Jump to content

måke jakt, våpen stell


Ole_Netland

Recommended Posts

det kan se ut som der blir muligheter for litt sjøjakt i år

 

jeg har ett par spørsmål til dere som driver å jakter måker på sjøen.

Måker, jaktes de som mat? har mulighet å jakte måker men har liten lyst å spise de. eller jaktes de som rovdyr for å bevare ender og slikt?

 

og våpen da. vet der er en del av dere som vel bruker rustfrie våpen med plaststokker, men hvordan gis våpen best behandling før/etter jakt? tenker da på våpen som er tradisjonelt svarte og med trestokker, er jo ikke alle disse som er like lette å demontere, feks hagle låser....

Link to comment
Share on other sites

den tanken med å gi våpenet enn runde i dusjen kan jeg forstå for de som jakter med syntetstokk, men det er kanskje ikke helt dumt med å gjøre det samme på trestokken heller, klart det å legge den i badekar er vel ikke det smarteste da..

 

satser jo så klart på å ikke få for mye salt på våpenet, men ikke alltid det blir like lett vil jeg tro. en mulighet er vel å ligge på en holme med rifle og to-fot å plukke ender når de lander for så å bruke kano ut å hente de.

 

ja, tanken var å prøve seg litt i lillesands området å se om det ikke kan bli noe fangst, klart ender er hovedmålet, men vil vel fort i manko på ender kunne falle ei måke eller to og da.

 

har liksom bare ikke lyst å ødelegge saueren eller drillingne så derfor jeg ønsker tips til hvordan ta vare på disse ifm jakt nær sjøen.

 

kan jo bruke denne da, men det er liksom ikke den jeg liker best, men den kan jo greit bade litt i ferskvann etterpå da...

rifle.JPG

Link to comment
Share on other sites

Måker er utvilsomt god mat. Min far er kokk og han i sin ungdom, åt masse både kråke, måke og trost. Det er kjempefin mat. Eg har ikkje spist måker sjølv, men det skal være veldig god mat.

I eit testpanel med kokker, blei det for ein del år sidan, kjørt ein blind test på forskjellige matfugler. I den testen, meinte over halvparten av kokkene at måker, var den beste av fuglene. Men etterpå, når dei fekk vite at det var måker dei hadde stemt frem, så blei dei litt paff og matte i pelsen.

 

Men skal du ete måker, så sats på ungfugler og helst fugl som er skutt ute i øygarden. Søplefuggel og innlands måker er ikkje så veldig å satse på.

Trur du skal satse på å flå måkene kjapt, og fryse dei ned uten modning. Ta dei opp 3 -4 dager før, og legg dei enten i tynnt eddikvatn, eller melk et par døgn. Det motvirker transmak.

Link to comment
Share on other sites

Men skal du ete måker, så sats på ungfugler og helst fugl som er skutt ute i øygarden. Søplefuggel og innlands måker er ikkje så veldig å satse på.

Trur du skal satse på å flå måkene kjapt, og fryse dei ned uten modning. Ta dei opp 3 -4 dager før, og legg dei enten i tynnt eddikvatn, eller melk et par døgn. Det motvirker transmak.

 

vel, har vel mine tvil om at det blir så mye måker til middag, tror kona kommer til å legge meg inn på sykehus da, hehe... fikk nettopp ett tips om at v-max var fin på måker for da slapp enn å spise de. blir nok primært ender som skal jaktes ja....

 

 

men dette med våpenstell ifm slikt jakt er jo av intreesse å få noe tips om.

Link to comment
Share on other sites

Trur ikkje du skal rekne med å finne filetene igjen, hvis du bruker v-max på dei, he, he...

 

Men kanskje du skal ta å plukke deg 3-4 fugl, brette ut bryst filetene og prøve å lage dei til uten at kjerringa veit kva det er ? Eg må stadig lure kjerringa med ting og tang. Ho er ein av dei som har smaks sansen bakerst i augegropa.....

 

What u c, is what u get.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

vel, har vært inne på tanken om å lage måke filet til ho, men tror det må testes en gang ho ikke er hjemme først, finner ho ut av det kan jeg risikere å bli neste på grillen...... i all fall dersom det ikke faller i smak....

