Jump to content

Våpensøknad - har jeg et gedigent problem?


sako75

Recommended Posts

Jeg har antydet overfor dem problemet (dem = saksbehandler av våpensøknader lokalt), hvorpå jeg fikk beskjed om at så lenge et våpen er registrert på meg, er det mitt problem. Der og da svelget jeg alt jeg hadde tenkt å si, og begynte jobben med å gjennomsøke kontoene mine. Har kanskje litt for stor respekt for politiet. Og så i en worst case scenario hele jaktsesongen gå åt skogen...

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg helt enig i, og hadde bare de lokalt vært som andre i etaten jeg har vært i kontakt med... Problemet er at kjøper ikke har registrert hagla så det eneste registrering er på meg. Det mener de er mitt problem.

 

Men får ta turen ned, melde fra ordentlig, og evt melde den tapt om det er det som skal til.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ser at du er fra Sørlandet (Mandal) og tar en vill gjetning her, men bruker du Sparebanken Sør? I så fall er det en arkiv-funksjon som inneholder alle utskriftene fra banken. Om du husker hva du fikk for våpenet, så er det vel bare å skumlese beløpene.

 

Har du ikke Spb.Sør, så er jeg ikke sikker, men tror de fleste nettbankene har en slik funksjon, men brukervennligheten er jo noe for seg selv. Men vil nesten tro at banken din kan være behjelpelige (de tjener jo på at du har pengene dine der, så det skulle jo bare mangle!), selv om enkelte liker å ta betalt pr utskrift.

 

En annen ting, hvilket våpenkontor snakket du med? Om det er det i Mandal du snakket med, så har det et visst rykte på seg at det kan være litt vanskelig å ha med å gjøre, i følge enkelte. Anbefaler at du tar en telefon til hun som har med våpenkontoret i Flekkefjord å gjøre og forhører deg, hun pleier å være særdeles serviceinnstilt :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ut fra det man kan lese i denne tråden må moralen være at man IKKE selger sine våpen! Hold fast på dem så lenge det går!

 

Fikk et tilsvarende problem for noen år siden da "tante" på våpenkontoret gikk igjennom status på meg og "fant" et løp som var registrert på meg. Jeg måtte forklare at det var et gammelt utskutt løp som var byttet ut hos børsemaker, derfor søknad om nytt. Det gamle løpet kom ikke i retur fra børsemakeren og jeg tenkte ikke noe over dette. "Tante" var oppegående nok til å stryke det som "kassert". Ikke alle disse damene som er like ille. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Våpenkontoret i Oslo skremte vettet av meg her i våres.

 

Jeg hadde sendt inn våpensøknad ifm pistolkjøp. I den sammenheng fikk jeg beskjed om at jeg også hadde registrert en pumpehagle på mitt navn.

Problemet var at denne pumpehagla ble solgt i 1998, altså 14 år siden.

 

Etter endel graving fant politiet ut at hagla sto registrert både på meg og på den "nye" kjøperen.

De var snille nok til å slette våpenet fra mitt navn :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det er sjeldent noe problem å få ryddet opp i slikt, heldigvis.

Men ndet er klart at man kanskje bør ha god kontroll på sine egen papirer også. Videre er denne tråden et godt argument ofr at man må revidere det sentrale våpenregisteret... :?

Link to comment
Share on other sites

Solgte ei hagle i forrige uke.

I dag var jeg på våpenkontoret og leverte inn våpenkortet på hagla og kopi av min gule gjenpart til den hyggelige damen (og hun er hyggelig :) )

Original gul gjenpart arkiveres i våpenskapet sammen med diverse gule og blå fra mange år tilbake.

Tror det lønner seg å ha orden i eget bo i disse tider......

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg omsider vært på det lokale politikammeret og meldt våpendel savnet. Som dere ser av datoene i innleggene mine, har det gått en del tid for å si det forsiktig. Det har hatt med ting i privatlivet å gjøre, og ikke minst en stor og nitidig jobb gjennom en bunke bankoverføringer, som ikke har gitt resultat.

 

Jeg har også tidligere skrevet at jeg hadde et heller uhøflig og kjipt møte med politiet sist.

