Jump to content

338 Lapua Magnum fra eska til hjortelia


KnuteriK

Recommended Posts

Hei.

Beklager at jeg er litt treig å svare. Er mye som skjer om dagene og kveldene, så jeg er ikke alltid på hobbyrommet.

 

Jeg bruker et produkt som heter Loctite 3471 Hysol.

Det er mange typer Hysol fra Loctite, noen tørke fort andre sakte. Denne typen har en arbeidstid på 30 minutter, og kan bearbeides etter 10-12 timer.

Man blander 50/50 og rører i 2 minutter, konsistensen blir som litt hard Nugatti.

 

Jeg kjøpte min hos Tools/Astrup som har butikk 5 minutter unna huset mitt. Veldig kjekk butikk som jeg mener har ALT av hva som trengs til liming, skruing, verktøy osv. Og de er ikke så dyre heller. Fikk 10% på Hysolen fordi jeg flørta med dama bak disken. Den koster 412,- og da kan man sikkert bedde 20 børser.

 

Jeg har akkurat lada opp 50 patroner til, med 90 grs 570. Norma hylser, så skal jeg prøve å få kronografert i morra. er 25 cm snø på bakken, så jeg er usikker på hvor jeg skal skyte. Jeg kommer ikke frem med bil der jeg vanligvis skyter, og jeg er usikker på om jeg gidder å bære alt utstyret mitt 1km frem og tilbake. Men skyting blir det :)

 

Skal filme gjennom spottescopet, er meldt sol og strålende vær, så da burde det ble fine forhold for akkurat det. Hvit blink på hvit snø, jaja :)

Link to comment
Share on other sites

Skal filme gjennom spottescopet, er meldt sol og strålende vær, så da burde det ble fine forhold for akkurat det. Hvit blink på hvit snø, jaja :)

 

Du får lakke snøen i en annen farge da vet du. :lol:

 

Bedde 20 børser med Hysolen sier du? Hvor stor er bøtta til 400,-? Og kommer den i to separate spann, eller er det en eller annen sånn kombiløsning? Arbeidstid på 30 minutter, er det i det raske eller trege spekteret for de forskjellige typene Hysol?

 

Det ble mye om den jækla Hysolen gitt, men du skyter så bra at der har ikke jeg mye å komme med. Gleder meg til flere videoer. Keep it up. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Med 5 minutter herdetid hadde jeg nesten ikke turt å åpne lokket engang. Jeg synes egentlig 30 minutter hørtes litt snaut ut det og, ihvertfall hvis man ikke er godt vant og har full kontroll på hva man driver med. 1 time eller 2 er ikke å forakte, da har man tid til å drite seg ut både en og to ganger - uten å stresse. :winke1:

 

Er den kresen på at blandingsforholdet er helt korrekt, eller har man litt slingringsmonn? Har fått forståelse for at det kan være en del forskjeller på diverse produkter i det henseende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at 30 min arbidstid er nok, det tar jo 1 min å smøre gugga nedi stokken, og så er det bare å sette den sammen.

Herdetida er 12 timer.

Det følger med an plast "spade", og jeg tok ca like mye fra hver box og blanda i vei. Jeg tror at om man bruker for mye herder, så herder det ikke. Epoxy har en sånn funksjon, men da snakker vi mye, for mye herder. Man ser lett at det er ca 50/50.

Og jeg blanda for mye, lå vel igjen nesten 50% i boksen jeg blanda i, så neste gang prøver jeg halvparten.

 

Skal bedde en stokk til nå i helga, om jeg bare finner rekyl klakken som skal beddes nedi :)

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute og testa nye stokken idag. Den er fantastisk fin å skyte med, den må bare prøves for at man skal forstå det. Jeg liker veldig godt AICS'n, men denne passer meg på en bedre måte.

Uansett, mye snø, kaldt og sola rett i mot. Ble ingen suksess å filme gjennom spottescopet med sola skinnende ret inn i den store linsa.

Heldigvis har jeg solskygge på kikkertsiktet, så der gikk det bra.

 

Vassa avgårde opp i lia og fikk opp skivene, og registrerte samtidig at det var en god trekk nedover dalen, som jeg seinere målte til 3 m/sek. Denne trekken ble kraftigere når sola forsvant bak skyene, av en eller annen grunn.

 

Skjøt noen få skudd mot 500 meter plata, men med det foreslåtte oppslaget på 7.3 moa, traff jeg ingenting. Jeg registrerte til slutt at det ble noe liv i snøen under plata, så jeg kneppa opp en moa til, og sikta lavt nede på skiva, for å se om det ble hull. Det ble det, og måtte opp 1 moa til for å være i senter.