 

får se om jeg får sparket i gang en tråd i mat kammeret ang tips til hvordan få måke til å bli godt

Link to comment
Share on other sites

[quote name='"Makkieboy

Vi må nok ta noen viltpleie turer til høsten sammen' date=' hvis du gidder og kjøre heilt ti homborsund då[/quote']

 

viltpleie, der var ordet jeg lette etter.... ja, jeg er klar som ett egg jeg...og får børsemakern til det siste oppdraget han fikk av meg så tenker jeg en 223 med v-max skal bli bra medisin, hehe...

Link to comment
Share on other sites

Måkejakt. Mat. Viltstell.

Her er jakt bare arter og tider.

 

Fiskemåke, gråmåke og svartbak Hele landet med det unntak som nevnes nedenfor 21.08. 28.02./29.02.

Den frie jakten på hav og fjord, jf. viltloven § 32, fra svenskegrensen til og med Vest-Agder fylke. 10.09. 28.02./29.02.

Ung måke er ok mat :D . Eldre måke vil jeg sky som pesten :(:( .

Viltstell måkene er opportunister og spiser det de får fatt i. Ble rimelig forbanna da jeg så en ærfugl unge stikke ut av nebbet til en Svartbakk for noen dager siden. :evil::evil::evil::twisted::twisted::twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jakt i homborsund høres bra ut makkieboy og ole...

 

*Inviterer meg selv med* hehehe...

 

jøss, noen som har putta penger på deg i kveld Kjeg1? hehe.... har forresten noe patroner liggende som skulle vært testa i 700'en din....

 

Hehehe, ja var på jobb idag og tjente noen penger... Så nå kan jeg holde det gående her en liten stund :P

Ja, du er hjemme igjen i begynnelsen av august? Hadde vært morro å testa ut de patronene du har sydd sammen :mrgreen: Tenkte meg en liten tur på banen i morgen for å se om det er noe tess med den rekylputa jeg kjøpte :D

Link to comment
Share on other sites

Ingen grunn til å la være å spise måke, men som andre har nevnt, ta ungmåkene (de som er brunest og mest gråspraglete) og helst skutt langt ute til sjøs :D. Kjøttet er velsmakende og mildere enn skarv, i mine øyne, men det kommer aldri til å bli noe hverdagskost av den grunn hos meg, men måtte prøve det :D.

Link to comment
Share on other sites

sjøfugeljakt.

 

Hvor står det att en ikke kan bruke motorisert båt for og plukke opp falt vilt.

 

er klar over att enn ikke skal bruke båt med motor nærmere en 2,5 km fra nærmeste land/holme

heller ikke bruke båt m/motor for og støkke.

 

men blir det ikke og dra det vel langt og ikke kunne plukke opp skutt skarv fra båten, en bruker jo gjerne

båt med motor ut i holmene hvor en går iland og bedriver jakta.

 

må en i tillegg til sjekta dra med seg jolle,

 

mvh

ben

Link to comment
Share on other sites

sjøfugeljakt.

 

Hvor står det att en ikke kan bruke motorisert båt for og plukke opp falt vilt.

 

er klar over att enn ikke skal bruke båt med motor nærmere en 2,5 km fra nærmeste land/holme

heller ikke bruke båt m/motor for og støkke.

 

men blir det ikke og dra det vel langt og ikke kunne plukke opp skutt skarv fra båten, en bruker jo gjerne

båt med motor ut i holmene hvor en går iland og bedriver jakta.

 

må en i tillegg til sjekta dra med seg jolle,

 

mvh

ben

 

Det regnes på lik linje å hente skutt fugl på sjøen, med feks å drive ettersøk i mørket med lommelykt, og det vet vi jo alle at er forbudt. med andre ord, jakten pågår helt til viltet er funnet.

 

Ellers hadde jeg tenkt og skrive noe av det samme som M67 skriver, VÆR VARSOM PARAGRAFEN, gjelder i aller høyeste grad her nede i sør, og vi blir fulgt med argusøyne.

 

Jeg driver stort sett jakt på sjøen etter at det verste hummerfiske har gitt seg, altså ca mitt i oktober og utover. SNO er også noe mere tolerange på hva som skjer, når ikke det er noen tilstede som kan bli støtt, og det er derfor den "frie jakt" er så sen her nede, slik at hytte folket rekker å skalke vinduene før vi drar igang :D

En annen ting når det gjelder "viltpleie" er: Desember, januar og februar, da er man heeeelt alene på de ytterste skjær, det er kalt og surt, og ingen og se, da kan man "trekke strikken litt", lyd demper er et must.

