Jump to content

Fagkomitekonferansen 2011


nhd

Recommended Posts

Ser også for meg et bytokrati uten like om man må fornye våpenlisensene hvert 5. år hvertfall blir det ekstremt mye merarbeid på poltilænsmainn.

Det er faktisk noe som har blitt belyst som et problem også, ved en eventuelt slik tanke. I all den grad det IKKE har kommet noen signaler om dette fra lovutvalgets reprsentanter er det vel også like greit å vente til 1 desmber, før man eventuelt ser hvordan lovforslaget bør anses.

 

Ellers gleder det meg med hurtig spesialpistol også. :D

Link to comment
Share on other sites

Petter Bratli forteller fra Våpenlovutvalget. Sannsynligvis må vi fornye våpenlisensen hvert femte år. Dette vil sannsynligvis føre til økt tilstrømming til approberte stevner fordi vi må dokumentere aktivitet.

 

Personlig synes jeg at dette er noe jeg godt kan leve med.

Interessant... hvor har han det fra?

Og hvorfor i alle dager er han referent fra våpenlov utvalget? Rikitg nok har han møtt i de siste møtene i refereansgruppa, men da har ikke tidsbegrenset våpenkort blitt nevnt utover det at det er et av mange aspekter som utvalget har sett på (Og eventuelt forkastet)

 

Nå, ja...

VI vet vel hva som kan komme den 1 Desember. Så jeg støøter NSF presidenten i det at det er lite vits i å krisemaksimere nå.

Jeg er i hvertfall helt klar på at tidsbegrensede våpenkort ikke er veien å gå, først og fremst fordi forvaltningen ikke på noen måte er i stand til å håndtere dette. Deretter fordi en slik løsning blir unødig kostbar og vill medføre forskjellsbehandling (all erfaring tillsier dette), samt vill medføre problemer for de som er aktive (søknadsprosessen er forsinket og sesongen starter, hva gjør man?). Og til slutt fordi det finnes en meget enklere og mer elegant måte å løse en slik problemstilling på.

 

Om en skjerpet kontroll ikke er til å unngå, er det kun en fornuftig måte å gjennomføre dette på, og det er ved å bringe rapporteringsplikt for klubbene til torgs.

 

 

 

I dag har endel klubber nedfelt i sine vedtekter/regler at frafall fra klubben rutinemessig rapporteres til områdets Politimester/våpenkontor (min klubb har gjort dette siden begynnelsen på 80 tallet, uten at noen av den grunn hverken har følt seg uthengt eller urettmessig behandlet av den grunn (våpenkontorets evne/vilje til å følge opp raportene kan man derimot stille spøsmålstegn ved).

 

I tillegg bør det innføres rapporteringsplikt fra klubbenes side for de medlemmer som ikke har ett gitt antall oppmøter for året, lite arbeide for klubbene, målrettet kontrollvirksomhet for våpenkontoret. Og klubbene har ingen innvirkning på hva våpenkotor og klubbmedlem gjør av avtaler etc.

 

Om disse to punktene ble gjort om til lovpålagte krav, ville hele problemstillingen dø ut av seg selv, ekstra arbeidet for klubbene er ikke eksisterende (jeg gjør uansett samme arbeidet hvert år som kasserer, og ett brev med opplysningen vill ikke ta meg mere enn 5 min og 9kr til). Våpenkontoret vill få frigitt tid til flere oppbevaringskontroller, eller kunne benytte tiden til bedre oppfølging av den informasjonen de da får.

 

Om man i tillegg endrer rapporteringen til web og ett standard skjema i t.d excel, kan man lage software som sammenligener navnelistene som blir rapportert inn opp mot våpenregisteret, slik at kun navn som var relevante måtte sjekkes manuelt. Tanken er da at ett sentralt kontor foretar silingen, og sender ut rapportene med "vaskede" navnelister til de enkelte våpenkontor for nærmere kontroll.

 

I tillegg har vi problemene som våpenregisteret i seg selv skaper, der man ikke har lagt inn samtlige godkjente klubber i norge, og koblet den enkelte våpeneier opp mot disse. Slik at om en pistolklubb går inn, så sitter man ikke der med en 10-30 våpeneiere som har falt ut av systemet (jeg vet om eksempel på dette, og jeg vet at våpenkontoret vet om det, men ikke har kapasitet til å gjøre noe med saken da klubben ikke er koblet opp mot person. Så Gud forby mere arbeidspress ala 5års gyldighet på våpensøknader).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...