 

Da var alt klart for 10 skudd, og jeg skjøt mine vanlige hylser. Hadde med 15 patroner som er veide til å ligge innafor 327.1 grs til 327.9 grs.

Serie nr 2 gav meg mer og mer puls, da jeg så at treffa satt rimelig tett. Så, forsvant sola, og jeg merka at jeg ble kald på høyre kinn, og gjorde ingenting for å kompensere sideveien. Dette var en stor tabbe, de 4 siste skudda samla seg en god del lenger til venstre og åpna opp en 65mm gruppe til 170mm. Vel, jeg vet iallefall at børsa er god for meget tette samlinger, jeg må bare få opp noen vindflagg, så jeg kan lese av forandringer i vinden. Uten disse, skyter man jo mer eller mindre i blinde.

 

Den første samlingen målte 150mm. Gikk opp og klistra, og bestemte meg for å teste noen serier til.

Den første av disse følte jeg at jeg hadde god kontroll på, og den endte på 111mm. Neste serie så enda bedre ut, men så rota jeg enten med vind, eller dårlige avtrekk, og sendte 2 skudd langt ut til venstre, og den ble 162mm.

 

Skjøt deretter på nedre venstre hjørne av skiva, der er det en tykk markert strek, som er ramma på selve skiva, og med 52x i siktet, var det lett og holde dot'n på hjørnet. Denne serien ble 124mm.

 

Så det ble en god økt, og jeg skal prøve igjen i morra, men da med 300 win mag. Må se hvor godt den går på samme avstand.:)

 

Her er noen bilder.

 

3eb700ad-a4fb-4db7-8ee6-4e6919280339_zpsaffe3e5c.jpg

20130208_193715_zps6a20e430.jpg

20130208_193453_zpse6ba6125.jpg

20130208_134826_zps1bd212ac.jpg

20130208_131803_zps1fb889af.jpg

20130208_131735_zpsecf330d9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for det, takk for det :)

 

Har vært ute en runde på selveste morsdagen oxo, og testa 2 forskjellige hylse partier opp mot hverandre, og fant ut at den røde tråden jeg mener å ha sett tidligere, så absolutt er der, og jeg har tenkt å følge den til mål.

 

Dette går kun på prepping av ammo og seleksjon på hylser. Egentlig intet nytt, men å veie hylser har mer å si enn jeg trodde, til og med på 500 meter. Så planen nå er å veie opp 15 hylser som er like innafor 1 grain, og så 15 nye osv. Det trenger ikke være likhet mellom de forskjellige gruppene av 15 hylser. Det blir i værste fall bare treffpunkt forandring, og på blink så er dette fort gjort å rette opp.

 

Som sagt, så skyter jeg mest for å konkurrere i år, føler børsa har så bra potensiale at det er bortkastet å bare skyte på stein og stål. Og så er det jo utvilsomt god trening :)

 

Så til dagens skyting. Det er ikke lett å skyte i -11 grader, det er mye mirage i lufta uten at man har løsnet et skudd. Det var en jevn kald trekk som lå på meget stabile 1.8 m/sek. Jeg plasserte Kestrel'n på et stativ, slik at jeg kunne følge med. Det som var litt artig var, at av og til så forsvant miragen, og da flytta treffa seg mot venstre. Kestrel sa ingenting annet enn 1.8, men jeg innbiller meg at trekken økte på og retta ut en ellers lett kokende mirage. Blinken dansa i sirkel på det værste.

 

Er gull å ha 52x på kikkertsiktet, da ser jeg kulehullene etterhvert som de dukker opp på skiva, og om jeg hadde tenkt meg om, kunne jeg ha plotta de ned etterhvert, og sammenligna med vind. Men siden vinden hos meg var den samme, hadde jeg ikke noe tall å sette ved siden av. Enklere om man har noen vimpler som man har målt utslaget på, og som dermed kan fungere som et speedometer for vindstyrke, og man kan lese av et utslag av drift på 500 meter.

Noe stemmer uansett ikke, 1.8 m/sek tilsa at jeg skulle kneppe 0.5moa høyre mot vinden. Spinndrift er tatt høyde for, men allikavel lå jeg faktisk 0.5 moa for langt til høyre, kanskje opp i mot 1 moa.

