jakt.

Kjøper man derimot en 12/76 så er det ett våpen man fortsatt kan skyte ladninger i som er mer enn kraftige nok til alt norsk vilt

+ at våpenet er brukbart til all jakt.

Med untak av til helt spesielle forhold så er og blir 12/89 en penisforlenger :lol:

Link to comment
Share on other sites

Sitat:..."trapper den full av skudd" ??

 

Høres dette ut som han har lagt i de to lovlige skudd ?

Nei, med all respekt, men får nok si at jeg oppfattet dette likedant som Wadcutter.

Burde følgt svenskene (og øvr land i Europa) og tillatt 3 skudd i halvauto hagler.-- PERMANENT sperre for 2skudd/mag + ett kammer.

Da hadde vi ungått denne kranglinga om max lovlige tillatte skudd i denne våpentypen.

Da hadde det også hatt noe for seg å kjøpe en halvauto,.... for de som tror seg behøve et extra skudd.

 

Sorry litt OT her.

 

bobby

Link to comment
Share on other sites

Holder man seg innafor normalt haglehold og bruker annet enn stål så ser jeg ikke noen fordel med 89 skudd!

Skyter man derimot med Heavy shot,spesialchoker og Aimpoint fpr å kunne strekke holdet betraktelig så ser jeg hensikten litt mer.

Men da nærmer man seg vedlig ett spesialvåpen !

Link to comment
Share on other sites

jeg putter i 2 patroner i hagla. 1+1 på jakt. jeg har ikkeno problem med å bære hagla hele dagen.

12/89 har jeg egentlig ikke bruk for men bruker det forde at jeg syns det er artig med dissa "torpedoa" og rekylen plager meg ikke.

 

kan jo forsåvidt ramse opp hva jeg bruker hva til :)

Skogsfugl-12/70 og 12/76 Black Cloud. kommer an på hva jeg skal jakte....

Hare- 12/70 Black Cloud

Gås-12/89 Black Cloud

Rev-12/70-76-89 Black Cloud. kommer an på hva slags jaktform vi driver. hijakt 12/70 og drivjakt 12/76-89

Rådyr- 12/89 Black Cloud

Bever- 12/76 Black Cloud

Grevling- 12/70 Black Cloud

Kråkefugler - 12/70 leirdueammo og 12/76 Black Cloud

mår/mink - 12/70 Black Cloud

Mårhund - 12/76 Black Cloud

Ender - 12/76 Black Cloud

 

tror det er alt jeg bruker hagla på...

Link to comment
Share on other sites

12/89 ble laget for tunge ladninger i stål,ladd til høyere trykk, spesiellt til bruk under amerikansk turkey jakt. Der må en ha masse hagl for å treffe halsen på druge hold, men inntregnuingen trenger ikke være allverden. Til alt annet enn turkeyjakt greier du deg bedre med 12/76 i kammeret. Det må bemerkes at den ble laget FØR div. heavy varianter kom på markedet...

 

Dagens tunge hagl som virkelig kan skyte langt...bruker mindre plass jo tyngre de er. Kan nevne at når jeg lader TSS med egenvekt på 18, så bruker jeg 70mm patroner. Det er fordi jeg ikke gidder å kappe de til 60 :!: Kunne brukt 60mm hylser til 40 gram TSS. pr. idag finnes ikke noe som går trangere/lengre med enorm penetrasjon.

 

Et annet moment er når patronene blir lengre blir mekanismen det også. Jeg vil komme med en påstand; Hvis du virkelig tenker gjennom hva du vil oppnå med en 89, så finner du ut at du i 99% av tilfellene egentlig handicapper deg selv med en.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Henger meg på hsp her, å si Nei! Begrunnelsen er som følger: Det som er veldig lett å se er at våpenmarkedet er blitt veldig "Amerikanisert" Det er liksom ikke måte på hvor mye bedre alt blir hvis det bare blir stort, tungt og langt nok. Det jeg syns er synd er at mange gjennom denne propagandaen blir fristet til å drøye hold under jakt og bruker muligheten for ekstra skudd i H.auto/pumper.. Ikke at jeg er imot denne typen våpen, de har sine fortrinn! Hvis man da videre tenker på muligheten for å avgi dødelige skudd på det man jakter på med ei hagle, så er det etter mitt skjønn 2 ting som teller og det er Hastighet og skuddbilde uavhengig av antall gram med hagl det måtte være i patronen. Men så til noe artig, det er faktisk slik at jo høyere egenvekt det er på pelletsen man velger å bruke, jo kortere kan jo hylsa være for å få de gramma man vil bruke på sin ammo, å hva blir da meningen med 89mm kammer for hagl med høy egenvekt ? Blir mye tomrom i hylsa her! Men det ser jo kult ut da :) Gjennomlys patronen så får du se! Hvis man skulle se nytteverdien av 89mmern er det vel hvis man skal skyte pellets som har lav egenvekt f.eks risengryn, :lol: som trenger mye plass for å oppnå å bli 50-60 gram. En liten ting til som er interesant er at mange av de såkalte DYRE magnumladningene som er å få kjøpt sliter med å klare å holde farta oppe, å da er iallefall vitsen borte. Men som sagt, det er høy Rambofaktor da! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 870 12/89. Glimrende redskap til rype på fjellet, gris i nabolandet, bambi i skogen, due på bana og tevlinger i utlandet...

