Jump to content

Våpenlisens på håndvåpen


gordon28

Recommended Posts

Hei! Jeg er ny her på forumet. Jeg startet i en lokal pistolklubb i 2007. Har vært der og skutt av og på siden. Nå har jeg flyttet nærmere banen og klubben og kunne tenke meg å bli litt mer aktiv. Har også planer om å ta jegerprøven å begynne å prøve meg litt på rype og revejakt. Jeg tenkte å søke våpenløyve til sommeren men har en hake jeg går å lurer veldig på.

I 2005 så ble jeg tatt for promillekjøring med bil. Etter dette har lovens lange arm ikke hørt noe fra meg, jeg har fått tilbake lappen og alt er OK. Dette er det eneste jeg er dømt for også. Hvilken betydning vil dette ha for en våpensøknad nå ca 6-7 år etterpå? Håper på svar.

 

Mvh

 

Gordon

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 120
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Litt merkelig at politiet ikke sa noe i 2007 da du fylte ut skjemaet som pistolklubben sender til politiet for å sjekke at du kan få opplæring på håndvåpen.

Men uansett, ble det ikke funnet noe nevneverdig kritikkverdig da, så skal du ikke ha problemer med å få innvilget våpensøknad så fremt de andre betingelsene er følgt (nok aktivitet, jegerprøve, sikkerhetskurs osv).

 

Må også legge til at selv om vanlig karantenetid er 5 år, så er det ikke alle lovbrudd som aksepteres når det gjelder våpensøknad, uansett hvor gammelt det er. Promillekjøring ligger i grenseland. (Går på edruelighet).

Link to comment
Share on other sites

Litt merkelig at politiet ikke sa noe i 2007 da du fylte ut skjemaet som pistolklubben sender til politiet for å sjekke at du kan få opplæring på håndvåpen.

Men uansett, ble det ikke funnet noe nevneverdig kritikkverdig da, så skal du ikke ha problemer med å få innvilget våpensøknad så fremt de andre betingelsene er følgt (nok aktivitet, jegerprøve, sikkerhetskurs osv).

 

Må også legge til at selv om vanlig karantenetid er 5 år, så er det ikke alle lovbrudd som aksepteres når det gjelder våpensøknad, uansett hvor gammelt det er. Promillekjøring ligger i grenseland. (Går på edruelighet).

 

 

 

Nei du sier noe der :D

Link to comment
Share on other sites

:shock: Denslags skjema har jeg ikke hørt om før; hvem er det som bruker det og hvorfor?

 

Alle som ønsker å skyte hos en pistolklubb skal fylle ut et skjema som sendes til politiet for å sjekke vandel osv, rett og slett at de kan stoles på med et våpen i handa.

Hva som skal føres på er personnummer, yrke, navn, addresse, tlfnr osv.

 

Dette er jo standard praksis hos de fleste pistolklubber, vil jeg tro? Er slik vi har fått beskjed av politiet å gjøre og gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg ALDRI hørt om, i de siste 19 årene jeg har drevet med pistolskyting og vært aktiv skytter og styremedlem.

Det er heller ikke opplysninger politiet vil ha adgang til å fortelle en klubb.

Som sagt, enten må du slutte å gå runt å syns om hvordan våpenloven burde ha vært, eller så må du slutte i den klubben du er i som tydleligvis heller ikke kan noe særlig om lover og regler.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt og eid håndvåpen siden 1984 + tillitsverv der og har ikke hørt om noe slikt skjema , og hvem er i såfall ansvarlige for personvernet ved denne rapporteringen?

 

Men til topic: hvis Politiet mener du har skikket deg bra etterpå så hører du nok ikke noe og får positivt svar på søknaden :smile:

Men det kan da ikke skade og ta kontakt og spørre hvordan det ligger ann ved en eventuelt søknad :-)

 

 

plå

Link to comment
Share on other sites

@gordon

Tja... det er det som er kjipt med konsekvenser. Det kunne ha vært mye værre.... Karantenetiden er som sagt rundt 5 år, og det er ingenting som hindrer deg å skyte i en klubb. Det eneste hindret du kan møte, er muligheten til å kjøpe og eie et eget våpen. Men det tror jeg faktisk vil ordne seg.

