Jump to content

Prosjekttråd: lyddempet hagle


villmænn

Recommended Posts

God kveld godtfolk!

Jeg har lenge vært fasinert av lyddempede hagler, uten noen gang å ha sett eller hørt en i virkligheten, og nettop det har jeg tenkt å gjøre noe med. Tanken om en lyddempet hagle har svirret i huet mitt siden jeg laget min første rifledemper som lærling for 4-5 år siden. Enda mer "inspirert" ble jeg da trommehinna mi sprakk for et par år siden, og jeg har meget lite lyst til å miste hørselen i en alder av 23år.

 

For ca et år siden kjøpte jeg meg en Winchester ranger modell 120 i kaliber 12 for formålet, av den enkle grunn at jeg fikk den reativt rimelig. For en stund siden utvekslet jeg litt idèer med Silentshot her på forumet da jeg så at han hadde en ferdigkjøpt dempa hagle. Etter å ha sett litt på bilder tilsendt av Silentshot, og litt konstruksjon i Solidworks, så tror jeg at jeg har kommet frem til det som blir den endelige designen, eller værtfall prototyp MK1 8)

 

Idèen er relativt enkel, tre kammer utenpå et hullborret løp, adskilt av skjøtestykker med o-ringer for tetning både mot løpet og mellom kammerene. Bakerste del av demperen tenkte jeg å lage i stål og sølvlodde den fast i løpet. Resten av dempern er så skrudd i denne, og fremste kammer styrer på en dreid pasning på løpet. Forran munningen igjen tenkte jeg å prøve meg frem med bafler, jeg vil helst at børsa skal bli mest mulig håndterbar, så jeg håper jeg får tilstrekkelig demping uten for mange bafler. Jeg har kortet inn rørmagasinet og pumpemekanismen for å trekke dempern lengst mulig bakover løpet, bilder av dette kommer senere.

 

Men de sier at et bilde sier mer en tusen ord eller så, så her kommer noen:

 

Her er altså utgangspunktet mitt, en gammel traver fra andre siden av dammen:

 

UTGANGSPUNKT.jpg

 

Jeg har altså kortet inn magasinet og pumpa fra 5+1 til 3(såvidt med 70mm patroner)+1, bilder av den reelle hagla kommer etter vært, men dere får klare dere med noen fra SolidWorks en så lenge. Sammenlign med bildet over så ser dere at pumpa går langt bakover låskassa motfor at den stopper rett forran kassa.

 

Hagledemper.jpg

 

Sett forfra, ikke bry dere om at kolba ser litt rar ut og at det mangler noen detaljer, dette er bare laga kjapt for å få et mer helhetlig bilde å vise frem :-)

 

Hagledemper1.jpg

 

Til slutt for denne gang så ser dere et tverrsnittsbilde av selve dempern:

 

Hagledemper2.jpg

 

Viss det er noen som har innspill til designet av selve demperen så kom gjerne med det!

Link to comment
Share on other sites

Vært inne på tanken, men jeg kommer heller til å forhøye kolba og montere et lett rødpunkt sikte eller lignende. Jeg tenker litt på at dette kanskje bare blir et prøveprosjekt for å pløye litt upløyd mark, for så kanskje å lage en mer optimalisert modell ved en senere anledning :-)

Link to comment
Share on other sites

Fjernet unødig sitering. G.Larson

 

Har sett episoden, men de er så amatører at jeg ikke ser i den retningen etter tips :-P Ingen fare at waden åpner seg så tidlig, dempern til silentshot her på forumet bygger no sånt no som 250mm forran munningen, min bygger bare 100mm forran munningen :-) kan evt. styre det litt med hva lags wads man lader med, noen åpner kjappere en andre.

Link to comment
Share on other sites

[

Har sett episoden, men de er så amatører at jeg ikke ser i den retningen etter tips

 

Jeg benket meg foran tv med popcorn når jeg hørte om programmet , er det værste jeg har sett.

