Jump to content

subsonic for 6.5x55


Proton

Recommended Posts

Har ikke lest hele tråden, så beklager om jeg plumper ut med feil spørsmål.....

 

Ville det ikke vært enklere for noen å gått til innkjøp av reduserte hylser?

I steden for reduserte ladninger i digre hylser....

 

Jeg testa et lite parti av slike og da ble alt såre enkelt:)

 

 

Di hylsene koster jo litt da..

 

Men det er sikkert enklere ja..

Men det er jo morrofaktoren som å spiller inn da..

Det var ikke noe problem å få til 6,5X55 i sub.

Link to comment
Share on other sites

Hornady RN 160 i omlag 350 m/s (gjetter jeg) i løp med 1:8.75" twist ga såvidt ovalt hull på 100m. (Betydelig mindre ovalt enn 100 nosler BT.. ca 6.5x8mm hull)

Anslo at jeg trengte 23 klikk opp fra normalladninga på 700m/s, og det var rimelig spot on. Traff 1cm lavt og ~4cm til venstre men det kunne kanskje skyldes vinden litt også. Får prøve noen fler neste gang...

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 5 months later...

Har testet ut litt forskjellig, og funnet fram til en ladning som går bra i rifla mi. Vil presisere at jeg overhodet ikke kan gå god for denne ladningen i andre våpen enn mitt, og all bruk av disse data er på eget ansvar.

 

rws hylser

federal 215 magnumhetter

10 grs n330

140 grs hornady sp interlock

coal 70 mm

 

Gir 300-312 m/sek i rifla mi, og er relativt stille. Presisjon ca.25 mm på 50 meter.

 

Fikk ikke tak i raskere krutt, men hadde sikkert blitt enda mindre smell med n310 og lettere ladning, men er egentlig godt fornøyd likevel.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

ok :)

har testa 140 grs kuler flere ganger. når de kom i subsonisk hastighet begynte de å slenge med ræva (velte) på 100m og presisjonen ble merkbart dårligere.

Av en eller anna grunn velta ikke 144 grs kulene som hadde boattail, hvordan dette har seg vet jeg ikke. Kula er lengre men det kan være at boattailen hadde noe å si. Men presisjonen ble dårligere her og.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å være negativ.

 

Men hva skal du med 6,5x55 sub? Når det finnes et hav av andre kalibre som har mer egnete kuler å hylse!

 

Hadde heller valgt en 300 wisper eller 45cal som du faktisk kan skyte noe annet en trost med :D

 

 

Men hvis du absolutt skal skyte 6,5x55 sub så hadde jeg brukt N-32c krutt. Dette har en brennhastighet som er lik N.320. men har en lettere egenvekt

som gjør at du får mye bedre hylsefyll. Gjevnere hastigheter som igjen gir bedre presisjon. 1:8 twist er nok fint.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å være negativ.

 

Men hva skal du med 6,5x55 sub? Når det finnes et hav av andre kalibre som har mer egnete kuler å hylse!

Utfordring og at jeg ikke har noe annet kaliber er grunnen.

 

Hadde heller valgt en 300 wisper eller 45cal som du faktisk kan skyte noe annet en trost med :D

Godt mulig at du har rett

Men hvis du absolutt skal skyte 6,5x55 sub så hadde jeg brukt N-32c krutt. Dette har en brennhastighet som er lik N.320. men har en lettere egenvekt

som gjør at du får mye bedre hylsefyll. Gjevnere hastigheter som igjen gir bedre presisjon. 1:8 twist er nok fint.

Interessant:) Når jeg får tak i et egnet løp så kan jeg jo prøve dette kruttet også. Takk for tipset!

Link to comment
Share on other sites

Hei, har testet en ladning men er ikke tilfreds med presisjonen på 100m. Noen som kan kommentere hva som bør endres først?

 

1. Kruttvalg: F.eks. N-32c?

2. Kule: åpen for forslag

3. Settedybde: Hvor dypt ?

4. Filler? (helst ikke)

5. annet?

 

Børse: Tikka T3 Supervarmint 6,5x55, stigning 1:8, løpslengde 60cm+demper

Ladedata: 9.0gr N310, S&B no2928SP 140gr [miller=1.724], Col 76,1mm, Federal L210 Large rifle primer. Norma hylser. Utg.hastighet: 290-310 m/s

Spredning: ca 7 cm /100m (så og si bare vertkal predning)

 

Vet 6,5 ikke er ideelt, til sub men jeg har ikke noe annet. Velger å bruke litt tid på dette og kanskje klare tre gås i stedet for en pr. tur?