Klikker aldri, spiser alt av ammo uten å grine.

Så da er jeg vel en rambo siden jeg liker denne hagla?? Tja mulig det siden jeg er over 100kg med muskler og ikke en liten pyse med 60 kg skinn og bein som ikke klarer å bære vannflaska si opp på fjellet en gang :lol:

 

Min mening: Ja, vi trenger 12/89!!

Min andre mening: Ikke si at andre ikke trenger noe bare fordi du selv ikke har et behov...

Link to comment
Share on other sites

er noe jeg har sett på flere tråder her på kammeret, at jeg er så og så stor å veier så og så mye,rimelig uintresant.

de karene jeg har kjent som har vært seigest og tøffest og gikk langt med tungt både på ryggen og i henda, var ikke over 1.80

 

selv er jeg 1.90 og over 100 kg,hva enn det har med noe som helst å gjøre om en trenger 12/89 el ikke..

Link to comment
Share on other sites

sikker på at en del av dere ikke har prøvd 89mm på jakt en gang, og kommer med argumenter som dere har lest eller hørt fra før der andre er imot 89mm...test selv og finn ut, den regelen lever jeg etter....jammen er jeg glad jeg ikke har hørt på alt vissvasset når man kommer til valg av ting og tang...

 

Brukte min Remington 870 12/89 på gåsjakt i høst, mens kameraten lå på siden å brukte sin hawk i 12/76, knall og fall HVER gang på alle sjangser, mens kameraten lå banntes, kan selvsagt ha med dårlige treff også...brukte Black cloud sine skudd som fungerer som fy!

Link to comment
Share on other sites

Nå var spørsmålet "trenger man 12/89", ikke om det er kjekt å ha. I alle fall sånn jeg tolket trådstarter.

 

Da er svaret, nei man trenger ikke. Jeg har i alle fall aldri hatt noen situasjoner der jeg har tenkt "pokker, nå trenger jeg 12/89" eller mistet en skuddsjanse pga å ha hatt "bare" 12/76 tilgjengelig. 12/70 og 12/76 gjør jobben godt nok på alt lovlig vilt. Så klart kan det være KJEKT med 12/89 i noen tilfeller, f.eks gås, men noe absolutt behov finnes neppe; derfor står jeg å mitt svar om at nei, man trenger ikke.

Link to comment
Share on other sites

er litt enig med deg der.. har 70mm og 76mm kammer i haglene mine i dag. forskjellen mellom 76 og 70 er 0 i praksis. så spørsmålet burde egentlig være- trenger man egentlig 76mm? 89mm har jeg alldr prøvet men 19mm lengre ammo har i hvertfall muligheten for tunge ladninger i høy hastighet. men har man god ammo i 70mm så stuper all vilt som er lovelig med hagle uansett.

Link to comment
Share on other sites

[...]3cm lengre låskasse..Hva så??[...]

Tja, nå gjelder det vel bare bolt, halvauto og pumpe at det blir lenger låskasse. Brekk-hagler (uavhengig av antall løp) og sære enkeltskuddsgreier (rollingblock, div fallblokk-varianter og slikt om de skulle finnes) vil være akkurat like lange om de er i 65mm, 67,5mm, 70mm, 75mm eller 89mm.

Og for de som blir 3 cm lenger så er det vel rimelig greit slått fast at løpets lengde (så lenge det er lenger enn kjempekort, dvs 16"/40cm eller så) har særs lite med en hagles skyteegenskaper å gjøre. Gamle tiders "langholdshagler" med meterlange løp var langløpede av tre årsaker 1) svartkrutt trenger litt tid på å brenne ferdig, 2) lange tunge hagler har sine fordeler på lange hold, 3) stor avstand mellom skur og korn (sikteradie) gjør det lettere å skyte godt uten (masse) trening.

I sum gjør dette at i en moderne hagle med moderne patroner er det revende likegyldig om du har de 3 cm i ekstra langt løp eller i en ekstra lang låskasse.

Vektmessig så er det vel sånn at tunge hagler er best når du skal skyte og lette hagler er best når du skal bære, så får du finne ut selv hva du gjør mest :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...