Jump to content

Fagkomitekonferansen 2011


nhd

Recommended Posts

Tydelig det er forgubbing innen pistolskyting, når 2 av 8 saker omhandler veteraner.

 

Det er nok de samme 3G gutta som alltid har noe og krangle om, som er frempå igjen.

 

Kommer nok sansynligvis noen punkter ang aktivitetskrav og erverv også tipper jeg :wink:

 

Og det burde og vært tatt opp:

- mulighetene til å si nei til nye medlemmer og melde ut eksisterende medlemmmer.

- mulighetene til å bortvise skyttere fra bane og felt standplass pga usikker eller usportslig oppførsel.

Link to comment
Share on other sites

Veteranklasser lag NM - handler om at en foreslår at det kun blir en vetranklasse i lagskytingen og ikke tre som i dag. Dette for å få opp antall lag i den ene klasse og sannsynligvis kunne dele ut alle tre valører (som krever minst 7 lag).

 

Veteranklasser og omskyting omhandler et forslag om å droppe omskyting for veteraner. En bruker i stedet vanlige rangeringsregler. Hensikt: Spare tid før premieutdeling.

Link to comment
Share on other sites

Å bruke hylser som passer til kammeret har noe med presisjonen å gjøre. Dessuten så er det tilatt å bruke andre kaliber enn 38spl i revolverfelt. Selv har jeg liggende en S&W m 57 i 41mag, og til den så finnes det ikke andre hylser enn dem som er merket med "41 Magnum". Er alternativet da å trimme ned hylsene slik at dem får samme lengde som andre "spesial hylser" og sette dem i dreiebenken og fjerne teksta på hylsebunnen???

Link to comment
Share on other sites

I fjor diskuterte vi faktor i mag1. Denne nye diskusjonen kommer opp fordi noen i***** har funnet ut at de skal skyte med .357 hylser i revolverfelt.

 

Mitt forslag er mer radikalt: Revolverfelt skal skytes med .38 spes.

Hoho, nå tror jeg du har røyka sokkene dine :P

Dette er et problem fordi noen sannsynligvis ønsker det skal være et problem. Jeg fastslår herved diktatorisk at mag.hylser

brukt i revolverfelt ikke er noe problem. Har enda ikke opplevd at noen har skutt magnumladninger i revolverfelt. Og vil jeg det, kan jeg like gjerne bruke .38hylser for å få"magnumfart" Og har enda ikke opplevd at noen overhodet har vært interessert i bunnstemplet på hylsa mi.

Link to comment
Share on other sites

Skyld på meg, jeg ville ha en klar definisjon på hva som er magnum ladninger.

 

Dette må det bli en klarhet i, slik at man har en klar definisjon som alle må etterleve (også forgubbede dommere rundt om, som har nektet folk med magnum hylser å starte).

 

I tillegg er det svært viktigt at man tenker seg nøye om når man tar besluttningen, slik at man ikke spenner ben for seg selv (slik det ble da våpen kammret for 357m ble forbudt ervervet til 1SR i fjor, mange vet vel hvilken kamp det har vært å få ordnet opp i den saken). Og vi har ikke råd til å ta besluttninger rundt regelverket som kan lage tilsvarende problemer i ettertid.

 

Merk at mitt ønske er at man ser bort fra kaliberbetegnelser i ikke Magnun øvelser, og kun går etter faktor som definisjon og eller definerer dypt satte SWC/WC kuler som ikke Magnum i 1R.

 

P.s min nye 38spl+P er laget for å sende 357 kuler i "magnum" fart i 38spl hylser, så visst man vill er det ikke mye man kan gjøre for å stoppe folk. Men så er det nå engang slik at 99.99% av oss helt sikkert ikke er interesert i annet enn å få kula til å gå så sakte som vi kan slippe unna med, og ikke i å drive kula ut i maks hastighet ved enhver anledning (t.d har jeg planlagt å bruke 357m hylser til 1SR neste år, da jeg tror det er beste måten å få presisjon i en 357m tønne).

