Jump to content

spenne ned salong


SuperRoger

Recommended Posts

Jaha? Alle våpnene mine som ikke har en "hanemekanisme" bruker jeg klikkpatron i. Dessuten har man gjort en alvorlig feil om man begynner å blande klikkpatron av type rød gjennomsiktig plast med live ammo, for ikke å glemme at man skal vite hva man stapper i våpenet (som det til og med står i manualer som følger med våpenet) :roll:

Spesielt på randtenningsvåpen som .22lr, skal man helst bruke klikkpatron i. Kommer tenn-nåla borti noe den ikke skal, da ligger man dårlig an, sånn våpenteknisk.

Link to comment
Share on other sites

Støtter kommentaren om tomt kammer!

 

De aller fleste salongrifler av noenlunde god kvalitet kan tørrklikkes. Er du bekymret for å skade tennstempel eller kammerende holder du avtrekkeren inne som beskrevet over. Eller du lagrer sluttstykket oppspent. Det skader ikke fjæren på de første pa r tiårene det heller.

Link to comment
Share on other sites

Kjell Olav: Er vel litt forskjellig fra våpen til våpen, men om noe pga det går for treigt, blir hengende igjen på en måte <- Dårlig forklart.

Jeg liker å høre "klikket" for å være sikker på at det funker som det skal.

 

jmonsen: Jeg vet nøyaktig hvilke våpen jeg har en klikkpatron i, dessuten så åpner jeg bolten/sleiden forsiktig opp slik at man ikke får den "overraskelsen" av at en patron spretter ut.

 

Utøver man avtrekkerdisiplin, har sikringen på og sjekker at våpenet er tomt før man fikler med det, skal det sinnsykt mye til før noe går galt. Og er bolten/sleiden tilbake så kan det ikke skje noe.

Link to comment
Share on other sites

Nå er den metoden vi beskriver. Den som er i bruk. Og har vært i bruk på noen milioner våpen.

Har så langt i min våpenkariere ikke sett noen våpen ødlagt med kontrolert nedspenning.

Og det jeg har sett av defekte tenstempler er skjelden eller aldri foråsraket av klikking med våpenet.

 

Dersom jeg er skyteleder, være seg på bane for kortholdsvåpen, riflebane eller haglebane. Hadde jeg tatt en meget grundig kontrol dersom jeg hadde sett noe åpne våpenet og en dings hadde flydd ut av kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Skeptisk :P Bare jeg som er livredd for å ødelegge noe :mrgreen: Er tross alt en dyr hobby!

når avtrekket er tatt er nåla fremme, denne spennes oppigjen med å ta lade armen opp og ned.

vis man holder avtrekket inne når man fører ladearmen ned, spenner den seg ned i den hastigheten man fører armen ned.

tenn nåla er laget for å treffe en hylse i stor hastighet, spenne ned går sakte.

 

diskusjoner på tørrklikking er vel stort sett når folk vil trene på avtrekk hjemme. sitte/ligge å klikke og klikke.

 

Støtter jmonsen her, våpnet skal være tomt når det lagres.

Link to comment
Share on other sites

Jeg våger kommentaren: Tåler ikke våpenet å spennes ned på tomt kammer, er det noe galt med våpenet/våpenet er ikke i original stand.

 

Dette betyr ikke at jeg klikker alt mulig uten tanke, jeg bruker selv metoden med avtrekkeren inne ved lukking av bolt i alle bolt rifler. Samt at jeg drar sluttstykket 1mm tilbake på salong pistoler, for å skåne de så mye som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Jaja, TS får gjøre som dere sier ;-) Jeg holder meg til klikkpatronene mine. Deler bare mine erfaringer jeg.

 

Som jeg har nevnt før i tråden, de som er livredde for å ha klikkpatron i kammeret når de lagrer våpenet, med grunnlag om at det kan være et ordentlige skudd med en feil: Ikke værre at man husker litt fra både jegerprøven og de som har, sikkerhetskurs for håndvåpen, for ikke å glemme de som har vært i grønt, med en gang man tar i våpenet så sjekker man at det er tomt, har sikringen på og utviser avtrekkerdisiplin. Dette skal man gjøre selv om våpenet har ligget i våpenskap.

 

Man ønsker jo å skåne våpenet sitt så mye man kan.

