Jump to content

Sako Trg vs "SSG 3000"?


Sør-jeger

Recommended Posts

Lurer på kjøpe kontra å bygge en langholds rifle.

 

Valget er kortet ned til en Sako TRG-22 eller bygge en DFS 200 STR om til en SSG 3000 klone.

 

Jeg lurte på dere som har erfaringer med begge to, om dere syn på disse riflene.

 

Fordeler, ulemper etc?

 

Ruster Saueren lettere? Da Sako`en er fosforisert.

Avtrekk?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil respektfult være uenig med Jegerbomx4 og anbefale en STR. :)

 

Sånn presisjonsmessig kan jeg ikke holde en knapp på verken den ene eller den andre.

Skyter mye med Tommy og Krister her inne, Tommy kjører en TRG og Krister kjører en STR (SSG 3000-klone).

De kniver i toppen av konkurransene, og jeg er sikker på at det er personlig form og ikke utstyret dems som avgjør hvem som vinner.

Uansett går begge rigger i kategorien "sinnsykt presis", jeg kan iallefall ikke si at jeg har sett den ene som mer presis enn den andre rifla.

 

Når presisjonsfaktoren er diskutert og vi går videre til hva man får igjen av kroner ved et salg,

er det få (jeg vil påstå ingen) børser som:

 

1. Holder seg så bra i verdi som en STR

2. Har et så stort marked som en STR

Link to comment
Share on other sites

STR'en i seg selv holder seg sikkert greit, men blir jo et regnestykke i forhold til ekstrautstyret..? Nå aner jo ikke jeg hva det koster å bygge om,

men om det er 10 000 i utgifter for å lage en SSG-klone, så vil jeg tro man taper betydelig på det. På den annen side er vel kanskje Sako TRG og SSG-3000 vanskelig å selge brukt i det hele tatt...

 

Ja, jo, kan hende du har rett VeT|Us. :)

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg lurer på: Hvor mye bedre skyter man med en SSG-klone med masse ekstrautstyr i forhold til med en 200STR med kikkert og tofot? Er det faktisk markant forskjell rent skytemessig eller er det mest at STR'en ikke ser spesielt tacticool ut?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du skyter akkurat like bra med en orginal STR som med en SSG om du har det samme nødvendige ekstrautstyret og tilsvarende optikk osv.

 

En ting man kansje også kan tenke på er driftsutgifter sauer vs sako. Til en 200 STR får du nytt løp i kal 6,5X55 og 308w for under 3500,-, jeg tror et sakoløp koster noen kr mer iallefall sammenlignet med de kalibrene der.

En ny 200STR koster under 15 000,- + optikk. Jeg tipper en TRG koster noen kr mer enn det ny.....

200 STR kan du selge for 10 000,- etter å ha brukt den i 10 år.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en skytter med normalt budsjett (les lønnsmottaker) skyter bedre med TRG enn STR skyter vedkommende for lite.

 

For kostnaden av en TRG får man 2 stk STR, en grovkaliber og en 22lr. Skal man bli god til å skyte kjøper man helt klart 2 stk STR. TRG er logistikkmessig og kostnadsmessig helt utdatert i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg ikke har misforstått helt koster en 200STR uten stokk, diopter osv ca 11000 fra DFS. SSG stokken ligger på ca 6000 og skinne ca 1000, gjenge løp 500 og 1000? for en brems. Da har man altså en SSG klone for under 20000.

 

For meg hadde valget vært enkelt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva skal man med brems på 6,5 eller 308? Det øker jo bare kost og fungerer som smellforsterker. Rekylen i disse kalibrene kan man jo se bort fra. Presisjonen har heller ikke vondt av fraværende brems.

