Jump to content

subsonic for 6.5x55


Proton

Recommended Posts

thx høggern!

 

da burde det vell gå greit å bruke sub-patroner med SP-kuler på f.eks rev innenfor 100m da... Eller? Ser jo at det kan bli litt vrient med tanke på kulebane og avstandsbedømmelse uten avstandsmåler, men hvis vi ser bort i fra det, og kun ser på anslagsenergi....? Burde vell holde til en rev?

Link to comment
Share on other sites

JEg har Skutt en 308win med 11 grain N-310 krutt og 180grains kule. og jeg lever hvertfal enda, det samme gjør rifla. Men ingen andre trenger og gjøre dette da, for en er langt over lydens hastighet alikeveld..

 

--------------------------------------------------------------------------------

Jeg har brukt denne ladningen en del med S&B 180 gr. blyspiss , kulene setter jeg riktig vei og krymper hylsa i rilla ,løp er ca. 50 cm. og disse har jeg jevn hastighet på ca. 280 m/s og de setter runde fine hull og samler meget bra på 80 m . Ikke noen trykktegn. :D

Link to comment
Share on other sites

ser våre svenske venner på robsoft prater om IMR trailboss krutt. Vistnok lagd for reduserte ladninger. Om jeg har forstått riktig så er det hurtigbrennende og tar mye plass i hylsa iforhold til futt...

 

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=11&t=120644

 

6.5x55:

13gr trailboss

standard primer

156 gr vulcan 290-310 ms i lång mauser pipa. ( fin träffbild)

Link to comment
Share on other sites

har du noen erfaring å dele Tika?

 

ser n32c ligger mellom n320 og n330 i hastighet. (og trailboss nesten like kjapp som n310)

men, den ekstra fyllingen n32c gir iforhold til de andre kan kanskje gi litt bedre arbeidstrykk og jevnere hastigheter?

trailboss har jo også et lite fortrinn med at den har lavere energitetthet - men ingen av kruttene gir akkurat mye fylling i hylsa...

valg av kule og settedybde kan vel fort ha større betydning i så måte.

 

pininhakan på robsoft hadde testet med 156grain vulcan ser jeg og skrev den .. men, nevnes også alaska som mulig kandidat...

 

Ser for meg at litt tyngre kule er en fordel - så lenge den stabiliseres...

og det med lang bæreflate er jo nevnt her allerede...

 

Er det noen andre her som har turt å teste noen subladninger her?

Link to comment
Share on other sites

Er det noen andre her som har turt å teste noen subladninger her?

 

Skal prøve :) Riflen (tikka t3) er inne til gjenging nå, så tenkte å rulle opp noen sub-ladninger innen jeg får den tilbake.

 

Skal begynne med:

 

Norma hylser, cci 200 lr, s&b 140gr sp, n310... Litt usikker på settedybde, men her kommer jeg nok bare til å prøve meg litt frem etterhvert.

 

kommer nok til å begynne å med 5stk partoner med 7gr, 5stk med 7,5gr og 5stk med 8gr.

Link to comment
Share on other sites

Når ein lader subsonic med 6.5x55, så blir det anbefalt tyngste kule som rifla stabiliserer, men er det ein forskjell på å bruke ei butt eller ei spiss kule ? Med tanke på presisjon/kulevelt ?

Det er lengden på kula som avgjør stabiliteten, ikke vekta. Butt kule i subsoniske hastigheter er å foretrekke fordi:

 

1. BC betyr ikke så mye når man er underlyds. Det er ikke store forskjellen, så godt som neglisjerbart, på 240 grs Sierra Match King og 150 grs flatnesa hjemmestøpt i samme hastighet på 100 meter hva angår treffpunkt.

 

2. I subsoniske hastigheter kan man ikke regne med mye ekspansjon - derfor er størst mulig frontareal på kula å foretrekke. Det er sårkanalen og utblødning som feller viltet - ikke teori.

Link to comment
Share on other sites

har lyst og prøve selv - så sitter og sluker all info jeg finner :)

 

Smøring av løp eller kule virker til å være et tips som går igjen. Det virker logisk at det kan være lurt for å få jevnt resultat...

Vaselin, drivakselfett, olje, grease, ++ mange forslag.

De fleste av smøremidler er jo lagd for å lage en maksimalt bærende film - men ei kule som farer gjennom et løp er vel en kombinasjon av skjæring og bæring.

Har litt trua på en racing motorolje. Disse tåler massivt trykk og temperatur ihvertfall, samtidig som de er smidige.

