Jump to content

V-max effekten...


Xprez

Recommended Posts

Nei, har ikke testa enda.

Kom litt mer utstyr idag, så skal rulle sammen noen patroner med v-max 55gr.

Blir nok testet på mandagen når skytebanen åpner igjenn:)

 

Bestilte kuler fra abcfritid nå, ble jo billig med gratis frakt:)

 

 

 

Takk for det V-max.

Skal legge meg på 22gr jeg og da. Og er presisjonen brukbar til jakt så holder jeg meg der:)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 496
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Greit å se at ammo funker, men- jeg er litt i tvil om disse bildene er den beste pr for jegerstanden, jeg tror argumentasjonen for å få drive med jakt i framtida bør ligge på ett annet nivå en at vi nyter synet av sønderskutte dyr. Av hensyn til allmenheten og oss selv. Og ikke minst av respekt for viltet vi jakter på.

Link to comment
Share on other sites

Greit å se at ammo funker, men- jeg er litt i tvil om disse bildene er den beste pr for jegerstanden, jeg tror argumentasjonen for å få drive med jakt i framtida bør ligge på ett annet nivå en at vi nyter synet av sønderskutte dyr. Av hensyn til allmenheten og oss selv. Og ikke minst av respekt for viltet vi jakter på.

 

Dette er en tråd som viser v-max effekten.... Dersom det er noen som ikke liker det de ser, burde de kanskje ikke lese/se tråden?

 

Ønsker ikke en diskusjon til om dette er forsvarlig/bra for jegerstanden.

 

Dette er human avliving på høyt nivå. Punktum.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tåler det godt, og har da sprengt kråker med hissig 22-250 sjøl. Men det kunne ikke falle meg inn å legge ut bilder av dyrene jeg har skutt i filler, og kalle det "for morro skyld"- det er slik som slår tilbake på alle jegere en eller annen gang. Det er greit å presentere jakt og jegere på en måte som er spiselig også for de som ikke driver med jakt sjøl- og som har ett litt annet forhold til dyr, natur og vilt enn oss. Og i alle fall ikke helle bensin på bålet til jaktmotstandere. Det er ikke ALT en behøver å reklamere for. Mener jeg.

 

Men for all del- hvis dette er slik du og andre liker å vise fram så gjør da det, jeg gir bare min mening.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg tolker det også slik- men, ordene "morro skyld" klinger så dårlig sammen med bildene, i ett åpent forum der hvem som helst kan klikke seg inn og se "alt". Her behøvs ingen "Wikileaks" :)

 

Men for all del, det var ikke meningen å sette i gang en kjempedebatt om dette- gjør det dere liker, men ha også tanke for at bildene lett KAN bli brukt i hensikter vi ikke ønsker.

Link to comment
Share on other sites

Ser man åpenhjertet på saken fra begge sider, og argumentasjonen som blir fremmet fra ulike synspunkter.

 

Så burde kanskje tråden fått et lite "navneskifte".

 

Hadde man kuttet ut "Sånn for morro skyld...;)" så hadde vel tråden sagt sitt. Og bildene vist kun V-max effekten.

Kanskje litt mindre skadelig i den grad det kan kalles det for jegerstanden.

 

Trådstarter kan vel vurdere dette, og evt. ta det opp med moderator.

Link to comment
Share on other sites

Synd!

For de som gidder å ta en kikk tilbake i tid, så ser dere fort hva som var intensjonen med tråden; tøffe bilder av grønnsaker og vannbeholdere som blir beskutt av V-max (meg selv inkludert).

Det var da først og fremst andre Kammerater som begynte å legge ut bilder av vilt og V-max (meg selv inkludert etterhvert :? )

Jeg ser også på V-max som en human avlivingsmetode på ikke matnyttig vilt, så å vise effekten har ingen ting med liten respekt for viltet å gjøre...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ja, jeg tolker det også slik- men, ordene "morro skyld" klinger så dårlig sammen med bildene, i ett åpent forum der hvem som helst kan klikke seg inn og se "alt". Her behøvs ingen "Wikileaks" :)

 

Men for all del, det var ikke meningen å sette i gang en kjempedebatt om dette- gjør det dere liker, men ha også tanke for at bildene lett KAN bli brukt i hensikter vi ikke ønsker.

 

 

Støtter deg Rapp.

Link to comment
Share on other sites

hvordan er sierrakulene i forhold til v-max sånn lengdemessig?synes v-max 110gr blir litt korte patroner...og kunne godt ha tenkt meg å testet disse to sinnataggene opp mot hverandre for å se hvilke som har mest splat effekt..noen som har testet dette?....kalibret er 30-06....

Link to comment
Share on other sites

Takker og bukker. ;)

 

Desverre lader jeg ikke til 30-06, men det er garantert noen her inne som gjør det. Mener det skal være noen tips på det i denne eller andre tråder her inne. Du finner nok ikke en kule som stopper i reven, som kommer ut av din 30-06... I såfall må du lade så slapt, at du faktisk kunne like gjerne benyttet et mye mindre kaliber.

 

Håper det var til litt hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har litt erfaringer med at større hastighet gjør at kula stopper kjappere i skrotten.

Ved lave hastigheter kan V-max oppføre seg mer som ei konvensjonell kule og gi pen dybdevirkning (se Roe og langholdsjakt).

V-max går så ettertrykkelig i småbiter at fragmentene ikke kommer gjennom dersom treffhastigheten er stor nok.

