Jump to content

subsonic for 6.5x55


Proton

Recommended Posts

da missforsto du litt. Kulen sitter i løpet. Nesten halve kulen kom ut av munningen/kroningen. Den knakk/revnet når jeg prøvde å dra/vri den ut.

Så jeg har altså en halv kule som sitter fast i tuppen av løpet.

 

Har prøvd med 1,5grs og 2,2grs n310 men det skjedde ikke noe. Laget ikke lyd utenom klikket.

Hadde vært veldig greit å bare kunne skyte den ut, men aner ikke hvilket krutt/mengde krutt jeg evt bør bruke.

Vurderer å prøve med 5grs n310 hvis ingen kommer med noe bedre forslag.. :?

Link to comment
Share on other sites

den mest brukte løsningen er å banke den ut. Skaff en stang av stål som nesten fyller opp hele løpet, 6mm eller noe der. Da har du løsning også til neste gang en kule setter seg fast på et annet punkt, og dermed gjør at "frigjøringsladningen" din ikke stemmer lenger.

Link to comment
Share on other sites

Å skyte den ut er litt problematisk. Å sette kula i bevegelse vil kunne kreve et trykk på flere hundre bar, og for å få dette ved munning krever en ladning langt over sub-nivå. Det store volumet vil dessuten gi problemer med tenningen. Jeg kan ikke anbefale det uten å studere problemet litt grundig, og da er en stang langt enklere. Å sette en kule i løpet er nesten obligatorisk ved slik forskning, har gjort det selv.

Link to comment
Share on other sites

jeg har hørt, merk dere "har hørt", at for å skyte ut kule laget de seg en plugg av voks/starinlys som ble satt ned i halsen på hysa for å holde kruttet på plass og for å bygge opp litt trykk. om det i det hele virker vet jeg ikke, ser jo for meg at voksen smelter veldig fort, men kanskje en mulighet. Dersom denne pluggen vil gå inn i løpet vil der jo da også danne seg ett trykke mellom voks pluggen og kula som sitter fast, mye mulig det vil kunne hjelpe.....

 

Men NB, dette er ikke noe jeg har testet selv eller gjort meg noe seriøse tanker om, hørte det for et par år siden, og kom på det igjen nå som jeg leser om det aktuelle problemet.

Link to comment
Share on other sites

1. Stakk på jernia og skaffet 6mm stang for å banke ut kulen

2. Satt riflen i skrustikke

3. Borret i kulen med 4mm borr til jeg (trodde jeg) traff kobberet(ca 4 mm før jeg ville truffet kobberet). Dette gjorde jeg for å minske spennet i kulen.

4. Smurte opp den nyinnkjøpte stangen med våpenfett og slapp den ned i løpet.

5. Banket løs som Gamle Erik!! Nada respons... Kulen rikket seg ikke... Stangen bøyet seg litt :shock:

6. Ble litt forbanna og tenkte "fuck it"... Ladet opp en hylse med 8,5 grs n310 og stappet litt hardpakket dopapir ned i halsen.

7. "Klikk!" Nøyaktig som når jeg prøvde med 1,5 og 2,2grs.. MEN når jeg åpnet sluttstykket sa det "PFFFT!!" Og hylsen kom ut i en helvetes fart!!

8. Tenkte "dette begynner å bli farlig, MEN det begynner også å ligne på noe!"

9. Ladet opp en ny hylse med 12,8 grs n310, med hardpakket dopapir i halsen

10. PANG!! Det gjorde susen! Kulen kom ut!

 

DETTE ER EKSTREMT EKSPERIMENTELT FRA MIN SIDE!! PRØVER DU Å GJØRE NOE LIGNENDE ER DET PÅ EGET ANSVAR! JEG VET IKKE OM DETTE ER TRYGT ELLER IKKE!!