Er det nivået for å starte sjappe der borte? Tror ikke jeg hadde latt de fikse gressklipperen min engang. :lol:

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

Om dette skal bli brukbart å skyte med, så må du få montert ei høg sikteskinne bak demperen, og bygge på kolben i høyden.

Ser ikke helt hvordan et rødpunkt på demperen skal fungere, da demperen sikkert skal være demonterbar.

 

Tror jeg ville gått for en demper som ikke tok så mye løp om det er mulig, slik at sikteskinna ble lengre. På en Beretta UGB kunne man f.eks fjernet den massive delen av sikteskinna fremst(pluss noen cm til kanskje), og satt demperen mot resten av den.

beretta-ugb25-xcel-g-trap-76cm3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fjernet unødig sitering. G.Larson

 

Ingen planer om å montere rødpunkt på dempern, men på kassa. Har skutt med kombi med rødpunktsikte før og syntes dette fungerer utmerket :-) Viss jeg ser at det ikke blir helt idèelt å skyte med, så selger jeg børsa og lager ei ny :-)

 

Kort oppdatering: vært på tess å kjøpt inn alle o-ringene jeg trenger til den nette sum av 34.5 :-P Røret i 6082T6 aluminium som skal bli kammerene måtte jeg ut med hele 50kr for, resten av materialet "donerer" arbeidsplassen min. Så jeg er vel innenfor budsjettet, totalt påløpte kostnader 84.5kr

Link to comment
Share on other sites

Hvis dere synes Sons of guns er det mest amatørmessige dere har sett så kan dere bare spare dere for å gi American guns en sjanse...

Det er for øvrig en "followup" av suksessen Sons of guns som går på Discovery.

 

http://dsc.discovery.com/tv/american-guns/

 

Denne serien inneholder MER av akkurat de tingene som gjør Sons of guns dårlig...

 

(Beklager OT)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått unna en del maskinering. Regner med å være helt ferdig i løpet av uka :-D

 

Ingen ledige dreiebenker, så jeg freste like godt alt sammen, lettvint med CAM programmering :-)

CIMG1074.jpg

 

Her ser man en av skjøtemuffene ferdig maskinert, dette er delen som skiller kamrene utenpå løpet fra hverandre.

CIMG1076.jpg

 

Sammenstilling

CIMG1077.jpg

 

nærbilde av muffa som dere ser 2 bilder ovenfor.

CIMG1079.jpg

 

CIMG1080.jpg

 

Her ser dere også hvor jeg har kappet og sveist sammen både magasinrøret og "gliderøret"

CIMG1081.jpg

 

Jeg har laget et par ekstra kammer som jeg tenkte å dreie ned litt etter litt og prøveskyte imellom helt til det begynner å deformeres/sprenger :-P Så legger jeg på igjen passe sikkerhetsmargin. Tenkte å montere demperen og dreie over hele lengden til slutt for å unngå synlige overganger, og for å komme ned mot utprøvd sikkerhetsmargin for å få den lettest mulig.

Link to comment
Share on other sites

Kort oppdatering:

 

Da har jeg fått hullboret løpet og tatt første test. Jeg har enda ikke fått dreid de siste baflene som skal forran munningen, men håper å få gjort det i løpet av uka\helga. Første test viser at den demper ganske bra, selv om det mangler noen bafler enda. Mye av lyden kommer tydlig av overlyddsmellet, så det skal bli veldig spennende å høre med subsonic ammunisjon.

 

hullborret løp:

 

CIMG1082.jpg

 

Dreide ned bakerste kammeret så mye jeg følte at jeg kunne. Trykket ser ikke ut til å være stort nok til å deformere røret. Det betyr at jeg kan dreie ned diameteren ganske mye, og jeg tror den totale vekta på dempern havner på 7-800g, fullt overkommelig med tanke på størrelsen på dempern.