 

I dag skulle jeg ordne noe annet, da jeg tok mot til meg. (er vel paranoid, men har noen ganger sett for meg inndragelse av våpen, livshobbyen min jakt gå til h... osv, så ja det har sittet langt inne)

 

Til alt hell var det selveste stasjonssjefen selv som satt i skranken. Forklarte han hva som har skjedd, og hvilke anbefalinger jeg har fått fra dere på kammeret (takk for alle pm om emnet!!!), og han kunne ikke tenke noe annet enn at dette skulle løse seg. Men det måtte innom surpompen på våpenkontoret. Greit jeg fikk fortalt hvordan jeg ble møtt av han sist. Kjente jeg hadde troverdighet hos sjefen. Så nå satser jeg på at ting er ordnet når vedkommende kommer tilbake fra ferie.

 

Skal oppdatere så fort jeg får mer beskjed om hvordan det ligger an. Har meldt våpenet tapt, og under hvilke omstendigheter. Og at hvit del er levert egenhendig til politiet. Spent på fortsettelsen, men frykter ikke lenger for hobbyen min.

 

Det er en god trøst.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har samme problem som deg. Jeg solgte en pistol til en forhandler for 4-5 år siden, og den står enda registrert på meg. Forhandleren jeg solgte til er nå lagt ned, og pistolen er videresolgt til en annen børsemaker... Våpenet er ikke registrert på noen andre i politiets register, så antakelig ligger det på "beholdningen" til en eller annen børsemaker, eller noe.....

Men jeg har fått den lokale saksbehandleren til å skrive inn at våpenet er solgt på oversikten. Jeg oppdaget dette selv, og varslet. Jeg tror det lønner seg å være i forkant og imøtekommende.

 

Som deg, merker jeg også at det er 0 interesse og initiativ fra politiet for å "følge sporene"

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg har en liten bønn her til de som har kontaktet meg tidligere. Jeg vet at det i noen politidistrikt er løst slike saker før på smidige måter. Det hadde vært svært nyttig om jeg kunne på pm få navn på slike distrikt eller stasjoner som har vært borti dette og løst sakene sine på enkel måte.

 

Min saksbehandler har ikke latt høre fra seg på et halvt år, og i morra tar jeg turen igjen. Hadde vært godt å ha med seg et navn eller tre på politidistrikt som har løst en slik sak før. Please... :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Skal ikke være mulig å holde deg på pinebenken så lenge.. Helt forkastelig av ditt lokale kammer.. Har selv hatt nesten samme sure opplevelse, da med håndvåpen x 3 i div kaliber.. 11år etter salget skulle jeg ha noe nytt i jaktgarderoben, og tanta spurte om jeg fortsatt var aktiv pistolskytter. Nei sa jeg som sant var. Og hun satte opp en mine, og sa at jeg da var nødt til å levere inn mine våpen.. De samme jeg solgte lovlig for 11år siden. Jeg ble lang i maska, kremtet litt brydd og spurte om å få se deres register. Nei sa tanta. Deretter en kjapp telefon til advokaten min, og tonen endret seg drastisk. Så kom beklagelsen, de eeehhh hadde eehh visst dobbelt registrert våpna mine og eehhh, et par av dem var visst solgt enda en gang.. Men eeehh de var eeehh ikke helt sikre på hvem som hadde dem nå.. Kunne jeg da være så vennlig bare å signere her og her på at jeg bekreftet at de var ute av mitt skap og eie? Rot skjer, og vil skje igjen.. Ha is i magen, tenk positivt.. Men vær også litt bestemt på at de MÅ lete litt nøye i egne arkiver.. Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Må de arkiveres til evig tid?

Jeg har hatt som rutine å ta vare på den blå delen til jeg får våpenkortet, og den gule i ett par måneder til jeg har ringt våpenduden (jepp, dude, ikke tante) på kontoret og fått tilsendt en oversikt over det som er registrert på meg, der jeg ser at våpenet som er solgt ikke lenger er registrert på meg.

Link to comment
Share on other sites

En slik utskrift gjør nok samme nytten, poenget er å kunne dokumentere hva man til enhver tid har/har hatt og ikke minst hvem våpen er overført til (står det på utskriften?). Greit å kunne svare konkret hvis det kommer spørsmål etterhvert som de nå begynner å rydde for alvor i gammel moro og utbedre våpenregisterts datakvalitet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...