Jump to content

En helt grei skytter


Pripyat

Recommended Posts

Man har liten respekt for viltet når man driver å eksperimenterer på den avstanden der. Lurer på hvor de to første skudda traff

Kanskje han skjøt på en stein for å verifisere treffpunktet sitt, det er ikke uvanlig.

I hvilken grad har man mer respekt for viltet om man pøser på med skudd på vilt som løper forbi i full fart?

 

Bustergutten, (dette er ikke rettet mot deg, men mot en trend)

Å provosere fram nettopp et svar som ditt var faktisk hele hensikten med mitt 1. innlegg. Jeg er nemlig lut lei av at langholdsjegere rakkes ned på som uansvarlige, mens drevskytterne er "jævla gode til å skyte", "imponerende", "har full kontroll", etc? Enten er begge deler like håpløst, eller så er begge deler like OK.

 

Breisida på en amerikansk elgokse på 800m hold oppfatter jeg som et ( i vindstille, eller svak jevn vind) fullt gjennomførbart skudd - for meg. Uten at jeg ser noen grunn til gjennomføre det - det er selvsagt større sannsynlighet for å rote det til enn på 300, eller 100m. For de som kan trene/teste/ skyte inn på langt hold nærmest daglig, og ikke en gang i måneden, kan jeg uansett ikke se at det er noe stort problem. (Som en jaktkamerat sa om elg, ifbm. buejakt "its so fucking big, its fucking impossible to miss")

Uansett så er det en deterministisk prosess, det er ikke noen grad av synsing, øyemål, instinkt eller "sving". Med lav puls og kald beregning, jeg har rett og slett skutt vanskeligere skudd på vilt og truffet.

 

Skytinga på villsvina er derimot utelukkende basert på de ikke deterministiske tingene, som kan sammenfattes i "god til å skyte". Men det skjer nok med et visst adrenalinnivå, og tiden til vurdering innimellom er ikke lang. Trolig er en avhengig av et visst talent.

 

Men ikke destomindre, filmene viser at det går an. Akkurat som ørten filmer viser at langholdsskuddene går an - og det ser vi også regelmessig på trening, noe helt sikkert løpende-dyr skytterene også gjør. Legg til side at filmene er produsert med varierende profesjonalitet, tomhylser, flere patroner etter skuddet enn før, osv :roll: Jeg er ute etter prinsippet, ikke hver enkelt film.

 

Begge situasjonene krever enormt med trening for å mestre, men er det ene bedre enn det andre? Mer etisk? Riktigere? Er det bedre å skyte marginale skudd på svin enn på elg? Er verre at dyret ikke er klar over at det blir jaget?

Kan noen fortelle meg at man er ehlt sikker på å treffe et villsvin som løper det det klarer? Hvorfor har langholdsskytteren "liten respekt", mens drevskytteren er god?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dessverre så blir man tiltalt og dømt i Norge hvis man gjør som filmen først i tråden, ref. hjortejegeren med fire hjort i fjor.

 

Jeg synes både langt hold som vist og fluktskyting på svin begge deler er fullt akseptabelt, av jegere som vet hva de gjør og har trenet på det. Det kan dessverre ikke sies om flertallet av norske (og utenlandske for den saks skyld) jegere. Derfor blir det vel også sånn at alt utenfor 100 m blir uglesett, men å slenge avgårde skudd etter dyr i fart er ok, fordi det mener "de fleste" at de kan klare selv, og da er det ok.

Link to comment
Share on other sites

Skytter på første videoen, etter det jeg har fått tak i så har faren flere viltmål baner i "hagen" Må være et sjanse spill å ha han med på drivjakt med prisliste for en gjeng som deler på utgiftene :roll::mrgreen:.

 

Nå ligger begge filmene villsvin feber 3 og 4 under juletreet :D. Får lade opp til turen 4 jan. Vi skal også på lerrets banen i danmark å trene litt før vi kjører videre ned til polen. Dednn lerrets banene er visst temmelig stilig å skyte på. Skyter med skarpt på en film og en får se treffpunktet på dyra med en liten rød prikk. Så der blir det trening.

