Jump to content

subsonic for 6.5x55


Proton

Recommended Posts

Hei alle!

 

Jeg har akkurat registrert meg her på kammeret , har leita en stund etter sluttstyk...com men har skjønt at det er her de fleste nå holder til.

 

Først litt om meg selv:

Jeg har ladet i noen år da først og fremst til min DFS skyting med sauer.

Jeg bor på Oterøya utenfor Molde og der jakter jeg Hjort. Vi har veldig høy tetthet med hjort, faktisk helt opp i 1 dyr pr 200 dekar!

 

I fjor så fant jeg børsa jeg har leita lenge etter:

Kriteriene mine har alltid vert en stokk som har egenskaper noe ala sauer med godt grep les:pistolgrep, riktig avtrekk med trykkpunkt (som jeg er vant med fra sauer), og da en kinnkontakt som passer for kikkert.

 

Det er en som heter Kjetil Kverndokk som har hatt som diplomoppgave ved institutt for industridesign i Oslo å lage et skjefte han kaller KKC. Ideen hans var visst å lage et jaktskjefte fra en fornuftig kombinasjon av fordelene med konkurranse skjefter og jaktskjefter. Jeg vil anbefale alle å ta en titt her: http://www.kkc.no/

 

OK: Våpenet jeg endelig har funne og som jeg er fornøyd med er således et KKC skjefte med en Schultz-Larsen M97-DL mekanisme i. Kaliber 6.5x55, trykkpunktavtrekk og hurtigmontasje for 2 kikkerter - hakko 2.5-10x5 for skumringsjakt og en aimpoint 9000L til skog/driv jakt.

Løpet er flutet og gjengfet for demper. Nummer er P 15259 og lengde er ca. 61 cm til der låskassa begynner. (vet ikke om det er riktig mål)

Jeg har skrudd på en Hausken standard.

Det er og et 3 skudds magasin med denne løsninga.

Jeg er sålangt veldig fornøyd med denne rifla.

 

Så over til lading:

 

Jeg bruker bare Norma hylser halspresset.

Jeg har allerede ladet ammo til toppjakt/gås som er:

N11 35grs og 7g scenar silver BC:.478 med da utgang på 760 m/s

Oppnår en presisjon på ca. 1.5 cm å 100m

 

Til hjortejakta så har jeg ladet med:

N19 41 grs og Oryx 10.1 BC:.348, utgang 771 m/s - skal være passende for god ekspansjon sier høvdingen i bladet jakt eller var det jeger ?. Har cirka samme presisjon som over (1.5 cm/100m)

 

Utrolig arti å skyte med :) Perfekt til skumringsjakt da den ikke blender. Og en veldig behagelig rekyl :) Må prøves for de som ikke har prøvd en slik demper.

 

Men den som har litt vil alltid ha mere , dermed en glidende overgang til mitt egentlige spørsmål.

(ps: har ikke planer om å fortelle like mye neste gang jeg lurer på noe)

 

Subsonic: Jeg har lest en del innlegg her vedr. ladninger som går under lydmuren.

Jeg har veldig lyst til å prøve å lade en slik i børsa mi men skjønner at det ikke er helt enkelt tatt i betraktning mitt kaliber og muligens lengde/stigning på løp ?

 

Det eneste jeg vet er at jeg nok trenger veldig raskt krutt. Jeg har ikke rare utvalget i kuler og krutt, men om det e rmulig å bruke 7g Lapua Scenar silver BULK så er det fint. Har lest det er en som snudde kula for å få bedre presisjon ?.

 

1. Ønsker i første omgang en vurdering om hva som er muli å få til med min børse.

Trenger dere mere data for løpet mitt ? Hvilken stigning har løpet mitt ? Lengde ?

 

2. neste steg er da å prøve med en ladning for å se om det går i lufta. Har planer om å bruke snor ved avtrekk (hjelp!) men er svært lite lysten på å øydelegge denne rifla!!

 

Om jeg føler dette er litt på kanten å gjennomføre dette så dropper jeg hele greia.

Jeg har ikke trykkmåleutstyr.

 

På førehånd : TAKK!

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 er vel litt krampaktig til subladninger, du har stort volum i forhold til kaliberet. men alt er mulig.

jeg har ladet sub for 308 og 8x57(regner disse patronene som mer egnet for sub enn 6,5x55), etter en fremgangsmåte morten vinje postet på gode gamle sluttstykke.

 

hovedsaklig som følger:

 

bruk pistolkrutt: n320/n330/n350

 

start lavt 5-6grs, og jobb deg sakte oppover. 0,5 grs av gangen har gått fint for meg.

 

følg nøye med på trykktegn, bruk gjerne micrometer og følg med på trykkringen.

