Jump to content

En helt grei skytter


Pripyat

Recommended Posts

Bly sammenligner griseskytinga med rypejakt, i form av at skadeskyting forekommer.

 

Hvor mange skudd sender vi etter stadig nye ryper før vi flytter fokus til den første påskutte ?

 

Ingen! Det er da helt basic at andreskuddet skytes på samme fugl hvis første var bom/skadeskyting. Skudd på fugl nr 2 er kun når første skuddet var dødelig treff.

Link to comment
Share on other sites

Ingen! Det er da helt basic at andreskuddet skytes på samme fugl hvis første var bom/skadeskyting. Skudd på fugl nr 2 er kun når første skuddet var dødelig treff.

 

Verden er ikke sort-hvit. En rype som detter fra himmelen påskutt med hagle er ikke nødvendigvis død. Jeg venter ikke med å skyte rype nummer to til jeg er 100% sikker på at rype nummer en faktisk er død, og det tror jeg ikke jeg er alene om. For å si det slik, så har jeg opplevd mer enn en gang at den første påskutte rypa prøver å ta til vingene på ny, eller prøver å gjemme seg unna på bakken fordi den ikke kan fly.

 

I stede for å være moralens høyvoktere og fordømme alle andre kan man i stede passe seg selv og være litt ydmyk. Det er fint å være idealist i utgangspunktet, men du verden så komplisert det kan bli. Man kan fort ende opp med at rifla ikke skal brukes til annet enn papir og hagla til leirduer. Kjøtt kan man få fra disken på supern. Da er man sikker på at dyra ikke lider unødig, eller.......

 

Snart får de forresten til å produsere syntetisk kjøtt i laboratoriet :roll: Tenk dere kjøtt som aldri har vært forbundet til en hjerne, det må vel være det ultimate humane kjøttprodukt :shock::lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at om Johs tenker eg om så er han enig med Bly på akkurat dette?

 

Når rypa klapper sammen på førsteskuddet og kommer ramlende så bytter jeg mål og skyter etter neste rype. Jeg venter ikke til rypa har falt i bakken, løpt bort og sjekket at den er død før jeg skyter andreskuddet på neste rype ihvertfall.

 

Da blir det at du må løpe litt etter enkelte ryper som kvikner til etter at de har landet. Du vet ikke at rypa er død før du har den i hånda, så enkelt er det. Du kan være ganske sikker på at den er død men...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Som med alt annet vil det altid være enkelte som mener og synser noe om alt de selv ikke er konfortable med. Jeg selv ville aldri latt et skudd gå av dersom holdet var mye over 200m. Men det har med egen kompetanse å gjøre og jeg kan bare misunne de som med sikkerhet, pressisjon og god margin kan felle villt på avstander over 500 meter.

 

Tenkte, siden vi nå har sett en del snutter av LH jakt også kunne se en liten snutt KH (kort hold) jakt:)

 

" target="_blank

 

Edit: rettet skrivefeil.

Link to comment
Share on other sites

Snart får de forresten til å produsere syntetisk kjøtt i laboratoriet :roll: Tenk dere kjøtt som aldri har vært forbundet til en hjerne, det må vel være det ultimate humane kjøttprodukt :shock::lol:

 

Litt trist egentlig, når dyrevernerne får overtak må vel vi jegere nøye oss med êntrecote-sporting, løpende biff, kjøttdeigprøven, feltburgerskyting osv... :cry:

Link to comment
Share on other sites

Det er det ingen som har. Visst de ikke har målt vind i alle luftlag og en benk å skyte fra. Glad dette ikke er endel av norsk jaktkultur. Der den faktiske utfordringen er å ta seg nærme viltet.

 

 

Norsk jaktkultur er ikke ensbetydende med etisk jakt. Rypejakta som ble nevnt, er et eksempel med skyhøy skadeskytingsfrekvens, skogsfugljakta kanskje enda verre. Beverjakt mai, vinterjakt på elg..osv. Herregud historisk sett hadde mange for vane å ta seg både fem og ti drammer I løpet av jaktdagen, før de sendte en fire fem skudd inn I reinflokken.

Inngrodde motforestillinger mot andre jaktkulturer har ingen hensikt. Dersom noen klarer slike skudd og lykkes med det er det helt greit for meg. Jeg har sett en ph I SA skyte en springbukk I skallen på 300m hold.(10cm blink kanskje?) Samme mannen klarte å bomme med tre skudd på en løpende blesbukk på nært hold.

Han hadde trent og var dyktig på lange hold, men uvant med kjappe "haglehold". Jeg er sikker på at det finnes mange jegere som klarer begge deler.

