Jump to content

Våpenlisens på håndvåpen


gordon28

Recommended Posts

Tenkte også legge ved resultatlister for og vise höy aktivitet da jeg önsker reservevåpen og flere enn 4 våpen. Samtidlig som jeg föler at den hyggelige våpendama ikke har 100% kontroll på regelverket og at det på denne måten går raskere med söknadene.

 

For og gå en smule tilbake til topic, jeg vet om ett tilfelde der fyllekjöring 7år tidligere ikke var noe problem.

Jeg vet også att ulovlig innförsel (les smuggling, bruk av utenlandsk bil i Norge) 13år tidligere heller ikke var noe problem.

 

Så til diskusjonen om dette med pålegg fra Onkel blå om medlemskap i pistolklubb. Det er irrelevant i Norge (enn så lenge i hvert fall) men jeg vet om Svenske klubber som krever vandelsattest for medlemskap og dem som krever vandelsattest for att man skal få ta IPSC kursen. Jeg kjenner ikke regelverket innen det svenske forbundet, men trur faktisk klubbene kan nekte deg medlemskap.

 

Uheldigvis i dette tilfeldet, så er jo Norge veldig flink til at ta etter Svenske lösninger, selv de dårlige, så forundrer meg ikke om denne praksisen sprer seg i Norge etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 120
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hiver meg inn jeg... sikkert mange som kan dette bedre enn meg, men:

Innefor pistolmiljøet er vel ikke dette relevant da vi ikke driver barneidrett? Eller gjør vi det? Vet faktisk ikke minstealder for å drive med pistolskyting i NSF?

Alle som skal utføre oppgaver som i "vesentlig grad innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller mennesker med utviklingshemming" skal forevise vandelsattest fra politiet der det fremgår at vedkommende for tiden ikke er siktet, tiltalt, eller tidligere dømt for brudd på enkelte bestemmelser i straffeloven om seksualforbrytelser. Med mindreårige menes det personer under 18 år. Jeg er usikker på om det er laget noen nedre aldersgrense for medlemskap i pistolklubb, men et kjapt søk på nettet viser at mange klubber opererer med en aldersgrense på sikkerhetskurs/medlemskap på 15/16 år. Da kommer kravet om vandelsattest inn i bildet.

 

Det er strenge regler for hvordan disse attestene skal behandles - for eksempel skal politiet ikke sende dem til idrettslaget, men til den det gjelder, som deretter viser attesten til styreleder e.l. i klubben som noterer at attesten er vist.

 

Politiet har ikke lov til å gi ut opplysninger om noens vandel uten at det foreligger hjemmel. Klubbene må forholde seg til NIFs lover om medlemskap, og har ikke anledning til å kreve attester om annet enn de forholdene som er relevante for arbeid med mindreårige og funksjonshemmede.

 

Når det gjelder baneanlegg, klubbvåpen m.m. er dette NIFs eiendom, og uten at jeg er hverken jurist eller ekspert på NIFs regler på området stiller jeg meg tvilende til at noen kan "permanent" nektes å bruke utstyr og anlegg på bakgrunn av at de ikke har fylt ut et skjema som klubben ikke har lov til å kreve utfylt.

Link to comment
Share on other sites

... men når det gjelder våpen og våpenteknisk, så har jeg formell kompetanse (dog ikke innenfor typiske sivile våpen.)

 

1:

Etter tråden din hvor du skal "bygge 1911 av byggesett"- og titter inni en billig .22-pistol laget av tvilsom støpegods, og trekker den konlusjonen at "dette er da grei skuring"- JA- da tillater jeg meg å si at du ikke aner hva du snakker om.

 

Her er forrsten et sitat fra GSG-tråden din:

 

"en om man finner ut hvordan man skifter avtrekkeren, så kan man fint få seg en matchpistol ut av en GSG. Men kom ikke så langt da jeg ikke fant noen vettuge svar på hvordan man fikk løs tommelsikringen. Og om du kjøper en, så ikke begynn å skru for mye på den med mindre du vet hva du gjør. Siden jeg ikke fikk løs tommelsikringen, så måtte jeg til med pinsett for å få på plass "Sear spring", en slags fjær man finner i klokker og andre 1911-pistoler"

 

Om du ikke klarer å få sikringen og avtrekkeren ut av en slik GSG, da lurer jeg strengt tatt på hva denne "kompetansen" din går på.

 

 

2:

Basert på uttalelsene dine i denne tråden, er det ganske tydelig at du ikke har satt deg stort inn i våpenloven heller.