Link to comment
Share on other sites

Det første som slår en etter å ha sett de som presterer ekstremt i forhold til den jamne skytter (tenker da både på villsvin i fart og langhold), er at dette er for proffer. Personer som legger ned den ekstra milen eller ti i trening, forberedelser, kunnskap etc.

 

Kort sagt, det blir som å sammenligne meg selv og mine evner bak rattet med Michael Shuemacker, Mika Häkkinen, Petter Solberg etc. Å sammenlige det som blir gjort av t.d Franz? (han med villsvina) her, og de som skyter elg på svært lange hold med meg selv og andre middelhavsfarere. Derfor er det feil å heve fanen for manglende respekt for viltet etc. Da det man da gjør er vise manglende respekt for disse personenes evner, kunnskap, og treningsgrunnlag, ved å sammenligne de med en selv eller den jamne jeger.

 

Det som er viktigt, er ikke at de er i stand til å gjøre spektakulære ting på det jamne. Men at folk flest ikke er det, og derfor ikke skal prøve på noe de ikke har den nødvendige erfaring, kunnskapsnivå, og trening til å kunne gjennomføre med ett overveiende sansynlig godt resultat.

 

Ekstreme ytterpunkt er ikke galt i seg selv! Kun oppfattningen av at vanlige utrente personer uten det nødvendige tallent, og trening kan utføre det profesjonelle/semi profesjonelle kan, er galt.

 

Så lenge man har dette klart for seg, ser jeg ingen grunn til ikke å lene meg godt tilbake og nyte oppvisninger av tallent og trening. Dette være seg Franz med villsvina eller andre med elg på 900m eller så.

 

Jeg tror de fleste er enige i dette.

 

 

En annen ting er at i iveren etter å hindre talentløse, utrente/uerfarne jypplinger i alle aldre, fra å gå mann av huse og skyte mot dyr på 500m+ (når de knapt nok er i stand til å treffe låvedøra på 100m), har mange gått i fella og fordømt alt som er utenom det vanlige. Og slik sett vært med på å vanne ut hva jakt og skyting er og kan være om man har tallent og vilje til å trene langt utover det vanlige. Ikke minst er de med på å vanne ut jegerens ansvar for å bedømme hva han/hun er kapabel til å gjennomføre under de gitte forhold (eller umyndigjøre den enkelte jeger om man vill). Desverre smitter slik umyndigjøring over på resten av samfunnet (og derved domstolene), slik at jegerens mulighter til å være den som ihovedsak skal vurdere hva som er forsvarlig eller ei, minker.

 

Jeg tror mange er med meg i dette ikke er bra.

Link to comment
Share on other sites

Vingemutteren,disse kara er gode skyttere,ingen tvil om det. At de er gode jegere får vi være uenige om :)

 

M67,kan ikke du(evt.andre)fortelle oss litt om hva som skjer med kula hvis man f.eks.feilbedømmer vind med 1-2m/s,evt.møter vind ute i kulebanen på et skudd som det i langholdsvideoen ca 800m? Hvor mye kan det påvirke kula i cm på det holdet ?

Har tidligere lest hva du har skrevet om ballistikk og funnet det veldig interessant:).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Pga mye prat om gris/svin,og at vi nærmer oss jul så synes jeg denne vitsen passer bra selv om den er så offtopic som det går an :lol::lol:

 

En liten pike var ute å syklet da hun møtte en fra det ridene politi.

Har du fått sykkel av nissen til jul spurte politimannen ja, svarte jenta stolt.

Jeg er redd jeg må gi deg en bot for det skal være lykt på sykkelen og det må du si til nissen sa politimannen.

Har du fått hesten din av nissen også spurte jenta, ja sa politimannen.

Da må du hilse nissen og si at kuken skal henge under ikke sitte oppå svarte jenta.

Link to comment
Share on other sites

Det som er viktigt, er ikke at de er i stand til å gjøre spektakulære ting på det jamne. Men at folk flest ikke er det, og derfor ikke skal prøve på noe de ikke har den nødvendige erfaring, kunnskapsnivå, og trening til å kunne gjennomføre med ett overveiende sansynlig godt resultat.

Bare noen tanker jeg sitter igjen med.

