Jump to content

Piggtråd i utmark !


shooter 2

Recommended Posts

Hei

Da er den nye dyrevelferdsloven trådt i kraft og piggtråd er dermed forbudt

§ 15. Bygninger, gjerder og andre mindre innretninger

 

Bygninger, gjerder og andre mindre innretninger skal utføres eller oppføres og holdes ved like slik at dyr ikke utsettes for fare for unødige påkjenninger og belastninger. Det skal ikke brukes piggtråd i gjerde for å regulere dyrs ferdsel.

Den som er ansvarlig for bygningen, gjerdet og innretningen, skal føre nødvendig tilsyn med disse og gjennomføre nødvendige tiltak for å kunne oppdage, forebygge og avhjelpe fare for unødige påkjenninger og belastninger.

 

Kongen kan gi nærmere forskrifter om bygninger, gjerder o.l., herunder om forbud mot og fjerning av slike, samt om unntak fra forbudet mot å bruke piggtråd i gjerde.

Loven:http://www.lovdata.no/all/hl-20090619-097.html

 

Noen som vet om den har tilbakevirkende kraft og piggtråd må fjernes :?:

Eller er det bare forbud mot å sette opp ny :?:

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

En får veldig lyst til å stemme frp når en hører om alle forskjellige tilskudd til bønder, men å ordne opp i piggtråden som ligger slengt i skogen til drapsfeller for ville dyr, det kan de ikke gjøre...Eier de ikke skamvett?? Kan de ikke gjøre noe uten tilskudd ?? Er det ikke deres ansvar å fjerne dette svineriet som piggtråd er ?? Denne kritikken gjelder KUN de som ikke orker å fjerne piggtråden fra sin eiendom....., og ingen andre.....

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om den har tilbakevirkende kraft og piggtråd må fjernes :?:

Eller er det bare forbud mot å sette opp ny :?:

mvh Taiko

 

Siden det står klart i lovteksten at de skal følges opp og vedlikeholdes i henhold til bestemmelsene, ser jeg ingen grunn for at den ikke skal ha tilbakevirkende kraft!

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om den har tilbakevirkende kraft og piggtråd må fjernes :?:

 

Både i tidligere bestemmelser og den nye loven er det en klar hentydning til en vedlikeholdsplikt for gjerder. Som jeg nevnte i et tidligere innlegg har denne bestemmelsen aldri, såvidt meg bekjent, blitt håndhevet i praksis. Derfor vil man på "alle" landbrukseiendommer finne nedgrodde grensegjerder. Hjemme hos meg er det brukt både vanlig firkantnetting (sauenetting), sekskantnetting (fjørfenetting) og gjerne i kombinasjon med piggtråd, og det meste av dette stammer fra 1960 og bakover. Både langs grensene til naboer og rundt husmannsplasser og arealer som er brukt til innmarks/kulturbeite.

 

I dag er det meste av disse gjerdene falt ned, og avhengig av terreng osv er de enten forsvunnet under torva, rustet bort, eller det ligger deler av gjerdene oppe i dagen. På en del av beitene jeg har tatt i bruk igjen de senere åra har jeg fjerna det jeg kan av gjerderester, men det er i praksis en umulig oppgave. Det er rett og slett direkte jævlig dritarbeid, for å si det på godt trøndersk - spesielt når en kombinerer piggtråd med tett kratt som har vokst seg fast i piggtråden.

 

I lovteksten er det derimot nedfelt en bestemmelse om "Kongen kan gi nærmere forskrifter om bygninger, gjerder o.l., herunder om forbud mot og fjerning av slike" og det er mulig man oppretter en forskrift som går lengre i å pålegge fjerning av slike gjerder.

 

For mange eiendommer vil et slikt pålegg medføre en realistisk utgift (om en skal regne normal timebetaling på det) som nærmer seg eller passerer et sekssifra beløp, så det er egentlig en ganske stor heftelse på eiendomsretten...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

piggtrå er noe faanskap om en skal si det som det er. veldig stygt for både dyr og folk. grundeier er forplikta til og fjerne piggtrå i sin utmark.ellers så er det bare og ta kontakt med det lokale landbrukskontor.har selv vært ute med bikkjene og slept og har da snubbla i piggtrå .da er det ei og anna glose som kommer ja :evil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...