 

Konlusjon: For meg havner du i kategorien "mennesker som like å uttale seg om ting på internett uten å besitte noen som helst kompetanse på det de uttaler seg om."

 

Strengt tatt burde jeg tatt det hele som en påminnelse på hvorfor jeg ikke gidder å bruke så mye tid her på kammeret lenger.

 

Nok surmaget drit fra meg, du slipper å høre mer på en god stund.

Link to comment
Share on other sites

Enda mer diskusjon om person? Så greit da! :mrgreen:

Angående GSG'en var det et triks man måtte bruke for å få løs tommelsikringen på GSG'en, som jeg aldri før har vært borti på en 1911 (av de jeg har fiklet med). Og sist jeg sjekket, brukte hverken det norske forsvaret (eller andre militærmakter jeg kjenner til) 22-kloner av 1911 i sin loadout (forøvrig ingen type 1911 i Norge, med mindre man går tilbake en 30-40 år eller noe sånt).

Link to comment
Share on other sites

Til info:

Modum Pistolklubb bruker noe av det samme systemet for å "luke ut" personer som ønsker å begynne med skyting.

 

For å kunne bli medlem av Modum Pistolklubb, må du fylle ut et søknadspapir som du bekrefter og følge klubbens lover,

denne sendes til Modum Lensmnnskontor som gjør en generell bedømmelse av ditt rulleblad.

For nybegynnere vil det også være nødvendig med et nybegynnerkurs og ligger i klubbkontigenten.

 

 

 

 

Edit:

Jeg har ingen forbindelse til Modum, men husket at dette temaet hadde vært oppe før,

og refererer bare til det som står å lese på websiden til Modum PK.

Og nei, jeg er ikke enig at dette er korrekt fremgangsmåte.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei! Jeg er ny her på forumet. Jeg startet i en lokal pistolklubb i 2007. Har vært der og skutt av og på siden. Nå har jeg flyttet nærmere banen og klubben og kunne tenke meg å bli litt mer aktiv. Har også planer om å ta jegerprøven å begynne å prøve meg litt på rype og revejakt. Jeg tenkte å søke våpenløyve til sommeren men har en hake jeg går å lurer veldig på.

I 2005 så ble jeg tatt for promillekjøring med bil. Etter dette har lovens lange arm ikke hørt noe fra meg, jeg har fått tilbake lappen og alt er OK. Dette er det eneste jeg er dømt for også. Hvilken betydning vil dette ha for en våpensøknad nå ca 6-7 år etterpå? Håper på svar.

 

Mvh

 

Benny

 

Promillekjøring er normalt 2 år.

 

Jeg har meget sikre opplysninger på dette. Den gang da førte en søknad 2 år etter en dårlig vurdering en fredagskveld til avslag. Avslag ble påklaget etter råd fra diverse personer i politiet. Politidirektoratet ga klagen medhold.

Link to comment
Share on other sites

Til de som lurer på hvorvidt vi har utøvere som utløser behov for politiattest: Dersom dere tar en titt på hvilke aldersbestemte klasse vi har, så vil dere se at den yngste klassen heter U12. Det bør vel være svar nok?

 

Og når det gjelder Rausheim sin eventuelle formelle kompetanse på våpen, så er vel så vidt jeg vet (og det forbeholdet tar jeg gjerne) den eneste formelle kompetansen på våpen som man kan tilegne seg i Norge et fagbrev i Børsemakerfaget? Evt mesterbrev, men det forutsetter jo uansett et fagbrev "i bånn."

 

I løpet av mine nesten 25 år som pistolskytter (i 5 klubber) har heller ikke jeg hørt om dette skjemaet som skal gi nybegynnere politiets godkjenning til å meld seg inn eller låne våpen på banen.

 

Nekte noen medlemsskap? Joda, bare man har en god nok begrunnelse. Men det skjer ikke ofte.

Link to comment
Share on other sites

den yngste klassen heter U12
Det betyr nødvendigvis ikke at det er noe krav til attest?

Jeg har ansvaret for opplæring i LPK, men her har vi ingen nybegynnere under 18 år så da trengs neppe en sånn attest?