Link to comment
Share on other sites

Se der. Sokkerøyking fikk fart på denne tråden som burde være en av de viktige trådene denne høsten :-)

Litt mer bensin på bålet? Jeg ønsker meg at en i det minste i noen klasser standardiserer våpen og ammo. Noe i retning av production i praktisk. En klasse hvor alle skyter med tilnærmet likt våpen og ammo. Hva med å omgjøre SP til en klasse for Glock 19 totalt umoddet?

Link to comment
Share on other sites

@shadob: Ikke alt fungerer like bra. Jeg føler meg ikke helt vel når jeg slår en ungdom ned i støvlene kanskje mye fordi jeg har penger til å kjøpe meg det beste, mens han så vidt har råd til en brukt CZ75. Det burde finnes minst en klasse hvor det kun kom an på skytteren.

MIL NM pistol er slik. Totalt umoddet G17 og samme ammo til alle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sendt inn forslag til påbudt bruk av øyebeskyttelse ved feltskyting.

Har opplevd gjentatte ganger at folk (inkl. undertegnede) har fått splinter i fjeset som har krevd både fisking med Leatherman og besøk på legevakta.

Som oftest skjer dette ved skyting på stålmål, men det fins både stein og annet som kan skape rikosjetter.

Det er kun et spørsmål om tid før en skytter mister synet, og da kommer nok påbudet.

Jeg tror ikke verken skyttere eller sporten trenger tap av syn før påbudet kommer, så dette bør innføres straks.

Link to comment
Share on other sites

Skyld på meg, jeg ville ha en klar definisjon på hva som er magnum ladninger.

 

Kan man ikke bare si at det er ladninger som ligger under magnum1 kravet da?

Ikke så lett.

En trivelig ladet 44 spesial med 240 gr kule i 800 F/S holder glatt magnum 1 kravet. Men det er jo ikke en magnumladning?

 

En bør nok egentlig gå bort fra faktor kravet og finne på noe bedre. Men det er lett å skrive... Ikke så lett å fine på.

Link to comment
Share on other sites

@shadob: Ikke alt fungerer like bra. Jeg føler meg ikke helt vel når jeg slår en ungdom ned i støvlene kanskje mye fordi jeg har penger til å kjøpe meg det beste, mens han så vidt har råd til en brukt CZ75. Det burde finnes minst en klasse hvor det kun kom an på skytteren.

MIL NM pistol er slik. Totalt umoddet G17 og samme ammo til alle.

 

Aner ikke om vi trenger flere klasser, men en slik klasse hadde vart gøy :D Men du slår fortsatt ungdommen nedi støvlene da han ikke har råd og trene så mye som deg. Grovammo er forholdsvis dyrt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Et ikkeeksisterende problem så lenge ingen noensinne har funnet på å skyte skikkelige magnumladninger i vanlig felt.

Eh... hrmm....

Vel magnum er det vel ikke... men 250gr .45 colt går bra i min 7'5" SRH og holder vel rundt 900 F/S....

(selv om det blir en stund siden det var den eneste ruger felt revolveren min)

Link to comment
Share on other sites

Hvilke element innenfor gjeldende regelverk er mer forstyrrende enn kraftig smell og blåst fra heftige ladninger ?

Hva er igrunnen problemet ?

Noen som helst vil skyte heftige ladninger i vanlig revolverfelt ?

Da er det greiere å skyte dem i magnumfelt der alle stiller på lik fot.

 

Det kan være utruleg ubehageleg å stå ved sidan av eit dårleg pussa våpen som spyr ut slam og blyskav frå eit dårleg tima kammer. Eg har til og med fått ei 9mm-hylse overraskende langt ned i rørleggersprekka på liggende skyting, og noko meir forstyrrende enn det skal ein leite lenge etter. Det er det dog ikkje mykje gjeldende regelverk kan gjere noko med.

 

Eg trur heller ikkje mange vil skyte magnum i vanleg felt, for ein får ikkje fordelar av det. So kvifor ikkje fjerne forbudet? Då slepp ein at skyteledarar og andre spikkar flis om kva som er magnum. ;)

 

Sjølv brukar eg øreproppar, hørselvern, briller, caps og buff når eg skyt felt, nettopp fordi eg ikkje vil bli forstyrra av høge smell, tomhylser og blåst frå naboen.

 

Å påby briller er kanskje ikkje nokon dum tanke. Står det noko liknande om bruk av hørselvern i reglementet?