 

regn med at kula sitter fast i pipa til å begynne med, så ha verktøy for hånden ti å banke den ut.

puss ute slam når den setter seg, møkka som legger seg i pipa får neste kule til å sette seg lettere, og jo

mere møkk, jo hardere sitter kula- jeg har svetta litt fordi jeg var lat og ikke pussa etter kuler jeg banket ut.

 

finn en ladning som gir jevne hastigheter rundt 300-310m/s, du kan bli nødt til å eksperimentere md krutttyper i din kombinasjon av våpen/patron/kule.

 

som du nevner er snoravtrekk en sikkerhetsmargin.

 

rundnesede kuler er kortere en spisse, og stabiliserer derfor bedre enn spisse lange kuler av samme vekt ved en gitt riflestigning.

å sette kula baklengs vil både gi lavere hylsevolum(noe vi ønsker) og en butt flate(som kulas bakkant) vil avsette mer energi i vilt, du kan glemme ekspansjon med konvensjonelle kuler i sub.hastigheter.

 

gjør testskytingen uten demper, så du har sett kulas oppførsel på papp FØR du slipper den igjennom demperen.

 

dempere med stort volum foran munning er GENERELT best for dempning av subladninger.

 

subladninger rikosjerer noe helt forferdelig, og har en ganske stor penetrasjonsevnet i myke materialer.

 

og husk: det er din egen skyld om noe går i lufta!!

 

lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Tommelfinger-regel:

 

3 til 10 grain raskt pistolkrutt, starter på ca 800 fps og ligger over lydhastighet med de høyeste ladningen.

 

Helt ufarlig å prøve, men vær obs ved de laveste ladningene, kula KAN sitte i løpet!

 

Ingenting kommer til å eksplodere, det er for lite Oooomp! i så lite pistolkrutt.

 

Du begynner lavt og prøver deg fram, da hvert enkelt våpen, hvert enkelt løp og hvert enkelt kaliber vil ha et "sweet spot" som gir best samlinger, forhåpentligvis finner du akseptabel presisjon og samlinger i underlydshastighet. Uansett vil det smelle mye mindre med en demper pga det minskede voplumet av kruttgassene.

 

Enhver spm prøver noe sånt, er helt på egen hånd, og må kunne både hjemmeladning og å vurdere ALLE tegn på noe unormalt før en setter i gang!

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Tommelfinger-regel:

 

3 til 10 grain raskt pistolkrutt, starter på ca 800 fps og ligger over lydhastighet med de høyeste ladningen.

 

Helt ufarlig å prøve, men vær obs ved de laveste ladningene, kula KAN sitte i løpet!

 

Ingenting kommer til å eksplodere, det er for lite Oooomp! i så lite pistolkrutt.

 

 

Det er jo noen finner som påstår at de klarte å sprenge et gevær (308 win) i lufta med 3 grains n320. Men jeg har registrert at fler her på forumet mener dette ikke er mulig. Jeg har ikke kompetanse til å mene hverken det ene eller andre.

 

http://www.guns.connect.fi/gow/QA6.html

Her står det litt info for de som måtte være interessert. (både om subladning og eventuelle farer)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har og lest at det er noen som bruker noen filler inni hylda for å holde kruttet?

 

Rekner med det er for at fyringa skal bli bedre kontrollert pga. at så lite knutt blir liggende lavt i hylsa (sålenge en ikke skyter rett opp :)).

Link to comment
Share on other sites

Det er jo noen finner som påstår at de klarte å sprenge et gevær (308 win) i lufta med 3 grains n320. Men jeg har registrert at fler her på forumet mener dette ikke er mulig. Jeg har ikke kompetanse til å mene hverken det ene eller andre.

 

http://www.guns.connect.fi/gow/QA6.html

Her står det litt info for de som måtte være interessert. (både om subladning og eventuelle farer)

 

JEg har Skutt en 308win med 11 grain N-310 krutt og 180grains kule. og jeg lever hvertfal enda, det samme gjør rifla. Men ingen andre trenger og gjøre dette da, for en er langt over lydens hastighet alikeveld..

 

Jeg måtte bare se om jeg fant noen trykktegn på hylsa..

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde valgt ei 140 grains kule N-310 krutt og federal 210 hetter og

bruk en kule med lang kontaktflate, ikke bruk kuler med BT,

 

Jeg ville ha startet med 8 grain N-310. og ei 140 grains kule.

Trimm hylsene dine på lengden og

vei hylsenen sånn at di har lik vekt.

så da er du sikker på at hylsevolumet er likt.

 

Sjekk løpet, så du er sikker på at kula her reist.

 

Med denne ladningen her vil du antaglig ligge rett over lydens hastighet,

Men mulig du ikke får denne til og stablisere, så da må du redusere kulevekta litt..