Å smøre løpet virker mest logisk da smøring på kula sannsynligvis vil ligge igjen nær kammeret - men igjen for faktisk bruk er det jo upraktisk å dra gjennom en lett olja lapp mellom hvert skudd... eller hvert tredje for den saks skyld.

 

virker heller ikke som overtrykk er noe man trenger bekymre seg så veldig for. Så da har jeg troa på å heller starte høyt nok enn å starte for lavt...

På denne måten burde man slippe kule som sitter fast og burde ikke trenger ikke være redd for S.E.E heller... (selv om n310 kruttet brenner så lett at det skal vel utrolig lav ladning til for at det skal skje) Husker ikke hvor jeg leste det, men mener å lese at det var noen som hadde sprengt et løp med 3 grain n330 i en .308win av S.E.E

 

Foreløpig har jeg trua på å starte på 10gr n32c med en 140grain kule (f.eks. 9.0gram Lapua Naturalis virker til å ha lang bæreflate og kort butt tupp), i engangsskutte halspressa hylser... ~1.5mm friflukt..?

(tikka t3 med pac-nor ss løp, 51cm)

 

eller evt gå for tyngre 150/157 grain kule... litt høyere kulevekt kan være en fordel med n32c som brenner litt tregere enn n310

Link to comment
Share on other sites

Glem smøring.

Bruker du kobbermantlede kuler, skal de være tørre. Bruker du blykuler, bruk vanlig kulefett. Begynner du å kødde med smøreoljer/fett slik du beskriver, skal du vite at disse inneholder svovelforbindelser. Det betyr igjen at det under avfyring avsettes fett på løpsveggene som varmes realt opp av kruttgassene, som igjen fører til dannelse av svovelsyre og liknende saker du IKKE vil ha i løpet ditt, for det forårsaker heftig korrosjon.

 

Bruk det raskeste pistolkruttet patronen tåler (VV N-310, for eksempel - du ligger antakelig godt under pMax likevel) med kulevekta du tenker på, og glem all annen voodoo. Du vil oppdage at subsoniske ladninger kan være ekstremt jevne og presise - fordi et meget raskt krutt gir jevne starttrykk og raske og høye maxtrykk, som fører til klebing av hylsehals mot kammervegg - det begynner omtrent ved 10 000 psi - og dit vil du fortest mulig for å slippe ut minst mulig av godsakene før kammeret er tett og kula på vei ut av løpet. Gjør du friksjonen glattere/mindre, vil du i beste fall senke starttrykket, hvilket gjør at trykkforløpet ligger under kruttets idealområde, hvilket igjen fører til ujevne trykkforløp = dårligere presisjon. Høyest mulig starttrykk innenfor patronens trykkspesifikasjon, med andre ord - det betyr at du vil ha størst mulig startmotstand, ikke minst mulig og ujevn slik du får med smøring.

 

Capiche?

Link to comment
Share on other sites

Sjekket ikke linken, men prinsippene står fremdeles klippefast. Hvis du skal ned på 100 grs, bør du heller vurdere om salongrifla gjør samme jobben. Skal det være bryet verdt, må du gå inn i dette med kropp & sjel - ikke jutjub.

 

Du har nå nok til å begynne å eksperimentere. Begynn med 10 grs N-310 og se hva som skjer derfra. Er den overlyds, er jo alt bra - reduser ladningen litt og litt til du ligger under. Er den underlyds, gå motsatt vei.

 

Uansett:

Oppleves skuddet merkelig, ta ut bolten og se at du fysisk får dagslys inn i andre enden. Gjør du ikke det, er det ingen som helst god idé å forsøke et skudd til. Da skal du heller ta frem ei messingstang eller pussestokk og banke ut kula før du gjør noe som helst annet.

 

In fact; dersom du er så fersk på dette som jeg tror du er; sørg for at du har dagslys gjennom pipa etter hvert eneste skudd før du gjør noe som helst annet. Jeg sier dette fordi Norge trenger flere skyttere og hjemmeladere - ikke færre.

Link to comment
Share on other sites

In fact; dersom du er så fersk på dette som jeg tror du er; sørg for at du har dagslys gjennom pipa etter hvert eneste skudd før du gjør noe som helst annet. Jeg sier dette fordi Norge trenger flere skyttere og hjemmeladere - ikke færre.

 

når det gjelder hjemmelading er jeg ikke redd for å innrømme at jeg er så fersk som du tror jeg er... men læringskurven er bratt...

(er sivilingeniør, jobber som forsker, og er litt geek på mange andre felter, og langt over snittet interessert i tall, fysikk og teori)

...kommer definitivt ikke til å prøve noe før jeg føler jeg vet nok og føler meg trygg på ikker på teorien bak og det jeg driver med!

