Jump to content

Piggtråd i utmark !


shooter 2

Recommended Posts

Vinteren i år hadde mye snø i våre trakter og etter at jeg vet om flere dyretragedier og da spesielt rådyr som har blitt hengende fast pga. at det er piggtråd den øverste tråden på gjærder , dette dreier seg spesielt om jorder som ligger ut i utmark .. Mener og huske at det kom et forbud her for en del år tilbake ! er det jeg som husker helt feil eller :?:

Link to comment
Share on other sites

Hadde vel igrunn samme oppfatning som deg shooter 2. Trodde det var et piggtrådforbud over hele landet. Uansett synes jeg det er forkastelig med piggtråd. I de traktene jeg jakter, så finner man rester av piggtråd rundt om kring. Enkelte steder ligger det gamle kveiler, eller så henger det rustne rester igjen på trær og stolper. Gjorde et lite søk på google, men fant egentlig ikke så mye (kunne sikkert gått dypere i søket) http://www.nationen.no/sider_uten_gyldi ... 332409.ece

 

En for jo håpe at den "gamle" saken har bredt om seg, og at det i dag er et totalforbud mot bruk av piggtråd.... men er jaggu ikke sikker. Noen andre som har peiling??

 

Det finnes bedre alternativer, som el-gjerder.

Link to comment
Share on other sites

Pigtråd har sin misjon, men om jeg ikke husker feil, er det en del år siden det kom nye regler om bruken av denne. Mener å huske at det i dag ikke er lov å bruke pigtråd på toppen av gjerde (noe svineri med tanke på vilt). Problemet er slik jeg ser det ikke bruk av pigtråd der det er nødvendigt, men at man ikke fjerner den når den ikke har noen misjon lenger (har selv noen gjerder der tidligere leier ikke har ryddet opp etter seg, men der blir det snart en ny vals :twisted: ).

Link to comment
Share on other sites

Lov som regulerer piggtråd bruk:

 

Lov om dyrevern.

 

§ 29. Gjerde.

 

Gjerde skal vera såleis laga og vedlikehaldne at risikoen for at beitedyr skader seg, vert så liten som råd er. Gjerderestar skal takast bort. Dersom den eller dei som har gjerdeplikta, ikkje fjernar restane innan den fristen dyrevernnemnda set, skal nemnda syta for at det vert gjort. Den eller dei som har gjerdeplikta, skal bera utgiftene.

 

Det er forbode å nytta piggtråd i gjerde i utmark utan i samband med anna gjerdemateriale som er lett synleg. Kongen kan fastsetja avviklingstid for anna piggtrådgjerde som finst når lova tek til å gjelda.

 

Utan hinder av føresegna i 2. leden kan kommunestyret, gjennom vedtekt stadfest av departementet, setja forbod mot bruk av piggtråd i gjerde. Forbodet kan gjelda heile kommunen eller deler av denne, gjeldande for utmark og/eller mellom utmark og innmark.

 

Som en ser så er det desverre lov å sette piggtråd på toppen eller i anna gjerde i utmark. Piggtråd alene er forbudt brukt i utmark. I innmark er det fritt frem for piggtråd sålenge gjerdet er skikkligt vedlikeholdt.

 

Dette var ikke lystlig lesing, men en kan be komunen (landbrukskontoret) om å forby piggtråd i hele eller deler av denne. Dette spesielt om man kan dokumentere vannstell av gjerde, eller skader på vilt.