Det som slår meg (iallefall ift. griseskytteren) er at dette er en ekstrem god oppvisning i rifleskudd mot ekstremt raskt vilt. Ingen tvil om at skytteren er dyktig, nærmest proff og laaaangt over gjennomsnittet. Imidlertid skjer dette på en "normal" drivjakt, altså intet eksepsjonelt i forhold til den utfordring som den vanlige drivjaktjeger vil møte i slike situasjoner. Og det er i lys av dette at man spør seg om den vanlige jeger, selv om enn mer enn vanlig skolert i skyting mot bevegelig vilt, er i stand til å levere drepende skudd i slike situasjoner. Altså, til tross for at jeg er rimelig erfaren i norsk jaktsituasjoner og bestemmer meg for å jakte villsvin i Polen eller Ungarn, så stilles det ikke noen krav om at jeg er en erfaren viltmålskytter for at jeg skal delta. Jeg vil garantert skadeskyte, selv om jeg er aldri så tilbakeholden med skudd som er ekstreme, siden alle situasjoner er jo bare i prosentgrad av ekstremisme, så egentlig er jeg ikke i stand til å avgi et 100% skudd slik vi er skolert til her i Norge. Kort sagt, jeg har ingenting på drivjakt i Polen uten særdeles god bakgrunnsopplæring i denne type jaktsituasjoner. Ok, jeg er kanskje disiplinert nok til ikke å kaste bort pengene mine for å avgi (eller snarere, la være å avgi) samvittighetstyngende skudd mot et respektert vilt, men hva med alle de andre som deltar i denne "sporten" og som ikke har slike kvaler, kun store lommebøker? Jeg ser greit for meg et kjempeopplegg for å foreta ettersøk og avliving av (kanskje) like stort antall dyr som er skadeskutt som dem som ligger igjen på valplassen. Og hvor meget vilt er det som faktisk blir friskmeldt midt inni mylderet av de som ettersøkes og som går en smertefull død i møte.

 

T :)

Link to comment
Share on other sites

Så er det igang igjen...

Det er ikke slik at det er bly i lufta uansett avstand, vær, vind osv. Det er når forholdene ligger til rette for slike skudd at dette er mulig. Det ser ut for meg som om enkelte glemmer dette til stadighet!

Det er ikke slik at man skyter på LH i løpet av 20sek. fra du har sett dyret. Man kan gjerne ligge å observere i 20minutter før skudd for å lære dyret å kjenne.

Ja, for enkelte er dette jakt!

Hvis da dyret har oppført seg som en småkåt tenåring, så finner man et annet dyr eller går nærmere.

 

Men det er klart, vil man ikke prøve å forstå så blir det vanskelig. Er man motstander av jaktformen så blir det i tillegg ekstra vanskelig.

 

@Bustergutten:

Tok frem iTochen med bulletflight å kikket på det jeg har liggende av data for rifla mi.

 

Følgende data:

Kal.7mmRM

Kule: 160gn Accubond, her hadde jeg heller brukt Berger 168gn da ville vindavdrift blitt mindre pga BC

Hastighet: 900m/s

Avstand: 800m

 

Feilvurdering av vind på 1-2m vil utgjøre: 30-60cm

 

Derfor er det viktig med ei presis rifle, hvor du legger siktepunkt i ytterkant av målområdet inn i vind. Dette vil da medføre ved en feilvurdering av vind, at kula drifter inn mot senter eller videre mot ytterkant av målområdet hvis du bommer kraftig på vind.

 

Har du da ei skranglete rifle som egenspredning er 5cm@100mtr. eller mer, så er dette noe du IKKE skal drive med.

Til orientering så gjør et søk på John Porter... Det er en meget habil skytter når det gjelder presisjon/jakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen som har nektet på at LH er jakt. Om de som driver med dette er gode jegere er en annen sak.

Du har høvelig kontroll på forholdene når du har ligget over tid og sett på dyret,men ikke helt.

30-60 cm avvik i tillegg til spredningen våpenet ditt har på 800 meter,tja det begynner å bli en del da. Hvor stor egenspredning er det på 800 meter ?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du følger nøye med så ser du grisen detter...

