Jump to content

bare jeg som er sær, eller...


Gullvingen

Recommended Posts

en merkelig greie, altså dette gjelder lever fra elg, ku, geit, etc..

Hvorfor er det slik at svært mange pizzagumlende folk (les yngre folk) ser på denne maten som usj og æsj og gusj...?

 

Lever er jo utrolig godt, riktignok ikke det samme som hjort eller elg øff cørs, men det er jo særdeles god mat??!! Mange ser på dette som innmat som er uspiselig, men sleng det over, kanonmat spør du meg, med en skikkelig saus og poteter og annet snadder er det heilt konge!

Link to comment
Share on other sites

Riktig at leveren er avfallsorgan i dyrene, jeg tok for 1 gang mot til meg i år, plukket med meg leveren fra 2 elgkalver. Kan nemlig ikke fordra lukta av rå lever, men oppstekt lever er bare så godt. Fikk dette mye hjemme, mor var sjef på å lage lever. Nå har jeg prøvd å lage for 1 gang, og det ble bra. :)

Hendt jeg har funnet ferdiglaget lever hos Strøm &Larsen på Torshov, så da har jeg handlet med meg derfra.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Hjerte og tunge er veldig godt - men lever og nyrer kan dere få ha i fred for meg. Dette er renseorganene..

 

Slik nødmat hadde sin funksjon den gangen det var proteinbrist og folk flest hadde knapt med penger - i dag får man maten gratis i forhold, da kan man spise ordentlig kjøtt..

Link to comment
Share on other sites

Lever skal vera frå unge dyr, ja. Okselever er eg ikkje tøff nok til, og heller ikkje nyrer. Skal ein ete nyrer er visstnok lammenyrer dei beste, og då skal ein rosasteike dei. Kan visstnok renska dei for pisselukt ved å splitta dei og ha i eddikvatn, men...tja, kva skal ein seia? Me har fargefjernsyn og sko på beina, og mat er det nok av...

 

Tunga er noko av det beste på heile dyret, tykkjer eg, og hjartet er jo faktisk berre kjøt som er veldig magert. Må skjæra det fint og laga det til anten raskt eller lenge. Aller best er hjarte som er røykt.

 

Kalun (rensa magesekk) er vel stort sett i bruk som bikkjefôr her heime, men har vore ete ein del før i gamle dagar, og er meir i bruk nedover på kontinentet og i Asia.

 

fiMYe.jpg

 

Smakar stort sett ikkje noko, tykkjer eg, når den er laga til rett, men nokon snakkar om pisselukt av det. Eg har aldri merka noko til dét, snarare vil eg seia at kalun ikkje smakar stort. Kanskje ein må ha flaks med kven som har preparert det, det er faktisk eit handtverk i Frankrike og Italia ("tripier"). Det tek til seg smaken til det som det kokar i, stort sett. Verdt å merka seg for den som er glad i det sterke, er at suppe med kalun, eventuelt chili og masse kvitlauk oppi er eit anerkjent middel mot tømmermenn i Mexico, Filipinane, Tyrka, Bulgaria, Korea og Georgia. Kan ikkje vera tilfeldig med ein slik geografisk spredning.

 

Åt friterte, sprø grisetarmar snitta opp i små "blekksprutringar" her om dagen på ein dim sum-restaurant. Smakte godt, men det var ein ettersmak langt der bak ein plass som ikkje gav nokon tvil om kva som hadde gått gjennom dei...

 

EcG4g.jpg

 

Men litt chili og soya kan gjera underverker. Eg trur eg held meg til rissuppe med svinelever og -hjarte og friterte kyllingføter i svartbønnesaus.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge det ikke er direkte farlig så eter jeg som regel det.

Mye god mat i ting folk rynker på nesen av.

 

Om de kebabspisende, pizzagumlende, pølsespisende kresne menneskene hadde visst hva som skjulte seg bak krydderblandingen som maskerte produktet hadde de mest sansynlig ikke vært så gira på å ete det. lever hadde vært luksusmat.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 26 år og spiser gjerne lever, hjerte, tunge, kval, sel, sjøfugl osv. Det gjør også de fleste(muligens alle?) av dem jeg omgås med til vanlig. Vi er alle oppvokst på bygda så det er vel der det ligger. Vi er vandt til jakt, fiske og fangst og i alle fall jeg har foreldre som måtte spise det som ble satt på bordet eller sulte for god råd hadde dem ikke. Oppdragelsen ble nokk litt påvirket av det :)

Link to comment
Share on other sites

Er ikke sær hvis en beholder helsa, noe slags innmat som lever osv kan en ha hvis en vet hva slags dyr det er av.

 

Jeg har smakt den tørka kumagen på en tur i Polen , det bar litt som pasta , litt uvant, men tenkte at det var som tidligere generasjoner spiste og ikke kasta noe . Det var smaksløst, men god buljong til den.

Link to comment
Share on other sites

Lamelever i fløtesaus, er utrolig godt. Samme lametunger, kok dem skrell dem å legg dem i en trykkform sammen med aspick. Blir et herlig pålegg.

Svinelever til hjemmelaget leverpostei. Stekt slik at det blir en litt hard skorpe på toppen :wink:

All lever av voksne dyr går også å bruke, men denne er litt strammere i smaken å bør spees ut med litt annet kjøtt.

Tror gamlingene var mye flinkere enn oss på å benytte seg av slike ting. Klart det ikke var slik velstand før som nå, men dem viste nok også hva som var godt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Lag vendig av mel, salt og pepper, stek på høy varme med godt smør, hiv den stekte lavra i ei jerngryte, fres ut panna med litt vann, gjenta til all lever er stek. Lage en digg og god saus, tilsett det du liker av krydder, selv har jeg min hemmelige oppskrift, til og med neserynkere har forsynt seg flere ganger...smatt smatt

Link to comment
Share on other sites

Men den levergryta til Gullvingen hadde jeg gjerne satt tenna i :D

 

Charlottløk, paprika, mais, vanlig løk, freses i panna først...

God og kraftig saus, med brunost, tyttebær, oregano, estragon, dill...purre...

mmmm nammenam

 

Men til opplysning, uansett hva du spiser og uansett hvor ofte, du blir dritt lei dersom du sluker for mye av samme vare, enten det er kjøtt, fisk eller annen mat...

Link to comment
Share on other sites

Alle som har spist kebab feks vet vel ikke 100% sikkert at de ikke har satt tenna i litt lever feks ;)

Nå er vel mye av kjøttet som brukes kebab såkalt MUK. Hvis du ikke vet hva dette er så prøv google ;)

Tja i tillegg til div annet slakteravfall, sikkert innmat og (og er det forresten noen som har sett nabokatta og den løshunden som rak rundt her i det siste? ;) )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...