Link to comment
Share on other sites

Å påby briller er kanskje ikkje nokon dum tanke. Står det noko liknande om bruk av hørselvern i reglementet?

Fellesreglementet:

2.1.2.7.: Hørselsvern er påbudt ved alle skytearrangementer innen NSF.

Pistolreglene:

8.25.2.15 Hørselsvern

Alle skyttere og andre personer i umiddelbar nærhet av standplass skal bruke ørepropper, øreklokker eller lignende hørselsvern. Det er ikke tillatt for skyttere å bruke hørselsvern som har innebygget noen form for mottakerutstyr. Hørselsvern med elektronisk lydnivåbegrensning kan benyttes.

8.25.2.16 Øyebeskyttelse

Alle skyttere anmodes om å bruke splintsikre skytebriller eller lignende øyebeskyttelse under skyting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke det er utrolig i det hele tatt. Hvert smell skader hørselen din, men det er faktisk veldig lenge mellom hver gang det kommer en rikosjett.

 

Er flere ting en rikosjetter som kan skade mine öyner når jeg skyter. Kruttrester og olje fra mitt eller sidemans våpen, hylse/våpensprengning, hylser som flyr omkring osv er noe som skjer der jeg befinner meg, betydelig hyppigere enn rikosjetter som kommer tilbake mot skytteren.

Videre skall det veldig lite til for og ödelegge synet og jeg ser heller og er hörer dårlig eller ikke noe, enn og ikke kunne se.

 

Så ja, jeg mener alltfor ofte att folk ikke tenker på öyene sine. Blir litt som med sikkerhetsbelte i bilen, sjelden bruk for det men når noe vel går galt er det kjellt å ha :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mange bruker briller. Sjøl bruker jeg alltid vernebriller med glass med styrke på innsiden når jeg skyter felt. Innlegget mitt noen hakk over var ikke ment som et slags argument mot bruk av briller. Bare en begrunnelse på hvorfor så mange er mer opptatt av å bekytte hørselen enn synet.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke element innenfor gjeldende regelverk er mer forstyrrende enn kraftig smell og blåst fra heftige ladninger ?Finnes ikke meg bekjent (utover varme hylser i nakke etc..

Hva er igrunnen problemet ? Problemet er uklarheter, og enkelte dommere som kan finne på å ta en DSQ på deg fordi om en bruker Magnum hylser. Samt problemstillingen om Magnum ladninger skal følge kaliberet eller ei (i dag gjør det det ikke). Og mulig hard medfart med eventuelle stålmål.

Noen som helst vil skyte heftige ladninger i vanlig revolverfelt ? Kan jeg ikke tenke meg.

Da er det greiere å skyte dem i magnumfelt der alle stiller på lik fot. Absolutt.

Selv ønsker jeg kort og godt at noe ala følgende blir resultatet:

1: Definisjon for magnumladning for kaliber til og med kal .40, er lik faktorverdi for Mag1 programmet.

2: Definisjon for magnumladning for kaliber over kal .40, er lik faktorverdi for Mag2 programmet.

3: Ved tvil kan skyteleder stoppe skyting med ladninger som virker være tilsvarende magnumladninger, skytter kan kreve å få avgi 3 prøveskudd forran jury for endelig vurdering (om ikke chronograf er tilgjengelig).

4: Ved stopp av skyting med ladninger bedømt til å være magnumladninger, kan skytter (kun om chronograf er tilgjengelig) få testet faktor av de patroner som er medbrakt i tilgjengelig chronograf.

 

 

I tillegg ønsker jeg følgende endring i § 8.25.2.16:

8.25.2.16 Øyebeskyttelse

Splintsikre skytebriller eller lignende øyebeskyttelse er påbudt brukt ved alle feltmessige skytearrangementer, samt ved all skyting på stålmål innen NSF.

Dette gjelder også alt banepersonell på standplass.

Link to comment
Share on other sites

Om formålet med endringa er å unngå synsing og uklarheiter er vel ikkje det du nevner som punkt 3 veldig heldig?

For en gangs skyld er jeg enig med deg.