 

@Rausheim

Jeg skulel gjerne likt å vite hvilken klubb du er medlem i, samt hvor i alle dager det politet du snakker om holder til. For makan til vås og fullstendig på tur tolkning av regler og lovverk er det lenge siden jeg har sett. Dog tror jeg du bare tar feil av ting du har hørt, det har sikkert en rot i virkeligheten. Men det du har skrevet om lover og regelverk angående våpen i Norge den siste tiden bærer preg av mangelfull innsikt og kunnskap.

Link to comment
Share on other sites

TS: Disse forbrytelsene/forseelsene er som regel No-way who say når det gjelder våpen: Voldsrelatert, alkoholrelatert og narkotikarelatert.

Fyllekjøring blir litt i grenseland. Kommer nok litt an på "alvorhetsgraden", hvor mye promille etc. Er ikke værre enn at du søker og ser hva som skjer :-)

Men om du blir tatt for fyllekjøring igjen etter at du har fått våpen og greier, har politiet lovhjemmel til å tilbakekalle våpenlisensene.

 

plå/hassel: Er ikke fødselsnummer, kun fødselsdato når jeg kommer til å tenke over det. Er for å melde til politiet at den og den ønsker å begynne med pistolskyting og om politiet har innvendinger mot at den enkelte personen skal få lov, så sier politiet heller i fra. Dessuten tar jeg ikke feil av dette, for jeg personlig er en av de som sørger for at nybegynnere fyller ut disse skjemaene.

Slik vi gjør det, uansett går dette på eiers rett og de som ikke fyller ut disse skjemane, de får rett og slett ikke lov til å skyte hos oss (Med mindre de har våpenkort osv fra før, medlemmer i annen klubb osv)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det ER nå slik vi gjør det og jeg ser ikke helt problemet med det, da politiet her krever det.

 

Og det at klubben din følger et pålegg som Politikammeret IKKE har lovhjemmel for å pålegge dere, det anser du som en bra ting?

 

Rausheim: basert på diverse utsagn fra deg her på kammeret den siste tiden, er det tydelig for meg at du sjelden har noen som helst kompetanse bak utsagnene du kommer med.

Ikke et personangrep eller en beskyldning, men en observasjon.

Link to comment
Share on other sites

Det morsomme er jo at man faktisk ikke har lov å nekte en person medlemskap i en NSF tilknyttet klubb.

Kan bli god mat for pressen dette, om politiet driver å slenger rundt seg med beskyttede opplysninger.

Myndigheten har som sådan ingenting med medlemskap i klubben å gjøre (Det er idrettsforening) - Men de kommer inn i bildet når det er snakk om erverv av skytevåpen.

Link to comment
Share on other sites

evert:

Vi har alltid hatt som mål å ha et godt samarbeid med politiet og ser ærlig talt ikke problemet med å etterkomme et slikt krav.

Gir også en ekstra trygghet at de "gale" ikke får tak i våpen på noen måte.

 

Nå aner jeg ikke hvilke utsagn du mener jeg ikke har kompetanse innenfor, men det som dreier seg om tekniske ting angående våpen, har jeg formell kompetanse fra forsvaret som våpenteknisk.

Angående lover og slikt, så tar jeg utgangspunkt i fra ting jeg har vært borti før og har hatt bruk for.

 

Hassel:

beskyttede opplysninger? Du har vel aldri søkt arbeid der det kreves en vandelsattest vel? Da får man tilbake et papir der det står om vedkommende er skikket eller ikke til det attesten er ment for og denne skal arbeidsgiveren (for eksempel) ha. Nå er ikke dette skjemaet så innviklet at vi får svar tilbake, men om det er noe som ikke er helt som det skal være, får vi svar tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg ALDRI hørt om, i de siste 19 årene jeg har drevet med pistolskyting og vært aktiv skytter og styremedlem.

Det er heller ikke opplysninger politiet vil ha adgang til å fortelle en klubb.

Som sagt, enten må du slutte å gå runt å syns om hvordan våpenloven burde ha vært, eller så må du slutte i den klubben du er i som tydleligvis heller ikke kan noe særlig om lover og regler.

