Jump to content

Pris for ammo Oslo Skytterklubb


Ksvensen

Recommended Posts

Skyter på Bislet i Oslo, og jeg sendte epost for en ukes tid siden ang priser på forskjellige ammo. Men det er medlemmer her inne som sikkert kan svare på dette fortere enn det de klarer.

 

Hva ligger prisen på for de forskjellige kaliberne? Vet 22 koster 45kr

 

Med vennlig hilsen

 

Ksvensen

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic:

 

Betaler du 45 for .22 LR? Betaler 30 på klubben og 25 i butikken selv.

 

Enten skyter du et litt dyrt merke, eller så tar noen seg godt betalt.

 

Noen priser for ammo. Ligger klubber markant over dette, tar de seg godt betalt.

 

9x19: 2,10

.38: 2,50

.45: 3,50

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic:

 

Betaler du 45 for .22 LR? Betaler 30 på klubben og 25 i butikken selv.

 

Enten skyter du et litt dyrt merke, eller så tar noen seg godt betalt.

 

Noen priser for ammo. Ligger klubber markant over dette, tar de seg godt betalt.

 

9x19: 2,10

.38: 2,50

.45: 3,50

Hvor får du tak i den .45'n ? og hva skal den plassen ha for .44??

Link to comment
Share on other sites

OSK er veldig dyre, gleder meg til den dagen jeg kan kjøpe eget våpen og patroner. Da blir det veldig fort mer morro å skyte en kveld :)

 

Kvelden blir fort dyr.

 

Leie av bane 50kr

Leie av våpen 100kr

pluss skudd minimum 45kr og oppover

 

I vår klubb er det 15,- i baneleie, gratis utlån av våpen og 35,- for 50 skudd ;)

Link to comment
Share on other sites

Ettersom denne klubben drives som en butikk, og bedriver mye useriøs skyting. Har det blitt diskutert i NSF å hive dem ut av forbundet?

 

Hvem tar profitten her? Willy Røgeberg?

 

Tror den banen der under stensparken er den eneste banen hvor jeg har sett klart ulovlige våpen i bruk og en del mennesker som tydeligvis er der for å lære seg å jakte to beint bytte.

Har ikke vært mye innom der de senere år, men ble med en kamerat som er medlem der ned i det hullet i sommer og var vitne til litt av hvert. Det første som slo meg når jeg ankom standplass var den totale mangel på lys, her går det ikke an å holde seriøse stevner, man ser jo knapt blinkene.

Nr 2. jeg så var en Walther P22 med bygd om til bullpup konfigurasjon som var flittig i bruk, et klart ulovlig våpen.

Men jeg holdt kjeft for å ikke lage kvalm for kameraten min, men når en kar som knapt kan norsk blir sittende bak meg å trikse med en revolver. Da sprakk jeg og fortalte klart hvor skapet skulle stå, mannen svarte med å peke 686'n han hadde i hånden på meg.

Når jeg så skjeller han ut etter alle kunstens regler, så blir denne fyren og hans noe bedre norsktalende venn så sure at de river ned alle hylser de har på benken, og banner mye og gestikulerer før så til slutt går raskt ut. En oppførsel jeg aldri har sett på noen skytebane når noe angående sikkerheten blir påpekt, sett folk argumentere friskt mot RO for at de ikke har pekt seg ut i praktisk osv...men alt i en høflig tone...

 

Nå var dette før 22/7, men i dag hadde jeg nok ringt 112.

 

Det er steder som dette som gir sporten et dårlig navn.

Link to comment
Share on other sites

Medlemskontigent, baneleie, kurs og ammo er dyrt i OSK. Det kan virke som om klubben drives mer som en butikk enn som en tradisjonell skyteklubb. Ikke vet jeg, men det er mulig at banen er dyr i drift med tanke på at det er en innendørsbane med beliggenhet nær Oslo sentrum.