 

Å sjekke at kula faktisk har gått, og sjekke farta over kronograf ser jeg som en selvfølge...

 

målet må forøvrig være å få en så tung som mulig kule til å gå så bra som mulig!

Link to comment
Share on other sites

Godt :-)

 

Tyngre kule = høyere starttrykk = Det Vi Vil Ha™

 

ja, det har jeg forstått...

var derfor jeg stussa litt når jeg så den youtuben med 100gr subsonic. Begynner å bli skummelt lett ladning med så lett kule?

 

større fyllingsgrad i hylsa = raskere trykkoppbygging/høyere starttrykk = det vil vi også ha (inntil et visst punkt) ?

 

n32c som da er tregere enn n310 gir bedre fylling. Disse to faktorene utligner seg jo til en viss grad...

men, tenker at kanskje n32c er mindre følsomt for hvordan kruttet ligger i hylsa og dermed kanskje vil gi jevnere resultat?

eller er det så rask krutt som mulig som er tingen og at vi egentlig burde hatt et enda raskere krutt?

 

leste også et sted at noen testet et skudd (ladet med n310?) hvor de først peka pipa ned før skudd (kruttet framover i hylsa) og fikk ujevn forbrenning i forhold til når pipa ble peket opp først...

Link to comment
Share on other sites

Så lenge du bruker raske krutt (pistolkrutt), er det ingen fare (har fremdeles ikke sett jutjub-klippet, men regner med at det er snakk om SSE - det kan skje med trege riflekrutt. Du skal heller ikke bry deg for mye om fyllingsgrad - for meg betyr det ingen ting i praksis - og jeg har vært hele runden med dacron og annet svineri oppi hylsa. Ikke heller jeg våpenet den ene eller andre veien under skyting heller, og fremdeles går det bra.

 

Høyest mulig arbeidstrykk er derimot viktig for å få god presisjon, og det får ved å bruke den tyngste/lengste kula våpenet ditt kan stabilisere i underlydshastigheter. Raskest mulig pMax er også veldig bra, derfor skal du ha lang bæreflate på kulene. Det største problemet med underlyds i standardpatroner som 308Win, 30-06 og 6,5x55 er at arbeidstrykket ikke blir stort nok grunnet det store hylsevolumet. Utvidelsen av hylsemunningen og dermed tetting mot kammerveggen starter først ved omlag 10 000 psi, og dit vil du fortest mulig for å få jevn forbrenning. Derfor skal du bruke det kjappeste kruttet du får, eksempelvis N-310 - selv med dette har du mye å gå på før du når maksimaltrykket til denne patronen.

Link to comment
Share on other sites

For det første: Hvorfor stiller du dette spørsmålet?

 

For det andre: Dette må du svare på selv.

 

Jeg lader ikke noe som helst fordi det har noe med pris å gjøre. Enten jeg lade fordi ferdige patroner ikke finnes, ellers vil jeg lade fordi jeg får bedre ammunisjon på den måten.

 

Og joda, man får faktisk stabilisert meget tunge kuler i 223 (og andre kalibre) - det kommer helt an på hva de er laget av. Lengden har derimot en hel del å si.

Link to comment
Share on other sites

for kråke, måker etc kan man jo like gjerne bruke 22lr sub om man har det!

 

Men, om reven lusker forbi og man ikke vil lage for mye bråk ser jeg for meg 6.5 sub duger bra..?

blir litt off-topic men:

hvordan blir det egentli med lovligheten av 223 subsonic på rev? Kravet om anslagsenergi er jo fjernet og en 223 i subsonisk er jo i praksis ikke så mye kraftigere enn en .22lr som jo ikke er lov. 70grain 223 kule i 310m/s gir jo like lite energi som en 22wmr, men den lave farten gjør vel at den ikke ekspanderer slik at effekten på reven blir dårligere...?

 

6.5 subsonisk gir mer energi og burde jo i så måte være OK, særlig med en litt butt kule som avgir bra med energi?

Link to comment
Share on other sites

Husker ikke hvor jeg leste det, men mener å lese at det var noen som hadde sprengt et løp med 3 grain n330 i en .308win av S.E.E

Det tror jeg ikke noe på. 3grs med krutt er ikke i stand til å produsere 1000 bar selv om du plugger kammeret. Det er klart at om 3grs skulle detonert i kammeret ville man nok merke det, men jeg tror ikke det ville medføre annet enn en ødelagt hylse. Og jeg tror ikke noe på at krutt kan detonere under disse betingelsene, da burde vel noe ha skjedd når jeg ladet 30-06 til over 3000 bar med N310?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg bestilt n310 krutt og 160 grain hornady RN interlock kuler for å prøve med

t_749004144_1.jpg

 

Den kula er mellom 28 og 30mm lang tror jeg, og vil da etter "Millers Stability formula" ha en faktor ~2.3 med 1:8 rifling og 310m/s - noe som antyder at den skal være rikelig stabil...!