 

CIMG1083.jpg

Link to comment
Share on other sites

har du noen form for indre bafler? tenker meg å ha skiver med indre diameter lik ytre diameter på løpet og ytre diameter som indre diameter til dempern, og så bruke tynnveggede rør med diameter akkurat slik at de går inn i demperen til spacere... Bafler utenfor løpet ville jeg ikke satset på...

Link to comment
Share on other sites

viss du ser nermer på bildene så er det 3 adskilte kammere utenpå løpet. Hvorfor ville du ikke satset på bafler forran munning?

ok, skjønner, ser det nå. Jeg ville vært redd for at ting åpnet seg opp og traff innsiden av dempern...

veldig interessant prosjekt. har tenkt på no liknende selv, bare ved å gjøre det samme med en lang extended choke i stedet, men har man en hagle til overs er det jo mye bedre ballanse i din løsning.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

sir hitalot:

Det er ingen fare, som nevnt over her så bygger hushpowerdemperene (laget i england) temlig langt forran munningen i forrhold til det denne kommer til å gjøre, og de funker da :-). må bare prøve meg frem med hvor mange bafler jeg trenger, og evt. størrelsen på borringen i baflene. Jeg vil jo selvfølgelig holde den så lett og kort som mulig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Morsomt prosjekt!!

Jeg har ladet opp 43 gram BB i ekstra stive wads med "buffer". De samler haglene veldig bra(80 cm spredning på 50 m) og rusler ut i 350m/s så det er mulig dem blir subsonisk i ditt løp? Det hadde vært knall til åtejakt og kveldsjakt etter rev i områder nærme bebyggelsen :D

 

Planen er å lade TSS i underlyd, det bør gi godt med punch selv i 320ms :smile:

Link to comment
Share on other sites

Da er selve demperen ferdig, kommer bilder i morgen :-) Test skøyt litt nå i stad, med supersonic ammunisjon selvfølgelig, dette må jeg si var en braksuksess! eller kanskje heller en PFFFsuksess :-P Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal sammenligne lyden med, men på kloss hold, slik at jeg ikke fikk no overlydssmell, så hørtes det vel ut som no sånt no som en litt kraftig nys. Helt sinnsykt rått. Tung ble den heller ikke, jeg veide den med 6 bafler, da veier hagla 3.6kg totalt, men jeg regner med å kunne ta av 2-3 bafler minst. Så har jeg bestillt et lett lite rødpunktsikte og picatinny skinne, så da havner vel totalvekten på omtrendt der den er nå, 3.6-3.7kg med sikte :-D

Link to comment
Share on other sites

Da kommer det noen bilder som lovet, før jeg glassblåser den og sender den på eloksering.

 

Her ser dere hvordan delene er satt sammen. Har skrudd delene litt fra hverandre så man enklere ser skillene mellom kamrene og baflene, bortsett fra første baffel som jeg ikke fikk skrudd opp med håndmakt. Dette skillet går omtrendt akkurat der munningen er.

 

CIMG4393.jpg

 

Hele børsa

 

CIMG4394.jpg

 

Baffel

 

CIMG4407.jpg

 

Fremste baffel med endelokk montert

 

CIMG4408.jpg

 

Her ser dere hele hagla med 2 bafler montert, da veier selve demperen kun 550g og bygger ca 120mm forran munningen. Håpet er at den demper bra nok med dette.

 

CIMG4404.jpg

 

Her er 4 bafler montert da bygger den ca 200mm forran munning og veier 650g

 

CIMG4410.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det har sjedd en del, bare jeg som er litt dårlig til å oppdatere. Har fått den igjen fra eloksering, of montert picatinny rail og et rødpunktsikte. så det eneste som står igjen er egentlig å få laga ny pumpe og kolbeforhøyer, samt å få duracoatet den. Har også fått tak i haglekrutt, men tennhetter hadde ikke her alvestad på lager, så de kommer på nyåret. Skal få lagt ut noen bilder i romjula eller tidlig på nyåret :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...