 

Syntes allikevel at du går langt i å kritisere en klubb/miljø på bakgrunn av ett besøk på banen i løp av "de senere år". Hendelsen du beskriver der noen skal ha pekt på deg med en revolver fordi du påpekte brudd på sikkerhetsinstruks er jo helt uakseptabel. Hadde du rapportert dette til banepersonellet så er jeg ganske sikker på at vedkommende ville blitt bortvist og ekskludert.

 

Når det gjelder påstanden om at lokalet er fullt av useriøse skyttere som driver useriøs skyting "og en del mennesker som tydeligvis er der for å lære seg å jakte to beint bytte", så må denne stå for din egen reging. Dette er faktisk en meget drøy påstand, og jeg mener du bør tenke deg grundig om før du slenger ut slikt på forumet her. At du i tillegg nevner 22.juli i posten din, noe som er egnet til å assosiere medlemmer av OSK med typer som ABB, gjør posten din enda mer uspiselig.

 

Skyter selv jevnlig OSK og kan ikke si at jeg har sett mye kritikkverdig oppførsel på standplass, selv om jeg skal innrømme at jeg har stusset litt på en og annen type i blandt.

 

Uansett, for å komme tilbake til temaet til trådstarter; Kjøp ammo andre steder dersom du har mulighet til det. Ammo er garantert billigere i hvilken som helst våpenbutikk :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Vel, du kan si mye rart om OSK, men at vi som er det trener på jakt av tobeinte, DEN er for drøy...

At stedet drives som en butikk fremfor som en klubb, ja det gjør den. Men at den ødelegger for sporten tror jeg tvert i mot. Har kommet inn en del ganger etter private skytinger der og har forstått det slik at mange synes det var gøy. Tror faktisk at den bidrar til mer forståelse for sporten enn noe annet.

At folk gjør mye rart der er ikke umulig, men synes det er greit at man for lov til det meste. Det er vel en del som bruker den banen som ikke har tilgang til sin egen usjenerte eiendom, hvor de kan gjøre som de vil.

Skulle tatt seg ut om jeg stod med en pistol i hver hånd i hagen min på Strømmen og skjøt, er vel da bedre at man gjør det på banen?

 

Men hvis jeg selv skulle satt fingeren på noe så er det vel at det ikke virker som om det er mange som virker SÅ interessert i konkurranser.

Selv er jeg en elendig skytter (på mitt beste), men jeg har planer om å få prøvd å delta i noen større stevner. Om jeg får jumboplassen så spiller ikke det noen rolle, så lenge jeg har det gøy. :)

Link to comment
Share on other sites

La meg rydde opp litt, jeg var medlem i OSK ut 09. Og i løpet av min tid der så var jeg vitne til litt av hvert. Steyr AUG med ekstremt kort løp før sommeren 09, bruk av ulike glock "Chassie". Det ballet etterhvert på seg så mye med klart ulovlige våpen at jeg følte meg utilpass på banen. Jeg vil ikke bli dratt inn i noen etterforskning.

 

Når det kommer til å jakte tobeinte, så virker det på meg som at mange lumske figurer er innom der for å skyte med utleievåpene(Som de har langt flere av enn andre klubber), vel vitende om at de aldri vil kunne få innvilget en søknad. Altså for å trene seg opp til å kunne treffsikkert bruke sine ulovlige våpen. Jeg mener IKKE at de aktive medlemmene med eget våpen er noe mer eller mindre lovlydige enn i andre klubber.

 

Denne måten og drive skyteklubb på har jeg store innvendinger mot, det er så kommersielt at de leier ut våpen uten å 100% oversikt over annet enn våpenet. Og ettersom de ikke tilbyr oppbevaring av halvbrukte betalte esker med ammo tar folk med seg dette hjem, noe som er ulovlig.

 

Jeg skal gi dere at Gamlegutta der er stort sett hyggelige, og at det er flott at de holder nybegynner kurs hver måned. Men jeg mener ikke det er nok,nybegynnerkurset deres er jo pga dårlig kvalitet(Er det ikke litt vel kort?) ikke godtatt av alle andre klubber.