 

Jeg må støtte Hassel på dette punktet.

Jeg har aldri hørt om en slik praksis for rapportering ved søknad om medlemskap.

 

Er d mulig du blander med vedlegget til våpensøknad som klubbene skriver ut til medlemmer.

Du har vel heller ikke lov til å nekte personer medlemsskap i norges idrettsforbund som Nsf er tilsluttet sånn helt uten videre.

Derimot trenger du ikke å anbefale kjøp av våpen som dersom vedkommende ikke fyller krav til sikker behandling av våpen.

 

 

Ser hassel kom meg i forkjøpet anngående NIF`s regelverk

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er på sin plass å gjengi hva POD skriver om karantenetid i rundskrivet:

 

En karantenetid på fem år skal som hovedregel settes for personer som blir domfelt for legemsbeskadigelse eller legemsfornærmelse med skadefølge.

 

Generelt kan det sies at personer som har drevet krypskytteri, brutt våpenlovens sentrale bestemmelser, fremsatt trusler, eller begått andre samfunnsfarlige forbrytelser ikke bør få ha våpen før det er gått minst fem år fra forholdet fant sted, med mindre det dreier seg om mindre alvorlige tilfeller.

 

Andre straffbare forhold som har en slik karakter at de får betydning for tillatelse til å ha skytevåpen, slik som tyveri, innbrudd, bedrageri m.v., fører etter direktoratets praksis til en karantene på minst to år.

Etter dette vil jeg mene at det er mer realistik med 2 års karantenetid for fyllekjøring.

 

@TS: Politiet er nok vesentlig mer opptatt av hvordan du fremstår i dag, enn at du fyllekjørte i 2005.

Link to comment
Share on other sites

Er sikker på at jeg ikke blander de skjemaene nå.

 

Skal forklare veien fra nybegynner til at man får kjøpt et våpen, slik vi gjør det:

En person møter opp på en dag det er skyting

Nybegynnerskjema (Skjemaet jeg snakker om: Skal fylles ut ved første oppmøte før de får lov til å se på et våpen en gang. Dette sendes til politiet.

Dette fyller han ut og da er alt som det skal være for øyeblikket. Så en rask opplæring på sikkerhetsreglene og under hele skytingen så holdes det oppsyn med vedkommende.

 

Så går det noen uker og vedkommende får lyst til å bli medlem.

Søknad om opptak som medlem i klubben: Som alle andre vil jeg tro?

Dette fylles ut. Godkjennes da av formannen om jeg husker rett.

 

Sikkerhetskurs der vedkommende blir godkjent.

 

6mnd fra vedkommende møtte opp og har betalt medlemsavgiften, så vil h*n nok ha et eget våpen.

Anbefaler at vedkommende søker på minst 2 våpen slik at h*n sparer penger for søknadene.

 

Vedkommende sender med kopi av medlemskort og kursbevis på sikkerhetskurset.

 

Politiet kontakter da oss og ber om å få oversendt bekreftelse på at vedkommende er medlem, samt kopi av loggboken og det for å vise til aktivitet fra vedkommende. Vi sender vedlegget og det underskrevet av formann og nest-leder, til politiet.

 

Politiet gjør sin business :mrgreen:

 

Vedkommende får da en søknad i posten (forhåpentligvis godkjent) og kan da gå og handle det h*n måtte ønske i det kaliberet osv som søknaden sier :-)

Link to comment
Share on other sites

Det var ein person som kontaktet meg anngående å delta i klubben her. Han trodde at det ville bli problemer med politiet ettersom han var dømfelt for ett eller annet deriblant vold.

Jeg kontaktet derfor politiet for å få klarhet i dette, å fikk til svar at de ikke visste om saker der noen kunne nektes å delta i NIF`s organisert idrett.

Men det var ikke noe selvfølge at han kunne eie eget våpen.

 

Dette med rapportering av potensielle skyttere er ein lokal praksis som jeg ikke skjønner poenget med. Etter ca 6 mnd. får de uansett innsyn i saker når vedkommende skal søke på egne våpen.