 

Skyt di første 5 skudda uten demper, så du ser om kulene stabliserer, men husk at du må være 20 meter fra blinken, for kulene vil antaglig ikke tippe før 10-15 meter fra munningen.. Dette er min erfaring hvertfall.

 

Lykke til..

Link to comment
Share on other sites

Ladeboken nr 6 sier på sidene 117-> 119 at ref.:

"Jeg starter normalt med N 340 og kronograf, og lader til jeg kommer litt under 320 m/s. i tillegg bruker jeg elektronisk trykkmålingsutstyr for å holde øye med trykket. En øvet lader kan gjøre det samme med hylsemåling og sunn fornuft. Har jeg nok å gå på trykkmessig, prøver jeg det samme med N330 krutt., eventuelt N320. Hvis du kan bruke de hurtigere kruttene, så er det en fordel. De lavere ladningene produserer mindre gass og derfor mindre smell, Men husk - hurtigere krutt er mer følsome for små økninger i ladevekt, så ta det pent å se på trykktegn. Så er det å velge den ladningen som gir best kombinasjon av lav lyd og god presisjon"

 

Hvilke tanker gjør dere om dette?

Er det noen som kan utdype, korrigere eller gi andre ytringer rundt dette ?

Jeg har blitt anbefalt N320. Mulig det er litt for raskt tli å begynne med ?

Link to comment
Share on other sites

så stort hylsevolum som 6,5x55 kan du glatt bruke N-310. men klart du kan sikkert få det til n-340 også, men hvis hastigheten er variabel er raskere krutt veien å gå. jeg fikk foreksempel ikke 308 til med n-330 krutt i subsonic, store variasjoner på hastighet.

 

Så 308 win er ladd med N-310 krutt, hylsevolumet i en 6,5X55 er større en en 308. Så JEG hadde hvertfall gått for N-310 kruttet.

Link to comment
Share on other sites

JEg har Skutt en 308win med 11 grain N-310 krutt og 180grains kule. og jeg lever hvertfal enda, det samme gjør rifla. Men ingen andre trenger og gjøre dette da, for en er langt over lydens hastighet alikeveld..

 

Jeg måtte bare se om jeg fant noen trykktegn på hylsa..

 

Det var verdien 3 grain jeg reagerte på, ikke 10 :) Ville bare informere om at de lærde strides om at det myteomspunndede fenomenet S.E.E (Secondary Explosion Effect/Reduced Charge Detonation) kan inntreffe om en går får lavt også med disse kruttene.

Link to comment
Share on other sites

Litt uenig i den første der ang BT. Jeg bruker Sellier & Bellot 140 gr FMJ i snudd versjon.

Når jeg snudde kula og satte den vesentlig dypere, reduserte jeg hylse volumet såpass at jeg også kunne redusere krutt mengden en del. (kom aldri opp på 8 gr 310 krutt :wink: )

Og etter vel 400+ skudd har jeg ikke opplevd noen ovale eller merkelige hull i skiva på 100 m.

 

En stor takk til fulmen for litt veiledning i prosessen!

 

Ja, Jeg snakker da ikke om noe snudd versjon. Det med og stappe kuler i den gale veien har jeg ikke noen form for kontroll med, så da kan hvertfall ikke jeg komme med noen råd.

 

Men hvis en ikke bruker BT kuler og setter disse kulene dypere så minskes også hylsevolumet litt. framfor og bruke BT kuler som mangler litt i bakenden. MEn det er sånn det er med subsonic, det er forskjellig ladedata fra våpen til våpen.

 

Jeg har en 30-06 denne får jeg ikke stablisert i subhastighet med 150 grain Nosler balistiktip, men med ei remington 170 grains rundnesa kule gikk det så det suste.. stabliserte som bare juling.. Så det har ikke bare med vekt og gjøre.

 

Nei, klart du ikke kommer opp i 8 grain N-310 krutt. denne ladningen vil ligge i supersonisk område og en må da redusere til 300-310 m/s.. så slipper en og banke ut kuler som sitter fast i løpet.

Link to comment
Share on other sites

Til info for alle som har bidratt i denne tråden eller som har interesse for subsonic i kal 6.5x55

så kan jeg nå opplyse at ved mye uvurderlig hjelp fra sako338 så har jeg planlagt å teste følgende lading:

All bruk av ladedata i denne post gjøres på eget ansvar!!!!

 

Hylse: Norma hylse skutt 1g i fremmed løp, men presset "riktig" dvs. til den går akkurat i kammeret mitt. (ble bare halspressing)

Hette: Federal 210 LR

Krutt: N310

Patronlengd: 60.9mm

kule: Sellier & Bellot 140 grs FMJBT

 

Ladning :

Vil starte på 6grs og gå til max 7.5grs., i 0.2 grs økninger. Dette skal være godt innenfor alle sikkerhetsgrenser.