Hvis du følger enda nøyere med ut i kanten så ser du at det vilsvinet forsvinner bak noen trær, før det på andre siden av trærne er et vilsvin som løper mye senere en de andre som passerer treene.

 

slik som jeg ser den der så er det villsvinet skadeskutt og fortsatte ut av bilde til kameramannen uten at man kan bekrefte at dyret er dødt.

Link to comment
Share on other sites

Har lite peiling på LH-jakt. Men stoler på at de karene som driver dette vet hva de gjør. Ihuga fantaster som de sikkert er, så selvfølgelig legger de inn vindavdrift, tempforskjeller ol. inn i sin kalkulasjon, det er jo nettopp dette som er utfordringen i LH.

Imidlertid.

Jeg har nå sett på den videoen svært mange ganger og det er en ting som slår meg, hver gang...

Når skuddet går følger jeg spent med på kulebanen og kuleinnslaget og det ser ut til å slå inn langt bak, ved venstre baklår. Man ser at låret skjelver og foten får en rykkning. Og hver gang blir jeg like overrasket over at elgen velter seg over og stivner død etter et slikt treff. Jeg hadde faktisk ikke forventet en slik skuddreaksjon på dette treffet.

 

I ren spekulasjon;

Mon tro om dette faktisk er andre eller tredje treffen vi ser og som til slutt slår ett allerede halvdødt dyr spektakulært i bakken.

 

T :)

Link to comment
Share on other sites

Toxophilius,

Mon tro om dette faktisk er andre eller tredje treffen vi ser

Men, langt bak? Fra kulesporet synes jeg det ser ut som om det går litt langt fram. Forholdene er ut til å være nær perfekte, uten skarp sol, et minimum av vind, men nok til å definere en retning, og så og si ingen mirage. en ser jo også på kulesporet at det er nesten snorbeint.

Nå vet jeg av erfaring at en elg godt kan stå på beina etter en to gode skudd, så han kan jo ha skutt 2 gode treff før det klippet vi ser, eller 2 bomskudd, men det kan villsvinjegeren også ha gjort :wink:

 

Vest,

Til opplysning så er det mykje som ikkje blir lagt ut på youtube, mellom anna bomskot......

Det er liten tvil om det. Det er visst likevel mer enn nok bomskudd og vomskudd på youtube, og det både fra drev og langhold. http://www.youtube.com/watch?v=wOc_JienB8o&context=C242c7ADOEgsToPDskKm_Dgcco4zXRg88fbOEZwL og

 

Varj,

Han med villsvina er forsåvidt "greit nok", da han åpenbart er latterlig dyktig.

De ekstreme langholdsskytingene derimot, blir bare teit, da dyret kan gjøre et hopp eller lignende

Og det kan ikke svina? siden han er latterlig dyktig? (noe han er)

 

 

 

 

Bustergutten, Poacher,

De gode DFSerne skyter 6/6 på B100 @ 600m, målt med øyemål, og med reim og diopter, i vind! Hvorfor skal ikke andre kunne være gode?

 

Som Poacher sier, forholdene må ligge til rette. Man må tenke seg om mer enn et par ganger.

langholdsvideoen ca 800m? Hvor mye kan det påvirke kula i cm på det holdet ?

Poacher har et eksempel, og jeg skal ta et til. Jeg har jo kjøpt meg mye større og finere rifle enn Poacher, med utgangspunkt i ren moroskyting på langt hold - men en bi-tanke har jo vært å kunne felle f.eks. elg eller hjort på lengre hold en jeg synes 6.5x55 kan brukes. Da tenker jeg ikke kulebane og vind, men det å levere energi og ei kule som ekspanderer nok til hurtig fall - på 300m kanskje.

 

Uansett, med det som utgangspunkt så bruker jegeren vår en custombygd rifle, eller en Sako TRG42, i 338LM. Den trener han med ukentlig, og han kan treffe 2 av 3 lerduer på 500m hold uten at det er spesielt vindstille, 5-skuddssamlingen der holder 50-90mm. På 800m har han regelmessig vist at han under gode forhold treffer et stående A3 ark, med alle skuddene, inkludert det første. For samlinger rundt 150-200mm, fra feltmessige stillinger.