Link to comment
Share on other sites

For å sei det sånn cult, den operasjonen du har gjort der, har kanskje kosta deg presisjonen i børsa, uansett mengde med fett du har brukt.. At du i tillegg har fyrt av ei patron med anseelig mengde rasktbrennede krutt i kombinasjon med eit løp fullt av fett og ei kule i munning.. Du skal takke høgare makter for at dei gav deg den porsjonen med flaks du har hatt..

Link to comment
Share on other sites

har pusset løpet godt no og det ser i hvet fall helt fint ut for det blotte øyet, men det trenger selvfølgelig ikke bety at jeg ikke har ødelagt presisjon.

Har ikke prøveskutt enda..

 

Mener det er 16grs som er den kritiske grensen for n310 i 6,5x55, men det er jo selvfølgelig i en patron det er snakk om da, ikke hylse med dopapir istedenfor kule... vet ikke hvor stor forskjellen er..

Kulen kom jo ikke ut i noe nevneverdig fart.. Penetrerte ikke engang den gamle genseren jeg hadde surret på forran munningen, for å forhåpentligvis fange kulen, som jeg klarte :)

 

Men uansett.. Godt mulig dette er i overkant idiotisk dumdristig, men det gikk jo tydeiligvis greit FOR MEG! Anbefaler riktignok ingen å prøve det samme!

Link to comment
Share on other sites

hørtes litt småscary ut... :shock:

men, bra du fikk den ut. Må ha blitt alvorlig trykk i hele pipa da...

 

du får riktig mange kg/mm2 når du slår på ei stang også - og kruttet må jo da ha gitt mer!

 

hadde de 6mm glatt stålbolt på jernia?!

holdt du stanga nedpå kula før du begynte å slå eller løfta du stanga litt opp så den også fikk litt fart før den traff? ?

stanga har jo litt masse og dermed en god del treghetsmoment som gjør at krafta fra hammeren fordeler seg over en lengre (tids)impuls - men ved å løfta stanga så denne får god fart får du større impulskraft på kula.

Link to comment
Share on other sites

men ved å løfta stanga så denne får god fart får du større impulskraft på kula.

det du beskriver er bevegelsesmengden til stangen og den er neglisjerbar i forhold til hammeren. Hvis du slår på en løs stang vil jo bevelgelsesmengden fordeles likt over det felles legmet, og du er like langt. Det du også risikerer er å ripe opp pipen på innsiden.

 

Jeg tror at cluet er å ha akkurat så kort stang at den akkurat kommer litt ut av låsekassen, og bare slå mange ganger relativt hardt. Dette har jeg ikke gjort med fastkilt kule, men i andre sammenhenger. folk som har kilt fast kule kan jo beskrive hvor mye jobb som kreves?

Link to comment
Share on other sites

sirhitalot var jo et passende nick i denne sammenhengen...

 

bevegelsesmengden til stangen er neglisjerbar, men det er ikke treghetsmomentet og 'støtdempereffekten' som ei lang stang gir...

 

faren du nevner for å ripe opp pipen løses enkelt med å glatte av enden på stanga litt med et finkornet pussepapir eller fil, samt snurre noen runder med teip med jevne mellomrom slik at metallet sentreres i pipa?

 

har ikke prøvd selv heller, så bare spør/spekulerer/kverulerer her...

 

slå mange ganger relativt hardt hjelper jo ikke dersom den ikke rikker seg på noen av slagene. Viktige er jo å få nok kraft til at den flytter seg minst bittelitt på hvert slag...

Link to comment
Share on other sites

holdt du stanga nedpå kula før du begynte å slå eller løfta du stanga litt opp så den også fikk litt fart før den traff?

 

Prøvde begge deler, ingen av delene funket...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ærlig talt, vet ikke.. :oops: Sansynligvis ikke, for den bøyet seg jo litt... Banket jo ikke SÅ UTROLIG hardt heller...

 

Etter innlegg fra Mauser68 fikk jeg litt skjelven, og alvorlig trang til å skjekke ut om presisjonen var føkkt, så jeg stakk på skytebanen i dag. Presisjonen var det definitivt ikke noe gale med, men treffpunktet hadde flyttet seg ganske nøyaktig 75mm til høyre på 100m.. Skjønner ikke helt hvorfor...?

