Jump to content

Våpensøknad - har jeg et gedigent problem?


sako75

Recommended Posts

Er litt redd for at jeg virkelig sitter i saksa. Har et problem jeg ikke ble klar over før jeg fikk avslag på søknad om hagle i slutten av forrige uke. Avslaget var begrunnet med at jeg allerede eide seks våpen. Fikk den i retur med ei liste over hvilke våpendeler jeg sto som eier av.

 

Mitt problem er at tre av dem, to våpen og en våpendel, er solgt for lenge siden. Hvit del av våpensøknad er levert politiet, men noen har altså ikke gjort jobben sin.

 

For å gjøre det hele komplett, finner jeg kun en av søknadene som beviser salget. I en av de andre sakene har jeg klart å søke meg tilbake i mail og tlf på hvem som eier. Men i siste sak (den eldste) har jeg ingen dokumentasjon og aner ikke hvem som eier det...

 

Jeg vet jeg skulle tatt vare på mine kopier og alt det der, men det har jeg ikke klart gjennom en kjip skilsmisse og tre flyttinger siste to årene.

 

Er fryktelig fortvilet og vil gjerne ha hjelp før jeg kontakter dem i morra. Så ikke brevet fra politiet før i ettermiddag, da jeg ikke har vært hjemme siste dager. Ellers hadde jeg snakket med dem allerede.

 

Hva i huleste gjør jeg? Og risikerer jeg at politiet kommer og henter resten av det jeg har i skapet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har når jeg har solgt privat konkret skrevet vedleggsbrev til hvitlappen og bedt mitt politikammer om å skriftlig bekrefte mottak av denne. Pdd har de ennå ikke en eneste gang berydd seg med å svare.

 

Mitt innspill til revidering av våpenforskrift går på denne type krav til bevilgende myndigheter.

Link to comment
Share on other sites

Da har du i hvert fall dokumentasjon på våpennummerne. Det er politiets ansvar å holde rede på hvor lovlige våpen befinner seg, de er derfor sikkert interessert i å vite hvilke våpen det er snakk om, og finne ut hvor de befinner seg hvis de oppdager at de faktisk ikke er der de trodde de var - altså hos deg. Ett eller annet sted ligger dokumentasjonen.

 

Hvis våpenkontoret i ditt politidistrikt IKKE finner ut av dette, bør du absolutt kontakte Politidirektoratet. Og kanskje pressen.

Link to comment
Share on other sites

Det er flere år siden man fikk et våpenkort per våpen. I hvert fall her. SÅ det har vel i grunnen ikke all verdens å si.

 

Vet ikke annet enn å tråle bankkontoene mine og overføringer der og lete opp kjøper på den måten så det blir ordnet opp i uten at onkel kommer og henter restene av våpenskapet mitt...

Link to comment
Share on other sites

Hvis han faktisk har solgt våpenet og faktisk har levert dokumentene slik han skal, så finnes det altså en annen registrert eier på det samme våpennummeret. Politiet har neppe noen interesse av å krangle med trådstarter om dette, derimot har politiet garantert stor interesse av å rydde opp i sitt eget register. Det er ikke så lenge siden nettopp pressen dokumenterte at politiets våpenregister var en smule rotete.

 

Derfor kan det være en ide å gå til pressen. Men det er sikkert en bedre ide å kontakte Politidirektoratet, hvis trådstarters lokale våpenkontor forsøker å mistenkeliggjøre ham. Våpeneiere generelt har hverken noe å skjule eller skamme seg over.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis han faktisk har solgt våpenet og faktisk har levert dokumentene slik han skal, så finnes det altså en annen registrert eier på det samme våpennummeret. Politiet har neppe noen interesse av å krangle med trådstarter om dette, derimot har politiet garantert stor interesse av å rydde opp i sitt eget register. Det er ikke så lenge siden nettopp pressen dokumenterte at politiets våpenregister var en smule rotete.

 

Derfor kan det være en ide å gå til pressen. Men det er sikkert en bedre ide å kontakte Politidirektoratet, hvis trådstarters lokale våpenkontor forsøker å mistenkeliggjøre ham. Våpeneiere generelt har hverken noe å skjule eller skamme seg over.

Med tanke på fremtidig imøtekommenhet fra våpenkontoret hadde jeg nok prøvd å få ryddet opp i dette uten å blande inn pressen.