 

Barks: Det er liten eller ingen forskjell på skyteegenskapene mellom STR og SSG. Jeg har hatt SSG og synes skjeftet var noe herk og kjentes ut som 2"x4" på skyting uten støtte. Jeg synes faktisk Bredvoll og Tyristubben gir STR mye bedre dynamiske skyteegenskaper. GRS ser ut som en gimmik. Til langhold og benkeskyting er vel er 100kg stillbar skruestikke det beste skjeftet 8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser jeg blir referert til over her. Jeg skyter altså 200STR, både .308, 6.5x55 og .22LR, som SSG klon på langhold,

BR, F-class, eller som DFS-rifle, i DFS programmer og miniatyr (litt iallefall), og ukentlig ved siden av TRGer.

 

TRGen er er fantastisk rifle, men det er STRen også. Helst burde en nok hatt en, eller helst to, av hver, ved nærmere ettertanke 2TRGer og 3 STRer, da trenger en intet annet. :wink:

 

Jeg valgte STRen på grunn av det Torf sier, og ville gjort det igjen (Jeg skyter også 1000vis av skudd på langhold årlig, både på bane og i felt så jeg mener jeg vet hva jeg snakker om. Men det var ikke, og er ikke et lett valg, samtidig er det kanskje ikke så nøye, da begge riflene er topp. Det er 100% lik .22LR rifle som vipper avgjørelsen til STR for meg. Om det er viktig, så er nok TRGen mere robust - men hør på Torf.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Uten å skulle trampe noen på tærne, så er jeg av den oppfattning at STR er en fantastisk rifle til en fantastisk pris rett ut av esken. En særlig bedre handel skal godt gjøres her hjemme. Men, noe som en del lar seg påvirke av er at den er veldig vanlig...... "Alle" har den=kjedelig. Da blir det plutselig interessant med STG og customvåpen, selv i standard kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Det er det ingen tvil om

 

STG

Det er vel å bra å ha greie på kammerladere og gamle mausere :wink: - all respekt. Men TRG har faktisk endel helt reelle fordeler over STR. Til røff feltbruk tåler den mye mer, bla. fordi den ikke har så enkelt byttbart løp, noe som igjen er en fordel om på STRens side om en har kontroll over hvordan en behandler våpenet.

Tøffheten gjelder særlig originalstokken til STR, som er helt uegnet slik den kommer, til f.eks. bruk der den er våt lenge om gangen, bløt opp en STR og se samlingene blåse seg opp - så ikke i en skinne-beddet TRG. Avtrekket er fantastisk, men tåler f.eks. hverken grus vann eller olje veldig bra. Mellom DFS standplassenes glavadekkede vegger betyr det ingenting.

 

Ergonomisk har også originalstokken betydelige mangler (ja den er bra, men andre stokker er MYE bedre) til f.eks. langholdsskyting, da den er et kompromiss mellom å kunne brukes til tre skytestillinger. Bla. er bakkappa for lav ift kjernelinja, og kinnstykket kan ikke justeres til å hvile kinnet på ved bruk av kikkertsikte = anstrengt skytestilling.

At Saueren er veldig vanlig er faktisk et "major selling point", en får servise overalt, deler i hauger, stash, og piper kjøper en som en kjøper melk. Det er lettere å få kjøpt ei Sauerpipe enn en kniv til å barbere seg med. TRGen er nok også vanligere enn mange tror, de er ikke så ofte på DFS trening, for mange steder slipper de jo ikke inn.

Enda et poeng til STR: i DFS drakt kan en skyte så mye man vil året rundt nesten hver dag, det er stevner hver helg og langholdsskyting (felt) hele våren. Ingen skuler og du er en av gutta tvert. Prøv det med en fosfatisert TRG med en diger Hensoldt oppå...

 

Kammerherren: Jeg VET at jeg skyter bedre med SSG stokken, ved bruk av tofot og kikkert. Ved bruk av reim og diopter er derimot originalstokken nær perfekt - for meg. Det skyldes i begge tilfeller at jeg kan hvile i liggende stilling, og avslappede muskler er mer repeterbare enn anstrengte, dessuten er det mer behagelig.