Kan det være at løpet ble litt bøyd når stangen jeg banket med bøyde seg?

Kan det være at kikkertsiktet kan ha blitt påvirket av bankiningen?

Link to comment
Share on other sites

det eneste jeg finner er:

Tänkte att ett varningens finger är annbefodrat.

Quick Load ska man inte använda i dessa sammanhang.

QL modellerna må funga hyfsat i arbetsområdet för vissa krut.

Använd inte QL för detta!!!!!

Han ingen tar opp diskusjonen, og han sier det ikke igjen. Det han sier gir jo forsåvidt mening, men jeg vet at flere erfarene hjemmeladere bruker QL til subsonic, og som sagt ligger jeg innenfor de ladningene som allerede er kronografert.

 

Når jeg tester noen av ladningene til proton med QL gir QL litt høyere hastighet, mellom 20-30m/s. Det er ikke uvanlig selv med standardkrutt og -ladninger, selv om noen er magisk nøyaktige (snakker her om +/- 1m/s). Som sagt, vi får se, og jeg kommer til å bruke beskyttelsesbriller, som jeg alltid bruker når jeg tester ladninger

Link to comment
Share on other sites

Næh, med litt fornuftig skepsis fungerer QL helt fint. For sub i store hylser (type 6,5-308-306 etc) er ikke trykk noe problem, så det eneste du trenger QL til er for å finne en startladning som ikke setter kula i løpet. Når jeg ladet til max med 310 i 3006 overrapporterte faktisk QL trykket. Enten det eller så underrapporterte strekklappene, jeg fikk faktisk merker på støtbunn før jeg nådde max. Men det kan like godt skyldes at selv normalt patronspill gir problemer med den raske trykkoppbyggingen. Uansett er det en diskusjon av mer akademisk art siden ingen med vettet i behold vil bruke N310 til annet enn sub.

Link to comment
Share on other sites

Testet noen sub-ladninger i dag med et litt kjedelig resultat..

 

Skrudde av demperen, og komisk nok sto kulen halvveis ut av munningen. Fikk akkurat tak i kulen med en tang for å prøve å dra den ut, men det endte i at kulen knakk/revnet..

 

Har prøvd å banke ut resten av kulen med en billig pussestang men kulen sitter som satan.

Tenker å prøve å helle en god dose våpenolje ned i løpet og la det stå en stund, og så varme opp og så banke litt til og se om den kommer.

 

 

Har opplevd akkurat det samme. Min satt i løpet ca 4 cm fra munningen på 8.5grs N310... Fikk en kompis med ordentlig redskap til å borre ut. Borring og banking, borring og banking. "Sikkert at dette er bly og kobber?" sa kompisen. "Javisst" svarte jeg selvsikkert. Fikk til slutt ut resten av kula, kompisen slang den på en magnet på veggen og der satt den dønn! "Kobber er ikke magnetisk" sa kompisen. Det er altså stål ett eller annet sted i denne kula. Jeg har ikke giddet å sjekke nærmere enn at hele kulepakka henger på magneten her hjemme også... Ikke at jeg har all verdens erfaring, men innbiller meg at det gjør det noe vanskeligere å banke ut enn hvis det var vanlig kobbermantel.... Sellier & Bellot 140grs i 6.5 er vel dermed mindre egnet til sub-eksperimenter... Forresten mener jeg at denne kula ikke er egnet til noe som helst annet enn avtrekkstrening.

 

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

Forresten mener jeg at denne kula ikke er egnet til noe som helst annet enn avtrekkstrening.

 

Hvorfor det? Jeg får finfin presisjon med denne kulen i ca 800 m/s, og da bør den jo være egnet til langt mer en avtrekkstrening...?

 

 

Edit: Off Topic :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Vekker til live denne nå som jeg har fått litt erfaring med dette.

Følgende stemmer i min Blaser R93 med 50cm pipe.