Greit om noen kan bekrefte dette her? :wink:

Men det skjer ikke ofte.
Vi her i Lillehammer har hatt ett tilfelle de siste ti årene.. :!:
Link to comment
Share on other sites

Eit idrettslag kan nekte opptak av eit medlem dersom det er saklig grunn. Sjå kva lovutvalet i NIF uttalar (frå møte 15.6.2010):

 

"

Det vises her til basis lovnorm for idrettslag § 3 med fotnote 5, samt lovutvalgets uttalelse i sak 13/06, hvor lovutvalget blant annet uttale:

”Idrettens adgang til å unnlate opptak av personer som ved ord og handling motarbeider de mest sentrale verdier idretten har, er etter lovutvalget oppfatning grunnleggende, og krever ingen spesiell hjemmel i NIFs lov. Etter lovutvalgets skjønn vil derfor et idrettslag kunne nekte en person opptak som medlem dersom vedkommende har gjort seg skyldig i brudd på dopingbestemmelsene før vedkommende søkte om medlemskap.”

"

 

Personer som ved ord og handling motarbeider det mest sentrale verdier idretten har kan altså nektast medlemsskap.

 

Trur nok Hassel sin omtalte person frå Utøya klart kan nektast medlemsskap...

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng, tok litt hardt i. Men bare litt :winke1:

 

 

Ja, litt...

 

Poenget mitt er berre at ein ikkje har noko KRAV om å bli tatt opp som medlem. Men det krevst god SAKLIG grunn til å ikkje ta opp eit nytt medlem.

I ein pistolklubb (NSF/NIF) så er det nok saklig grunn dersom ein nybegynnar ikkje oppfyller krav til sikker og forsvarleg våpenbehandling (eller handlingar/haldningar som strir med grunnprinsippa i idretten). Om styret i ein pistolklubb ikkje tek opp eit nytt medlem, så kan dette klagast til idrettskretsen. Trur neppe nokon idrettskrets i Norge vil overprøve ein pistolklubb der styret hevdar (og har SAKLEG belegg) for at ein medlem ikkje vert teken opp pga uforsvarleg våpenbehandling....

Link to comment
Share on other sites

Kan hende da at det vi gjør er en lokal praksis. Vi vil nå gjøre dette helt til politiet sier noe annet (da politiet har pålagt oss dette), så får andre klubber gjøre nøyaktig f**n hva de vil :mrgreen: Ikke mitt problem om dere vil la narkomane osv få opplæring på våpen, så lenge det ikke forekommer hos oss :winke1:

 

Staten (ved politiet eller andre instanser) kan ikke pålegge folk ting i øst og vest, det må være hjemlet i lov, dette er et helt grunnleggende prinsipp i en demokratisk rettsstat.

 

Den forvaltningspraksis at tjenestemenn der og da kan ta besluttninger om hva som er rett og galt kalles førerprinsippet, dette har vi i Norge forkastet for snart 70 år siden ...

Link to comment
Share on other sites

Til de som lurer på hvorvidt vi har utøvere som utløser behov for politiattest: Dersom dere tar en titt på hvilke aldersbestemte klasse vi har, så vil dere se at den yngste klassen heter U12. Det bør vel være svar nok?

 

 

Takker for den. Og hadde det bare vært så vel at vi hadde hatt en og annen tenåring i klubben skulle jeg vært glad. Vår klubb forgubbes dessverre med snittalder over 55. Og yngstemann som skyter jevnlig er vel mellom 30-40 skulle jeg tro. En og annen prøver å dra med avkom, men det virker ikke som det fenger. Er nok for lite "action" i forhold til det ungdommene opplever på PC??

Link to comment
Share on other sites

den yngste klassen heter U12
Det betyr nødvendigvis ikke at det er noe krav til attest?

Jeg har ansvaret for opplæring i LPK, men her har vi ingen nybegynnere under 18 år så da trengs neppe en sånn attest?

Greit om noen kan bekrefte dette her?

 

Så lenge dere ikke har medlemmer under 18 år burde vel dette ikke være et tema. Men vær ops på det, for i samme øyeblikk som det dukker opp et mindreårig medlem skal HELE STYRET og trenere/instruktører vise fram politiattest til en i styret som skal ha som oppgave å sjekke dette. Nøyaktig hvilke funksjoner som omfattes av bestemmelsen er jeg usikker på, men at styret og trenere omfattes er helt sikkert. Forøvrig går det på at de som er "forbilder" og gjennom sin rolle i klubben kan få et særskilt tillitsforhold til unge medlemmer skal vise politiattest. NB! Det gjelder ikke vanilge menige medlemmer uten tillitsverv!

Link to comment
Share on other sites

Kan hende da at det vi gjør er en lokal praksis. Vi vil nå gjøre dette helt til politiet sier noe annet (da politiet har pålagt oss dette), så får andre klubber gjøre nøyaktig f**n hva de vil :mrgreen: Ikke mitt problem om dere vil la narkomane osv få opplæring på våpen, så lenge det ikke forekommer hos oss :winke1:

Staten (ved politiet eller andre instanser) kan ikke pålegge folk ting i øst og vest, det må være hjemlet i lov, dette er et helt grunnleggende prinsipp i en demokratisk rettsstat.