 

MERK:Kula skal settes "feil" vei.

 

Jeg skal poste resultatet når det er kjent.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Resultater:

All bruk av ladedata i denne post gjøres på eget ansvar!!!!

load (grain) : speed (m/s) : avg (m/s)

6.0 : 180,226,198,202,204,213 : 203

6.2 : 185,199,225,223,211 : 208

6.4 : 175,207,232,227,228 : 213

6.6 : 221,244,241,241,234 : 236

6.8 : 203,242,232,246,267 : 238

7.0 : 241,265,265,272,278 : 264

7.2 : 274,247,275,284,279 : 281

7.4 : 249,281,294,285,279 : 277

7.6 : 305,303,298,296,299 : 300

7.8 : 312,320,293,316,? : 309

8.0 : 315,320,315,322,301 : 314

 

 

Som dere ser så er det en del svingninger i hastighet.

 

Kulene velta i alle testene.

Jeg observerte kulene i lufta og de spredde sikkert med 1m på 100m.

Det var når kula hadde nesten kome frem på 100m at de tok av i en helt syk retning helt uvilkårlig såg det ut som.

Ingen stabilitet å spore i sub space desverre.

 

Observasjon trykk:

Eneste trykkobservasjon jeg såg var at tennhetta bakka noe ut fra hylsa og var ikke like flat som vanlig. Dette var samme for alle ladningene.

Hylseekspansjon var ikke målbar i forhold til vanlige skutte hylser der jeg bruker vanlig krutt om som også er litt lavt ladda.

Jeg konkluderte med at dette var tegn på lavt trykk. Siden jeg opererer med et raskt krutt så er jeg ikke redd for S:E:E

 

Noen som har noen andre gode forslag ?

Snu kula rette vegen ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Snu kulene og konsentrer deg om 7,0, 7,5 og 8,0 grain, ser ut til at du har ujevn forbrenning lavere enn det.

 

GODT JOBBA!

 

At tennhettene stikker ut er et godt tegn. Det indikerer lavt trykk, IMHO, samt at hylsa har tetta forun UTEN å bli strekt, dvs lant trykk.

 

Ser bra ut dette og peker på at det du holder på med er ufarlig og sikkert for andre å kopiere.

 

Som sagt : Bra jobba!

 

 

Edit tanker om krutt og retta opp noen komma!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Godt jobbet, dette ja.

 

prøv med kuler som har lengere bæreflate, da vil trykket øke litt også. og hastighetene kan faktisk bli mere stabile.

 

Har du veid hylsene dine?

siden du har den variasjonen på hastighet. når du roter med subsonic så må du veie hylsene dine.

Jeg bruker og ha et avik på max 1 grain.

 

Likte at du testa me 8 grain krutt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har prøvd å ladde med hylser som allerede har blitt brukt 1g til subsonic ladning ?

Har hørt at de sprekker.

Ihvertfall om en lader supersonisk / vanlig med "riktig" krutt.

 

Kule: Jeg brukte her Sellier & BElliot 140 grs FMT snudd feil vei. Er det noen kuler dere heller ville anbefalt og da snudd riktig vei ?

Patronlengd jeg hadde med snudd feil vei kule var 60.9. Det e vel ikke muli å få like kort om jeg snur kula.

Volumet blir vel da litt større.

Større volum = mindre trykk = mere krutt = mere gass=mere lyd = mindre glis ved fyring :)

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som om noe ala IMR Trail Boss kunne ha vært tingen å prøve (cowboy krutt, beregnet til bruk på patroner som kom til under svartkrutt tiden, som t.d. 45-70).

Trail Boss er ett pistol/rifle krutt som er lett i forhold til volum. Leste om det i en artikkel fra Hodgdon's 2008 annual Manual, artikkelen er skrevet av Charles E Petty og handler om krutt til cowboy skyting (eller kunsten å få en kule saktest mulig ut av ett løp som jeg kaller det). :wink:

Han har så langt brukt dette kruttet til patroner som 25-35 - 50-90 Sharps (og det er vel noen lange sigarer?).

Det eneste er at så vidt jeg ser så er det støpte blykuler det er snakk om i disse laddningene, og jeg vet ikke hvordan det blir med mantlede kuler i forhold til det.

 

Noen som har en formening om dette kruttet og om det kan være en vei å gå for å få fylt hylsa (om man klarer å skaffe det da)?

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke mye om TrailBoss men om du sammenligner med annet Hodgon-stoff, Pyrodex som kan dekke samme behovet (med røyk) så gir det i hvert fall mye gass i forhold til ladningen, jeg *tror* ikke TrailBoss er tingen i en lyddemper.

 

Men akkurat DER tror jeg ikke det er noen som har tenkt tanken.