 

ps. personlig synes jeg det er en fin utfordring å komme så nært som mulig. Det er derfor jeg driver å trener med bua mi, for om mulig kunne jakte med den en gang I nærmeste fremtid. :D

Link to comment
Share on other sites

Hadde egentlig ikke tenkt å poste dette, men wtf. Den jakta jeg refererte til var culling av vanlig kalahari springbukk i en par flokker med hvite springbukker. Det ble bare skutt to, min ph skjøt den ene og jeg skjøt den andre. Begge ble skutt på 300 meters hold og i hodet. Jeg fikk være med på denne jakta gratis, forutsetningen var hodeskudd. Det er ganske normalt ved cullingjakt der slakteverdien på dyra er viktig. Det er ingen ting å skryte av, det er bare slik. Jeg kunne selvsagt ha takket nei til å være med, men jeg er ikke kjent for å takke nei til jakt. Det var plent umulig å komme nærmere enn dette på disse dyra. Bukken jeg skjøt var en mellomting mellom vanlig og hvit springbukk. Bukken ble skutt med 7mm RM, 175gr. Federal Fusion.

 

i46217642._szt5_.jpg

Link to comment
Share on other sites

10 x 10 cm på 300 meter....?

 

Hmmmmm ikke noe vanskelig det ...bruker luftgevær blinker der svarten er 6 cm i diameter..kan ligge og skyte i svarten hele dagen lang med min 6.5 x 65RWS på 300 meter. Og er helt sikker på at det er veldig mange her inne som gjør det samme ...så skjønner ikke at 10 x10 cm er noe og bli sjokkert over....

Link to comment
Share on other sites

Prøv det med 5 "cold shots" fra 5 forskjellige skytestillinger og stillingsendringer slik man får det på jakt. En halv time til en time mellom hvert skudd er passe.

 

Hvis det blir for enkelt kan du jo pusse børsa mellom hvert skudd.

 

Hvis det fortsatt er for enkelt kan du også ta kikkerten av og på mellom hvert skudd.

 

Neste vanskelighetsgrad er å bruke 2 kikkerter på annenhvert skudd.

Link to comment
Share on other sites

begynner å bli hett i tråden.

 

for min del er det enkelt, de som ikke vil drive med langholdsjakt trenger ikke det.

 

de som vil og får til, kult for dem :)

 

hvor mange rypejegere skyter 25 av 25 duer hver forbanna gang? trolig færre enn antall langholdsskyttere som sentrer blinken på 300meter hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Nja, jeg bommer på og skadeskyter ryper. Jeg har skadeskutt rådyr på så kort hold at jeg nesten ikke tør innrømme det for meg selv.

 

Det jeg reagerte på her er at akkurat dette 300m-trikset har jeg trent mye på og det er ikke så enkelt som det høres ut.

 

StevaagCo sliter jo også med akkurat dette på 300m.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Prøv det med 5 "cold shots" fra 5 forskjellige skytestillinger og stillingsendringer slik man får det på jakt. En halv time til en time mellom hvert skudd er passe.

 

Dette vet jeg om flere som er fint i stand til, førsteskuddstreff fra kaldt løp er noe som trenes mye på.

 

Hvis det blir for enkelt kan du jo pusse børsa mellom hvert skudd.

 

Hvorfor det, gjør du det på jakt? Hva er relevansen? Dette er en variabel som er problemfritt å fjerne i en jaktsituasjon.

 

Hvis det fortsatt er for enkelt kan du også ta kikkerten av og på mellom hvert skudd.
Hvorfor det, gjør du det på jakt? Hva er relevansen?

 

Neste vanskelighetsgrad er å bruke 2 kikkerter på annenhvert skudd.

 

Hvorfor det, gjør du det på jakt? Hva er relevansen?

 

Redigert for oversiktlighet. Flashman

Link to comment
Share on other sites

Lars_O:

 

Ikke så mange rifler som fungerer med cold shots. Alle rifler som har noen skudd igjennom med moly er stort sett fucked på cold shot. Molykuler er strengt forbudt i offentlig eide rifler i mange land. Er det virkelig mange som har trent på å skyte grupper på 300m med stillingsendringer? Jeg vet bare om en til på forumet og han heter erlu. Dessuten tror jeg at mange som trener og skyter med 2-fot/støtte og som plutselig ikke kan benytte denne når man får sitt livs sjanse på 300m ikke holder igjen skuddet.

 

Puss: Det regner ofte i dagevis der jeg jakter.

 

Kikkert av og på: På skitur og jakt er min erfaring at der er best med kikkerten i futtural når man går på trynet. En gang gikk jeg så hardt på trynet at sluttstykket i AG'en satt bom fast.

 

To kikkerter: Backupkikkert når man liggeri telt på vidda og det er 12 timer å gå tilbake til bilen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Torf:

 

Hvis rifla ikke funker med cold shot, så er den uegnet og da er det jo bare å ikke skyte. Dette gjelder alle de andre tingene dine også, hvis du må gjøre alle disse tingene så er ikke langholdsskyting noe for deg. Men hvorfor ikke bare si det, istedet for å konstruere problemer for de som faktisk kan og vil skyte på lengre hold?