 

Den forvaltningspraksis at tjenestemenn der og da kan ta besluttninger om hva som er rett og galt kalles førerprinsippet, dette har vi i Norge forkastet for snart 70 år siden ...

 

wheelgunner686, Helt enig, at de ikke kan det, men....

 

MEN når det kommer til våpen saker så gjør de det jo hele tiden.

De krever ting av privat personer og klubber som ikke er hjemlet noen steder.

Det finnes mange eksempler her inne på det:

F.eks. Kreve atest fra klubben på at våpenet er relevant, klubben skal anbefalle om du får kjøpe våpen, alms saken.....

 

Hvis den forvaltningspraksis du beskriver ble forkastet, så virker det på meg som om den sakte, men sikkert har blitt / blir gjeninnført!

Link to comment
Share on other sites

Så lenge dere ikke har medlemmer under 18 år burde vel dette ikke være et tema. Men vær ops på det, for i samme øyeblikk som det dukker opp et mindreårig medlem skal HELE STYRET og trenere/instruktører vise fram politiattest til en i styret som skal ha som oppgave å sjekke dette

 

Trener har f.eks behov for å kunne legge frem en vandelsattest i frohold til overgrep av seksuell karakter. Men det har fint lite med å spørre snuten om et vilkårlig menneswke kan melde seg inn i foreningen eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

HELE STYRET og trenere/instruktører vise fram politiattest til en i styret som skal ha som oppgave å sjekke dette.

Fullt så drastisk er det ikke. Det er bare den/de som har direkte og varig kontakt med ungdom/psykisk utviklingshemmede, i en setting som muliggjør overgrep, som skal forevise politiattest. Med mindre styret er uvanlig sterkt involvert i treningen av nybegynnere er det neppe behov for at alle styremedlemmene skal forevise attest, for eksempel. Men et styremedlem som skal ta med et juniorlag på stevne utenbys, og der det kan være snakk om overnatting, må nok til pers.

 

For øvrig syns jeg ikke det er det spor rart at det er svak rekruttering til skytesporten. Ikke nok med at det omtrent er hemmelig at klubbene fins og at det går an å bli medlem, men noen driver altså og krisemaksimerer på hvor farlig det er at folk kommer og får nybegynnerkurs ved å kreve "attest" fra lensmannen og det ene med det andre.

Link to comment
Share on other sites

[....]Men det har fint lite med å spørre snuten om et vilkårlig menneswke kan melde seg inn i foreningen eller ikke.

Og selv om politiet skulle ha "en hel ringperm" med saker på dette mennesket er svært begrenset hva politiet faktisk kan viderebringe til pistolklubben. Det lengste man kan strekke seg, og fortsatt være på riktig side av loven, er nok å sende en liste til politiet med nye medlemmer sånn at politiet kan "følge litt med" om det plutselig er noen kjenninger som vil ha våpentrening.

Link to comment
Share on other sites

.......... Men det har fint lite med å spørre snuten om et vilkårlig menneswke kan melde seg inn i foreningen eller ikke.

 

Hele denne "avsporingen" med vandelsattest for å beskytte unge medlemmer mot overgripere startet som en mulig forklaring hvis det var så at "noen" hadde misforstått disse reglene.

 

Politiet har som flere har vært inne på, i allefall på papiret, en taushetsplikt i forhold til så mye at det som sagt er fint lite de lovlig kan si om Ola og Tor sin vandel. Og de aller fleste av oss her i denne tråden er jo derfor også av den oppfatning at hvis det er slik som hevdet her at Agder politiet "forhåndsgodkjenner" aspirerende medlemer er det faktisk et så grovt overtramp at vi med en mindretallsregjering ville ha fått se en justisminister satt i klemma av en overivrig polititjenestemann/kvinne!

 

Slik styrkeforholdene er på Stortinget i dag gidder nok ingen i opposisjonen bruke en slik sak. Det er jo også skyttere involvert og jeg har et intrykk av at mange på Stortinget forsøker å ha en viss avstand til oss.

Link to comment
Share on other sites

...sånn at politiet kan "følge litt med" om det plutselig er noen kjenninger som vil ha våpentrening.

 

Så langt jeg vet, er dette hvorfor skjemaene er der. Men om de sendes inn komplette, eller bare i ei liste, er for meg ukjent.