 

 

Nå var det den gangen planer fra Willy sin side at han skulle kjøpe lokalet av kommunen for 5mill og leie det ut til klubben, har dette blitt noe av?

 

Så når jeg var der nede i Sommer og kunne raskt slå fast at ingenting var forandret, så ble jeg ganske oppgitt. Holdes det i noe årsmøte der? Har medlemmene egentlig stemmerett? Kan ikke huske å ha fått noen innkalling i min tid med klubben.

 

Alle bruddene på sikkerheten pga slapp holdning og ingen standplassleder orker jeg ikke engang å gå inn på. Det er jo klart når ingen påpeker sikkerheten siden nybegynnerkurset så må jo det også skrante med tiden.

 

Fortsatt God Helg.

Link to comment
Share on other sites

Var selv medlem av OSK i 3år.

 

Jeg kjenner meg overhode ikke igjen av mesteparten av det du skriver jULF.

 

Mitt obligatoriske kurs var både lærerikt, langt og gjorde meg veldig obs på sikkerhet og rutiner.

 

Jeg oppfattet aldri noen på klubben som "potensielle bomber", og så heller aldri "skumle våpen".

 

Eneste jeg ser som negativt med OSK er at det er litt som andre sier mer en "butikk" enn en klubb.

Det var rimelig dyrt å skyte der, både i rekrutten og med egne våpen. Jeg følte heller aldri for å sette meg ned å prate som jeg gjør på min nåværende klubb.

 

Men, for rekreasjonsskyttern, som ønsker å skyte 5-10 ganger i løpet av året er OSK ett perfekt sted for i hvertfall Oslokarer.

Link to comment
Share on other sites

I Sykkylven PK har vi ikke tro på å flå medlemmene våre, så her er prisene greie. Akkurat litt påslag til å dekke administrasjon etc.

25 for en pakke på 50 .22 (CCI Standard)

100 for en pakke på 50 9mm (Geco 124gr. FMJ)

 

Da sitter vi igjen med 25-30%, som dekker blinkmateriell etc.

Ingen baneleie når vi er utendørs, 35 kroner per gang når vi er inne i leid lokale. Gratis lån av 9mm eller .22 klubbvåpen.

 

Skyting behøver ikke være svindyrt :P

Link to comment
Share on other sites

Her i Mysen Pistollag regner vi oss ikke fortjeneste på medlemmene. Vi har gratis våpenleie, gratis baneleie, gratis skivemateriell/lapper...

 

.22 skudd (Geco-CCI) selger vi for 20,- pr pakke..

 

Vi baserer oss ikke på å tjene penger på aktive medlemmer, de bidrar til klubben ved å jobbe dugnad på stevner og andre oppgaver så vi tjener penger på det i stedet.

 

I tillegg betaler klubben for alle stevnestarter for medlemmer som er tilstrekkelig aktive på dugnader..

 

Ø.J.

Link to comment
Share on other sites

Var det bare ledige fjellhaller til leie fra Beredskapsetaten i Oslo, skulle jeg gjerne vært med på å starte opp en alternativ klubb. Det burde være mulig å drive en tilsvarende klubb med mye lavere priser på alt uten å gå i tap.

 

Kanskje noen eksisterende klubber i Oslo vil gå sammen og sende et brev til Oslo kommune og prøve å ordne seg en felles hall man deler på?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Som jeg skrev i en annen tråd ang. billig ammo, Intersport Bogstadveien selger CCI Standard til 39øre og er billigst, ihvertfall på 22-kal.

 

39øre = 19,50kr pr. pakke.

 

Dette er for kjøp av 1000 eller 5000 skudd..

Er lett usikker, men tror også dette er prisen for kjøp av en enkel pakke. Skyt meg om jeg tar feil :P

(Billigere blir det ikke før man kjøper 100000 skudd...(!)...37øre pr. skudd.)