Takker.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 7 months later...
  • 3 years later...

Løfter denne, gammel tråd, men lurer på det samme som @Remington 1100  Hvor er det fornuftig å starte med dette kruttet?

Kanskje flere som har forska litt på sub i 6,5x55 siden 2015?

 

Kula jeg tenker å bruke er 156gr Lapua mega, satt dypt i hylsa. (col 73mm feks)

Krutt N32C Tinstar  (dette gir angivelig bedre fyllningsgrad enn 300 serien pistolkrutt)

 

Snurr i pipa mi er oppgitt 1/210mm  Som tilsvarer ca midt imellom 1:8- 1:9 om jeg ikke tar feil...

 

Kanskje noen eksperter med ql har testa dette kruttet i sub6,5x55 ?

 

Takknemlig for tips :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Uegnet eller ikke optimal... Er fullstendig klar over det,,, var ikke det jeg spurte om @M67 ....

Mye som er mer eller mindre optimalt her i verden, det kan vi evt lage en ny tråd om..

 

Ser at det er flere som får til tilfredsstillende resultater med forskjellige krutt/kulekombinasjoner. (på div utenlandske fora,)

 

Med tilfredsstillende mener jeg samlinger rundt 20-30mm på ca 50-70mtr uten at det blir ovale kulehull.

Ja, selv 50 mm er innafor så lenge kula er stabil på dette holdet, og at det er repeterbart.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Litt info til de som "googler" og søker rundt etter 6,5x55 sub ladning.

 

Var en tur på banen i dag og testet.

 

Lærdom nr 1. Drit i å snu kula. (Sliter med mating da) selv om es og fart var fin som snus. Nå sliter vel Schults Larsen med all type mating, men nok om det.

 

140gr Nosler Costum Competition

0.004" tomme necktension i normahysler som er faset innvendig.

N310 krutt

Magtech hette

Col på 75,5mm

60cm Schults pipe med ca 1000 skudd igjennom.

 

9 grain krutt = 305ms med ES på 7.     5 skudd. (1900 bar simulert)

8 grain krutt = 256ms med ES på 8.    5 skudd. 1600 ish bar simulert)

 

Null og nada trykktegn. Ingen soting heller.

 

Neste runde skal jeg lade ørlire oppover ifra 9 grain. Se om jeg klarer å legge meg på ca 315-320 ca.

 

Så blir det spennende å se om presisjonner til stede? 

 

Jeg for min del blåser i om kula kantrer på 100m. Dette skal brukes på småvilt på veldig nært hold. Men å få satt på en demper uten å være redd hadde vært fint. 

 

Det er vel ingen kuler som kantrer inni en demper uansett hvor ustabile de er?

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg endte opp på 9,3 grain N310. Col 75,5 med nosler cc 140gr.  Lav es og 323ms i snitt. Om kula kantrer har jeg ikke peiling på, men alt vel på 50 meter! God presisjon.

 

Vel å merke ut av en 60cm løp.

 

Så ja, sub i 6,5 er null problem til de som skulle mene noe annet. 

Edited by Østledningen
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk ok resultater på @100mtr med 8,5 gr TrailBoss og Sierra 100gr Varmint. 25-30mm samling 5skudd. Ikke noe å si på for en "over 100 år gammel patron som er uegnet".

Kan vel ikke brukes til annet enn morroskyting, men "artig læll" ;) Morro å prøve, vertfall. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Drar opp denne tråden på nytt da jeg undrer på noe.

 

Sitter nå med en god del 6,5x55 hylser som er skudd 1x i norma fabrikkammo og så 1x av meg i sub.

 

Kan disse brukes på nytt?

 

leser noen sier at de blir sprøe i halsen, sprekker osv. Men skjønner ikke helt hvorfor dette skulle skje?

 

De soter ikke hos meg i sub, og ser helt brillefine ut etter avfyring?

 

noen betenkligheter med å fortsette å bruke de?

Link to comment
Share on other sites

De kan fint brukes igjen.

 

Hylser som er brukt til lavtrykksladninger mange ganger skal man være litt forsiktig med, fordi skulderen kan ha flyttet seg bakover. 

Den eneste gangen jeg har opplevd dette i praksis, er med 30/30- hylser. Etter 5 omladninger med ultrasvak ladning fikk jeg klikk pga for mye patronspill. 

6,5x55 har mye mer markert skulder, og tykkere hylsevegger. 

Kjør på, sier jeg. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...