Alle som får utdelt et slikt skjema blir fortalt at det er informasjon som kan være greit å ha om noe skulle skje (skader, forsikring, you name it etc) og det er for å se om politiet har noen innvendinger mot at vedkommende får våpentrening.

 

Nå er det jo et relativt lite samfunn her nede og de fleste vet hvem som ikke burde få lov til å nærme seg kjøkkenkniven en gang, men det vi ikke vet, vet politiet og politiet har da muligheten til å gjøre noe med uønskede elementer.

 

Vi har heller ikke, etter det jeg vet, fått noen spesifikk tilbakemelding om personer som ikke burde få tilgang til trening, men så har vi ikke hatt noen lokale helter som har vært hos oss (Heldigvis!).

Link to comment
Share on other sites

Angående krav om politiatest ved kontakt med mindreårige, så er det ikke så enkelt som at har man medlemmer under 18år i klubben, så skal man ha politiatest. (Tok litt tid å få skrevet dette, så jeg ser andre også har svart. Men poster likvel, siden denne posten innehar dirkete svar fra NIF om saken.)

 

Her er hva NIF sier om saken:

 

Spørsmål (rød tekst har jeg satt inn som forklaring):

Det jeg ønsker en uttalelse om er om jeg har forstått informasjonsskrivet korrekt, når jeg forstår informasjonsskrivet slik at vi i Vestnes pistolklubb. For øyeblikket ikke i en slik situasjon at det er påkrevd med politiattester (utifra beskrivelse om aktivitet og tid brukt på den enkelte ungdom av den enkelte skyteleder), men at vi må oppnevne en som skal ha ansvaret for dette, samt en vara. Og at disse skal følge med, og vurdere om vi kommer i en situasjon der politiattest kan bli aktuell.

 

Svar fra NIF:

Klubben skal oppnevne en person ansvarlig for politiattester med en vararepresentant. Det skal alle klubber gjøre.

 

Det er opp til denne eller disse å avgjøre om de oppgavene som innebærer kontakt med mindreårige er av en slik karakter at de” innebærer et tillits eller ansvarsforhold overfor mindreårige”, som det står i forskriften. Ordet ansvar skal ikke tolkes i betydningen formelt ansvar, som styremedlem eller tilsvarende.

 

Essensen i ordningen er folkelig sagt å hindre at voksne gjennom et nært forhold til mindreårige skal kunne opparbeide seg kontakt og ”i ly av det” kunne begå overgrep. Dersom det er oppgaver i klubben som innebærer tett kontakt, enten jevnlig over tid eller kontinuerlig som ved en treningsleir eller lignende, skal de voksne som fyller disse oppgavene ha attest.

 

Dersom oppgavene ikke innebærer en slik kontakt, skal ikke attest innhentes.

 

Håper dette var oppklarende for de som ikke hadde fått med seg hva dette er (t.d. ved å påstå at alle i styret automatisk skal ha politiattest etc.).

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt er berre at ein ikkje har noko KRAV om å bli tatt opp som medlem. Men det krevst god SAKLIG grunn til å ikkje ta opp eit nytt medlem.

 

I ein pistolklubb (NSF/NIF) så er det nok saklig grunn dersom ein nybegynnar ikkje oppfyller krav til sikker og forsvarleg våpenbehandling (eller handlingar/haldningar som strir med grunnprinsippa i idretten). Om styret i ein pistolklubb ikkje tek opp eit nytt medlem, så kan dette klagast til idrettskretsen. Trur neppe nokon idrettskrets i Norge vil overprøve ein pistolklubb der styret hevdar (og har SAKLEG belegg) for at ein medlem ikkje vert teken opp pga uforsvarleg våpenbehandling....

Med andre ord, om noen med ett kjent alkohol/rus problem dukker opp, eller dette blir kjent for klubben. Kan klubben nekte å ta opp iseg vedkommende som medlem / kaste vedkommende ut av klubben.

 

Det samme vill da gjelde enhver dom som går på vold eller vinningskriminalitet, samt observert oppførsel/yttringer som strir med grunprinsippa for idretten.

 

Med andre ord, er muligheten for nekting og ekslusjon betydelig.

 

Likefullt er innhenting/forsøkt innhenting av vandelsattester fra politiet, ikke forenlig med dette, da politiet i slike tilfeller så vidt jeg vet ikke har hjemmel for å utlevere slike opplysninger.

Link to comment
Share on other sites

Med andre ord, om noen med ett kjent alkohol/rus problem dukker opp, eller dette blir kjent for klubben. Kan klubben nekte å ta opp iseg vedkommende som medlem / kaste vedkommende ut av klubben.

