Jump to content

Hva er "Godkjent målmateriell"??


Wikingen

Recommended Posts

Har kikket litt rundt etter målmateriell som er litt mer inspirerende enn runde skyteblinker, og lurer på hva som er godkjent målmateriell i de ulike våpen-grenene (primært rifle og håndvåpen)? :?:

 

Hva slags målmateriell bruker f.eks. Politiet og Forsvaret? :?:

 

Takker for alle svar og innspill.

 

Mvh

Roy I.

Link to comment
Share on other sites

Felt, NSF:

http://www.borselars.no/skiver/feltskiver.html?p=1

http://www.borselars.no/skiver/lagersalg-feltskiver.html?limit=15

 

Praktisk:

IPSC_Targets.gif

 

Disse er lovlige, men det finnes selvsagt flere. Ihht til NSF Felt, så er det meste lov, men skivene skal ikke likne menneskelige mål, og det er ikke lov å arrangere "venn/fiende-konstellasjoner", dvs skiver med delvis overlapp hvor kun treff i den ene teller, og treff i den andre straffes. Ser ofte forsvarets grønne helfigur på de lengste holdene i pistolfelt, men den praksisen er tvilsom i forhold til reglementet.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Takker for input :)

 

Føler vel ikke noe "behov" for å skyte på noe menneskeliknende, er bare ute etter litt variasjon i målmateriellet, samtidig som jeg lurer på hva som er godkjent og ikke :winke1:

 

Står det noe i norsk lov om bruk av helfigurer forresten?

 

Hva bruker politiet av målmateriell?

 

Mvh

Roy I.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lastet ned og skrev ut en del dyrefigurer som vi limte på tykk papp.

Det ble litt diskusjon blant enkelte skyttere som mente at det var "usportslig" fordi de ikke hadde hatt muligheten til å trene på sånne blinker.

Dette var til feltskyting med pistol. De aller fleste syntes det var artig med litt forandring..

Link to comment
Share on other sites

Helfigurer er artig å skyte på... de første 50.000 skuddene, men etter det så blir det litt kjedelig :P Er heller ikke den store utfordringen da "det svarte" (i mangel av bedre ord) er ganske så store på de blinkene.

 

Er mye mer artig å skyte på blink av dyr etc med pistol (ting som er utenkelig i virkeligheten, i hvertfall her til lands).

 

Delvis off-topic, men av alt jeg har skutt på, så er den bevegelige elgen noe av det morsomste jeg noen gang har prøvd. Har ingen peiling på hva det kalles, men er desidert en av de mer utfordrende jeg har vært med på og gjorde det ganske bra i. Prøvde det en gang jeg var å tok storviltprøven.

Link to comment
Share on other sites

Den militære "helfiguren", som knapt kan sies å ligne et menneske med sine rette "firkantetde" former er forbudt. På feltskyting på lange hold bruker vi i vår klubb den etter at vi har "kappet hodet av den" ( den lille firkanten på toppen ), da er den lovlig! :lol:

 

For egen del husker jeg de gamle pappfigurene vi brukte i begynnelsen av min millitære karriære. "Japsen" som den ble kalt. Bilde av en soldat som løp mot deg med gevær i hånden. Den var gul/orange i ansiktet og fikk derfor navnet sitt.

 

Litt Off Topic men: USA Army har funnet ut at det er MEGET UHELDIG for soldater å trene på målfigurer som IKKE ser ut som mennesker. I strid blir de ikke effektive.

 

For de som ønsker å øke egen entusiasme med alternative blinker er ulike selvanvisere greie mål, balonger, kanner fyllt med vann etc. Husk bare på å ta med søpla bort fra skytebanen og kast det der det hører hjemme. Man kan også titte litt til andre skyteformer enn det man driver med til daglig for å finne inspirasjon. Eksempelvis Westernskyting som har endel kreative selvanvisere. Husk bare på sikker bakgrunn og sideområder med tanke på rikosjetter.

Link to comment
Share on other sites

Flere idèer

Stearinlys: Denne må enten gjøres innendørs eller der det er vindstille. Men sett den 10-15 meter i fra deg og se om du klarer å skyte av veken.

Rullende hjul: Her må du tenke sikker bakgrunn osv. Du trenger en kamerat til å kaste et hjul med en blink limt på, nedfor ei skråning. Skyt 5 skudd (eller 15, alt etter hva du føler er behovet :mrgreen: ) og se om du klarer å treffe blink.

Link to comment
Share on other sites

Balonger er jo nevnt tidligere her, men jeg nevner det igjen...

Balonger og salongrifle. Gedingent morro! Hvis du har et jorde, en myr, eller annet egnet sted som gir litt plass, så er dette kjempegøy. Det funker veldig godt på vinteren, men du er avhengig av at det er tilnærmet vindstille. Sleng ut noen balonger i forskjellige farger, og definer at for eksempel blå balonger er no-shoot, mens alle andre farger er mål-figurer. Litt svake vindpust vil gjøre at målene flytter på seg, og du vil kunne får en no-shoot foran eller bak et mål, slik at det blir mer utfordrende for skytteren.