I hvert fall er det nesten ingen i USA som åpent tør diskutere subsoniske ladninger og lyddempere pga lovverket - har forsøkt i øver 10 år, og ingeting såpass prasktisk som denne tråden har kommet ut av det, mest bare lausprat og skryt.

Link to comment
Share on other sites

Ai ai ai...The Kid, her tror jeg kanskje vi er i nærheten av ord vekslingen lenger opp i tråden.

Med den stigningen han har i pipa, er det vel kanskje en større suksess å gå ned i vekt på kula?

 

Som jeg skrev til proton på pm, så kunne Hornady Interlock 129 grain kanskje være et alternativ?

 

Han bruker Federal 210 hetter og jeg har brukt CCI 200 hetter.

Fikk tak i noen federal hetter for bare å se at det ikke skulle utgjøre noen fare med tanke på de ladningene.

Fikk jo ikke skutt på blink eller over krono, men hensikten skulle kun være om det var farlig.( ville ikke anbefale noe som jeg ikke har testet sjøl)

Men jeg kjenner ikke igjen den problematikken her.

 

En faktor som helt klart er medvirkende her er twist'n.

Prøv å gå ned i kule vekt.

Og vei hylsene som The Kid sier her. Har aldri gjort det sjøl, men jeg ser helt klart fordelen av det med tanke på likt trykk osv.

Så lenge det ikke gikk med en "kjent" oppskrift får du gå mer ned på detalj nivå.

 

Først, sjekk FF med S&B kulene satt rett vei. Prøv ladningene 7,4-7,6-7,8-8,0 grain med kula satt rett vei med col 80 mm (hvis mulig, går ikke i mitt våpen en M96). Jeg har inntrykk av at 0,1 grain økning med 310 kruttet utgjør en forskjell i mitt våpen.

Vei alle hylsene og sorter ut slik The Kid sa. Alle som avviker med mer en 1 grain sjalter du ut. Fortsett med Neckede hylser. Sørg for at tennhette kanalen er ren og hetta sitter i bunn.

Som vanlig hvis det soter litt, prøv heller å senke patron lengden før du går opp i krutt mengde. ( hvis du ligger rundt ønsket hastighet så klart.

 

Hvis det ikke er noen suksess enda, så prøv å gå ned i kule vekt. Jeg har testet 120 grain hot core, 129 grain inter lock og 139 grain partizan SP og 140 grain sellier &bellot fmj bt.

Alle flat base kulene som ble testet "feil vei" hadde en presisjon som en skjit full Nord østerdøl.

Har igjen mengder av 120 grain hot core og 139 grain partizan, så gi meg en adr på pm så donerer jeg bort til et godt formål.

Alle kulene er testet riktig og "feil vei", og alle har blitt testet opp til 7,9 grain. Grunnen til at jeg ikke testet den "berømte" 8,0 ladningen var for at jeg hadde rundt 300 m/s på maks ladningene jeg testet.

Som jeg skrev til Proton, den kritiske ladningen for 6,5x55 er 16 grain, data hentet fra Quick load med teoretisk kule vekt på4-5000 grain. Tilnærmet blokkert løp..så holder du god avstand fra den ladningen skal det i utgangs punktet være trygt. (for andre som vil prøve) Alle ladninger fra 4-5 grain har satt seg i løpet mitt. Fra 5,5 grain og opp så har kulene forlatt løpet. Så slipper kanskje dem som vil prøve å svette seg igjennom ei kule som sitter.

Jeg synes forsatt at å bruke dacron og lignende bare skaper mer krøll enn nytte.

Dette er mine tanker bare...

 

For MITT våpen er oppskriften: 7,1 grain Vv N-310, 140 grain Sellier & Bellot fmjbt satt feil vei til en patron lengde 60,9 mm, cci 200 LR og Norma hylse.

Vurdert å prøve lapua hylsene for å minske volumet litt til, i håp om å kunne senke ladningen litt til. Men det er ikke gjort enda pga at det fungerer kjempe bra med det jeg har nå.

 

 

Edit:

Etter klar melding fra en her på forumet, sier jeg takk for meg og lykke til med ladingen Proton.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke mye om TrailBoss men om du sammenligner med annet Hodgon-stoff, Pyrodex som kan dekke samme behovet (med røyk) så gir det i hvert fall mye gass i forhold til ladningen, jeg *tror* ikke TrailBoss er tingen i en lyddemper.

 

Men akkurat DER tror jeg ikke det er noen som har tenkt tanken.

I hvert fall er det nesten ingen i USA som åpent tør diskutere subsoniske ladninger og lyddempere pga lovverket - har forsøkt i øver 10 år, og ingeting såpass prasktisk som denne tråden har kommet ut av det, mest bare lausprat og skryt.