 

Det samme vill da gjelde enhver dom som går på vold eller vinningskriminalitet, samt observert oppførsel/yttringer som strir med grunprinsippa for idretten.

 

Med andre ord, er muligheten for nekting og ekslusjon betydelig.

 

Jeg vil heller påstå det motsatte, at eksklusjon er svært vanskelig, men teoretisk mulig. Man vil neppe kunne nekte en med alkoholproblemer eller en med en dom for tyveri medlemskap i et idrettslag.

Link to comment
Share on other sites

Interessant lesing.

For noen år siden fikk vi i pistolklubben besøk av en gruppe mennesker ifølge med sin «terapaut» eller behandlingsansvarlig som mente at pistolskyting var en utmerket aktivitet for denne gruppen mennesker.

 

Javel tenkte jeg, så spurte jeg hvor de kom fra. Fra et behandlingskollektiv for rusmisbrukere var svaret. Ble en smule betenkt da enkelte av personene tydelig var nylig igan med behandling

Da begynte jeg å undres,hva gjør jeg som leder og klubben nå? For å gjøre en lang historie kort, etter samtale med politi og forbund var konklusjonen: (Tadaa) Kan ikke nekte de å delta på treningskvelder eller nekte medlemskap.

 

Eventuelle våpensøknader var det opp til politi å vurdere.

 

Politiet var prinsipielt enig i om det var lurt å drive skyteopplæring for disse menneskene, men nekte fantes det ikke hjemmel til.

Nå ordnet dette seg etter noen samtaler med ledelsen av behandlingskollektivet.

 

Så det skal en del til for å nekte noen å være medlem i en pistolklubb.

Link to comment
Share on other sites

Med andre ord, om noen med ett kjent alkohol/rus problem dukker opp, eller dette blir kjent for klubben. Kan klubben nekte å ta opp iseg vedkommende som medlem / kaste vedkommende ut av klubben.

 

Det samme vill da gjelde enhver dom som går på vold eller vinningskriminalitet, samt observert oppførsel/yttringer som strir med grunprinsippa for idretten.

 

Med andre ord, er muligheten for nekting og ekslusjon betydelig.

 

Jeg vil heller påstå det motsatte, at eksklusjon er svært vanskelig, men teoretisk mulig. Man vil neppe kunne nekte en med alkoholproblemer eller en med en dom for tyveri medlemskap i et idrettslag.

Nja, er forsåvidt enig i at eksklusjon er vansklig (finnes strenge regler rundt dette), Men når det gjelder dette med å å ikke kunne nekte noen med rus problemer etc. å bli medlem, er jeg ikke enig. Enhver som ruser seg er å regne som dopet, og da er ikke trening i klubb engang aktuelt. Slik jeg nå ser det, er det lettere å nekte noen å bli medlem enn å ekskludere noe (og slik må det nesten være).

Link to comment
Share on other sites

[...]Vi har heller ikke, etter det jeg vet, fått noen spesifikk tilbakemelding om personer som ikke burde få tilgang til trening, [...]

Og nettop det vil dere nok heller ikke få, selv om politiet har aldri så mye på ett nytt medlem, og det er nettop det som gjør at en slik praksis med å kreve at nye medlemmer "godkjennes av politiet" ( :roll: ) stinker litt.

Link to comment
Share on other sites

Enhver som ruser seg er å regne som dopet, og da er ikke trening i klubb engang aktuelt

Bare for å være vanskelig og litt ekstra OT: Alkohol er et rusmiddel, og det er vel mange som ruser seg på akkurat det rundt om i Norges land... Hvis jeg ikke husker aldeles feil står alkohol til og med på dopinglisten, men såvidt meg bekjent har ingen blitt nektet medlemskap i idrettslag på grunn av for eksempel fjortisfyll (som vel er uforenlig med idrettens grunnprinsipper :mrgreen: )

 

Når det er snakk om "doping" i idrettslig forstand er det vanligvis bruk av diverse kjemiske eller biologiske remedier for å øke prestasjonsevnen det siktes til, ikke rekreasjonsmessig eller sykelig bruk av ymse rusmidler. Selvfølgelig - dukker noen opp på en idrettsarena av noe slag under påvirkning av rusmidler, kan og skal vedkommende vises bort.

Link to comment
Share on other sites

Politiet var prinsipielt enig i om det var lurt å drive skyteopplæring for disse menneskene,

 

For å være litt pragmatisk, hva er det verste som kan skje? At de lærer seg sikker håndtering av våpen? Å skyte litt 22 på bane gjør ikke folk så veldig mye farligere om de skulle velge å misbruke et våpen, det verste som kan skje er vel at de ikke tar livet av seg selv ved et uhell.

