Jump to content

Mårfangst 11/12.


flanged

Recommended Posts

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Denne karen har virkelig lekt med livet... Synes det er rart att det ikkje vart slag - men tar den nok snart :-)

 

1054569.jpeg

 

Gjekk runda i dag - nysnø og godt med spor :-)

 

Når det gjelder diskusjonen om syningfella må eg berre sei att eg aldri har fått feilslag i dei tre syningfellene eg har. Synes den fella er glimrende, men favoritten er nok kania...

Link to comment
Share on other sites

Lever farlig den der ja!

 

Fint om du kan legge inn noen ca tall i tråden om syningfella. Håper det blir et så stort tallmeteriale som mulig, slik at vi kan se om den er så ille som synes. Oppfordringen gjelder selvsagt også alle andre som har tatt mår i syning med godt eller dårlig resultat!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tatt 3 mår totalt i syning, alle har dødd momentant. men siste måren hadde fått slaget mellom øyne og øre (1,5kg). største på 1,6kg i denne fella. så jeg har bøyd rista litt innover for at det skal bli litt lenger frem for måren.

 

Blir siste fellerunden på meg imorgen dette kalenderåret, blir spennende å se om jeg når målet på 5stk allerede til jul...

Link to comment
Share on other sites

Da satt endelig mår`n der.

Hannmår på 1586

Tatt på honning med anis/fiken/elgavskjer/jordbær godterispray :lol:

 

nmxpn8.jpg

 

Flott mår!

Ser du brukar Haugen-fella. Har du hatt problem med at den er hard på utløsaren? Pleier de andre som bruker/har brukt Haugen å file på mekanismen?

Ingen mår på meg endå, men håpar på resultat etter nyttår! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Pleier de andre som bruker/har brukt Haugen å file på mekanismen?

 

Jeg har ihvertfall filt på mine, men vær forsiktig med å ta for mye for da sklir den av. Bare tå såvidt hvis det er grader helt ute. Må innfømme at jeg er livredd for den fella :oops:. For jeg tok litt mye slik at jeg trodde den var spent og i de jeg slapp så smalt det. Og det var nærme før gipsen måtte på.

Link to comment
Share on other sites

Mår nr 2 for året satt i felle her i dag. Belisle 120 i kassesett, ladet med svisker og karamellsaus. Kuffertslag, rigger opp for å få det når jeg bruker 120- men dette satt ørlite lengre bak enn jeg ønsker. Fremste bøyleslaget over brystet rett foran frambeina, det andre over buken. Men ny felle med friske fjærer har gjort jobben godt, var ingen tegn til annet enn at måren hadde dødd momentant.

 

SB1_9306.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kanskje et skikkelig nybegynnerspørsmål, men det er jo nettopp det jeg er....

 

Hvordan fester dere disse godsakene i fellene? Er det sokker /strømper som er gjengs, eller hva gjør dere? Happy for alle tips og triks i så måte. Er vel forskjellig i forhold til hva dere bruker som åte?

 

Gleder meg til å prøve dette. Bare fellene kunne komme i posten snart... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har da vert og skaffet laksehoder til åte neste år :) Blir og prøve med kjøtt åter av forskjellige typer og laksehoder...

Håper inderlig på og fange 1 stk mår til førjulefredningen..

 

2 siste sesongen har eg fanga 3 stk ho mår og 2 stk hann mår :P

Blir og flå disse i romjula og få dei på tane :)

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som om du har flere mår i vente. Hadde vært kult med nysnø på den fanga måren og mårspor over denne inn i fella!

 

Når måren ligger slik som på øverste bildet er det et godt tegn på at fella fungerer slik den skal. Den hadde ikke rørt mye på seg!

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som om du har flere mår i vente. Hadde vært kult med nysnø på den fanga måren og mårspor over denne inn i fella!

 

Når måren ligger slik som på øverste bildet er det et godt tegn på at fella fungerer slik den skal. Den hadde ikke rørt mye på seg!

 

 

Ja , syns egentlig det er rart at ikkje måren blir skeptisk når det allerede henger en evt kompis der , men kansje måren ikkje er så smarte at de bryr seg .

noen andre som har opplevd dette eller har en formening om dette ??