Skyt selvfølgelig bare utover mot havet, lyden av kulesnerten bærer langt, og husk sikker bakgrunn, båter dukker opp som fra troll i eske.

 

PLAY FUN, BUT PLAY SAFE.

Link to comment
Share on other sites

Fjernet av jmonsen :evil::evil::evil:

 

Utrolig fint å ta med .22 =) Ellers når det er midt på dagen er pumpehagla kjekk å ha (også kjent som grispressa). Har tilgode å skyte måker med mauser, tror kanskje at det blir litt drøyt, prøvde med slugs og det ble ikke mye igjen. :P

Fjernet av jmonsen :evil::evil::evil:

 

 

Etter jakt på sjøen tørrpusser jeg alltid, godt tips hvis børsa har fått saltvann på seg, er å vaske den i glohett vann, tørrpusse deretter olje. :D

 

=================================================================================

Ja ja.. sånn kan det gikk.. Ulydig som jeg er, men det er godt at noen passer på #KREMT#

Jeg kan jo formulere meg litt anderledes, da innlegget ble sensurert av moderator.

 

Jeg jakter selvfølgelig ikke måker hele året, og jeg er snill som dagen er lang :lol:

spesielt fint er det å skyte måkene når de blir en pest og plage. På middagstallerken kunne jeg aldri tenkt meg å hatt måke, da det er en søppelfylling ikke så langt av ifra min grønne gren.Noe som kanskje er en forklaring på mitt syn på måker.

Ha en strålende middag =)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

min måsejakt består av fersk fisk som jeg slenger på jordet her utfor huset.

Da ligger jeg klar med et pledd over meg på verandraen med 22. klar. artig artig

Synd det er 30 dager før vi kan skyte dette jævelskapet

Link to comment
Share on other sites

min måsejakt består av fersk fisk som jeg slenger på jordet her utfor huset.

Da ligger jeg klar med et pledd over meg på verandraen med 22. klar. artig artig

Synd det er 30 dager før vi kan skyte dette jævelskapet

 

 

Da jeg jobber med fisk, så har jeg iallefall tilgang på MENGDER.. hehe.. må prøves en ettermiddag. Skulle hatt 30skudds magasin og ikke 10skudd hehe.. Viva ruger 10/22

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter mest på sjøen, og bare med blå våpen. Har funnet ut at det lønner seg å gidde å ta stålet ut av stokken etter hver tur ved pussing. Går på med styggvarmt vann om børsa har fått mer enn noen dråper saltvann på seg, tørker foran ovnen og oljer liberalt med WD-40 til slutt.

viktig å komme til i elle kroker. Tenk særlig på avtrekksmekanismen og overgangen løp/kasse

Det går helt fint, men ikke forvent at børsa ser ny ut etter et par sesonger med slik jakt.

svaberg og båtdekk, saltvann og fugleblod... det gir fort våpenet ditt en egen patina som det ikke får av å være med en og annen godværsdag i elgskogen i tørt pelsforet futteral :lol:

Link to comment
Share on other sites

sorry for litt of topic, men er det egentlig viltstell å jakte måke på sjøen? svartbaken vet jeg jo spiser ærfugl, så den er grei nok, men hva med fiskemåka, gråmåka og hettemåka? gjør de egentlig noe skade ved sjøen? Tenker å begynne litt med sjøfugljakt til høsten, og da detter det nok noen måker og, trenger bare et par argumenter å servere muttern som synes det blir feil å skyte måker :wink:

Skjøt forresten en svartbak ifjor med 22lr, det var den største jeg har sett! den veide over 2,5kg og hadde et vingespenn på nærmere 1,5m! :shock: overraskende nok slokka lyset momentant med lapua subsonic!

Link to comment
Share on other sites

Sigurd2verud skreiv :

svartbaken vet jeg jo spiser ærfugl, så den er grei nok, men hva med fiskemåka, gråmåka og hettemåka

 

Vel for min del er det at dei i heile tatt er der, det er jamt nok for meg. Finst ikkje noko så irriterande å høyre ein måke, som skrik så det sitrer lang inn i ryggmargen...