Link to comment
Share on other sites

Kan hende da at det vi gjør er en lokal praksis. Vi vil nå gjøre dette helt til politiet sier noe annet (da politiet har pålagt oss dette), så får andre klubber gjøre nøyaktig f**n hva de vil :mrgreen: Ikke mitt problem om dere vil la narkomane osv få opplæring på våpen, så lenge det ikke forekommer hos oss :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hassel: Kan gå så langt og si at det er Agder Politidistrikt, men nevner ikke hvilken klubb det er. Dette har vært gjort i klubben før jeg ble medlem, da selv jeg måtte fylle ut dette skjemaet og sånt.

Av personlig interesse, skal jeg finne ut av hvorfor, neste gang jeg er i kontakt med noen som har med det å gjøre.

 

Kimo: Men skytelederen kan fremdeles nekte adgang på skytebanen ;-) Eiers rett.

Link to comment
Share on other sites

men nevner ikke hvilken klubb det er

Dette er noe sære regler som dere nok er ganske alene om (eller antagligvis noe du har forstått feil)!

Du bør absolutt holde deg unna å gi råd i seriøse tråder basert på feil!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Niki: Nei og takk og pris ikke. Kjenner et par personer som fremdeles har blyhagl i ansiktet etter det der.

Knivsland hører forøvrig til Farsund Pistolklubb (og noen andre skytegrener jeg er usikker på). Og nei, er ikke Farsund pistolklubb jeg er medlem i.

 

Kan være pga Knivslandrapene at de andre klubbene her nede også ble pålagt dette her?

En av naboklubbene her kjører på jo det samme, bare enda strengere. Nybegynnere får ikke en gang lov til å skyte før de har vært med å sett på 2 ganger eller noe sånt.

 

Woff: Hvordan skal jeg vite at det vi gjør er særegne regler? Har da aldri vært medlem i en annen pistolklubb.

 

Kimo: Nei, men samme prinsippet om eiers rett går inn under hva skytelederen kan og ikke kan gjøre :-)

Link to comment
Share on other sites

Woff: Hvordan skal jeg vite at det vi gjør er særegne regler? Har da aldri vært medlem i en annen pistolklubb.
Hvis du skal gi råd bør du vite at rådet er rett.. Før du dummer deg ut er det fornuftig å sette seg litt inn i hva som faktisk er lover og regler. Jeg går ut fra at klubben din er tilsluttet NSF? Hva med å sette av noen timer og les litt her? : http://www.skyting.no/loverogregler/Sider/Loverogregler.aspx
Link to comment
Share on other sites

som nevnt av fler...

Snuten har ikke noe med om du er medlem av et idrettslag eller ikke.

Og det har kommet, som evert har observert, så mye svada om våpen og regelverk fra deg, at jeg anbefaler deg å be klubben din sjekke ut regelverket som faktisk gjelder, i stedet for å gjette.

Link to comment
Share on other sites

Svada? Akkurat denne tråden skal jeg til en viss grad være enig i at det kom noe fra meg som ikke gjaldt alle klubber, men når det gjelder våpen og våpenteknisk, så har jeg formell kompetanse (dog ikke innenfor typiske sivile våpen). Så det pisspreiket og dårlig kamuflert personhets, kan du bare gi blaffen i.

Link to comment
Share on other sites

skal jeg til en viss grad være enig i at det kom noe fra meg som ikke gjaldt alle klubber
Det du kom med er svada ja, og dette klubben din driver med er nok ganske unikt i landet. Vær obs på at det meste som du skriver blir lest av folk som er spesialister på våpen / våpenteknikk og lover.. Derfor tipset om å sette seg inn i hva du skal uttale deg om FØR du rører tastaturet. Lykke til.... :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

Rausheim, du bør være klar over at om klubben din er medlem i NIF (alle pistolklubber som er medlem i NSF er det), finnes det lover som klart sier at denne praksisen ikke er lovlig.

 

Politiet har heller ikke hjemmel i norsk lov til å kreve noe som helst i denne forbindelse (de har faktisk etter dagens lovverk ingenting å si over for hverken det ene eller det andre som går for seg i en pistolklubb, der som nevnt medlemsskap er regulert i NIF sitt lovverk).