Dette er ett rent smokless krutt som vistnok er som en normal ladning, bare med en betydlig lavere masse (gir mye større fyllningsgrad i hylsen, omtrent samme brenn hastighet som Titegroup men med en tredjedel så stor masse). Ser også at hastigheten han har som mål å ligge på, er 1000ft/s (eller 305m/s).

 

Så om man skal spørre om slikt i USA, skal man ikke nevne Sub ladninger, og ikke nevne demper. Men snakke om reduserte cowboy ladninger i 1000ft/s området for liten rekyl. :wink:

Link to comment
Share on other sites

En tanke som streifet meg her er:

Jeg kjenner ikke til dette kruttet, men ville da ha tatt mine forhåndsregler..

og skjekket løp og demper for uforbrent krutt. For en demper havfull av uforbrent krutt kan fort bli noe uventa resultat. For cowboyene har vel neppe noe demper på disse våpnene, så da har det ikke noe og si for dem..

 

Endret: men hvis det er samme brennhastighet som TiteGroup så vil det gå greit.

Link to comment
Share on other sites

Svar til The Kid ang. forbrenning:

Jeg har ikke planer om å bruke demper før jeg ser at kula stabiliserer.

Om da forbrenninga ikke klarer å skje inne i løpet (som er 60 cm = LANG revolver) så tror jeg jeg vil se en svært så rå munningsflamme og vil nok oppfatte faresignala allerede da.

Så dette er jeg ikke redd for i det hele tatt.

 

Svar til The Kid ang. veiing av hylser:

Jeg syns å veie hylsene er riktig å gjøre når en finpusser en ladning for å oppnå maksimal presisjon=~ benchrest skyting.

Det har ikke noe for seg i mitt tilfelle da jeg på dette stadiet sitter å vurdere hvilken vei kula skal gå igjennom løpet. Skjønner ?

 

Vurdere andre krutt:

Det er klart interessant med andre krutttyper som har større fyllingsgrad. Det er mulig jeg prøver noe slikt en gang om jeg ikke får til dette på "vanlig" måte. Men det blir det nok en stund til.

 

Min hovudteori : Riflestigning:

Min hovudteori for hvorfor kulene velter i akkurat mitt løp mens sako338 opplever nær perfekte samlinger tror jeg har med riflestigninga å gjøre.

Min er på 21 cm. Dette er veldig lite i forhold til løpet til sako338 (11cm ?)

Hadde vert interessant om noen kunne rekne ut teoretisk perfekt kuletyngde for min riflestigning. Løpet er 60cm. Da hadde jeg hatt en noenlunde riktig utgangspunkt videre. Kulevalget kunne så komme etter det.

 

Tanker om forbrenning og kulens bæreflate:

Jeg registrerer at flere anbefaler kuler med lang bæreflate.

Sellier&Beliot kula har ca 1.5cm. Mine normale match kuler har ca 1-1.2 cm

Selve hylsehalsen er ikke i nærheten av å være like lang som dette.

 

Poenget med lang bæreflate er da ikke å sikre bedre grep om kula i hylsehalsen.

Da sitter jeg igjen med 2 føremål:

1: Å kunne sette kula dypere for å minske hylsevolum.

2: Å oppnå mere friksjon = høyere trykk når kula går igjennom løpet.

 

1:Dette høres fornuftig ut. mindre volum=mere trykk=mindre gass=mindre lyd=bredere glis ved avfyring.

Har allerede opplevd dette :)

 

2:

Mine tanker går då videre til selve forbrenningsprosessen:

Hvor langt har kula komme når max trykk er oppnåd med så hurtig krutt? Vanligvis med normale ladninger så er jo dette oppnådd lenge før kula har komme ut av løpet. Men 6grs N310 så ville jeg jo tro at kula knapt har kome ut av hylsa ?

Hvis det er tilfelle så betyr vel det at trykkoppbyggingen skjer mye tidligere i løpet og størst utnyttelse av den lange bæreflate vil kome i begynnelsen av løpet. En vil sikkert dra nytte av dette videre igjennom løpet fordi trykket ikke er lik 0 før kula har forlatt løpet.

konklusjon: en vil nok oppleve en generell forhøyning av trykket pga. forlenga bæreflate.

 

Kanskje ikke sikkert å si noe bestemt om dette uten å forske mere med avansert testutstyr, men morsomt å tenke tanken ihvertfall.

Sikkert noen som har kommentarer / utdypninger rundt denne teorien ?

 

Gjenbruk av subsonic hylser:Jeg har fått opplyst at en aldri skal bruke hylser skutt subsonic til supersonisk. Da vil hylsa sprekke.

Jeg har målt mine hylser og kan ikke finne noen tegn på tynnere gods i trykkringen og må derfor konkludere med at eneste mulighet må da vere at strukturen i legeringa må ha blitt "mykere" pga en raskere og varmere forbrenning i bakre del av hylsa. Og at det er dette som endrer hylsa slik at den kan sprekke ved neste avfyring med større trykk / vanlig trykk..