IMG_6405.jpg

 

Selvfølgelig bommer han av og til, han skyter jo på blinken når det blåser for mye, når han har influensa, og når det høljeregner... Da lærer han når han IKKE skal skyte. Han har jo holdt på med dette siden han begynte å strekke holda med .22LR på kråker i12-14 års alderen (ref. drevskytteren med viltmålbane i hagen)

OG han lærer hva som er gode forhold, dårlige forhold, og "rare" forhold. Og han noterer det.

IMG_6404.jpg

 

Og resultatene blir diskutert med makkeren, "always two they are"

IMG_6401.jpg

 

835m, skutt som om det var 850... Rett avstand er viktig. 338LM

IMG_6393.jpg

 

Vindavdriften er nok det jegeren vår bekymrer seg mest for, for ladningen til jegeren vår driver 19cm for hver m/s, på 800m - det er 3 ganger så mye som på 500m, så det er "no small matter", og får 500m skudd til å framstå som direkte lett.

 

Med trening kan en godt bedømme vindhastighet innenfor 2m/s, og oftest innefor 1, og man måler self. også. Vår jeger har alltid vindmåler med seg, og sjekker det han bedømmer mot det han måler hver gang han er ute. Og han "gjetter" hvor mye det blåser 300m lenger framme når han går tur. Og måler når han kommer fram. Når han er på jakt skyter han alltid noen skudd på en stein oppe i ei fjern ur, og korrigerer "vindøyet" sitt.

Feilen i vindbedømming avtar jo med vinden - er det 2m/s så feilvurderer en ikke 3m/s, men kanskje en halv? Og som Poacher sier,

 

1-2m/s er 19-38cm, og "egenspredningen", summert rifle og mann, 10-20cm?

 

860m, avstandsmålt med retiklet, for laseren ville ikke i "påskesola", 6.5x55 og 308win, to mann, hver sin blink

IMG_5675.jpgIMG_5676.jpg

 

Det er vel ingen som har nektet på at LH er jakt. Om de som driver med dette er gode jegere er en annen sak.

Du har høvelig kontroll på forholdene når du har ligget over tid og sett på dyret,men ikke helt.

Det er jo opp til hver enkelt å mene noe om de er gode jegere, jegere i det hele tatt, eller hva som er gode jegere? For meg er et av kravene til tittelen "god jeger" iallefall at han etterlater et minimum av skadeskutt vilt i skogen, samtidig som han avliver det viltet han feller raskt og med et minimum av stress og smerte. Så kan jo også hver enkelt lure på om man klarer, eller trenger å være en god jeger. Jeg skal iallefall prøve å ikke være en dobbeltmoralsk jeger.

 

JEg prøver ikke å bastant påstå at skudd på langt hold er "forsvarlig", eller "etisk", eller med rene ord; mulig å gjennomføre som planlagt "ofte nok" til å tilfredsstille enhver norm, eller noen norm. Men det jeg har sett tyder på at det er det.

Det jeg påstår, er at drevskytinga slik den gjennomføres på videoen i åpningsinnlegget IKKE har noen bedre, men heller dårligere forutsetninger for å være det samme, etisk, morals, forsvarlig, wtf. Slik jeg ser det, så klarer han det fordi han er god, og har litt flaks.

 

Det samme vil gjelde for en langholdsjeger, og det jeg ikke forstår, er hvorfor det er så mye "bedre" i manges øyne å skyte på gallopperende villsvin? Begge deler er og blir riski bisniss, som bare de som er 110% dedikerte og trener HELE tida, kan klare med aksptabel suksessrate?

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67,bra informativt innlegg.

Egenspredning 15-20 cm,Feilvurdering av vind 19-38 cm.

Man må i tillegg legge til faktorer som lang flytid på prosjektil,dyret kan røre seg,minimal sjanse for et bra oppfølgingsskudd,vanskeligheter med å se skuddreaksjon osv.

 

Poacher`s tall med 7mmRM blir vel en del større enn M67`s.

Link to comment
Share on other sites

Det er visst likevel mer enn nok bomskudd og vomskudd på youtube, og det både fra drev og langhold. http://www.youtube.com/watch?v=wOc_JienB8o&context=C242c7ADOEgsToPDskKm_Dgcco4zXRg88fbOEZwL og

Må bare kommentere disse videoene på generelt grunnlag, uten at de er noe slags form for bidrag i den pågående diskusjonen.