 

Det er en utbredt misforståelse at alle som vil ha slike rifler og stokker vil ha de fordi de er så og så "taktiske" eller "kule" eller hva faen. For de som bruker riflene sine så er det stort sett to grunner alene - de tåler bruk, uten bekymmer, og man TREFFER der man sikter. Nå er det mange som ikke bruker dem, de kan ikke jeg svare for.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67, godt du ikke undervurderer kunskapen om gamle kammerladere! :mrgreen: Min kunskap om TRG er derimot temlig begrenset, men jeg kjenner ganske godt til STR. Disse fordelene med TRG du trekker frem skal jeg ikke bestride i særlig grad, men svaret på det trådstarter lurer på vil nok kreve at han også uttaler seg litt mer om bruksområdet. De fleste foretrekker og skyte på laaaange hold i opphold f.eks, en ser bedre da. Å ligge ute å koseskyte når regnet bøtter tilstrekkelig ned til at en STR stokk blåser seg opp er en hobby forbeholdt de ivrigste. Men ja, det er et poeng. Om rifla skal benyttes 99% til konkuranse og trening, mye på bane, så faller en del av feltargumentene litt bort. Igjen, eierens bruksområde har alt å si. Skal han derimot benytte den til langholdsjakt er jeg veldig enig i at stokken bør byttes. Igjen vil jeg si at detaljer vedr. bruksområde har alt å si, ref skytestilling liggende eller fra benk f.eks. Hvor lang nakke folk har varierer også i stor grad, så den ene stokken passer meg mens en annen stokk passer naboen. Løp og prøv! :D Det er uansett 2 flotte rifler, der den ene skiller seg veldig ut i pris.

Link to comment
Share on other sites

Å ligge ute å koseskyte når regnet bøtter tilstrekkelig ned til at en STR stokk blåser seg opp er en hobby forbeholdt de ivrigste

 

Kvalifiserer vel som ivrig da, "den harde kjerne" her i SBSK slutter iallefall ikke å skyte sålenge kruttet tenner og blinkene synes - og du kan bli BRA våt selv det er god sikt til både 600 og 800m. Tømt vann ut av ammobokser har jeg gjort mer enn noen få ganger for å si det slik. Og vann ut av utskjæringene i framstokken på både SSG og STR stokkene - magasinene har heldigvis høl i bunn :wink:

 

Fins ikke dårlig vær, bare dårlige klær

04082011045.jpg

 

 

K

 

PS. Er det ikke litt deilig å krype opp bak rifla og kjenne vanndammen du ligger i sige gjennom klærne, og vite at dette gjør ingen ting - du skyter like bra, treffer samme sted. Og etterpå kan en en varme ballene og resten av kroppen over et bål, prøv!

Link to comment
Share on other sites

Tja, at den orginale 200 str stokken bløtes opp under vanlig sivil bruk? Da er den for dårlig behandla vil jeg tro. Jeg har 2 stk som er 20 år gamle og brukt i all slags vær(regn så man er gjennomvåt, kulde så man er gjennomkald, osv). Ingen av de har jeg hatt noen nevneverdige problemer med. Men begge er olja skikkelig. Jeg ser fordelen med en mer solid rifle som TRG om våpenet skal brukes hardt i fælt vær, som feks militære skarpskyttere gjør. De aller fleste av oss vanlige sivile skyttere er sjelden ukevis i felt i det aller værste været.... 200str har sine begrensinger, det er sant, men de fleste av oss stopper opp før børsa stopper å fungere..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Masse bra svar her..

 

Tanken var da å få en McMillan stokk, slik at skjefte problematikken for min del er ikke eksiterende.

 

 

Angående bruksområde, så blir det nok å ligge å skyte på langhold, på bane og oppe på fjellet og muligens seljakt, så det eneste jeg er "redd" for er rust. TRGen er fosfatisert, så det skal holde rust unna en god stund. Jeg vet ikke om STR/SSGen er like værhard?