 

http://www.scribd.com/damonfg1940/d/72872212-Miller-Stability-2

http://en.wikipedia.org/wiki/Miller_twist_rule#Stability_factor

 

Ingen av de andre kulene jeg har liggende er i nærheten av å gi så høy miller faktor som hornady RN...

Den inneholder vel mye bly og er flat bak og butt foran... Og den høye vekta gir den dessuten større gyroskopisk stabilitet...

 

tenker prøve en ladning på 10 grain n310 til å starte med og se hvilken fart det gir...

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som drøy kost, men det er lov til å prøve. Teori og praksis er ikke alltid den samme med stabilitet, løp er individer også på dette punktet. I utgangspunktet mener jeg at en sylinder med høy tetthet er mest stabil, så en butt rundnese er vel omtrent så bra som det kan bli. Og på kortere hold kan presisjonen være OK selv om de ikke er helt stabile, i min 3006 gir 200grs Lee urunde hull men omtrent samme presisjon på 50m som lettere kuler (ikke prøvd på lengre hold). Og om du har tenkt til å prøve veltepetter-prinsippet på vilt må det jo hjelpe at kula har begynt å tumle før den treffer.

Link to comment
Share on other sites

hvor godt tyngdepunktet er sentrert i kula har mye å si for hvor stabil kula faktisk blir... Logisk nok blir det mer ustabilt om det er vektforskyvelse (kast) i massen - da vil den fort miste stabiliteten når den har beveget seg et stykke...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Testet noen sub-ladninger i dag med et litt kjedelig resultat..

 

brukte engangsskutte normahylser (skutt i samme rifle,tikka t3 6,5x55), cci 200, n310, 140grs S&B SP. C.O.L 71 mm

 

5 stk 6,5grs

5 stk 7 grs

5 stk 7,5 grs

5 stk 8 grs

5 stk 8,5 grs

5 stk 9 grs

 

jeg regnet med at dette ikke skulle by på problemer siden jeg allerede hadde prøveskutt en av patronene med 6,5grs krutt uten at kulen satt seg fast i løpet, så jeg begynnte øverst med 9grs ladningene og det gikk fint, hørtes utrolig nok ut som det var underlyds også, men da jeg fyrte av den første med 8,5grs kom det en litt rar lyd i skuddet så jeg tok ut sluttstykket for å sjekke om kulen hadde forlatt løpet, men neida, det hadde den ikke.

Skrudde av demperen, og komisk nok sto kulen halvveis ut av munningen. Fikk akkurat tak i kulen med en tang for å prøve å dra den ut, men det endte i at kulen knakk/revnet..

 

Har prøvd å banke ut resten av kulen med en billig pussestang men kulen sitter som satan.

Tenker å prøve å helle en god dose våpenolje ned i løpet og la det stå en stund, og så varme opp og så banke litt til og se om den kommer.

 

Men hvordan kan en kule med med 8,5grs n310 bak sette seg fast når samme kule med 6,5grs bak ikke satt seg fast ca 30 skudd (norma trainer fabrikkammo) tidligere??

 

 

Edit: Ser ikke ut som kulen rikker seg, selv med olje og oppvarming av løpet og relativt kraftig banking. Vurderer derfor å prøve å skyte den ut ved å skyte tomme hylser kun med tennhetter, og fylle litt krutt i hylsene etterhvert hvis ikke det funker uten. Så spørsmålet blir da: hvilket krutt vil egne seg best av n310 og n160? Det er de to jeg har.. Eller bør jeg skaffe et annet krutt som er bedre egnet? Eller er dette generelt livsfarlig å prøve?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Leste en gammel tråd om en som hadde borret. Han fikk mantelrester i bommene, så vil prøve å unngå det..

Går vell an å fjerne mantelrester, men hvis det er mulig å skyte den ut vil jeg heller prøve det før jeg begynner å borre. Problemet med å skyte den ut er jo at man får ikke kontroll på trykket med "blanks"... Så er litt nervøs for å prøve det..

Link to comment
Share on other sites

hm, det var rart...

 

nå vet jeg ikke hvordan kula ser ut etter du har prøvd å trekke den ut da,men dersom det lar seg gjøre å borre et hull i senter av kula så burde det hjelpe på å minske spennet litt så det blir lettere å banke den ut...