Link to comment
Share on other sites

Hmm , da er det tydlig vis ikke forbudt da :cry:

Når ikke grunneiere selv da tar tak i dette enda de vet at slikt kan skje hvert år så burde viltnemd eller jaktutvalg i lokalt jeger og fisk kanskje tatt affære med slikt . Det er jo faktisk ikke bare rådyr det går ut over men en ser jo det henger store klaser av hår etter elg og hjort også . Det gjør sikkert vondt for disse også ! Jeg syns pinadø alt dette skulle ha blitt pålagt fjærnet jeg både for dyr i utmark og innmark :evil:

Link to comment
Share on other sites

Det er en viktig forutsetning for at piggtråd skal være lov, den skal brukes sammen med annet gjerdematriell (feks netting) og ikke minst gjerdet skal være holdt i stand. Hvis ikke dette er tilfellet kan grunneier pålegges å fjerne gjerdet (dette gjelder forsåvidt gjerde uten piggtråd også) Hvis du i ditt område har slike problemer er det mao bare å melde fra til kommunen/dyrevernnemda om forholdene og de kan da vanskelig gjøre annet en å ta dette opp med grunneier.

 

Når det gjelder lokale vedtak om piggtrådforbud må dette gjøres som en lokal forkrift med hjemmel i Lov om dyrevern, dette er en relativt omfattende prosess med høringsrunder og en del formalkrav hvordan dette skal gjøres.

Link to comment
Share on other sites

Ok ! I de tilfeller jeg jeg har erfart er gjerdet av netting med en piggrådsreng på toppen og disse er i god stand så det er ingen ting som ligger nede . Som jeg skjønner da så er nok disse etter forskrifter da skjønner jeg så da er det sikkert ikke noe og gjøre med . Det er jo ikke noe enormt problem men det er der likevel og spesielt de år med mye snø . Sikkert ikke bare her det er slik .

Likevel takk for gode svar :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Dette er en gammel tråd men regner med regelverket ikke har endret seg og vil heller ikke gjøre det uten at noen gjør felles front mot piggtråd gjerder..

Etter mitt skjønn så er dette noe riktig svineri og burde hvert forbudt.

Etter å ha følgt med rådyrene jeg har skutt så er det mye sår og spor som mest trolig stammer fra piggtrådgjerder.

Så har sikkert de fleste også opplevd en eller flere ganger å få ødelagt jakt/turklær på grunn av disse gjærdene.

 

Har igrunnen denne piggtråden noen verdi eller er det mest overtro?

Er det noen kompanserende tiltak som ville være mer skånsom for dyrene?

Kansje det er noen grunneigere(bønder) her inne som kan svare på dette?

 

Er det noen av dere som vet om kommuner som har forbud mot slike gjerder?

Link to comment
Share on other sites

Piggtråd er noe dritt hvor enn det er synes jeg og burte vært forbutt både i innmark på lik linje med utmark.

Lurer litt på om det er lov og sette opp strøm gjerde rundt hytta? Er så dritt lei å måke vekk store blaute ku ruker det første jeg gjør når jeg kommer opp. Har prøvd og gogle litt men fant ikke noe spesielt omm det. Litt utenom det tråd starter startet med men kansje noen fler av oss lurer litt?

Link to comment
Share on other sites

Piggtråd er noe dritt hvor enn det er synes jeg og burte vært forbutt både i innmark på lik linje med utmark.

Lurer litt på om det er lov og sette opp strøm gjerde rundt hytta? Er så dritt lei å måke vekk store blaute ku ruker det første jeg gjør når jeg kommer opp. Har prøvd og gogle litt men fant ikke noe spesielt omm det. Litt utenom det tråd starter startet med men kansje noen fler av oss lurer litt?

 

Du spør om du kan sette opp strømgjerde rundt hytta. For å avklare dette må du se om det er tinglyst noen beiterett for området du har hytte i, og om denne beiteretten gjelder inn til hyttetrappa di. Dersom så er tilfelle kan du ikke sette opp strømgjerde. Noen kommuner har prøvd å tillate inngjerding i områder med beiterett, og gått på en smell i rettsystemet.

 

Sjekk med kommunen eller statens kartverk hva som er tinglyst på eiendommen din. Dersom det ikke er tinglyst noen beiterett, og det ikke er forbud mot dette i reguleringsplanen (om du er omfattet av en slik) skal du kunne gjerde inn innmarka di.