 

Var litt synd for i forrige uke hadde jeg viltkamera hengende på fella , av en eller annen årsak så fikk ikkje kamera med seg fangsten på film :cry: , her hadde en mår rappet åte på siden av den som allerede hang der :shock: .

men det var nok tyven som hang der idag :)

Link to comment
Share on other sites

Er kommet litt meir snø her no :D

 

Var oppe på fjellet og sjekka fellene i dag igjen, da musene er eit stort problem der oppe ligger dunger med musedritt i eine fella mens andre fella 70 m unna er ingenting rørt i snart 2,5 måned :P Sjekka første fella der eg har mest trua, men nei.. Vaska ut av fella og la inni ny honning og stjerneanis kjøtte blir bare spist opp :( gjekk til neste fella med dårlig tru og egentli gjekk eg og tenkte på om eg bare sku gi opp denne fella og flytte den.. 20 m unna fella rett ved ein bekk oppdaga eg MÅRSPOR :o

kan ikkje være meir enn eit par tima gamle sporene, så gjekk bort til fella i stor tru, men ingenting :(

Da måren hadde gått nedover lia fylte eg bare på med luktestoff og lot bli med det.. Hadde egentli tenkt og flytte fella bort til bekken, men hadde ikkje med meg noe og flytte den med bare åte i dag.. Gleder med allerede til fredag da skal disse fellene sjekkes om igjen :D og desverre taes med heim :( jaja no blir det og fyllle på med åte i kassene og ta inn fellene dei kommende dagene :D

Satser på fangst igjen første veka i januar!! (muligens til helga :roll: )

Har ein ypperlig plass eg har spart til over nyttår...

Link to comment
Share on other sites

1056436.jpeg

 

 

Sesongens 5 mår i dag :mrgreen:

Var levende når jeg kom til fella,så jeg måtte hamre den i hodet :|

Tatt i belisle 160 i kasse med honning og rypefot/rypehode,romessens som agn :)

 

Helt utrolig at denne ikke knakk nakken etter det slaget, og det med en Belisle 160, som er sterkere og lukker bedre enn de fleste andre.

Ser at den har kjempet noe jævlig på stammen og på all barken som har sprutet utover snøen.

Men der kan man se, selv om man gjør alt riktig, kan det gå slik..

 

Bruker forøvrig rom essens sjøl også, i tillegg til mandel og vaniljeessens. Lukter ekstremt søtt og godt :) Morro å se at flere har tatt den ideen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Rart at den ikke tok kvelden ganske fort. Det kan virke som det er et område hvor slag har dårlig effekt. Bak nakken, men foran hjerte/lunge regionen. Er muligens en svakhet ved 160 og 220 her hvis måren utløser med hodet på vei inn? Å montere fella for suitcase er kanskje sikrere med de større fellene?

Har opplevd noe av det samme selv med Aasebøfella hvor agnet var for langt inne. Slaget traff rett bak nakkeregionen. Var noe skrapemerker ved fella til tross for at disse fellene også er rimelig kraftige. Samme med en mink tatt i haugen mår. Slaget litt for langt bak og minken var levende.

Uansett kjedelig når slikt skjer.

Link to comment
Share on other sites

Svar til jakt og fiske

 

Dette har eg opplevd sjøl, det skjer ofte når fella er satt rett opp og ned på loddrett stamme. Min teori er at måren bruker bøylene i fella til å klatre på og får da en fot foran halsen i fella når den smeller igjen, ser sånt ut på bilde, dette tar litt av for slaget og gjør at det er nok plass mellom bøylene sånt at måren klarer å puste.

Eg har mer eller mindre slutta å sette fellene sånt, setter aller helst på vind fall eller tilsvarende.

Eg synes at dobbelt slaget er det beste, får da bra klem over lunger og hjerte.

Link to comment
Share on other sites

Da har eg vert ute en tur å sett etter spor.

Eg fant et spor som kom opp fra skogen og følgte en traktor vei vertfall 500 meter og så gikk sporene inn i skogen igjen.

La ut litt honing på en tre stamme på gøy :)

Eg mener at dette er mår, no er det litt dårlig mobil bilder.

Noen som sier seg enig? Det var ca en hanske størrelse mellom sporene.

 

IMAG0316.jpg

 

IMAG0315.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fikk assosiasjoner til rev jeg. Den kan også sette slike spor. På bildet ser det og ut til at noen av spora er litt oppi hverandre, i tillegg er mønsteret litt uregelmassig. Avtrykker er også mer rev enn mår synes jeg. Men det kanskje klareste tegnet på rev er at den har fulgt vegen. Typisk rev, veldig atypisk mår.

Link to comment
Share on other sites

Eg har veldig lite tro på rev, det er ikkje rev her eg bor, med mindre den har svømt fra sotra eller fra meland,ganske langt trykke.

Det satt en jeger på post 200 meter fra der eg fant sporene som hadde sett en mår på morgenkvisten for 1 månde siden ca. Vist snøen fortsetter så skal eg ut å se mer. Det snør no, så håper på fersk snø i morgen, skal ut å se i dagslys.

Link to comment
Share on other sites

Synes det høres veldig veldig rart ut med mår et sted hvor det ikke finnes rev, men det kan selvsagt forekomme. Reven er adskillig bedre til å etablere seg på øyer enn det måren er. Avstanden mellom sporpara ser ut til å være en drøy skolengde. Måren har vanligvis 50-60cm. Selve avtrykke ser også veldig " rene" ut. Avtrykka etter mårpoter pleier å være mye mer utydelig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...