 

Testa innskyting på utstyret i halvmørket i går kveld, og alt er som det skal, både i høyde og sideretning. 3 skudd satt klistra sammen, de 2 første i samme hull, og det 3dje satt ørlite ned til venstre, slik at senter-senter ble 3mm :) Turte ikke skyte 5 skudd, da hadde det blitt mye dårligere.

 

Nå kommer kveldene fremover til å gå med på å plukke ut hylsene som skal bli med til Trondheim neste helg, og så blir det lading av disse. Så når alt går til helvete der oppe, så er det iallefall ikke ammoen som får skylda ;)

 

20130210_123026_zps11653d80.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg veit at veiing av hylser har litt å si på de ekstra lange holdene jeg har skudd på, men siden hylsene er av bra kvalitet og ligger innenfor 4 grs av hverandre ut av eska, så har jeg ikke brydd meg. Men når jeg ser at å veie de opp innen 1 grs av hverandre utgjør den store forskjellen på 500 meter, så har det absolutt noe for seg.

jeg har vært fornøyd med 20cm høydespredning på 1000 meter, men når jeg nå klarer under 4cm på 500, er det jo potensiale til å komme under 10 cm på 1000 meter. Blir spennende å forske videre :)

Link to comment
Share on other sites

Copteret står nå her. Jeg har ikke hatt tid til å koble de siste ledningene. Octocopteret som jeg disponerte via et firma har tatt kvelden. Jeg sendte det ødelagte kretskortet til Tyskland i desember, men det kom aldri frem. Etter mye frem og tilbake med posten, fikk jeg i forrige uke vite at det ligger i Danmark og at det er sendt i retur. Burde være her når som helst. Dette copteret blir returnert til firmaet, og jeg takker nei til å jobbe videre for dem , pga ny jobb og lite tid.

 

Mitt Hexacopter, skal ferdigstilles så fort som mulig. Jeg må få flasha kortet på det, en kompis av meg skal ordne det. Alt av kamera og mottakere er oppe og går, så når jeg har flydd inn sakene, er det bare å montere kamera og kose seg. Men det var dette med tiden da.

 

Skal sporenstreks avgårde og skyte etter jobb idag, en siste finpuss før jeg drar oppover til bartebyen i morra for KM på lørdag. Har et siste test forsøk pågang, og skal se idag om det blir bra. Bilder kommer i kveldinga :)

Link to comment
Share on other sites

Siste trening før avreise i morra er avslutta, og det ble godkjent.

Skjøt 2 serier, den første landa på knappe 101mm, og er årsbeste sålangt. Den andre ble 126mm med 2 slengere som er min feil.

Perfekt vær, men klokka var over 17, og det begynnte å bli knapt med lys.

I tillegg irriterte jeg meg lenge over et problem jeg har fått med børsa. Før jeg skifta stokk, var det nøyaktig 29 knepp opp til blinken på 504 meter. Stort sett under alle forhold, kunne skille 1 knepp kanskje.

 

Etter at jeg monterte ny stokk, må jeg opp 2 moa extra, selv om innskyting viser at 0 er på samme sted som med AICS'n.

Jeg fatter ikke hva som kan være problemet. Jeg testa noen runder med 250 grs Scenar idag, kronograferte de til 950 m/sek, la alt inn i AB, og samme dritt der. Måtte kneppe 1.7moa mer opp enn det AB foreslår.

Skal skru børsa ut av stokken og se om noe ikke er som det skal. Jeg merker at sikringa ikke går som den skal, så da ligger avtrekket mest sansynlig borti stokken. Tror ikke det er noe problem, men jeg skal fixe det nå ikveld. Børsa går jo som en stråle, men det er uansett direkte feil med 9 moa til 500 meter. Sjekka med Lapua sin App, og får samme oppslag der oxo, som oxo blir for lite. Det var da rett for 2 uker siden.............

 

Tips taes imot med takk.

 

20130214_194403_zpsf683c064.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei. veldig inntresant å lærerikt forum, jeg har gått til innvistering av en 338 lapua magnum.

Så jeg trenger noen tips på hva sikte dere anbefaler? tenkt veldig mye på Kahles k6-24i mil-4.

Kom med tips :D

 

photo.php?fbid=10152550151285714&set=a.10150787152340714.734251.819250713&type=1&theater

 

+1 med tanke på Kahles'en, ikke annet enn god ord å si om det siktet. Ihvertfall på de avstandene jeg har prøvd. Også brukt på jakt og er veldig godt fornøyd. Du får et sikte som er fullt ut på høyde mekanisk S&B ol. Og bedre optisk. Lysgjennomgangen er super!