Link to comment
Share on other sites

Ang bortvisnings grunner etc. så viser jeg kun til hva som regnes som saklige grunner, ikke hva som er praksis og akseptert rundt om (jeg viser til reglene, ikke hvordan de håndheves :wink: ). Slik sett burde man nok ha fått klarere signaler fra NIF og NSF om hvor grensen går, men det er vel ikke så rart at ting er ullent når man vet at det er mye alko relatert rus i samband med idrett og politikk.

 

Angående våpenopplæring av rusmisbrukere, så er ikke opplæringen i seg selv det værste. Det er informasjonen de får med seg om alt rundt som er så ille (hvem har hva, og hvor er noe enhver misbruker er mestere i å få med seg).

 

Har rusmisbruker i familien (litt ute på samboens side), og vi vet at vedkommende har sprukket gjentatte ganger oppgjennom tiden. Med kjøring i enhver ruset tilstand, vepnet ransforsøk, tyverier, omsetting av alt vedkommende har kunne legge fingrene på for noen øl eller piller (vedkommende er snill som ett lam, men må vedkommende ha noe innenbords, så stoppes det ikke av småligheter som mitt eller ditt).

Vedkommende er også tidligere medlem i pistol klubben jeg er medlem i, men det blir aldri aktuelt å ta vedkommende inn igjen.

 

Jeg har sluttet å røyke, men jeg regner meg som røyker for livet. Jeg definerer rusmisbrukere på samme måte, og vill ikke se noen slik i klubben før de minst har gått 5år nykter, etter at de er ferdig med enhver straff etc. Rusmisbrukere er etter mitt syn betydelig verre enn de fleste mildere psykiske diagnoser (og vi vet jo hvordan myndighetene ser på de med psykiske diagnoser).

 

Problemet er å vite hvem som er hva, og i det daglige har de fleste som driver pistolklubber kun hvordan vedkommende oppfører seg på bana for å kunne vurdere om det er trygt å la de trene. Og da må en bare innse at de fleste slipper inn om de ikke er helt idiot.

Link to comment
Share on other sites

Angående våpenopplæring av rusmisbrukere, så er ikke opplæringen i seg selv det værste. Det er informasjonen de får med seg om alt rundt som er så ille (hvem har hva, og hvor er noe enhver misbruker er mestere i å få med seg).

Gyldig poeng, hadde ikke vurdert det aspektet.

 

vi vet at vedkommende har sprukket gjentatte ganger oppgjennom tiden.

For noen ser det ut til å være en forutsigbar syklus. Er visstnok ikke uvanlig at de sprekker akkurat i det de har fått livet på rett kjøl igjen, kanskje noe med det traurige i en "normal" tilværelse?

Link to comment
Share on other sites

Slik sett burde man nok ha fått klarere signaler fra NIF og NSF om hvor grensen går, men det er vel ikke så rart at ting er ullent når man vet at det er mye alko relatert rus i samband med idrett og politikk.

 

Men så er nettopp idrett en av de mer annerkjente veiene for å komem seg ut av et misbruk. Jeg tviler på at man ville kunne oprettholdt, eller i det hele tatt fått godkjenmt å enkte en person med rusproblemer medlemskap i et idrettslag. Det skal faktisk ekstremt mye til for å få til det. Da er det typen overgrep, fare for andre osv som er nøvendig.

Link to comment
Share on other sites

I ett normalt idrettslag er jeg fulstendig enig Hassel, men i ett skytterlag har de ingenting å gjøre.

 

Dette da man kommer borti endel andre aspekter som sikkerhet, karantene tid (grunnet dommer etc.), og ikke minst hvor uforenelig rus og skytesport nå engang er.

 

I Skytesporten er/må toleransen for rus/rusrelaterte problemer være betydelig nærmere null enn for noen annen idrettsgren, og dette er jeg rimelig sikker på man vill få medhold i også hos NIF. Blir det det minste bråk om saken, er jeg også sikker på at media vill slakte oss tvert om det kommer frem at vi ikke kan nekte rusmisbrukere medlemskap i skytterlag. For hvermansen vill noe slikt både høres og oppleves som sykt og utrykkt/farlig.

 

Alt som skal til er ett brev til NIF, ett svar som sier at jeg ikke kan nekte en rusmisbruker medlemsskap. Og en mail til VG fra meg. Så blir det nye og klarere regler på området (og en heliskes oppvask), frem til at man blir presset inn i ett slik t hjørne, er det etter mitt syn klart mest fornutig at bruke hodet, og bruke regelen om uforenlig oppførsel etc. til noen eventuelt måtte klage inn ett slikt avslag til NIF.