 

100gr Hornady A-max, Norma hylse, Rem LR hette, COL 70,8mm, Krutt N310 6,5gr gir 320m/s samling ca. 20mm på 100m

160gr Sierra RNSP (1750), Norma hylse, Rem LR hette, COL 70,3mm, Krutt N310 11gr gir 315m/s samling ca. 25mm på 100m

Link to comment
Share on other sites

hørtes konge ut! :)

 

Er den sierra kula like tykk hele veien eller setter du den bakfram?

Fant ikke den på nettet...

 

den Hornady RN kula jeg kjøpte hadde kun kulehold fra krymperilla og bakover så den blir ikke sittende mye nedi med mindre jeg snur den bakfrem...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

skjønner. Trykket er lavere ved riktig sublading enn standard. Det kan however være greit å veie hylsene for å få de tyngste hylsene som har minst volum, MEN det er ikke nødvendig. Jeg startet veldig nøye, men fant raskt ut at det ikke var noe magisk ved subbing. Bare sørg for å få riktig kruttvekt og ikke noen dobbeltladninger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun testet 100gr Amax og 160gr sierra.

Norma hylse, R93 50cm COL 70.3mm

160gr RNSP

Kruttvekt v0

7,5 banket ut kula fra patronen (ikke testet hastighet)

8 banket ut kula fra patronen (ikke testet hastighet)

9 242

11 315

12 355

13 395

 

Har desverre rotet bort dataene på 100gr. men ladet opp mellom 6.5 og 7,5 (så 6gr var ikke alt for ille :wink: ) men du trenger nok noe mellom disse to. Ville personlig startet på 11gr og jobbet meg nedover med 1gr inkrement for raskt å finne ut hvor landet lå. COL bør være så kort som mulig.

 

edit. nødvendig presisering

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Da har jeg bestilt n310 krutt og 160 grain hornady RN interlock kuler for å prøve med

t_749004144_1.jpg

 

Den kula er mellom 28 og 30mm lang tror jeg, og vil da etter "Millers Stability formula" ha en faktor ~2.3 med 1:8 rifling og 310m/s - noe som antyder at den skal være rikelig stabil...!

 

http://www.scribd.com/damonfg1940/d/72872212-Miller-Stability-2

http://en.wikipedia.org/wiki/Miller_twist_rule#Stability_factor

 

Ingen av de andre kulene jeg har liggende er i nærheten av å gi så høy miller faktor som hornady RN...

Den inneholder vel mye bly og er flat bak og butt foran... Og den høye vekta gir den dessuten større gyroskopisk stabilitet...

tenker prøve en ladning på 10 grain n310 til å starte med og se hvilken fart det gir...

 

Hvordan gikk det med uttestinga av denne kula?

 

Har brukt litt tid på å lese meg opp på emnet, og vurderer å teste ut noen sub ladninger til min Tikka T3 i 6,5x55.

 

Forresten noen som vet hvor Sierra 160 RNSP er å oppdrive innenfor landets grenser. Har vurdert Lapua Mega og muligens Norma Alaska som alternative kuler å prøve ut med lang bæreflate. Noen som vet lengden på disse kulene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei! jeg har akkurat begynnt å kikke på subsonic ladninger til .308 win. Etter det jeg finner på amerikanske sider er det stort sett IMR Trail Boss krutt som blir brukt. Etter å ha søkt på nettet etter norske forhandlere av dette kruttet ender søket på 0. Er det noen som vet hvor det er mulig å skaffe dette kruttet? Jeg har også sett at hylsene blir borret opp i tennkanalen for å få bedre tenning på kruttet. Er dette hensiktsmessig?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke lest hele tråden, så beklager om jeg plumper ut med feil spørsmål.....

 

Ville det ikke vært enklere for noen å gått til innkjøp av reduserte hylser?

I steden for reduserte ladninger i digre hylser....

 

Jeg testa et lite parti av slike og da ble alt såre enkelt:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...