Link to comment
Share on other sites

Vet om en grunneier som har lang tomt inn til skogkanten, og bortover hele der så ligger det gammel piggtrådgjerde både over og under bakken :evil: . Og er både rådyr, rev og hunder (med eiere på slep) som går inn og ut i skogen der.

Er det best å si ifra til han direkte at det skal fjernes, eller er det noen andre jeg kan melde fram til? Ligger masse der, så vet han ikke gidder å rydde det opp. Langtidsprosjekt..

Link to comment
Share on other sites

Dialog er alltid å foretrekke. Forklar grunneier hvorfor du vil ha bort piggtråden, kanskje er han ikke klar over at den fortsatt ligger der, eller skjønner ikke hvor lumsk den kan være?

 

Dersom dette ikke fører fram tar du kontakt med kommunens landbruk/miljøavdeling og ber de undersøke om det er behov for å gi pålegg om fjerning av gjerdet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dialog er alltid å foretrekke. Forklar grunneier hvorfor du vil ha bort piggtråden, kanskje er han ikke klar over at den fortsatt ligger der, eller skjønner ikke hvor ulumsk den kan være?

Tilby/få tillatelse til å fjerne det du måtte komme over selv. (Jeg fjerner alltid rester av gjerdetråd (pigg- eller ståltråd) dersom jeg kommer over det (på egen eiendom) og ville være takknemlig om andre gjorde det samme!)
Link to comment
Share on other sites

Dialog er alltid å foretrekke. Forklar grunneier hvorfor du vil ha bort piggtråden, kanskje er han ikke klar over at den fortsatt ligger der, eller skjønner ikke hvor ulumsk den kan være?

 

Dersom dette ikke fører fram tar du kontakt med kommunens landbruk/miljøavdeling og ber de undersøke om det er behov for å gi pålegg om fjerning av gjerdet.

Takker for svar. Får vel ta meg en tur opp og ta en prat med han. Hvis ikke så hører jeg med kommunens landbruk/miljøavdeling :) Iriterende at folk ikke klarer å rydde opp slikt etter seg. Har selv hengt meg opp et par ganger i det..

Link to comment
Share on other sites

Har man en gunneiger til nabo som man kjenner godt og som har mye nye og gamle piggtådgjerder så går det sikkert greit å ta det opp at dette er noe han burde gjøre noe med.

Er det er terreng som man går mye tur så kan man greit ta det opp med grunneiger og kansje videre med kommunen.

Problemet for mangen jegere er at terrenget vi ferdes mest i er det terrenget vi jakter i og da kan man kvie seg med å ta dette opp med grunneigerne, når dette krever ekstra jobb og i tillegg økonomi så er det ikke sikkert det altid blir like godt motatt når jegerne blir brysomme med slike spørsmål..

Hva gjør man da..

Link to comment
Share on other sites

piggtråd forbud eller ikke, jeg klipper vekk alt jeg ser i marka ruller det sammen å legger det på ett sted dær folk og fe ikke kan skade seg på det... for dette er no f....... svineri!

 

har selv funnet 3 elgkalver som har blitt hengt i piggtrån etter føtter og hode...

og da jeg ødela de nye alfaskoene mine til nermer 4000 kr etter å ha snubblet på nettop ett piggtåd gjerde som lå nede i lyngen da gikk sinnet i kok hos meg :evil:

Link to comment
Share on other sites

Piggtråd er noe forbanna dritt... I dag sprang bikkja rett i ett gjerde bestående av tre høyder med piggtråd, uten noe imellom. Det blei ei skikkelig flenge i frambeinet, men heldigvis gikk det bra med øynene. Burde være unødvendig å bruke sånt i skauen, og alle andre steder :evil:

Link to comment
Share on other sites

Piggtråd er desverre lov i enkelte kommuner da kommuner kan gi tillatelse for bruk av dette.