Er det noen som kan bekrefte min teori ?

 

subsonic del 2:

Neste del i dette prosjektet er å snu kula riktig vei og justere settedybden:

Ny settedybde har jeg valgt til 75.5mm. max patronlengde i mitt løp er nå 78.4mm.

Satt til 75.5 så har den akkurat kontakt med hele halsen.

Dette mener jeg er en fornuftig startdybde da jeg oppnår sikker funksjonering/mating og minsker faren for at kula flytter på seg ved hard repetering.

Om jeg ikke får full klaff på denne dybda så kan jeg sette den dypere etterhvert. Jeg vil stoppe når den er satt så dypt at den har bare 6.7 mm kontakt med halsen.

Jeg ønsker med dette å oppnå mindre volum. Ikke sikkert dette har så mye med om kula velter eller ei, men jeg ønsker å prøve dette ut uansett. Dete har vel mere med lydnivået å gjøre. Noe som er hovudmålet for dette prosjektet. Det viktigste er ikke å skyte hull i hull, Det får komme som en bonus om alt klaffer :)

 

Når kula var satt bakvendt så var det ikke mulig å mate inn patrona via magasin i det hele tatt. Da er det ikkeno moro syns jeg.

 

Funker ikke dette heller så er nok neste delprosjekt å bytte kule.

 

Resultatene kommer snart...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nei hvorfor du skal ha lengere bæreflate på kula kan jeg ikke svare på, men jeg har testet og det har fungert. har velt nevnt noe tidligere i denne tråden..

 

Grunden til at jeg ville ha valgt og veid hylsene, er for mulig og elemenere bort hastighetsforskjellene.

Som du selv sier, så virker jo matinga best med kula riktig vei, da ville jeg nåkk ha prøvd med kule riktig vei..

Link to comment
Share on other sites

Resultater subsonic del 2:

 

Da har jeg testa litt med kula riktig vei og PATRONlengd 75.5mm.

Resultater er som følger:

 

Bruk av dissa data er på eget ansvar!!!!

 

grain : hastighet m/s : snittfart(m/s)

7.0grs : 244,258,256,259,246 : 252 (uten demper)

7.5grs : 281,????,275,261,280 : 275 (med demper)

8.0grs : 295,301,304,289,297 : 298 (med demper)

 

Observasjoner

Kula hadde ingen tendens til å velte så jeg satte på demper etter å ha skutt alle med 7grs.

Jeg fikk sett samling på siste skudda med 8grs. De var sånn passe. Hadde vel 6-7cm med passe dårlig skyting.

 

Konklusjon:

Jeg begynner å nerme meg en fornuftig ladning. Fortsatt godt innenfor trykkgrenser og under subfart.

Nå mangler bare presisjonen.

 

Del 3 blir som sagt å justere settedybde og begynne å skyte litt bedre.

Jeg kommer til å konsentrere meg rundt 300m/s/8grs. kanskje litt mere.

Rekner med at det blir litt mere hastighet med dypere satt kule.

 

Kanskje jeg ikke trenger å bytte kule ? Vi får se.

 

Jeg reiser på ferie til Brasil i 3 uker nå så dere får vente spent på del 3 til da.

 

GOD SOMMER!!

Link to comment
Share on other sites

Med demper så ble det ganske lydløst ja :) Gliset gikk helt rundt :)

 

Noen tall henta fra Ballistic Collection v4.0.0:

 

kulelengde:

9.1g sellier & bellot : 3,21cm

 

Programmet opererer med stabilitetsfaktor:

1,5-> = max stabilitet

1,3-1,5 = full stabilitet

1,0-1,3 = marginal stabilitet

 

 

***Max stabilitet***

Oppgitt:

kule hastighet:1017,1 fps (310m/s)

Kulevekt:140grs(9,1gram)

riflestigning:8,274 inches (21cm)

Kule Diameter:0,264 inches (6,71mm)

 

Max kulelengde med stabilitetsfaktor på:

1,5 blir da 1,1339 inches (2,880 cm)

1,3 blir da:1,1706 inches (2,973 cm)

1,0 blir da:1,2408 inches (3,152 cm)

 

Det betyr vel at jeg bør ha kuler med lengde på 2,88cm for å i teorien oppnå max stabilitet i mitt tilfelle ?

 

Min kule er på 3,21 cm

Dette gir en stabilitetsfaktor på 0,917, noe som ikke i kvalifiserer til marginal stabilitet engang.

hm? Har jeg rekna feil ?

Jeg vet ikke hvor mye kuleforma har og si for denne teorien. Noen som vet ?

