Jump to content

Mårfangst 11/12.


flanged

Recommended Posts

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Okay Hjortebua (Helge) nå tar jeg opp konkuransen med deg. Satte opp fellene for 14 dager siden og 3 mårer er resultate på 4 Aasebø feller. Har ett mål det er å få flere en deg Helge!

 

1086075.jpeg

 

Nr 1

 

 

1086077.jpeg

 

Nr 2 og 3 på sekken

(ble grådig små disse bildene)

 

Alle tre er hunner og ca 1,6 kg

Link to comment
Share on other sites

heisan var ute i dag og resultatet var 0 mår.

 

og i går ble det en mår og 2 som vae tat av rev tror jeg.

 

men da jeg var på veg til siste fellen så jeg fotspor i samme retning ret mot fella

da jeg kom fram sto fella spent men det var pels på fella og den fella var heilt ny har aldrig fanga mår i den

så lurer på om noen har spent fella igjen og tatt med seg måren :shock:

 

lit spesielt

Link to comment
Share on other sites

.........og enda verre er det når de stjeler fella i tillegg !

Vi har blitt frastjålet flere feller de senere årene.

Seinest i fjor ble vi frastjålet ei Kaniafelle.

Da ble jeg så mektig irritert at jeg fikk inn en liten notis i lokalavisa her i distriktet.

Men desverre var det ingen som fikk så dårlig samvittighet at de kom tilbake og leverte fella.

Link to comment
Share on other sites

Var og sjekka fellene i går :o er kommet 30 :o cm snø i det område eg har fellene og måtte ta og flytte den eine fella nærmere her til.. 6.5 t tok felleturen denne gang :D Må si formen har kommet seg noe voldsomt i løpet av høsten og arbeidsbuksa er i dette øyeblikk alt for stor :)

 

Åte var vekke i begge fellene igjen.. Mistenker mus sterkt..

Satt også opp ei syningsfelle på noe nedfallstømmer :)

lada med honning og ørret hode :D

Link to comment
Share on other sites

Fikk sjekket et par feller idag, bla den fella hvor det var mårspor sist, men oppgangsstokken hadde veltet. Idag hang måren der! :lol: Nr 5 totalt, og jeg har nådd målet jeg satte før sesongen :D

Denne fella var den jeg hadde mest trua på før sesongen, men det tok sin tid før det ble fangst. Alle 5 mårene + den jeg tok i dette terrenget forrige sesong er blitt tatt i 6 forskjellige feller..! Ser jo det er mange som tar flere mår i samme fella, litt merkelig :smile:

 

15wcxf4.jpg

2yuel3n.jpg

 

Tatt i cb 120 i kasse.

Åtet var orrhøne, tiurbein og tørrfisk.

Vekt: 1,22kg (årets minste)

Link to comment
Share on other sites

I kveld skjedde det noe artig:

Vi startet i høst Jakt og Fiskeskole for barn/ungdom i bygda vår.

I kveld holdt jeg foredrag i 1,5 time for dem om Feller og Fangst.

Hadde laget Powerpoint presentasjon, og tatt med meg masse ulike feller (lovlige og ulovlige for å forklare bl.a. hvorfor strupefeller og fotsakser er blitt forbudt).

Mår, mink og røyskatt var også tatt opp fra fryseren for å vise frem.

Ungene var lærevillige og stilte mange spørsmål.

 

Mens jeg stod der kom det MMS på mobilen fra SNØA66 som jeg driver fangst sammen med.

Han hadde da vært ute å sjekket noen feller vi satte opp for 8 dager siden.

I den ene Kaniafella hang det en hunnmår på 1031 gram :D , og den hadde han vært innom og lagt baki bilen min.

Så da fikk jeg vist fram også denne mårtispa til ungene, som hadde fått et perfekt slag bak ørene (måren, ikke ungene) :lol: .