Link to comment
Share on other sites

Kunsten, min gode mann, er å innta riktig holdning. I stedet for å åpne dialogen på våpenkontoret med at de har gjort noe feil, kan det lønne seg å legge seg på en linje der en tilbyr seg å bidra til å løse et felles problem.

 

Jepp! Ydmykhet, høflighet uten og påstå att noen har gjort noe feil, men opplyse om att det finnes ett problem som må løses, er nok den beste veien og gå.

Funker normalt best, unasett vem man har å gjøre med :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplevde sjøl at et våpen jeg hadde solgt, og et som hadde blitt stjålet over 10 år tidligere fortsatt sto registrert på meg. Jeg oppdaget det tilfeldig da jeg spurte dama på lensmannskontoret om å få se hvilke våpen som sto registrert på meg. Heldigvis visste jeg hvem som hadde kjøpt det ene våpenet (og .32-toppen) hos han som jeg solgte til. Og jeg hade gjenpart av anmeldelsen på tyveriet. Så det ble rettet opp kjapt og smertefritt. Hvis man er løsningsorientert i stedet for konfronterende, da er mye gjort.

Link to comment
Share on other sites

Er i gang med prosessen og skal si fra når jeg vet litt mer. Har sporet opp to av tre kjøpere, men sliter litt med en tredje.

 

Foreløpig er mitt beste spor en bruker her på forumet, men vedkommende har ikke vært aktiv de siste to årene, ser det ut som. Håper jeg kan få hjelp av side-eierne her evt. Men nå må jeg få kommet meg i seng for å være litt klar til to døgn friluftsliv med elevene mine...

 

Dere hører fra meg! (er spent selv)

Link to comment
Share on other sites

Av den enkle grunn at jeg tror denne myndigheten ikke har gjort jobben sin, og heller ikke har papirene fra meg i originalform. Når jeg da mangler dem selv av overnevnte grunner, syns jeg det er riktig av meg å gjøre best mulig forsøk på å ha mitt eget bord så rent som mulig og dokumentasjon til å få det kjappest mulig ut av verden.

Link to comment
Share on other sites

Dette kan enkelt finnes ut av, dersom kjøperne fikk registrert våpnene på riktig måte. Politiet kan da enkelt søke på våpennummer, og vil få opp duplikat; samme våpennummer, type og kaliber er da registrert to ganger på forskjellige eiere. Deg, og kjøperen.

 

Forøvrig SKAL originale dokumenter finnes hos politiet, men disse kan befinne seg hos kjøperens politidistrikt i stedet for ditt lokale distrikt dersom kjøperen bor et annet sted i landet.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke noe hyggelig når man får slike problemer, men jeg tror nok Hassel har helt rett. Hvis jeg var i dine sko Sako75, hadde jeg nok kommet meg til lensmannskontoret så fort som f.. Det bør vel som nevnt lett kunne løses hvis våpnene har blitt registret på nye eier.

 

Jeg har hørt om flere slike tilfeller før, og jeg kan virkelig ikke begripe at våpeneiere frivillig gir fra seg dokumentasjon på våpenhandel uten å forsikre seg om at denne har kommet til rette vedkommende og blitt registrert. Det er som regel snakk om en telefon. Å legge et slikt papir i postkassa, eller i skranken til en overlessa lensmannsbetjent uten å forsikre seg om at den har kommet fram er ikke smart.

Jeg snakka med en kar en gang som hadde det problemet. Han hadde våpen registrert på seg som var solgt for lenge siden, og han hadde ikke noen form for dokumentasjon på noe. Lensmannen stod på sitt, og han stod da som eier av våpen han ikke kunne gjøre rede for, og de klarte ikke å finne dokumentasjon på hvor de var. Aner ikke hvordan det gikk, men det hørtes jævlig ubehagelig ut..

 

 

Jeg hadde en gang en feilregistrering av et våpennr, og ba da om å få utskrift av "min side" i registeret for å sjekke at det på stell. Der står ikke bare det man har, men også det man har hatt, og det er godt å få bekreftet at slikt er på stell.

 

Lykke til Sako75. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har ingen andre hensikter enn å gjøre alt jeg kan for å rydde opp i dette i samarbeid med politiet. Jeg har ingen interesse av å krangle, bare å få sakene i orden. Jeg syns dette er fryktelig kjipt og tildels ganske vondt.