 

 

 

Men om så Russland hadde invadert oss hadde jeg nok ikke tilbragt ukevis i skauen, kanskje en gang og to i mnd om så var, så jeg vet ikke om TRGen sin "militære" karakter veier opp til mitt bruk. Men som M67 sier om avtrekket, tåler "hverken grus vann eller olje veldig bra".. men kanskje bedre enn et vanlig M700 avtrekk?

Link to comment
Share on other sites

Ergonomisk har også originalstokken betydelige mangler (ja den er bra, men andre stokker er MYE bedre) til f.eks. langholdsskyting, da den er et kompromiss mellom å kunne brukes til tre skytestillinger. Bla. er bakkappa for lav ift kjernelinja, og kinnstykket kan ikke justeres til å hvile kinnet på ved bruk av kikkertsikte = anstrengt skytestilling.

Kolbekappen kan justeres ganske mange cm oppover. Er det ikke nok?

 

Kinnstykket kan justeres så høyt du vil, alt som trengs er flere mellomleggsplater og eventuelt 2 stk M5 unbrakoskruer som er lengre enn de orginale ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Sauer str i DFS feltskyting har fått prøvd seg i feltløypa mange ganger, Det har regnet noe så je#%*

Men det lønner seg å behandle skjeftet godt med god olje. Det gamle skjeftene på STR hadde en tedens til å sprekke.

Etter min mening så er det ikke nødvendig å bedde de nye skjeftene.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lakka felt saueren min med 5 - 6 lag golvlakk og den har vert stabil i 8 - 9 år, husker ikke helt. Ingen treffpunktvanding. Har vert ute i alt slags vær, i vår var det regn og vanrett sludd/regn flere ganger og treffpunktvandring er i alle fall ikke merkbar. Ser jeg har fått litt rust på noen skruer og remfestene :mrgreen: .

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Nå kjenner jeg ikke SSG 3000 noe særlig, men har kjennskap til TRG-22/42 og dette fungerer 210 %, så lenge skytteren bak også kan skyte, ref Vetle og div. Kammersmeller og andre konkurranser.

De samme reglene vil nok gjelde en Sauer også :wink:

 

Prismessig, så ligger TRG'en mye høyere i pris i innkjøp og deler. Men det går å sette på uorginale deler og løp.

 

Når det gjelder fosfatisering eller ikke, så er det billigere å Duracote og det virker på samme måte.

 

Har du penger og god økonomi, så kjøp deg en TRG, den vil glede deg i mange år. Og gjennbruksverdien vil nok være høyere ved et salg.

 

Uansett lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

Og gjennbruksverdien vil nok være høyere ved et salg.

 

Er salgsverdien på en trg på ca 66% av dagens nypris eller høyere? Ca det som er salgspris for en 200 str, uansett alder omtrent.

(Min ene 200 STR som er fra 91 kan jeg sikkert selge for 10 000 i dag. det er mer enn jeg ga for den da den var ny, den andre børsa er bare to år gammel men jeg tipper jeg ville fått omtrent det samme for den.)

Link to comment
Share on other sites

Nå kjenner jeg ikke SSG 3000 noe særlig

Tommy, SSG 3000 er 100% lik 200STR (min) bortsett fra flammedemperen og at det er stemplet SSG 3000 istf. 200 STR på den. Framifrå børser begge to.

 

Er salgsverdien på en trg på ca 66% av dagens nypris eller høyere?

Høggern, ja det tror jeg. Ser en kan få en TRG 22 for 22 000,- ny, 14 600,- (66%) er et scoop for en TRG 22 i god stand. Egentlig tror jeg de holder seg bedre enn 200 STR

 

Ad vann og regn,

Sauer str i DFS feltskyting har fått prøvd seg i feltløypa mange ganger, Det har regnet noe så je#%*

Jeg har også vært på "feltbading" og lignede øvelser med Saueren i DFS-drakt - det er problemfritt. Det jeg snakket om er av typen "søkkvåt i ei uke" på jakt - og der sliter bøkeplanken en god del, i beste fall krever den mye mer vedlikehold . Jeg mener det kommer under "normal sivil bruk", selv om ikke alle var enig :wink:

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tar opp igjen.. Søknad på 308 er sendt inn.