 

Mente jeg var borti noe regelverk som viste at piggtråd var forbudt siden 1974, men her må det være kommet nye / andre regler.

 

Piggtråd var populært tidligere, det lå igjen flere 100 km piggtråd etter Tyskerne, dette ble brukt i flere 10-år senere.

 

Også jeg har hatt " erfaring " med piggtråd flere ganger, bla. minst en gang jeg var ute på tur med min brors Bordercollie som fikk piggtråden over ryggen da den sprang gjennom tett vegetasjon.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg tidligere har kommentert:

Dialog er alltid å foretrekke. Forklar grunneier hvorfor du vil ha bort piggtråden, kanskje er han ikke klar over at den fortsatt ligger der, eller skjønner ikke hvor lumsk den kan være? Dersom det ikke er altfor omfattende, tilby deg å hjelpe grunneier med å fjerne piggtråden. Mye kan gjøres på en lørdag.

 

Dersom dette ikke fører fram tar du kontakt med kommunens landbruk/miljøavdeling og ber de undersøke om det er behov for å gi pålegg om fjerning av gjerdet.

 

Utover dette er jeg dessverre redd for at det ikke er mye du får gjort.

Link to comment
Share on other sites

Er det ingen her som har formeninger om gode løsninger for å få fjernet disse piggtråd gjerdene? Mot kommunen eller gunneierne osv.

 

I ett par av de jaktlag jag är med i så gick vi samman och la ett par dagar på att rensa bort taggtråd från gamla nedlagda utmarker. 25 man rensar bort många tonn på två dar. Enligt min erfarenhet så är det denna taggtråd, på obrukade marker som orsakar mest skada både på vilt och hundar.

Link to comment
Share on other sites

Hvis nå alle her inne som kjenner en lokalpolitiker tar det opp så kan det jo skje noe.

Jeg tok opp dette med ordføreren her og han lovte å ta dette opp i komunestyret. Dette

var noe de aldri hadde tenkt på som et problem. Så det kan jo være verdt et forsøk.

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

I mitt distrikt, Orkdalsregionen, er det nå blitt satt av penger til oppkjøp av gammel piggtråd, nettingutgard osv. Grunneier får utbetalt en sum per kilo innlevert tråd, opptil 10 kr kiloen så langt pengene strekker til.

Link to comment
Share on other sites

I mitt distrikt, Orkdalsregionen, er det nå blitt satt av penger til oppkjøp av gammel piggtråd, nettingutgard osv. Grunneier får utbetalt en sum per kilo innlevert tråd, opptil 10 kr kiloen så langt pengene strekker til.

Dette er kva eg vil kalle ein "god ide"! Og ein fin måte for f.eks. idrettslag å tjene inn litt kronasje...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei

Ser ut som det skjer positive ang piggtråd :D

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/lmd/dok/regpubl/otprp/2008-2009/otprp-nr-15-2008-2009-/2/2/13.html?id=537604

 

2.2.13.4 Departementets vurdering og forslag

Departementet har merket seg den brede støtten til det foreslåtte forbudet mot å bruke piggtråd i gjerde for å regulere dyrs ferdsel. Ved lovens ikrafttredelse vil det etter forslaget bli forbud mot å bruke piggtråd for å regulere dyrs ferdsel når nye gjerder settes opp. Eksisterende gjerder, også de med piggtråd, må vedlikeholdes i samsvar med bestemmelsen i første punktum. Bestemmelsen om forbud mot bruk av piggtråd medfører imidlertid at piggtråd ikke kan brukes når materiale i gamle gjerder må skiftes ut. For eksisterende gjerder med piggtråd vil det imidlertid være naturlig å fastsette en overgangsperiode før slike må fjernes. Krav om fjerning av eksisterende piggrådgjerder, vil bli fastsatt med hjemmel i bestemmelsens tredje ledd. Overgangsperioden vil derfor bli gjenstand for en separat høringsprosess. Departementet har videre merket seg at enkelte høringsinstanser mener det kan være situasjoner der bruk av piggtråd i gjerde er berettiget for å regulere dyrs ferdsel og vanskelig kan erstattes med annet materiale. For ikke å utelukke muligheten for at det i særlige tilfeller kan være aktuelt å bruke piggtrådgjerde for å regulere dyrs ferdsel, foreslår departementet derfor at det gis anledning til å gjøre unntak fra forbudet i forskrift.