 

Den fella som fangsten satt i ankom fra Jaktdepotet for 10 dager siden, fella ble rengjort i oppvaskmaskinen mens kona var på jobb.

Penslet fella innvendig med honning, og fylte opp åtekammeret med kun honning. Satte den rett ut i skogen dagen etter.

Samme prosedyre ble gjort for 2 år siden da jeg kjøpte Kaniafeller sist. Også da gikk det kun noen få dager før det satt mår i en av fellene.

 

normal_Maar3_230112.jpg

Vår 3. mår denne sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Da kom frosten til fangstområdet mitt å årets første mår var et faktum, hannmår på 1,9 kg. I tilegg var det mye spor å se nå så det tegner godt for avslutninga av fangstsesongen. Dette var første måren jeg har fått i Fenn felle, hadde stått ute i bare 5 dager da den gikk i, virket som bra feller dette!!

Link to comment
Share on other sites

Den fella som fangsten satt i ankom fra Jaktdepotet for 10 dager siden, fella ble rengjort i oppvaskmaskinen mens kona var på jobb.

 

Hehe... Glimmers!

 

Nå bærer det ut for å sjekke feller her, har ikke hatt noe fangst så langt i år. Nå er endelig snøen kommet og liggi et par tre dager, så kanskje det er noen spor å se på dagens runde...

Link to comment
Share on other sites

Var selv spent på hvordan fenn6 ville fungere, å ble positivt overasket, fint nakkeslag på ene bøylen mens andre satt rett bak forbeina med sammentrykt brystkasse som resultat (dobbelt død) :-) Det jeg likte med fenn fellene var at de er lette, og veldig praktiske å ta med ut i terenget vist man allerede har kasser stående ute. å i tilegg er de enkle å sikre å håndtere.

Kjøpte meg en del fenn 4 for røyskattfangst, vi må ikke glemme å fangste på røyskatten også, i år er det store mengder av den!!

Link to comment
Share on other sites

I dag fikk jeg sjekket fellene igjen.

Jaggu satt det ikke en ny mår i fella i dag! Nå har jeg tatt 2 hanner i samme område, ca 150-200 m avstand mellom fangstpunktene. Det skal bli spennende å se om det er fler der!

 

Jeg flådde mine aller første mår i dag også. Gikk egentlig ganske greit! Skinnene ligger i fryseren igjen, så får jeg se på fortsettelsen hvordan/hva jeg gjør med de!

 

1087912.jpeg

 

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

no har snøen logge i et par daga her å da dukke opp spor :D 6 nye kryssninga på omtrent samme plassen på ein skogsvei sio i går kveld. Må vel vera meir en ein mår da ? rart den skulle kryssa fram å tilbake så mykje på så kort tid vist da berre va ein

Link to comment
Share on other sites

Fikk gått resten av runden idag, fant 2 nye spor i området. Flyttet en felle ned til den første overgangen(så spor der ifjor også). Det andre sporet passerte stokken til den ene fella mi med 10cm uten at den har stoppet opp for å lukte engang... parallelt 1m bortenfor gikk det et ekornspor, så den kan jo ha vært opptatt av dette.. fôret på med 2 orrhanehoder og luktestoff, så håper den sitter til neste gang :winke1:

Link to comment
Share on other sites

TIPS - FIKEN

 

Nå er det mulig å få tak i billig fiken. De fleste butikkene har pakket vekk eller priset ned fikenen. I fjor fekk jeg gratis for de skulle kaste dem. I år fekk jeg dem for 5 kr. pakken. Så nå har jeg nok til januar 2013 :D

Link to comment
Share on other sites

Satt ut 2 nye kania feller i dag, men skuffende lite spor å se. Regner egentlig ikke med å få noe i de første sesongen før de har "satt seg" Begge plassene ble det fanget mår i fjor. Kun 1 på hver plass, så vil ikke tro jeg har tømt plassen pga det. Så det gjenstår å se.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...