 

Nå er spørsmålet. Hvor får jeg kjøpt Låskasse / løp ( alt jeg trenger for en fungerende rifle ). Stokk skal bestilles etter jeg får svar ifra McMillan.

 

Inne på Landrø var deres prisliste så uoversiktelig for en som ikke kjenner systemet, at jeg vet ikke hvilke deler jeg trenger. Og de svarer ikke på mail.

Link to comment
Share on other sites

Det koster vel bare 2000,- ekstra for å få med stokken da? Nå vet ikke jeg hvor enkelt eller vanskelig det er å bli kvitt en slik da, men om han selger den til halv pris av nypris så sparer han vel en tusenlapp til kontra kjøp uten stokk.

Opp til hver enkelt å bedømme om den tusingen er verdt bryet med å bli kvitt den.

Link to comment
Share on other sites

Fikk svar igår at det var helt greit å kjøpe selv om en ikke var medlem.. så da skal jeg gjøre det OM jeg får OK ifra onkel.

 

Blir nok å kjøpe med stokk, siden det blir litt bestillingstid ifra Usa. Så får jeg heller kvitte meg med den her..

 

 

Uansett, dersom andre har lyst på en standard McMillan SSG stokk, så ser jeg at de har 7 stk tilgjenngelig for umidelbar levering

 

link: http://www.mcmfamily.com/mcmillan-speci ... cialty.php

Link to comment
Share on other sites

Du stiller "feil" spørsmål. Kjøp av Konkurransevåpen er behovsprøvd. I og med at du har en str 200 så har du antagelig kjøpt denne til DFS skyting eventuelt jaktfelt/løpende elg. Skal du skyte langhold så er det vel bare benkeskytterforbundet som har dette på programmet. Da må du melde deg inn der og søke politiet om våpen til det bruket. Om dt er en STR eller Sako Trg spiller mindre rolle så lenge den er egnet til formålet. Ellers kommer jo Mauser med et godt råd da.

Link to comment
Share on other sites

har du en sauer som du bruker på bane, søker du om en du bruker på felt rundene, og samme slengen kompleterings sett til 22 løpet. da har man 3 komplette sauere. funker det.

Anette skal ikke skyte felt. Hun skal skyte langhold. Hvis hun skriver det på søknaden så gir hun uriktige opplydninger.

Link to comment
Share on other sites

Bruk samme Sauer str til bane og langhold.

Eg vurderer å bli med på Langholds skyting neste år, Ei DFS bane i nærheten som har felt hold

ut til 600m, for to år siden på landsskytterstevne så hadde de hold ut til 580m.

Holder man seg innen for dette så er dette innen for aktiviteten for DFS skyting Bane og Felt. Om man melder seg inn i Benkeskytterforbundet og bruker samme våpen der så, skulle vel det gå greit skulle eg tru.

Er usikker om man skal melde fra om bruks endring av våpen, om man bruker det på stevner arrangert av Benkeskytterforbundet,

 

mvh,

Link to comment
Share on other sites

har du en sauer som du bruker på bane, søker du om en du bruker på felt rundene, og samme slengen kompleterings sett til 22 løpet. da har man 3 komplette sauere. funker det.

Anette skal ikke skyte felt. Hun skal skyte langhold. Hvis hun skriver det på søknaden så gir hun uriktige opplydninger.

 

var bare for å få frem at det ikke er umulig å ha flere konkuranse våpen som er like vis man kan vise til et behov.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hvor utsatt er STRen for rust?

 

Leser litt tvetydige svar rundt forbi.. noen som har hatt dem ute i pøsendes regn, oljet dem forsiktig inn og ingen problemer.

 

Andre som har hatt dem ute på en litt fuktig dag, og opplever rust i løpsfestet og magasin.

 

 

 

Er forsiktig påføring av olje med en fille godt nok? Eller må enn være mer nøye?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...