Og er det virkelig noen overhodet som har blitt stoppet pga "magnumladning" i revolverfelt.Stå frem og eder skal bli belønnet med de slappeste ladningene jeg klarer å fremskaffe fra min ladebod.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Petter Bratli forteller fra Våpenlovutvalget. Sannsynligvis må vi fornye våpenlisensen hvert femte år. Dette vil sannsynligvis føre til økt tilstrømming til approberte stevner fordi vi må dokumentere aktivitet.

 

Personlig synes jeg at dette er noe jeg godt kan leve med.

Link to comment
Share on other sites

Er liten vits i å møte, kunne like gjerne vært hjemme... :roll:

 

Fagkomite har allerede bestemt seg, sendt inn hva de ønsker av vedtak (som i fjor) til styret i NSF med forbehold på ett punkt...men kjenner jeg lusa på gangen så kan vi fra 2012 finne følgende:

 

* 50 skudd i alle feltøvelser

* Mulighet for 50% redusering av løyper dvs 5 standplasser på approberte løyper

* Kun en gruppe for lagskyting veteran på Felt NM, dvs ikke V50, V60 og V70 men bare Veteran...

* Ikke omskyting for veteraner på felt NM, kun rangering etter hva som er skutt i løypa

 

En ting som uroer meg, er at det deltar folk som skal representere sin krets eller klubb som fronter sine egne meninger. Det er skremmende når det gjelder viktige saker, her bør mange skjerpe seg med tanke på hvem de sender. Fy skamme seg....

 

Men vi er ikke helt ferding ennå, så det er mye som kan endre seg før vi reiser hjem i morgen.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Petter Bratli forteller fra Våpenlovutvalget. Sannsynligvis må vi fornye våpenlisensen hvert femte år. Dette vil sannsynligvis føre til økt tilstrømming til approberte stevner fordi vi må dokumentere aktivitet.

 

Personlig synes jeg at dette er noe jeg godt kan leve med.

 

Dette systemet har dem i Sverige og måten det gjøres på i Västra Götalandslän er håpløs. Her treneres det utrolig mye og lenge i saksbehandling osv.

 

Her må det da settes klare rettningslinjer på vilke eventuelle aktivitetskrav og så må det vare likt i hele landet. Her må det også finnes god slingringsmon og akseptans for att man ved ulike tilfelder i livet må legge hobbyen til siden i noen år. Det må også settes klare rettningslinjer på saksbehandlingstid, eller i det minste att våpen kan brukes etter 5 år selv om lisenstiden har utløpt og "omsøknaden" er sendt til behandling.

Jeg frykter att våpenkontorene ikke kommer og få mere middler for og ta unna den store økningen av saker som må behandles og vi kan få lange saksbehandlingstider. (i Västra Götalandslän snakker vi om 2 måneder eller lenger)

 

Jeg synes ikke det trengs noen tidsbegrensninger på lisensene. Allerde i dag har politiet mulighet og følge opp dette med aktivitet og klubbmedlemskap. Få dem heller til og bruke den muligheten.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Petter Bratli forteller fra Våpenlovutvalget. Sannsynligvis må vi fornye våpenlisensen hvert femte år. Dette vil sannsynligvis føre til økt tilstrømming til approberte stevner fordi vi må dokumentere aktivitet.

 

Personlig synes jeg at dette er noe jeg godt kan leve med.

Interessant... hvor har han det fra?

Og hvorfor i alle dager er han referent fra våpenlov utvalget? Rikitg nok har han møtt i de siste møtene i refereansgruppa, men da har ikke tidsbegrenset våpenkort blitt nevnt utover det at det er et av mange aspekter som utvalget har sett på (Og eventuelt forkastet)

 

Nå, ja...

VI vet vel hva som kan komme den 1 Desember. Så jeg støøter NSF presidenten i det at det er lite vits i å krisemaksimere nå.

Link to comment
Share on other sites

Det synes som om forslaget om NM i 7MR ikke får støtte nok. Vi har ikke plass til flere øvelser i NM-uka på bane.

Derimot blir det nok slik at SP og SR skal få egne øvelser i hurtigskyting på bane, men ikke mesterskap (NM, DM, KM).

 

Det anbefales skillsmisse fra rifle i NM luft. Det vil da kunne åpnes for en øvelse til: Sprintluft (30 presisjonsskudd på 15 minutter).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...