 

Jeg vet at jeg er streng her, men jeg ser ingen grunn til at personer man vet har alvorlige personlighets problemer (enhver som har ett rus problem har det, det må man bare innse) skal får trene og delta innen skyttersporten. Før det har gått en betydelig karantene tid fra problemet opphørte.

Link to comment
Share on other sites

Hva vi mener er fornuftig og hva NIF's regler bestemmer er ikke nødvendigvis det samme.

Det er nok ikek noe skiulle på medlemskap i et skytterlag en i en skiidrettslag.

(folk har prøvd...)

 

Men det er snakk om medlemskap. Ikke det å faktisk dele ut skytevåpen til folk....

Link to comment
Share on other sites

JEg skal ikke legge meg så fryktelig inn i dette , men jeg har observert at det er mange forskjellige løsninger som det oppereres med for kommunikasjon med politiet. Kan du Rausheim være snill og scanne ett eksemplar slik at jeg kan se dette?

 

Mvh

 

CCOB

Link to comment
Share on other sites

Jepp, merk at her er det ikke høy tempratur (om noen skulle tro det tar de feil, her er det prinsipp diskusjoner, regelverk, og regelverk forståelse det handler om. Kort sagt argumentasjon :wink: ). Det er ikke snakk om at noen ønsker å nekte noen, eller å sparke noen ut av ett skytterlag, kun om hvilke muligheter man har når stedets lokale junkier dukker opp og vill bli med (gjerne etter at de samme har brutt seg inn en gang eller to uten å få med seg det de ønsket, og nå vill skaffe seg bedre oversikt).

 

Jeg er faktisk på linje med Hassel i at regelverket til NIF ikke skiller mellom vanlige idrettslag og skytterlag.

Men der er lagt inn en mulighet om uforenlig oppførsel i forhold til regelverket, ut av det leser jeg det slik at en rusmisbruker går rett inn denne bolken, og er derfor i utgangspunktet utestengt fra medlemsskap (for å si det slik, hvert enkelt idrettslag kan selv vurdere om de vill bruke regelverket eller ei).

 

Så vidt meg bekjent er regelverket for doping er klart på området, rus er doping.

 

Les dette nøye:

Det vises her til basis lovnorm for idrettslag § 3 med fotnote 5, samt lovutvalgets uttalelse i sak 13/06, hvor lovutvalget blant annet uttale:

”Idrettens adgang til å unnlate opptak av personer som ved ord og handling motarbeider de mest sentrale verdier idretten har, er etter lovutvalget oppfatning grunnleggende, og krever ingen spesiell hjemmel i NIFs lov. Etter lovutvalgets skjønn vil derfor et idrettslag kunne nekte en person opptak som medlem dersom vedkommende har gjort seg skyldig i brudd på dopingbestemmelsene før vedkommende søkte om medlemskap.

"

 

OBS! Har man først akseptert noen som medlem, er det helt andre regler som må brukes. Her snakker vi kun om å nekte folk som ikke bør bi medlemmer i å medlemsskap.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kris75 Unnskyld at jeg trenger meg på, Men hvordan får du temaet og innholdet i denne tråden her til å ligne tull og tøys?

Jeg bare lurer fordi jeg betrakter ikke Rettsikkerhet for Norske borgere å rus og våpen til og bli tull og fjas!

Men være så snill og opplys meg hvor jeg skal lese for og finne de morsomme poengene som jeg åpenbart har gått glipp av

 

 

 

Plå

Link to comment
Share on other sites

Myyye rart her. Tror nok noen og enhver bør sette seg litt bedre inn i lover og regler samt definisjoner av ord og uttrykk i lovtekster.

 

Når det gjelder Alkohol og dopingregler, er disse klare, og som følger:

 

P1. Alkohol

 

Alkohol er forbudt kun i konkurranse innenfor de angitte idretter (se under). Påvisning skjer ved bruk av alkometer (pusteprøve) og/eller ved blodprøve. Grenseverdiene for dopingbrudd (=blodverdiene) er 0,1 g/liter.

SPORT - INTERNASJONALT SÆRFORBUND

Bueskyting - FITA

Karate - WKF

Luftsport - FAI

Motorsport - FIA og FIM

Motorbåtsport (powerboating) - UIM

 

NIF har ikke tatt stilling til skyting og alkohol på andre felt enn bueskyting.

Betenkelig? Definitivt, men slik er regelverket.

 

Et innlegg kun til orientering.

 

Mvh

Roy I.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...