 

45kr pakka er brutalt. :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Var det bare ledige fjellhaller til leie fra Beredskapsetaten i Oslo, skulle jeg gjerne vært med på å starte opp en alternativ klubb. Det burde være mulig å drive en tilsvarende klubb med mye lavere priser på alt uten å gå i tap.

Trenger man en fjellhall for pistolskyting? Er det ikke nokså vanlig med skytebaner i bl.a skolebygg? F.eks. skal det være en innendørs skytebane tilknyttet lovinsenberg/diakonissehjemmet på st. hanshaugen: http://www.kulturetaten.oslo.kommune.no/getfile.php/kultur-%20og%20idrettsetaten/internett/dokumenter/bydel-04_st.hanshaugen.pdf

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært medlem ca 6 md og kjenner meg heller ikke igjen. Jeg har kun møtt hyggelige vanlige folk.

 

At det er svindyrt der er derimot hevet over enhver tvil. Men man får også en helårs innendørsbane man kan benytte med opp til .44 magnum. Ikke mange andre steder som har det.

Dog er 100kr i våpenleie hinsides....

Link to comment
Share on other sites

Hvem tar profitten her? Willy Røgeberg?

Godt spørsmål og svaret er vel mest sannsynlig ja selv om det er kjerringa til Willy som mest sannsynlig offisielt drive sjappa siden Willy mest sannsynlig har fått karantene siden han kjørte banen han hadde på løvenskiold i dass, tror at det er det siden kjerringa står som kontaktperson i brreg.no, men dette er spekulasjoner fra min side.

 

Nr 2. jeg så var en Walther P22 med bygd om til bullpup konfigurasjon som var flittig i bruk, et klart ulovlig våpen.

Hva er det som var ulovlig med det? Er jo en P22 som har blitt plassert i en ramme så den ligner på denne Glocken

roni_weapon-tfb.jpg

 

Når det kommer til å jakte tobeinte, så virker det på meg som at mange lumske figurer er innom der for å skyte med utleievåpene(Som de har langt flere av enn andre klubber), vel vitende om at de aldri vil kunne få innvilget en søknad. Altså for å trene seg opp til å kunne treffsikkert bruke sine ulovlige våpen.

Hvordan vet du det? Har du spurt dem? Jeg skyter der ganske ofte og kan ikke si at jeg har opplevd at lumske figurer kommer innom.

 

Men jeg holdt kjeft for å ikke lage kvalm for kameraten min, men når en kar som knapt kan norsk blir sittende bak meg å trikse med en revolver. Da sprakk jeg og fortalte klart hvor skapet skulle stå, mannen svarte med å peke 686'n han hadde i hånden på meg.

Når jeg så skjeller han ut etter alle kunstens regler, så blir denne fyren og hans noe bedre norsktalende venn så sure at de river ned alle hylser de har på benken, og banner mye og gestikulerer før så til slutt går raskt ut. En oppførsel jeg aldri har sett på noen skytebane når noe angående sikkerheten blir påpekt, sett folk argumentere friskt mot RO for at de ikke har pekt seg ut i praktisk osv...men alt i en høflig tone...

Vel, jeg hadde gjort akkurat det samme som deg, noe som jeg også har gjort, men jeg hadde også gitt beskjed til banevakten. Ting som dette blir tatt tak i. Men jeg selv har

 

 

Men for å svare på trådstarter så er ammo svinedyrt på OSK.

Link to comment
Share on other sites

Ta en titt på POD sitt rundskriv 2009/009. Konsentrer deg gjerne om punkt 3.6.3.1.

Lest og verifisert. Men da kan man jo spørre seg selv hvorfor politiet gir dispensasjon på Glock 17 eller Walter P22 som har blitt brukt som eksempler her.

 

Dette er vel strengt tatt informasjon du skulle lest som en del av nybegynnerkurset ditt... eller?

Nå vet jeg ikke hvordan andre klubber kjører sikkerhetskurset sitt men om akkurat "3.6.3.1 Generell godkjenning for erverv av halvautomatiske skytevåpen" fra rundskrivet burde være en del av ett kurs synes jeg ikke, men at man ser på våpenloven under kurset synes jeg man burde.