Link to comment
Share on other sites

Skyter i 4 graders vinkel på 500, men ligger i i oppoverbakke så det blir som å skyte flatt. Synes det er rart at en ny stokk skal gi forandret rekylopptak. Jeg har jo samme stokk på 2 andre rifler og der har jeg ikke dette problemet.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Kahles'n. Veldig bra allround kikkert.

Monter den på ei 40 moa skinne, så skyter du ut til 2k.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

 

ok, men jeg har ei Ragnar Hansen børse med 20 moa, så får trene på litt kortere avstanda i begyndelsen. Men Kahels blir det :D

Link to comment
Share on other sites

Stevne rapport ja, kan jo prøve.

Kjørte opp til Trondheim på fredag, med ny preppa ammo og store forhåpninger. Tok en dram på hotellet før det ble natta, og stod opp til en fin morgen med lite vind og lettskya himmel.

Kjørte opp til banen, og møtte bare smilende fjes og hyggelige folk. Det gikk ikke lenge før lagene ble ropt opp, og vi fikk 15 min til å skyte oss inn. Jeg kneppa opp mine 8.5 moa, og la inn 3 knepp venstre for spinn og trekk, og skjøt på ei lita stålplate på 500 meter. Treff senter i høyde, men 1 knepp for mye til venstre. Korrigerte og skjøt 4 skudd til før jeg var førnøyd. :)

 

Så ble det litt prating før jeg la meg ned igjen på skive nr 9, helt i enden, de plasserte meg lengst vekk, sikkert pga bremsen ;)

Jeg rigga opp spottescope med kamera, og Robin betjente dette mens jeg skulle skyte. Det var mye mirage i lufta, og jeg sleit med å bruke 52x i siktet. Måtte ned på 36 for å ikke få for mye slingring i bildet.

 

Starta skytinga, og skjøt litt vel fort. Fikk ennå mer mirage, men samlingen havna på 136mm. Ikke værst med litt nerver inne i bildet.

Serie nr 2 ble meget bedre, en stund, så klarte jeg å sette et skudd langt til høyre, og åpna den fra 85mm til 138mm.

Vi lå ganske jevnt oppe i topp 5, bare en liten cm skilte oss, og jeg hadde virkelig lyst til å skyte bra på siste serie.

Starta med å skyte ett skudd på gongen, det satt midt i, og gikk så på skiva.

 

Her ble det mye rot. Skudd nr 1 og 2 satt midt i, med få cm mellomrom. Så kom skudd nr 3 og føk hele 10 cm opp i venstre hjørne. Jeg så kulehullet komme og skjønte at nå var det game over om det kom noen treffere lavere enn de 2 første. Og det gjorde det. 4 cm lavere enn de første, og da gav jeg faen. Skjøt meg ferdig, og fikk noen slengere til høyre og venstre for senter, og endte til slutt opp på 170mm.

 

Da ble det 4de plass til slutt, og det er jeg meget fornøyd med. Jeg gleder meg som en unge til Numedal, og jeg driver nå og forsker på ammoen min. Jeg får ikke helt dreisen på Berger kulene, og skal teste lapua scenar i uka. Jeg har oxo bestilt 500 stk 300 grs SMK, de gikk jo på 66mm ifjor. Så får vi se om jeg kan få ned snittet om 14 dager.

 

Serie nr 1

285783_10151260777332466_679573973_n_zps0fa3de17.jpg

 

Serie nr 2

18608_10151260777747466_1792509701_n_zps2cb4ac09.jpg

 

 

Serie nr 3 tok jeg ikke bilde av, og nå har min alltid strømtomme Samsung tatt kveld, og er sendt på repp, så da blir det ikke bilde heller ;)

Håper de får den i orden igjen.

 

Alt i alt, kjempehyggelig å delta på mitt første 500 meter UNL stevne, jeg er hekta og skal prøve å få med meg de som er. Selv om de i Kr Sand er noe langt unna :)

Link to comment
Share on other sites

Har skutt endel idag, vært 5 timer i guds frie natur.

Lada opp 50 stk 250 grs Scenar forleden kveld, fikk en merkelig col da jeg målte de, ble 91mm. Tidligere har de hatt 93.8mm.

Tenkte ikke så mye over det. Lada så opp noen 300 grs OTM i går kveld, og gikk fra 95.6mm col, til 99.5mm col. Her er det store variasjoner på Lot'ene. Målte ogival på alle kulene, til jeg hadde 50 stk som var like. Det var litt store variasjoner, men hvor mye det har å si, er jeg usikker på.