Link to comment
Share on other sites

For meg er ikke dette konstruerte problemstillinger. Dette er erfaringer fra HV som jeg tok med meg på reinsjakt på vidda langt fra folkeskikken. Langholdstreningen var militær. De erfaringene og kunnskap om egne begrensninger jeg fikk der har jeg brukt på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Det tviler jeg ikke på, men mener du at hvis jeg velger å skyte på f. eks. 500 m så må jeg ta hensyn til slikt? Siden jeg den dagen ikke har pusset børsa, ikke tatt av kikkerten, ikke byttet kikkert og jeg vet ut fra trening og erfaring at førsteskuddet med akkurat denne rifla går to knepp for høyt på dette holdet? Det er det jeg mener med konstruerte problemstillinger. Hadde jeg gjort alt du snakker om, hadde jeg ikke skutt på lengre hold, men holdt meg innenfor 100 m, siden det på 100 m omtrent ikke er variabler som har betydning på jaktmessige forhold.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel snart 500m stevne i Numedal. Jeg regner med at du skal dit. For moro skyld kan dere vel be om at alle skyter inn børsene sine på 500m før de kommer. Så kan alle ta et første "cold shot" og se om dette sitter innenfor en radius på 10cm dead center. Hvis ikke benkeskyttere kan dette på 500m bør i hvertfall ingen jegere prøve seg på dette i naturen etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var vel litt snill som satte treffsonen til en sirkel på 20cm på 500m.

 

Å skyte på papp er en ting. Å ha mest mulig respekt for viltet er noe annet. Jeg synes jeg strekker meg mye hvis jeg skyter på vilt på 250m. Har skutt en gang på litt over 300m. Det gikk veldig bra men jeg var ikke komfortabel med det og kommer ikke til å gjøre det igjen.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg stilte spørsmæl ved 10x 10 cm på 300 meter, så var det fordi jeg ikke var imponert! Det er dårligere en minute gun, visst mann skyter slike samligner på 300. Da bør mann såvisst ikke skyte det på jakt. Jeg tror det er få her inne på forumet som kan garanter et cold bore head shoot på 300 meter og de som kan er liggende på betong med tofot.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er få her inne på forumet som kan garanter et cold bore head shoot på 300 meter og de som kan er liggende på betong med tofot.

 

Selvfølgelig er det få, det er jo bare noen få som trener på det, akkurat som det bare er noen få som trener på/behersker raske skudd på løpende svin.

Da vi holdt kaldskudd-konkurranse på 540m, mot skive Ø25cm var det 3 av 19 som traff.

 

Med trening er det likevel ikke umulig å skyte både første og resten i ei 10x10 plate på 300m, Det er vel omtrent størrelsen av ei leirdue, og jeg ville irritere meg nokså mye om jeg bomma på ei leirdue @300m under normale forhold. Hvorvidt det forsvarer hodeskudd på Afrikanske WTF-bukker vet jeg ikke.

 

Det som er rart er at det skal være så mye mere "etisk" eller noe, å ha små marginer på løpende svin enn på stillestående hjortevilt? Jeg tror begge deler er noe som bør forbeholdes de som trener mye og regelmessig, de vet selv hvem de er og trenger ikke synsere her for å fortelle dem hva de kan og ikke kan.

 

Hvor er forresten betongen her? :wink:

cimg0489.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mener du det er mer fornuftig å trene på presisjonsskyting stående på ett bein i ballettsko?

Eller faller det naturlig å tro at man skyter best mulig om man trener på de skytestillingene det går an å skyte best mulig fra?

 

Snøhaugen er som du sier et utmerket sted å skyte fra, og presisjon langt bedre enn 10x10cm på 300m er fullt mulig, dog vanskelig i den vinden som var da det bildet ble tatt.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

På fjellet blåser det alltid og pulsen stiger når mann stiller på dyr. Det er noe annet å skyte over dalsøk med høydeforskjeller på 70 meter, over hogstflater, gjennom pass med forandrende vind, ulike temperaturer, forandrende trykk, enn å ligge på samme bane og donke gonger i samme vinddrag. Der kjentmann alltid kan klikke deg inn på vinden....Har mann kapasiteten leverer mann så vind er ingen unnskyldning.

Link to comment
Share on other sites

Det er noe annet å skyte over dalsøk med høydeforskjeller på 70 meter, over hogstflater, gjennom pass med forandrende vind, ulike temperaturer, forandrende trykk,

Jeg gledet meg til du skulle forklare hva det du skriver har å gjøre med skyting på 300m? Eller svare på det jeg spør om, i flere innlegg, istedenfor å komme med stadig mer ubegripelig vrøvl.

 

K

Link to comment
Share on other sites

For å trekke litt i trådene hos moralistene. Det er ikke så uvanlig å skyte ryper med rifle ut til 200m. For å teffe bra bør du ikke skyte grupper større enn 3 til maks 5cm på dette holdet. Gås kan det hende at du blir nødt å skyte på 300m og lengere, hvis du er uheldig med terrenget. Det er ikke så uvanlig at det er noen hundre meter mellom holmene, og siden det bare er Jesus som kan gå på vannet, så kan dere tenke selv....... :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...