 

Politiet har i utgangspunktet nesten ikke lov til noe som helst i noen forbindelse vedrørende driften av en pistolklubb, selv ved erverv av våpen er det svært lite de har hjemmel til å kreve utover startkort, medlemskort, og bekreftelse på aktivitet og hvor lenge en har vært medlem (de to siste er det eneste klubbene plikter utlevere politiet ved erverv).

 

Slike lokale tilpassninger er nettopp slikt vi vill til livs med nye lover og forskrifter, og dette du her beskriver er ekstremt grove overtramp.

 

Den eneste måten noe slikt kunne ha vært lovlig på, er visst klubbens vedtekter krever at dette du nevner skal gjøres. Noe jeg tviler meget sterkt på, da slike vedtekter skal være godkjent av idrettstinget, og som sådan skal føle en godkjent mal (ny mal/krav for/til vedtekter kommer vel i år om jeg ikke tar feil).

 

Kort sagt, det dere driver med er ikke lov.

 

P.s Det nytter ikke å komme med noen form for unskyldninger som t.d at politiet krever det. Dette er en ulovlig praksis, som må opphøre øyeblikkelig.

Pistolklubber er ikke private foreninger (da er de ihvertfall ikke medlem av NSF), så eier er faktisk Norges Idrettsforbund (så lenge klubben er tilknyttet NIF/NSF).

 

P.s 2 gi meg Navn på lokalt politi, klubbnavn og skriftlig erklæring på denne praksisen (pluss navnet på ett medlem som er silt ut), så skal du få se hva som skjer når NIF får papirene. :wink:

 

P.s. 3 Din våpentekniske bakgrunn er irrelevant, da dette handler om din og din klubbs kunnskaper om lovverk dere er pliktige til å etterleve (NIF sin lov). Og det er desverre klart at utifra dine beskrivelser, er der klar mangel på kompetanse på dette området hos dere.

Link to comment
Share on other sites

Lett sjokkskadd Ole Brum !

 

I likhet med flere her har jeg levd i den vilfarelse at vi lever i en rettsstat, selv om jeg både har hørt om og opplevd overtramp av mer eller mindre alvorlig grad fra "medlemmer i gutteklubben Onkel Blå". Men da snakker vi om enkeltpersoner som har "misforstått stand og stilling" Ikke et helt politikammer!!

 

Håper noen tar fatt i dette silk at NSF kan se på saken.

 

Det eneste jeg kunne se for meg skulle være årsak til en slik misforståelse er kravet om at ledere, instruktører trenere og lignende SKAL framvise politiattest hvis de jobber med barn i sin funksjon i laget/klubben. Det har jeg vært nødt til å legge fram selv som styremedlem i en rideklubb. Masse småpiker i slike og pedoer trekkes vel mot slike klubber som fluer til hestelort! Men det er nå likevel ikke et krav i forhold til medlemskap, kun hvis man har en mere "betrodd" funksjon i klubben. I DFS er dette innført som krav til de som har funksjoner som de jeg listet overfor. Innefor pistolmiljøet er vel ikke dette relevant da vi ikke driver barneidrett? Eller gjør vi det? Vet faktisk ikke minstealder for å drive med pistolskyting i NSF?

 

Uansett bør noen se på hva de driver med der nede på Sørlandet.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det en stund siden sit jeg kjøpte håndvåpen, men første gangen (sikkert ikke relevant da det er cirkus 30 år siden) leverte jeg søknad og en skriftlig erklæring fra pistolklubben som sa at jeg ver medlem og hadde deltatt jevnlig på trening i mer enn 6 måneder. Etter dette har jeg kun måttet legge ved medlemskort eller kopi av dette.

 

Har heller ikke hørt at noen legger ved resultatlister når de kjøper våpen selv i dag. Men meget mulig at det gjøres.

 

Nå i de siste årene tid har vi begynt å føre resultatlister også på trening, vi arkiverer dem med tanke på den dagen politiet ber om dokumentasjon på aktivitet. Da kan klubben vise fram at Ole og Per faktisk benytter sine våpen som tiltenkt. Dette er også veldig greit for oss som bor langt borte fra det meste og derfor har mindre muligheter til å delta på masse stevner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...