Det er bestandig tragisk å se dyr som er skadeskutt, og ingen av videoene er særlig trivelige å se på.

Den værste av disse er jo den med villsvina. Han bommer jo langt mer enn han treffer (håper jeg). Det er med en viss grad av tilfredshet at jeg konstaterer at denne mannen ikke hadde fått skutt mange skudda på jaktlaget vårt. Vil også tro at det gjelder for de fleste seriøse jaktlag her til lands.

Link to comment
Share on other sites

Poacher`s tall med 7mmRM blir vel en del større enn M67`s.

 

Som jeg sa i mitt eksempel med Accubond, så ville jeg brukt Berger VLD som vil gi mindre drift.

Samtidig så har jeg ikke mer enn 900ms, her kan jeg også putte i litt mer krutt og få 925ms +/- som også vil minske avdrift.

 

 

Hadde en 6.5x55 vært nok på elg på rundt 800 meter?

Man kan sikkert felle en elg på 800m med 6,5x55, men jeg ville ikke brukt det som førstevalg!

Vet at man feller elk som er på str med Norsk elg med 6,5-284 og 140gn Berger på 800m

Link to comment
Share on other sites

 

Varj,

Han med villsvina er forsåvidt "greit nok", da han åpenbart er latterlig dyktig.

De ekstreme langholdsskytingene derimot, blir bare teit, da dyret kan gjøre et hopp eller lignende

Og det kan ikke svina? siden han er latterlig dyktig? (noe han er)

 

Om grisen hopper etter at skuddet har forlatt børsa, så spiller det svært liten rolle på det holdet. Elgen derimot, kan nesten ta seg en runde rundt noen trær før skuddet når fram. Og jeg tror ærlig talt at du ser dette selv.

Link to comment
Share on other sites

Bra innlegg, M67.

 

Med det som bakgrunn, har jeg lyst til å spørre de som mener at alle skudd på lange hold er uforsvarlig og uetisk og fysj og uff, om hvor mange av dere som visste om denne måten å tilnærme seg skytingen på, med lang tids trening og erfaring? Det virker på meg som at de som er i mot begrunner det opp mot egne ferdigheter og ikke helt ser at det faktisk er fint mulig å levere gode skudd også på langt hold. Jeg har mine grenser for når jeg ville skutt på en elg i riktig situasjon, og den grensen er for tiden godt under 500 m uten at jeg skal si nøyaktig hvor langt den går, men jeg har også sett såpass mange gode skyttere på betydelig lengre hold at jeg har ingen problem med å se at de kan levere like godt på hold som er langt utenfor min sone. Jeg har også sett mye inn i he...te dårlig skyting på dyr i bevegelse på superkorte hold, så derfor skjønner jeg ikke at så mange mener at skyting på dyr i bevegelse er ok, men langt hold er fyfy.

Link to comment
Share on other sites

Ypperlig innlegg MM67. Kvalitet, som vanlig.

 

Denne LH-filmen er klippet og limt en smule.

Det avfyres totalt to skudd mot dyret og begge treffer (angivelig) i hjerte/lungeregionen. I begynnelsen av filmen ser vi de to tomhylsene, og den snutten er tatt etter at siste skudd er falt, men limt inn i begynnelsen av filmen. Med vilje har de blitt liggende der for å vise at det faktisk ble skuttt to skudd mot dyret. Ved pkt. 0.50 ruller nemlig skytteren seg over på siden og deklamerer: "Two to the boiler room,.." Ifølge produsenten var første skuddet dødelig men det ble skutt ytterligere ett skudd pga. den etiske siden ved å se et dyr utånde senere enn nødvendig. Så det avgjørende, siste skuddet var slettes ikke skudd nr. 3 som vi kanskje antok, men skudd nr. 2 på et allerede dødelig såret dyr, som vi også antok.

 

Ganske tidlig i kommentarfeltet til filmen stilles det spørsmål til de to tomhylesne, og produsenten har dette å tilføye til spørsmål:

 

Dude, had empty brass.Makes me think it wasn't the first shot.