 

Ved planlegging av større godkjenningspliktige inngrep i naturen og anlegg m.m. kreves utredning av konsekvenser for miljø, naturressurser eller samfunn, jf. plan- og bygningsloven av 14. juni 1985, jf. forskrift om konsekvensutredninger. Dyrevelferdsmessige hensyn er et av flere forhold som naturlig vil inngå i en slik konsekvensutredning etter innspill fra relevant fagmiljø i forbindelse med høring av plan- eller utredningsprogram.

 

På grunnlag av høringsinnspill har departementet funnet det riktig å tydeliggjøre plikten for den ansvarlige for bygning, gjerde eller innretning til å føre nødvendig tilsyn og gjennomføre nødvendige tiltak

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Hei

Ser ut som det skjer positive ang piggtråd :D

 

Problemet er vel at det er mest prat. Allerede nå er det jo forbudt å ha piggtråd - eller andre gjerder - stående uten at de er i bruk og vedlikeholdes. Kommunene har ansvar for å sørge for at gjerder som ikke vedlikeholdes blir fjernet.

 

Opplever du at dette blir gjennomført?

 

Nevnte det kanskje tidligere, men jeg tok over et gammelt innmarksbeite i vår der gjerdene måtte opprustes. Der måtte jeg fjerne tre generasjoner med piggtråd, nedvokst i kratt og kragg, delvis innvokst i granleggene bortetter grensa osv. osv. Sleit ut fire par hansker og ett par hender på dette (så ut som om jeg hadde stappa hendene inni ei rotrasp).

 

Finner fortsatt piggtrådbiter rundt omkring nedvokst på dette beitet. Så jeg forstår egentlig hvorfor folk kvier seg for å rydde opp, spesielt når det er opprydning etter tidligere generasjoner og de selv ikke har noen interesse av å bruke verken inn- eller utmark til verken husdyrhold eller jakt.

Link to comment
Share on other sites

Men gammel gjerdetråd har en funskjon også. Vi felte en okse i los, som sto veldig godt. Det viste seg at den hadde satt seg fast i gammel sauenetting.

 

 

Joa..men veit ikke om jeg vil se det er en god funksjon :roll: men regner med at det var en spøk da :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I mitt distrikt, Orkdalsregionen, er det nå blitt satt av penger til oppkjøp av gammel piggtråd, nettingutgard osv. Grunneier får utbetalt en sum per kilo innlevert tråd, opptil 10 kr kiloen så langt pengene strekker til.

 

 

Kan ikke dette veldig fort bli misbrukt litt da? Mange som har ruller av piggtråd liggende under låven osv. Men bortsett fra det er det et bra tiltak.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I dag er jeg trist og lei meg.

 

Var ute på ferskspordømming og underveis fant vi denne karen:

 

2ntz0gk.jpg

 

2dgoors.jpg

Piggtråd oppe og nede - bukken har hatt en forferdelig kamp før han endelig måtte gi opp.. og det tok nok noen dager før han døde. Jeg blir så eitrande FORBANNA :evil::evil::evil: av sånt svineri!

 

25flft5.jpg

Legg merke til sparkegropene rundt føttene; han har jobba fælt for å komme seg løs...

 

339izhi.jpg

Bakfoten satt skikkelig fast.

 

jqjf2f.jpg

:( Uff for et trist syn.