Fint om noen kan dobbeltsjekke dette for meg :)

 

 

***** minimum fart for å oppnå stabilitet ****

oppgitt:

kulelengde:1,265 In (3,21 cm)

Kulevekt:140grs(9,1gram)

riflestigning:8,274 inches (21cm)

Kule Diameter:0,264 inches (6,71mm)

 

Minimum fart for å oppnå max stabilitet blir då 2839 fps (865m/s)

Minimum fart for å oppnå full stabilitet blir då 2398 fps (730m/s)

Minimum fart for å oppnå marginal stabilitet blir då 1406 fps (428,5m/s)

 

Dette må vel bety at jeg ikke kommer til å oppnå marginal stabilitet engang med min subsonic fart ?

Har jeg rekna riktig ?

 

I mitt tilfelle så "burde" jeg vel ladet til en hastighet på ca. 865m/s for å i teorien oppnå best stabilitet.

 

Konklusjon:

Jeg bør i teorien ha en kule som er 2,88cm for å oppnå max stabilitet i mitt tilfelle. (med alle andre fakta intakt) Spørs vel om den kula finnes...

Om jeg satser på å bruke den kula jeg har så oppnår jeg ikke engang marginal stabilitet i subrommet.

Kommentarer mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 year later...

Hej jeg skal lade patroner subsonic til min 6,5x55 og er blevet anbefalet at bruge 7-8 grains N310 krudt til 140 grains kugle, men jeg har en hel bøtte N320 krudt stående og vil derfor høre sub eksperterne om jeg kan bruge det til sub ladning til min 6,5x55 og evt til min 30-30 win og hvor mange grains jeg skal bruge i forhold til N310 krudt :?::?:

 

Hilsen billy

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 6,8grain N-310 krutt og 170 grain kule Remington RN. i 30-30 og federal 215 hetter.

disse er veldig stille og fine god presisjon her jeg også.. tvisten på løpet mitt er 1:9,5 (målt med pussestanga)

 

Men N-320 bør vel gå det og, men N-310 en nok best.

Link to comment
Share on other sites

Subsonic ladninger er såpass kilent at det kun bør prøves av de som vet hva de gjør. Om du må spørre her om ladevekt synes jeg du bør tenke deg om 3-4 ganger før du fortsetter på ladeprosjektet.... Så lenge du ikke spør for å bekrefte det du har funnet ut hittil.

For lav ladning gjør at du risikerer å måtte dytte ut kula av løpet, å med mantlede kuler er det ikke helt lett.

Link to comment
Share on other sites

jeg har en helt ny bøtte N-320 krudt som jeg ikke kan bruge til noget så hvis det kan bruges til sub ladninger til 6,5x55 eller 30-30 win så vil jeg da det :D

 

jeg har ingen ladedata for N-320 kun for N-310 og hvis N-320 krudt kan bruges er der vil ikke noget ivejen med at spørge om hvor mange grains man ca skal bruge :?::?::?::wink:

 

Hilsen Billy

Link to comment
Share on other sites

Begynn med 9grs N320 og ikke sett kula i bommene -- noen tideler friflukt er bra. Trykktegn på hetta kan du ignorere i begynnelsen -- de skyldes meget sannsynlig headspace (patronspill) da rask trykkoppbygging får hetta til å trykkes litt ut av hettelomma og smelle i støtbunnen, og så følger hylsa med etterpå. hetta blir med andre ord flat, og det er forventet.

 

Ideelt sett bør man bruke det raskeste kruttet, som f eks N310. Raskest mulig trykkoppbygging og høyest mulig arbeidstrykk er absolutt å foretrekke i subsoniske ladninger for store hylsevolum. Bruk også den tyngste kula våpenet kan stabilisere...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 1 month later...

Sitter å lurer på å presse opp 5stk patroner med 123grs Scenar....feil vei.

 

Etter iherdig lesing om sublading for 6,5x55 så skulle jeg selvfølgelig hatt N310, men har bare N340 stående.

Har bestemt meg for å prøve uansett da jeg har dårlig tolmodighet når jeg har bestemt meg for å gjøre noe.

 

Har tenkt å fylle hylsa med 10gr og sette COL til 62mm, noen som vil kommentere resultater jeg kan forvente med dette?

QL gir meg høye tall (godt over 400 m/sek), men QL tar jo ikke med at jeg snur kula feil vei...Banke ut kula er uaktuelt.

Link to comment
Share on other sites

Etter egen fattig erfaring med QL og sublading får du gjerne en del lavere hastighet i virkeligheten, enn det som er beregnet i QL. Så lenge startladningene dine ikke er farlig høye er det egentlig bedre å starte med for høy hastighet, og så lade seg sakte nedover i hastighet til man når underlydshastighet. Kjedelig å starte så forsiktig at man setter en kule fast halvveis inn i løpet.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...