I kaliber 30 har jeg bare prøvd med 308Win, og da får jeg så langt maks 1015m/s med 110grs V-max. Prøvde på ei myk plastflaske med vann (10-12cm i diameter) som var støtta mot treverk bak. Kula kom ikke gjennom flaska! Bare en liten bulk på bakveggen. På rev er det litt mer bingo. Dersom det blir treff i tynnere deler blir det erupsjon, type Krakatoa.

Tipper du kan nærme deg 1050m/s med 30-06 :twisted: Se http://www.lapua.com/fileadmin/user_upload/esitteet/VihtavuoriReloadingGuideEdition8.pdf

eller direkte her

.30-06Springfield.jpg

V-max kan vel best sammenlignes med 100grs HP. De 110grs RN-ladningene vil nok ikke gi farlige trykk, så må eksperimentering vise hva som er maks for di børse. Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jeg takker meg selv for å bruke v-max...skaut en rev her om dagen,og dem er sinnsykt hardskutte.sto på åta,og da jeg skaut hørte jeg v-maxen klasket i det den traff.noe som betyr et godt treff....reven suste av gårde ca 40 m med et knyttneve hull igjenom bogen,før den plutselig stupte om,uten å røre så mye som halen en gang...det var måneskinn ute,og jeg såg tydelig i kikkerten at det ble blodspor etter ham....men da jeg kom ned på åta og skulle hente den,fikk jeg se det sykeste blodsporet på rev jeg hadde sett.det var ca 50 cm bredt,og 40m langt.utrolig mye blod...tok ca 4-5 sekunder fra jeg traff,til den daua....så det er ikke hver gang varmintkuler gir knall og fall,selv ved gode treff....skal legge ut bilde av reven.

 

normal_Bilde0504%5B1%5D.jpg

her er blodsporet fra åta,og til venstre i en bue....tatt med et mobilkamera på 100m avstand...sier litt om hvor stort sporet var....

 

normal_Bilde0505%5B1%5D.jpg

ganske utrolig at denne karen kom seg så langt....derfor bruker jeg IKKE helmantel.....

Link to comment
Share on other sites

Har omtrent samme erfaringen selv. Da med 40 gr Berger Varmint.

 

Denne frøkena løp 50-60 meter etter bogskudd.

 

DSCF4826.JPG

 

Den ble skutt på ca 15 meters hold.

 

Kan det være et resultat av at kula ikke er stabilisert såpass tidlig i kulebanen? - Jeg har nemlig sett lignende resultater tidligere, da med helmantel faktisk :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fikk forresten oppleve V-max effekten i dag :) Stod opp grytidlig og dro ut for å jakte kråker.. I TETT snødrev så kunne jeg skimte kråker på omtrent 80 meter. Plukka den første, og de andre fløy opp og ble veldig hissige.. Så landa den ene rett på siden av hvor jeg hadde skutt den andre, så den ble og V-max-mat. :) Skjøt så 3 til den neste halvtimen.. :)

Link to comment
Share on other sites

Hadde en merkelig v-max effekt på ei lita revetispe. Har vært litt plaga av gjennomskudd med 35grs v-max .222rem. Dvs at kula sjelden har stoppa helt, noen splinter har som regel gått gjennom. Men så skøyt jeg denna tispa på ca 70m hold. Kula satt midt på bogbladet, og kula gikk ikke igjennom. Men problemet på denne var innganshullet :shock: stort som en liten mandarin og så ut som et vulkankrater der det bua utover. Akkurat som om det hadde vært vakum. Tok uvanlig lang tid før den lå rolig å. Sprella seg bortover bakken og lå å rørte på halen hvertfall 15 sekunder etter skuddet.. Denne skal obduseres.. :lol: Noen med lignende erfaring?

Link to comment
Share on other sites

I dag fikk jeg (endelig) testet v-max kula opp mot litt annen ammunisjon, presisjonsmessig. Det viste seg veldig fort at V-max'en er ekstremt mye mer presis enn hva Fiocchi fabrikkammunisjon kan skryte på seg:

 

Fiocchi 55gr FMJ fabrikkammunisjon 150 meter, frisk bris bakfra:

763887de.jpg

 

50gr V-Max, ladet med 21,4gr Vit. N-133:

d00d539f.jpg

 

Sleivskuddet på siste her var rett og slett to-foten som gled på isen akkurat i det jeg trakk av, og nå er jeg helt fri for v-max, så fikk ikke skutt flere serier. :cry:

 

Nå blir neste steg å forsøke tilsvarende med 55gr V-max.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

50gr V-Max, ladet med 21,4gr Vit. N-133:

d00d539f.jpg

 

Fin serie det der da. ;)

 

Jeg og en kompis var ute å sprengte tomater og colabokser i vinter en gang.. litt over 20 minusgrader :mrgreen:

 

Begge riflene er i .17 hmr, v-max.

 

" target="_blank

 

Bra film. ;) De tomatene på rekke, var de på rad etter hverandre eller lå de bare side ved side?

 

hei.

skal lade 110 grains v-max i 308.

hvem type krutt bruker dere, og hvor mye????

kan rino17 eller norma 203B brukes????

 

Dessverre har jeg ikke noen data for Norma, men det er det sikkert noen andre her på forumet som har. Dersom du er interessert i ladedata for Vithavuori krutt, så si fra. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...