Link to comment
Share on other sites

Merk at det ikke er ulovlig å inneha en slik våpenramme (mulighet for lang stokk er vel mere korrekt å si).

Det er dog klart ulovlig å oppbevare og transportere våpenet i en slik "ramme som vist på bildet her (to brudd på untaksreglene).

Hvorvidt det er ulovlig å montere våpenet i "ramma" på skytebanen, for så å demontere det fra "ramma" med engang man har skutt ferdig, er jeg ikke sikker på (dette med tanke på tidligere disputter her inne om lignende problemstillinger).

 

Ved en eventuell korting av fremste del av "rammen" (fjerning av mulighet til å holde våpenet med svakeste hånd), er dette helt kurant og lovlig i alle henseende (uten om i normal konkurransebruk). Men da er vel poenget borte? :wink:

 

P.s

Vestnes Pk har Elektroniske blinker (Megalink), tar 30kr i baneleige +25øre skuddet for å skyte på all elektronikk (man kjøper kort som man "ladder" med ønsket antall skudd. Dette kortet bruker man både på 10m luftbanen og på 25m fin/grov banen), gratis utlån av våre våpen (vi har 1 revolver, og diverse pistoler, innkludert ett par Pardini SP i 22lr + div luftvåpen, innkludert 1stk Pardini Kidd), og tar kun 20kr for 50stk 22lr (så langt lageret rekker), gratis fylling av ppc luftsylindre. Og har skyting hver Tirsdag og Fredag 1900-2100. Samt at nybegynner kurset så langt har vært en del av medlemskapet (450kr/året).

 

Tydelig at man er mindre griske i distriktene. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Merk at det ikke er ulovlig å inneha en slik våpenramme (mulighet for lang stokk er vel mere korrekt å si).

Hvorvidt det er ulovlig å montere våpenet i "ramma" på skytebanen, for så å demontere det fra "ramma" med engang man har skutt ferdig, er jeg ikke sikker på (dette med tanke på tidligere disputter her inne om lignende problemstillinger).

 

Det står i forskriften " Den generelle dispensasjonen gjelder likevel ikke dersom våpenet har to eller flere av følgende egenskaper". Så da tolker jeg det sånn at man i utgangspunktet ikke kan få erverve feks en Glock 17 siden man kan påmontere en lyddemper, ett grep som gjør det mulig å holde våpenet med dårligste hånd uten at man blir brent og man kan sette på en kolbe samtidig.

Link to comment
Share on other sites

Det er egentlig ikke dette som er det verste. Absolutt verst er prise på leie av hørselvern og briller om man skal ha glemt dette.

 

Hørselvern: Kr 50 i leie

Briller: Kr 50 i leie

Leie av våpen kr 100

Ammo: Kr 45

Baneleie: Kr 50

Totalt for å skyte 50 skudd med .22: Kr 295

 

Det må sier å være landeveisrøveri hehe.

Link to comment
Share on other sites

For kr 70,- får du hørselværn, beskyttelsesbriller og støvmaske fra biltema:

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Arbeidsklar-og-verneutstyr/Verneutstyr-for-oyne-orer-og-munn/Vernesett-3-deler/

 

Nesten det samme settet får du for usle kr 49,- på Clas Ohlson:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=164701840

 

Da blir det dumt å leie.....

Link to comment
Share on other sites

Nevnte jeg at hørselsvern er gratis til utlån i Vestnes pk? :wink:

 

Jeg vet snart ikke hva man skal si, her sitter jeg som sunnmøring (værstingene til å grave til seg i følge de som påstår seg å vite dette). Og ser på at noen østlandsfolk bedriver rene ranet av sine medlemmer, det er så man begynner å lure på hva slags klientell som føler at de har behov for en pistolklubb av dette kaliberet. Eller for å si det slik, hvilken nisje er det egentlig denne klubben fyller. Og hvilken formålsparagraf ligger bak klubbens eksistens?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...