Men eg er oppvokst på innlandet, så der er måker uglesett, om den heiter det eine eller andre.Så akkurat der er eg og Odd Børresen ganske like. Så hadde eg vokst opp ved sjøen, så hadde nok står vært ein annen. Det er selfølgelig beklagelig at det er slik... :oops:

 

Dei som påstår at det er nydelig å sitte på et svaberg å nyte iskald pils og kose seg med måseskrik i bakgrunnen, aaaarrrrgrhhhh..... Måkeskrik=Korihelvetegjordeegavriflaogkorerdetforbannamagasinet!!! :twisted::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vel for min del er det at dei i heile tatt er der, det er jamt nok for meg. Finst ikkje noko så irriterande å høyre ein måke, som skrik så det sitrer lang inn i ryggmargen...

 

Der har vi nok samme grunner. Måsen har aldri blitt jaktet på her jeg bor. Og den har fått lov til å formere seg vilt uten noen "nedskjeringer" Men i år skal måsen bestanden kraftig kuttes.

Nu e æ søkklei måsebæsj på verandra og klesvasken.!!! og hylende måseskrik når jeg skal sove!"!

Link to comment
Share on other sites

Har i lengre tid brukt Eezox til beskyttelse mot rust. Den har vist seg ekstremt effektiv.

Jeg kjørte en liten test av oljen på Sluttstykket med div bilder osv men dette er desverre borte. Tok to nye bits og to biter av et tapetknivblad og la i en sterk blanding av salt og vann. Den ene bladbiten og bitsen var behandlet med Eezox de to andre med Pro Long olje nr1. Etter ett par uker i saltbadet var de Pro Long behandlede bitene røde av rust mens stålbitene behandlet med Eezox var som nye uten spor av rust. Jeg ble i hvertfall overbevist. :D

 

En test utført av The Gun Zone Det er mulig noen får seg en liten tankevekker når de ser hvordan "deres" olje kom ut i testen. :wink:

 

Midway har Eezox eller du kan bestille den her for halve prisen. Jeg kjøpte den fra sistnevnte butikk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bruker litt forskjellig alt etter som :wink:

Jepp, skuddpremie hadde gjort seg, en 100 lapp eller to pr stk kanskje :wink::mrgreen:

 

Rifle 223 med stor kikker og demper.

Heldempet American 22LR.

Benelli Comfort 12.

 

De fleste skyter jeg med 223'n, da har jeg litt rekkevidde........... :wink:

 

Her er det American'n som har vært i sving.

normal_Alm_heldempet__002_(Medium)_(Small).jpg

 

PS.Bildet er fra i fjor!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Bumper en flere år gammel tråd her... Men har et spørsmål jeg synes passer ganske bra.

Det er flere typer måker, og jeg lurer på om noen er mindre lovlige å skyte en andre? I mitt syn er en måke en måke, og kunne tenkt meg å skutt noen av de. Men å skyte ujaktbart vilt er jeg ikke så lysten på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå lest hele tråden ang måkejakt og sitter litt "sjokkert" igjen.

 

Nå er jeg oppvokst ved Telemarks sommerkyst og bor nå på sør vestlandet. På begge plasser har faktisk måkebestanden av alle typer måker gått ned. Her nord i Rogaland er faktisk enkelte måkebestander om ikke truet, så sterkt reduserte.

At fugl samles der maten er, er naturlig, men det betyr dermed ikke at bestandene er gode.

At det er godt viltpleie er en vedtatt sannhet. Nå kjenner jeg til flere fuglefolk som driver med ringmerking ol. De hevder de fleste måkene, spesielt de mindre for det meste er innsektspisere. Så under slåtten tar de mye mark ol.

 

Jeg tror også de fleste synes måker hører hjemme i naturen og langs kysten på lik linje med annet vilt. Jeg tilhører faktisk de som synes måker hører hjemme selv om de skiter en gang eller to på bilen.

Det har vært måker i innlandet langt tilbake i tid så å hevde det er nytt er feil.

 

Men for all del, jeg skal ikke heve en moralsk pekefinger, men synes denne tråden blir litt "skyt kun for å drepe" aktig, noe som jegere jamt over ikke er tjent med dersom rette folk finner den....

 

Lekkim

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er slik du har tolket innleggene mine, så har enten jeg skrevet uklart, du misforstått eller begge deler. Jaktbart vilt skal vel være jaktbart, og slik jeg tolker måke-flokkene som svermer seg innover bygda, tror jeg ikke det er mangel på dyr. Er helt enig i at måken er like norsk som rypa, og at det blir helt feil uten måke-jamring ved sjøen. Men den hører vel ikke hjemme i like stor grad på fjellet eller langt inne i landet, hvor de blir til plage for annet jaktbart vilt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...