Kjempe-artig for familie-konkurranse med salongrifle eller luftgevær, men kan selvsagt også utøves med grøvre kalibre og lengre hold også.

Poeng-givning kan gjøres på mange måter, med poeng for treff, og trekk for treff av 'no-shoot'. Tidsbegrensning kan legges inn, etc etc.

 

Sikker bakgrunn er så selvfølgelig, at det ikke burde være nødvendig å nevne.

Link to comment
Share on other sites

Balonger er jo nevnt tidligere her, men jeg nevner det igjen...

Balonger og salongrifle. Gedingent morro! Hvis du har et jorde, en myr, eller annet egnet sted som gir litt plass, så er dette kjempegøy. Det funker veldig godt på vinteren, men du er avhengig av at det er tilnærmet vindstille. Sleng ut noen balonger i forskjellige farger, og definer at for eksempel blå balonger er no-shoot, mens alle andre farger er mål-figurer. Litt svake vindpust vil gjøre at målene flytter på seg, og du vil kunne får en no-shoot foran eller bak et mål, slik at det blir mer utfordrende for skytteren.

Kjempe-artig for familie-konkurranse med salongrifle eller luftgevær, men kan selvsagt også utøves med grøvre kalibre og lengre hold også.

Poeng-givning kan gjøres på mange måter, med poeng for treff, og trekk for treff av 'no-shoot'. Tidsbegrensning kan legges inn, etc etc.

 

Sikker bakgrunn er så selvfølgelig, at det ikke burde være nødvendig å nevne.

No shoot er jo det samme som venn fiende, og derved ikke lov (untatt for praktisk?). :|

Link to comment
Share on other sites

Den militære "helfiguren", som knapt kan sies å ligne et menneske med sine rette "firkantetde" former er forbudt. På feltskyting på lange hold bruker vi i vår klubb den etter at vi har "kappet hodet av den" ( den lille firkanten på toppen ), da er den lovlig! :lol:

Det brukes flittig ord som "forbudt" og "lovlig/ulovlig" her ser jeg. Er det noen som kan gi en link til hvor i lovverket det står noe om målmateriell? Eller kan det tenkes at det refereres til forskjellige forbunds reglementer, slik at det korrekte uttrykket burde være reglementert, evt. ureglementert?

 

I så måte er trådtittelen mye bedre...

Link to comment
Share on other sites

Er ikke ulovlig, men finnes vel ingen godkjente skyteformer (konkurranse i regi av noe) der hverken den grønne helfiguren eller Friend/Foe blinker brukes (Praktisk har vel Friend/Foe?).

 

For å sette seg inn i Ola og Kari Nordmanns sko, som er oppvokst med at "alle våpen er noe fali' noe"-tankegangen; Så ser det nok ikke så bra ut at sivile driver å skyter på menneskelignende figurer og er vel derfor det ikke er noen sivile skyteformer (I Norge) som bruker helfigurer.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke ulovlig, men finnes vel ingen godkjente skyteformer (konkurranse i regi av noe) der hverken den grønne helfiguren eller Friend/Foe blinker brukes (Praktisk har vel Friend/Foe?).

 

NROF bruker militære blinker til trening og konkurranse.

Praktisk bruker ikke venn/fiende, det heter "no shoot" en ganske viktig detalj....

Link to comment
Share on other sites

No shoot er jo det samme som venn fiende, og derved ikke lov (untatt for praktisk?). :|

 

[et snev av ironi]

 

Så i alt annet enn innen praktisk skyting så er det altså ikke lov å gi poengtrekk ved treff i feil del av blinken?

Nuvel, det løser seg.

Blå ballong = 0 poeng

Bom = 1 poeng

Rød ballong = 2 poeng.

Sånn. Da har vi ikke trukket poeng ved treff i feil mål ;)

 

Eller, vi kaller blå ballong for ku, og rød ballong for kalv. -og så har vi vel lært et eller annet sted at man ikke skal skyte kua fra kalven. :mrgreen:

 

[/et snev av ironi]

Link to comment
Share on other sites

Må innrømme at jeg bare grovskummet linken til NSF. men jeg så ingen ting der om helfigurforbud.

Beklager.. Linken til NSF gjelder skivematriell for baneskyting i NSF.

Feltblinker er beskrevet her: http://www.skyting.no/loverogregler/Documents/Nasjonale%20pistolregler2012.pdf under 8.25.3 side 5 og 6 finner du hva NSF setter som krav.

 

@Rausheim og NM149: Jeg har ikke sagt NOE om hva som er tillatt eller forbudt, bare linket til NSF's regler! :)

Link to comment
Share on other sites

I "gamle dager" da vi hadde en definert fiende og allmen verneplikt så var det enkelte soldater som hadde kvaler med å skyte på helfigurer.

 

En kjenning av meg som er aktiv konkurranseskytter og troppens beste skytter hadde ikke samvittighet til å skyte "mennesker". Han visste også at å nekte å skyte eller å bomme med vilje ville bety refs eller overflytting til "potetskreller og gressklipperkompaniet".

 

Løsningen ble å legge flotte sammlinger helt ytterst i hjørnet av målet. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...