Jump to content

Våpenlisens på håndvåpen


gordon28

Recommended Posts

Tja, våpentyveri eller forsøk på sådant i den hensikt å bruke våpnene til kriminelle handlinger må vel kunne komme inn under headingen "i strid med idrettens mest sentrale verdier..." :wink:

 

Tror jeg heller ville brukt en slik begrunnelse, dersom forholdet var alment kjent eller vedkommende var domfelt for det, enn en litt vid tolkning av dopingbestemmelsen.

 

Det er for øvrig tankevekkende at man i Norge kan begå relativt alvorlige forbrytelser og likevel senere erverve håndvåpen. Slik er det ikke i en del andre land.

 

Heh. Litt morsom den listen over idretter der alkohol er på dopinglisten. Tror det må bero på rene forglemmelser at den ikke står på alle. Imidlertid presiserer jo Antidoping Norge at alkohol og idrett ikke hører sammen.

 

Antidoping Norge og NIF er forresten ikke identiske - NIF har i høy grad tatt stilling til bruken av alkohol i alle idrettslige sammenhenger:

http://www.idrett.no/tema/folkehelseogskole/folkehelse/Sider/alkohol.aspx

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 120
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det at man mistenker/frykter eller tror at noen skal stjele våpen og bruke til ran osv. eller selge for og få penger til rusmidler fordi de er "kjente" hos politiet fra før blir vel litt i "tynneste laget" for og nekte noen medlemskap,i allefall hvis vanlige rettsprinsipper skal følges.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at alkohol i forhold til dopingregler er formulert slik det er må skyldes rene sikkerhetsforhold. Men da er det jo også pussig at ikke skyttersport er tatt med. Alkohol er knapt prestasjons FREMMENDE, heller det motsatte, innenfor alle idretter jeg kan komme på i farten. Men at det i alle de nevnte idretter kan være farlig er det ingen tvil om.

 

Hva gjelder folk med diagnoser så kjenner jeg en psykiater som bevisst benytter pistolskyting som en del av terapien i en god del tilfelder. Han påstår at det har en avstressende virkning og får folk til å slappe av uten bivirkninger som medisiner gir.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Et litt annet tema men dog, jeg søkte på et 5.5 mm luftgevær for en 14 dager siden men jeg fikk bare med meg en blank giro uten noen form for info på. Dama i skranken viste heller ikke hvor mye jeg skulle betale inn men dette er etter det jeg vet kvart rettsgebyr. Må jeg betale inn denne giroen og merke innbetalingen med navn og fødselsdato før noen behandler søknaden? Jeg har fortsatt ikke hørt noe som helst fra lensmannen. Nå er vel behandlingstiden noe variabel fra distrikt til distrikt også.

 

Mvh

 

Gordon

Link to comment
Share on other sites

Kanskje litt på siden av diskusjonen dette her, og beklager dersom noen føler at jeg "kupper tråden", men er det noen som er kjent med at pistolklubber ber om politiattest fra de som søker medlemsskap? Dette er et middel som,slik jeg skjønner det, blir hyppig brukt rundt omkring i "idrettsnorge", både der det skal ansettes trenere, og innen frivillighet ved idrettsarrangementer. Regner med det er en ting som vil bli vurdert i vår klubb etterhvert, men det må vel i så tilfelle lages et avsnitt i klubbens vedtekter om dette. Jeg for min del, synes det vil være en ryddig og greit måte å "sortere" medlemmer på. I dagens samfunn, så er det ikke feil å ha litt "bakgrunn" på de menneskene man skal ferdes på banen sammen med.

Tar gjerne imot synspunkter, eller erfaringer....

Link to comment
Share on other sites

Unødig sitering fjernet. G.Larson

Såvidt jeg har forstått er det der hvor vervet primært dreier seg om virke med mindreårige, ikke hvor man kommer i kontakt med mindreårige dann og vann. Altså av typen "trener/oppmann for juniorgruppa" krever politiattest. Ligger en utdypning på NIF sine hjemmesider.

Link to comment
Share on other sites

Så det vil si at alle pistolklubber ukritisk opptar ukjente mennesker,som medlemmer? Sikkert flere varianter av f.eks 6 mnd. prøvemedlemsskap e.l, men som prøvemedlem regner jeg med at vedkommende ferdes på banen, og låner våpen på lik linje med øvrige medlemmer? Kjenner jeg blir litt skeptisk.....men kanskje det bare er jeg som er "litt engstelig"... :|

Hva slags opplysninger får man ut av en politiattest egentlig? Kanskje jeg er "helt på bærtur" her nå...

Link to comment
Share on other sites

Så det vil si at alle pistolklubber ukritisk opptar ukjente mennesker,som medlemmer?

Ja, i bunn og grunn. Det er klart at man kan utvise et minimum av skjønn, om

(eller en av kompisene som fremdeles er i live) skulle dukke opp vil nok de fleste anbefale en annen hobby. Men ukjente folk er nettopp det, ukjente. Jeg har møtt en del mennesker som helt sikkert kunne fremvist en strøken vandelsattest men som absolutt ikke burde eie våpen. Enten fordi de er på vei mot alvorlige rusproblemer eller fordi de er totale svimer som ikke burde håndtere noe farligere enn en boksåpner.

På den andre siden vet jeg om noen mennesker som etter dagens regler aldri burde fått lov til å eie våpen pga andre preferanser på rusmidler men som likevel er klart kompetent til det. Verden er ikke sort-hvit.

 

6 måneders-regelen filtrerer ut de fleste som ikke er der for sportens skyld eller som ikke er helt i vater. Ingen systemer er perfekte, men hva annet kan man gjøre? En vandelsattest sier egentlig ikke så mye, kun om en er tidligere straffet for aktuelle forbrytelser. Verden er full av folk som har begått straffbare forhold uten å ha bli tatt for det.

Link to comment
Share on other sites

Ser poenget, og er enig i at det sikkert ikke er noe problem. Medlemssøknader taes opp i styret, og godkjennes der. Nye medlemmer, må selv innhente referanser fra andre medlemmer,så en viss kontroll er det jo.For "nye innbyggere" i bygda,så betyr jo det at de må "få en viss fartstid" i miljøet,før de kan bli medlemmer. Forslaget om politiattest ble bare nevnt som et tillegg.

Politiattest gis ikke på generelt grunnlag, så da må søker oppgi medlemsskap i pistolklubb, som grunnlag for søknaden. Vet ikke om man får politiattest på det grunnlaget en gang....

Link to comment
Share on other sites

fylle ut søknad

Nope, :roll: Man søker ikke om medlemsskap, man melder seg inn, om pistolklubbene er så sære så kan de ha det så godt. De legger jo ned sporten sin selv.

Snakka faktisk med en kjenning som hadde tenkt å melde seg inn i en herværende pistolklubb/pistolgruppe, men ble presentert "søknadsskjema", han steila både på skjemaet, og på innholdet i det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

I Forskrift om strafferegistrering står det spesifisert hvem som har anledning til å kreve politiattest. Det som kommer nærmest er denne setningen: "Politidirektoratet kan samtykke i at det også i andre tilfelle utferdiges politiattest." Så intet idretts- eller skytterlag kan kreve politiattest for å "sile" de som ønsker medlemsskap. I alle fall ikke uten at POD samtykker.

 

Dersom man tropper opp hos lensmannen og ber om politiattest til pistolklubben vil man heller ikke få noen attest. Det første de spør om er hvilket formål man skal ha attest til, og dersom dette ikke er hjemlet i lov eller forskrift så skriver de ikke ut noen attest.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...