Link to comment
Share on other sites

Mange gode forslag fra før her. Som:

- Innlevering mot kilospris -> Gjenvinning (stålprisene er ganske gode). Dugnadsinnsats. Bør organiseres av jordbruksetat med rundskriv til alle bønder og (større) grunneiere.

- NJFF bør makta si for å se til at det siste politiske tankespinnet ikke bare blir en Ot.prp - men en velregulert lov. (Er loven i dag vedtatt?)

- Bruke kjennskap i kommunepolitikken/lobbyvirksomhet for å få til et øyeblikkelig kommunalt forbud. Spesielt med bakgrunn i Ot.prp 15.

- Legge spesielt press på å få fjernet gjerder (piggtråd eller ikke) som ikke lenger er i bruk.

- Bruke media når et lovforbud (eller kommunalt forbud) foreligger.

 

Mitt eget forslag for å spe på virkemidlene er å få jordbruksetaten til å etterfølge piggtrådforbudet ved å stanse gjerdestøtte når piggtråd inngår.

Alle som holder gjerder i landbruksøyemed får utbetalt x antall kroner pr meter gjerde. Mest penger fåes for faste gjerder, og det er her piggtråden finnes.

Når bønder søker jordbruksstøtte, skal en representant fra etaten verifisere kravene (spesielt om det fremmes nye krav) - og denne kan etterse at piggtråd IKKE inngår

i de gjerdemeter bonden søker støtte for. Her vet jeg at det sluntres mye på kontrollen slik det er i dag, men med et piggtrådforbud bør sjekken gjøres obligatorisk.

 

BLI KVITT SVINERIET!

Link to comment
Share on other sites

Ein får ofte tilskot til gjerding. I alle fall om det er snakk om å gjerde inn nye beiter etc.

 

Tok eit kjapt søk på lovdata i går kveld. Det verkar som om dette med piggtråd stort sett er regulert gjennom lokale forskrifter. Ein del av forskriftene som dukka opp var frå før 1950...

So det er klart at her burde det vore ei fornying mange stader. Fins det nokon sentrale forskrifter om piggtråd?

Link to comment
Share on other sites

Ein får ofte tilskot til gjerding. I alle fall om det er snakk om å gjerde inn nye beiter etc.

 

Nei, tvert i mot - det gis tilskudd til å gjerde inn gamle beiter som er i ferd med å gro igjen. Ikke til gjerdevedlikehold, og heller ikke til gjerding rundt innmark eller i utmark. I tillegg gis det tilskudd gjennom organisert beitebruk for sperregjerder i beitelag.

 

Tok eit kjapt søk på lovdata i går kveld. Det verkar som om dette med piggtråd stort sett er regulert gjennom lokale forskrifter. Ein del av forskriftene som dukka opp var frå før 1950...

So det er klart at her burde det vore ei fornying mange stader. Fins det nokon sentrale forskrifter om piggtråd?

 

Gjeldende regelverk forbyr piggtråd, men åpner for at hver kommune kan gjøre unntak fra forbudet, og da kun som topptråd i kombinasjon med annet gjerdemateriale. I teorien er det allerede et påbud om å samle inn gjerder som ikke er i bruk - de skal enten vedlikeholdes eller fjernes - men i praksis overholdes ikke dette. Og jeg forstår godt hvorfor, da dette vil være en betydelig heftelse på de fleste gårdsbruk. Det er rett og slett praktisk umulig i de fleste tilfellene, om en da ikke ser på massefjerning med gravemaskin i et 2 meter bredt belte etter samtlige gjerdetraseer som praktisk.

 

Et gjerde som har grodd ned er omtrent umulig å fjerne, piggtråden er desidert verst - og økonomien i å levere slikt til gjenvinning er rimelig laber. Sist jeg sjekket kunne en få 50 øre pr. kg for god kvalitet, noe rusten piggtråd neppe kan sies å være. Og du skal kveile opp noen meter (fortrinnsvis rundt noe annet enn deg selv, noe som er lettere sagt enn gjort) før det blir penger av det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...