 

Har selv vært borti en liknende episode, mitt beste tips er å oppsøke lensmann og legge det fram nøyaktig som det er. I mitt tilfelle møtte jeg kun forståelse og behjelpelighet. Våpen er en forvaltningssak, og med en egenerklæring der du 100% ærlig og oppriktig forklarer situasjonen er jeg helt sikker på at dette ordner seg på en god måte for deg!

 

Er enig med det som er nevnt før i tråden, man må ikke se på lensmann/forvaltning som en fiende, så lenge man spiller på lag og har rent mel i posen får man ikke annet enn hjelp til å løse problemer.

 

Lykke til, Sako75, kjør på, dette ordner seg!!! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en plastmappe bakerst i ladeboka med alle blålapper, innleverings-kvitteringer på våpen levert til destruksjon osv. Kan gjøre rede for alt jeg eier og har eid, er nok ikke dumt å ta vare på slik dokumentasjon om det skulle dukke opp noe.

 

Tror nok kontoret har forståelse om man snakker med de.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sjekk selv det en kan før en tar kontakt med øvrigheten (innenfor rimelig tid).

Selv fikk jeg følgende melding etter å ha solgte min P38:

Våpenet finnes ikke i våpenregisteret.

Allt vedrørende søknader og annen saksgang er fryst.

Tilbakekalling av samtlige våpenkort vurderes.

 

Dette tiltross for at jeg tilbød meg å møte personlig med min blå gjenpart av kjøp av våpenet som beviste at jeg hadde rent mel i posen.

Feilene var ene og alene hos politiet, den som skulle få betale/svi for politiets feil var meg.

 

Jeg skanner inn alle godkjente våpensøknader, samt alle gjenparter jeg skal ha. I tillegg plaster jeg inn gjenpartene og lagrer disse for evig og alltid. Jeg mener at jeg har mer enn god grunn til å gjøre dette, og anbefaler alle å ta tilsvarende forhåndsregel.

 

Jeg har til og med engang gått så langt som å be om bekreftelser på hva som har blitt gjort fra andre innblandede våpenkontor, siden våpenkontoret i Ålesund har gjort endel mærkelig i det siste. Og ikke har min tillit.

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg hatt mine deler av våpensøknadene / salgsmeldingene, hadde ikke dette vært et problem. Som jeg skrev innledningsvis er dessverre det et av problemene...

 

Har i dag levert et skriv med den dokumentasjonen jeg har, på oppfordring fra saksbehandler, så nå får jeg vente spent på utspill derfra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hadde jeg hatt mine deler av våpensøknadene / salgsmeldingene, hadde ikke dette vært et problem. Som jeg skrev innledningsvis er dessverre det et av problemene...

 

 

Det er ikke et av problemene, det er det eneste problemet. Det er regel nummer 1 å ta vare på egen gjenpart av erhverstillatelsen. Regel nummer 2 er at regel nummer 1 ikke har noen unntak.

 

De større politidistriktene har til enhver tid en anselig bunke med våpensaker der en eller flere av aktørene ikke har gjort jobben - og da blir sakene liggende uten å bli registrert, helt til noen maser. Og dette kan like gjerne oppstå ved kjøp av nye våpen over disk fra forhandler, som privat omsetning. For feilen ligger som regel hos det offentlige - big surprice :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Siste oppdatering

 

Ringte nettopp lokal våpensøknadsbehandler. Etterspurte svar på brevet jeg sendte for noen uker (og mnd) siden. Det eneste han rotet fram på skjermen sin var oversikten jeg lå inne med. Der har han klart å ta bort fra listen de to jeg kunne dokumentere solgt, men ikke gjort noe for å sjekke siste våpenet jeg har solgt, men der søknadsdelen min er borte.

 

Den holdningen jeg fikk tilbake da jeg spurte forsiktig om dette, er at våpenet er mitt så lenge det er registrert på meg - altså mitt problem.

 

Da vil jeg altså få et helsike om de kommer for å kontrollere våpenskapet mitt? Eller hvis kjøper bruker det til noe ulovlig?

 

Hva i alle dager gjør jeg nå? Får meg en god advokat?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke lest tråden fra A til Å så det kan godt hende at dette forslaget allerede er prøvd:

 

Be om alle data politiet har på våpnene dine, inkludert det som ikke er ditt.

Ta så de dataene som ikke tilhører din jaktgarderobe og kontakt ett annet våpenkontor og spør om de kan spore hvem som eier dette våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Problemet til trådstarter er egentlig ganske så skremmende (jeg har opplevd deler av den situasjonen, og den er alt annet enn grei).