 

Det som uansett var kluet med Scenar, var at pussestanga ikke har gått helt i bunn på sluttstykket, så når jeg målte på nytt nå, ble det 94mm ;)

 

Skjøt 30 skudd på 500 meter papp idag. Første serien var meget dårlig, og jeg ble oppgitt. Alt føltes rett, gode avtrekk, og så når jeg ser på skiva, så er det hull overalt. 25 cm spredning. Bestemmer meg så for å skyte 1 skudd, reise meg opp og kikke i spotteren, og så skyte et nytt, osv. Dette for å la det gå litt tid mellom skudda og få ned varmen. Fikk en meget hyggelig overraskelse da. Skudda satt med en spredning på 90mm, samlingen var 25mm høy. Ergo, kun vind. Testa så med de siste 7 jeg hadde igjen av 250 grs scenar, og fikk 51mm.

 

Så i morra skaal jeg teste en ny runde med 250 grs Scenar og se om det var mer enn bare flaks.

Min alltid strømtomme Samsun Note er på verksted, så jeg skal få lånt meg et kamera og ta bilder i morra.

Link to comment
Share on other sites

Min mest sinnsyke dag på trening er over. Jeg har ikke landa ennå.

Lada opp 30 skudd idag, 98 grs 570 bak 250 grs Scenar og col på 93.5mm.

 

Dro avsted siden det var helt vindstille og nydelig vær. Skiva stod på plass da jeg kom, så det var bare å rigge opp utstyret og gjøre seg klar. Skjøt 3 skudd med 300 grs OTM for å varme opp pipa, og begynte så den første 10 skudd serien på 500 meter.

Jeg reiste meg opp mellom hvert skudd og kikka i spottescopet. Men jeg kunne ikke se noen hull. Etter 4de skuddet begynte jeg å bli urolig, men så oppdaga jeg at jeg ikke hadde kneppa ned fra 300 grs OTM til 250 Scenar. Ok, jeg treffer sikkert i den sorte 4 kanten oppe på blinken, tenkte jeg. Etter endt serie kunne jeg ikke se et eneste hull i det hvite, men jeg så at noe hadde skjedd i øvre venstre hjørne i den sorte 4 kanten. Skjøt en ny serie på skive nr 2, og denne gangen ble jeg liggende bak børsa til alle skudda var ute. Hadde kneppa ned 2 moa, og skudda satt noen lunde sentrert.

 

Fjerna slutt stykke fra våpenet, putta det i lomma (sluttstykket) og gikk oppover til skiva. Jeg fikk helt banan sjokk da jeg kom frem. Alle skudda på første serien satt i ei diger klyse. Tok opp mobilen og ringte sporenstreks til M67, for å skryte ;)

Tippa samlingen til å ligge på ca 40mm, noe som er sykt bra.

 

Gikk tilbake til våpenet, og skjøt en siste 10 skudd serie i senter av skive 1, siden de første 10 skudda satt høyt i skiva. Gjentok prosedyren fra 1 serien, og så at et hull ble større og større kl 3 i senter. Men jeg ble kanskje noe oppspilt og dermed kom det noen treff over og under denne 4 skudds klysa. Men den var ikke dårlig uansett.

Endte på noen og 74mm.

 

Serie nr 1 er på 29.89mm !!!!!!

Serie 2 er ca 115mm.

 

Jeg kan garantere at det ikke er noe juks eller noe med første serien, skulle ønske at de som bruker å skyte sammen med meg på lørdager var der. Men jeg er en mann av mitt ord. Jeg regner ikke med å klare å repetere dette, men jeg skal forsøke hele neste uke ;)

 

Jeg har iallefall funnet en meget god ladning, og tror jeg må fase ut 300 grs OTM. De er kanskje for lange til min twist på 1:10, jeg klarer iallefall ikke å få de til å gå godt når jeg skyter 10 skudd serier. Men de går som et strek på lange avstander, spesielt kald løps skudd. Har 500 stk 300 grs SMK på vei, de er noe kortere enn OTM, og de vet jeg går bra i min børse. Skjøt 66mm på 500 meter med de i fjor, 10 skudd.

 

Vil bare få takke Oscar og Håvard Haugen for all hjelp med å lage en ny stokk til meg, samt å være generøse med ammo. Uten dem kunne jeg ikke holdt på sånn som dette.

 

Her er bilder fra idag.

 

538234_10151272515547466_1222912960_n_zpsd6413304.jpg

421519_10151272516177466_1308074946_n_zpse43a39eb.jpg

19790_10151272515937466_1770279882_n_zpsb10bff06.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...