Link to comment
Share on other sites

For å ta noe annet i skapet mitt der å ta kontrollert nedspenning (med mindre man bruker ei skrustikke og ikke er redd for fingrene :mrgreen: ) er umulig.

Har en 70-80 år gammel Luger som jeg bruker å ha klikkpatron i, for å skåne våpenet ved at tenn-nåla får motstand og ikke slår seg løs eller noe.

Link to comment
Share on other sites

VÅPEN SKAL VÆRE TOMME.

Ikke alltid :wink:

 

Sikkerhetsregelene til Rausheim (han glemte en) tillater at våpen er ladd

 

Cooper:

- Alle våpen er alltid ladd (selv om du tror de vet at de ikke er :roll: )

- Ikke pek på nok du ikke vil skyte, dvs. pek i sikker retning

- Fingeren på avtrekkeren kun når siktene er på målet

- Vit hva du skyter på

 

Randtenningsvåpen (konkurransevåpen) ses forholdsvis ofte med grader etter tennstemplet i løpsenden, som regel etter avtrekkstrening. Å trekke av på tomt kammer når en setter bort børsa er neppe skadelig

Sentertente våpen, boltrifler, tåler avtrekk på tomt kammer i det uendelige, men det gjør ikke nødvendigvis gamle brytevåpen, med sine finurlige urmaker-tennstifter, det hender rett og slett at de knekker. Men de må jo spennes ned.

 

Selv oppbevarer jeg sluttstykkene ute av våpnene, og spenner ned med å vri på boltmuffa når jeg tar dem ut. Moderne fjærer tåler uansettt å stå spent (igjen, gamle brytevåpen..) men likevel må folk skifte tennstempelfjærer på Sauere, så absolutt er det visst ikke?

Tror ikke det fins noen fasit, det er mye som virker.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Man kan ikke skånet våpenet noe mer enn med kontrollert nedspenning.

 

Hva med å la være? Joda, jeg klikker alltid ned våpen, men strengt tatt holder det vel å sjekke kammer? Det de fleste sikkert tenker på er å spare fjæra, men med moderne stål er ikke det noe problem. Faktisk sliter det mer på fjæra å bli brukt enn å stå i spenn.

 

Når det gleder avfyring på tomt kammer så skal ikke det være noe problem på sentertente våpen. På randtenning må man alltid sjekke at tennstift ikke kan nå løpet, det kan gi slitasje og problem med klikk.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å la være?

 

Det tviler jeg på er mulig. Etter flere tiår med nedspenning av våpen er det umulig å ikke la pekefingeren klemme inn avtrekkeren mens sluttstykket lukkes. :mrgreen:

 

Det samme med halvautomater og da særlig på salongrifler, hånden løfter automatisk sluttstykket et par mm vekk fra kammeret før avtrekkeren trykkes inn.

 

Er nok for gammel til å begynne med ny prosedyre på dette. :wink:

 

At fjærer tåler å stå i spenn er jeg ikke i tvil om, har testet bla. magasin (Glock) som har stått fulladet i årevis uten å tatt skade på noe vis. Det fungerte i hvertfall perfekt hver gang på banen, for så å bli ladet opp igjen og lagret videre.

Link to comment
Share on other sites

Men når boltriflene skal inn i skapet så lar jeg sluttstykket stå i bakre stilling. Da er ikke fjæra spent opp og det er full gjennomlufting av pipa, samt at det er hyggeligere å "tre" rifla ut av et fullt våpenskap når bolten er bak.

 

Fjæra vel spent når bolten er åpen (det er det du mener?), den spennes i det hevarmen løftes opp? Er slik på mine rifler, mener jeg...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå gransket både salongen (CZ 455) og .308'en (Ruger Mk II), og det er helt klart (i mine øyne) at det er på vei opp at fjæra spennes. Den "dingsen" :oops: bakerst på bolten, den som spretter frem i det man skyter og fjæra slamrer frem, og som dermed er nødt til å være tilkoblet nåla (i tillegg låser sikringen i denne, altså låser tennåla), blir dyttet ut i det hevarmen løftes. Dessuten, spenner jeg ned ved å holde avtrekkeren inne, spretter hevarmen ned av seg selv, mest tydelig på Rugeren. Det er hvertfall min konklusjon. Men blir ikke fjæra "sliten" av å være spent hele tida, materialet vil vel etterhvert "tilpasse" seg den spente formen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...