Link to comment
Share on other sites

Leste en gammel tråd om en som hadde borret. Han fikk mantelrester i bommene, så vil prøve å unngå det..

Går vell an å fjerne mantelrester, men hvis det er mulig å skyte den ut vil jeg heller prøve det før jeg begynner å borre. Problemet med å skyte den ut er jo at man får ikke kontroll på trykket med "blanks"... Så er litt nervøs for å prøve det..

 

 

har du moduldemper er vel ikke det noe problem:) ikke at jeg vet hva du har men, var borr som slo meg først. evnt også skru en skrue i som du får tak i med tang:) i hølet etter borret altså

Link to comment
Share on other sites

Har moduldemper ja, men ser ikke helt hva det skal gjøre fra eller til. Tar jo av hele demperen uansett!

Kansje ikke så dumt å borre hull og skru i en skrue for å dra det hele ut med en tang el.l, men ser liksom for meg at kulen sitter så godt at blyet og det lille kobberet jeg må skru i i kulen vil gi etter før kulen slipper løpet, i og med at kulen ikke rikker seg når jeg prøver å banke den ut.. Og hvis det skjer er løpet kjørt for å evt. prøve å skyte den ut..

Link to comment
Share on other sites

Glenn Miller :wink: (

)

 

Jeg har syslet litt med sub i 308, på et høyst forsiktig plan. Og i henhold til råd fra de her på Kammeret som jeg VET har drevet mye med det., og andre, IRL, som har drevet med det.

 

Greia er for det første å starte høyt, så en ikke setter fast kuler med en gang. Starte med ladninger som en forventer gir 400-450m/s iallefall. Og for det andre, å være klar for at ei kule går fast. De slås forholdsvis greit ut med ei stål-eller messingstang. Og ja, jeg har gjort det. Men da i pistol, og det er ikke så langt å slå..

 

Miller er ikke til å stole på iht mine erfaringer. Det fins nok mere avanserte måter å regne på, og det fins prøving og feiling.

155grs Scenar skulle være ustabil, og var det. Kortet ned til en lengde der den skulle være stabil (sage av den tomme nesa) så ble den stabil, laget runde hull på 100m men med fryktelig variasjon i hastighet og spredning på skiva

168grs Nosler CC skulle være stabil, tumler lenge før 100m, hagle..

200grs Mega fikk jeg råd om og den gir jevne hastigheter, og OK presisjon på 100m, sånn omtrent 50-60mm/5skudd, som middels .22LR ammo gjør, men ovale huller.

 

Måten jeg tester på et at jeg har med 5-10 patroner hver gang jeg er på banen allikevel. Når jeg har skutt det jeg skal, så tester jeg disse.

Jeg har lært masse uten å anstrenge meg veldig, men foreløpig ser det ikke ut som det er særlig brukbart til noe. Jeg har iallefall for lite testgrunnlag med ei enkelt ladning til at jeg har data til å skyte den på noe annet enn 10 eller 100m.

 

K

Link to comment
Share on other sites

nå blir dette litt off-topic i forhold til kaliber, men jeg tenker å bruke .30-06 (1:10") og en 220gr RN SP som har tilnærmet samme form som 6,5mm 160gr diskutert over. Hvis jeg får den til å stabilisere tenker jeg å bore ut et hull i tuppen 2-3mm dia og 10mm dypt vha. en spennhylse i dreibenken. For å finne ladning tenker jeg å bruke QL med Long Barrel Friction (250bar) og starte som nevnt tidligere på 400m/s og jobbe meg ned til 320m/s.

Link to comment
Share on other sites

Har moduldemper ja, men ser ikke helt hva det skal gjøre fra eller til. Tar jo av hele demperen uansett!

Kansje ikke så dumt å borre hull og skru i en skrue for å dra det hele ut med en tang el.l, men ser liksom for meg at kulen sitter så godt at blyet og det lille kobberet jeg må skru i i kulen vil gi etter før kulen slipper løpet, i og med at kulen ikke rikker seg når jeg prøver å banke den ut.. Og hvis det skjer er løpet kjørt for å evt. prøve å skyte den ut..

 

Jeg skjønte det sånn at kula di sitter fast i selve demperen..

 

og da løser vel det, det du var redd for ang metallspon inni demperen, for vis den sitter mellom en modul ser jeg ikke problemet med spon..

 

Men vis man knekker en bolt og lignende på biler etc. er det vanlig at man borrer et hull i den gamle bolten og enten skrur den ut med den nye skruen eller sveiser fast noe nytt man kan bruke til og få den ut, eller og borre ut og gjenge på nytt. Ikke at det er aktuelt her vel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...