1: Når man leverer Hvit del av våpensøknaden, så er dette det eneste papiret som noengang blir registrert inn i registeret. Rotes dette bort i post eller hos politiet, har man kun egen gul del å falle tilbake på, eventuelt kjøpers blå gjenpart.

 

2: Kjøper får aldri noe våpenkort på sitt våpen, da våpenet aldri har blitt registrert på vedkommende om hvit gjenpart ikke er registrert inn i registeret.

 

3: Om man mister sin gule gjenpart, ikke finner frem til hvem kjøper var, og kjøper ikke begynner å mase på eget våpenkotor for våpenkort, eller selger våpenet (da først går alarmen i systemet). Ja da kan man sitte der til evig tid, og er skyldig i å ha avhendet våpenet på ulovlig måte (med mulighet for exit av hele våpenskapet, dom, bot, kansje til og med betinget fengselsstraff om forvaltningen legger den siden til).

 

4: Jeg tror de fleste nå burde begynne å skjønne at der er mer en god grunn til å være litt paranoid hva angår registrering av våpen, og at denne faktisk er korrekt. Å anta at alt ordner seg med tiden (når haugen på kontoret har minket) er dirkekte farlig, og ikke minst grunnen til at mange i dag sitter der med feil registrert på seg i systemet.

 

5: Trådstarter må her sette inn alle resurser på å spore opp kjøper, og ikke minst få noen til å søke i våpenregisteret etter duplikater (det kan politikammeret gjøre for deg), i tilfelle kjøper skal ha klart å få ut våpenkort på våpenet (i såfall har våpenkotoret gjort en feil og sendt fra seg hvit gjenpart eller hva de nå gjør, når de sender informasjonen videre til ny eiers våpenkontor, uten å ha "avregistrert" våpenet fra selger).

 

6: På grunn av at posten rotet bort en søknad jeg engang sendte inn til våpenkontoret (en innvilget en), leverer jeg nå søknadene enten direkte i skranke på politihuset, eller hos lokal lensmann som jeg vet kopierer alle papirer han sender fra seg, og loggfører de. Jeg anbefaler alle å ha full kontroll på papirene, til de er politiet i hende.

 

Til trådstarter må jeg bare si lykke til i jakten.

Link to comment
Share on other sites

Noen seriøse aktører her inne som kan tenke seg å bruke "sin" søknadsbehandler i politiet for å søke på våpenet jeg sitter registrert med, men som er solgt? Slik at vedkommende kan søke og se om det kommer opp flere navn enn bare mitt?

 

Har søkt gjennom alt jeg har av epostkorrespondanser og fått hjelp til å tråle nettbanker, men finner ikke ut dette. Er utrolig fortvilende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært ut for liknende problemstilling, men i dette tilfelle var jeg kjøper. Jeg hadde kjøpt en ny pumpehagle og en ny pistol fra en slags bakgårdssjappe (ikke noe snusk) i Trondheim, og det varte og det rakk uten at jeg fikk noe våpenkort. Jeg ringte og purret onkel blå sikkert 3 ganger det første året. Jeg mener og huske at pistolen og hagla var på samme søknad, og blå-lappen begynte å bli litt slitt etter å ha vært ut på tur en del ganger. Etter enda et år tok meg derfor en tur inn til mitt lokale politikammer, og der kunne ikke finne mine våpen registert. Heldigvis så ordnet det seg ganske lett siden jeg hadde dokumentasjon, men dette finner jeg ganske skremmende uanset... Iallfall siden jeg ringte flere ganger og purret på våpenkort og dette ikke ble oppdaget.

 

Men usasett, lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Blir spennende dager. Er flere på kammeret som har tatt kontakt med tips og innspill siste døgnet, og det setter jeg veldig pris på. Satser på at en av disse løsningene kan hjelpe meg i havn.

 

Har uansett fått meg en lærepenge på oppbevaring av ting, så neste salgsmelding eller liknende går rett i bankboksen. Kan ikke ta noen sjanser.

 

Skal legge ut info om hvordan dette løser seg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Siste oppdatering er at saken står stand by, da jeg har brukt mye tid på å rote rundt i alle kontoene mine for å prøve å spore opp en eventuell kjøper av denne hagla.

 

Er dette en sak jeg kan få hjelp av Nojs til? Melder meg inn på flekken i tilfelle... (burde selvfølgelig gjort det for lengst) :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...