 

You are right, John made two shots on the moose to be ethical. In the interest of time, I left the first out, but we wanted to make sure the truth of John shooting twice in the vitals was left in, so If you watch carefully, John rolls over and says, "Two to the boiler room, and flopped over on his back!" The cutaway with John on the gun with two empty brass on his pack was re-enactment footage.

Thanks for watching, we appreciate your feedback,

Best of the West Production Staff

T :)

Link to comment
Share on other sites

@Varj:

 

Du har hørt om reaksjonstid, dvs. tiden fra hjernen sier "Skyt!!" og til fingeren faktisk trekker av? Den faktoren er lik uansett hold, så at den ikke skal ha noe å si på kort hold holder ikke. Hvis jeg skulle skutt på 500 m ville flytiden vært 0,6 sek. På 800 m er den 1,1 sek. Sammenlignet med et dyr som er i bevegelse fra før, og et som er observert stillestående en stund, så tror ikke jeg de 0,6 sek. er avgjørende for skadeskyting i de to situasjonene. Det er selvfølgelig en faktor som må vurderes, men den har også sine fordeler, ved at skytter kan spotte eget treffpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Her var det mye "griseskyting" gitt :winke1:

Spøk til side. Den skytinga på gris er vel antagelig ikke så ulik hagglejakt på ryper. Noen jeger treffer nesten hver gang, andre treffer av og til, noen treffer aldri og en hel del med fugler blir skadeskutt (og det hjelper heller ikke at man har fått et forbud mot den beste ammoen, som var bly). Så er mitt spørsmål hvorfor er det ingen (i hvert fall veldig få) som hyler og skriker for moralen i rypejakta???

 

Håper noen tar påenget og nyter jakta i stede for å moralisere seg inn i et argumentasjonshelvete :lol:

Link to comment
Share on other sites

slik som jeg ser den der så er det villsvinet skadeskutt og fortsatte ut av bilde til kameramannen uten at man kan bekrefte at dyret er dødt.

 

Hva gjør du om du er usikker om dyret er dødt på drivjakt, dyret havner bak noe rotvelter/stein eller noe... Du får ikke lov å forlate plassen din før drevet er over...

Lar du da være å skyte på resten av flokken som kommer?

 

Jeg hadde uten tvil fortsatt å skyte på det som måtte komme. Det er bare å konstantere at vi jegere er forskjellige!

Link to comment
Share on other sites

Hva gjør du om du er usikker om dyret er dødt på drivjakt, dyret havner bak noe rotvelter/stein eller noe... Du får ikke lov å forlate plassen din før drevet er over...

Lar du da være å skyte på resten av flokken som kommer?

 

Jeg hadde uten tvil fortsatt å skyte på det som måtte komme. Det er bare å konstantere at vi jegere er forskjellige!

 

hva jeg ville gjort:

1. skutt dyret.

2. fått visuel bekreftelse som gir meg et solid inntrykk av død dyr.

3. vis ikke død gjordt mitt beste for å få inn et andre skudd i håp om at dette skal være drepende på dyret.

4. etter andre skudd eller når andreskuddet viser seg umulig gått videre til neste dyr.

 

hva han gjorde:

1. avfyrte skuddet

2. dyret forsvant bak trær

3. tar nytt dyr i siktet mens første dyret forsvinner sakte ut bak skjul og ut av bildet, dermed får ikke bekreftet at dyret er nede.

4. skyter etter det nye dyret.

 

 

jeg antar skyteren ikke så dyret som vi snakker om led unødig her.

 

Ville du virkelig ikke ofret andreskuddet vis du så at dyret ikke gikk ned på første, bare for å få flere treff? eller misfortår jeg uttalelsen din?

Link to comment
Share on other sites

Ja, du missforstår.

 

Selvfølgelig ville jeg skutt hvis jeg så dyret... Det jeg forsøkte å få frem var hvis du ikke så dyret etter 1.skudd og kanskje hører at det grynter bak rotvelta... Du hører det er liv, men ser det ikke.

 

Jeg hadde fortsatt på flokken...

 

Rent generellt, så er det ofte her inne at man glemmer det er forskjell på skuddvinkel og kameravinkel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...