Jump to content

Mårfangst 11/12.


flanged

Recommended Posts

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Årets første mår hang i fella her også i dag, Conibear 220 i kassesett, ladet med hareinnmat. Fin mår på 1,7 kg. Junior på 10 synes det var umåtelig stas med fangst, ivrig jegerspire. Og trebørsa er selvfølgelig med :)

 

SB1_9190.JPG

 

SB1_9192.JPG

 

EDIT: Lagt inn vekta

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har ikkje spendt opp mårfellene mine enndå på grunn av mildvær - men satte ut revesaksa mi på Fredag. Sidan eg var ute på tur med bikkja i dag så gjekk vi innom for å sjekke - og noko uventa satt det ein mår i revesaka. 1,7 kg og 80 cm. Ikkje heilt det eg var ute etter men fangst er fangst :-) Hadde ikkje kamera med men tok eit bilde før den gjekk i frysen...

Link to comment
Share on other sites

Mår i stokkfella i dag! Hannmår på 1,65kg. Meget pen mår med mørk farge, kanskje utstoppingsobjekt?

 

Fella hadde fungert bra. Slaget litt langt bak i forhold til det perfekte, men fullstendig knust brystkasse og flat hjerte/lungeregion hadde sørget for human fangst. Ingen kloremerker. Gjorde utløser litt kortere for å få slag lenger fram neste gang.

Link to comment
Share on other sites

eg har fellene mine på Tysnes, kan sei da sånn at her e da rikelig med Mår! så her må da berre fangstast meir:) fekk 13 stykke på et relativt lite område i fjor, vil tru da hjelpe på :D Da e blitt veldig lite fugl i skogen de siste åro, så rovdyro her ødelegge mykje! :trist:

Link to comment
Share on other sites

Ny felletur i dag,satt en mår i samme felle som sist helg,har spedd på med honning blanda med anisolje på alle fellene nå,så da er det bare å håpe på mere fangst :D sender inn bilder av begge mårene som jeg har fått til nå

 

 

23j1xzc.jpg

 

103ig0l.jpg

 

23u7dc4.jpg

 

23j1xzc.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Var på sjekkerunde idag :winke1: Ingen mår i noen av de 3 fellene, men "fangst" ble det likevel :D Etter at jeg tok den første måren, hengte jeg opp et viltkamera ved den fella. Og joda, det er mere mår i området :D Iløpet av 20 timer ble fella besøkt 3 ganger :!: Sikkert samme måren, og den kommer nok tilbake :D Grana som fella henger i, har jeg sprayet gaupeurin (kjøpt hos fangstmann.no) på :idea:

023.jpg

 

033-1.jpg

 

049.jpg

 

053-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Må ærlig innrømme at jeg nesten fikk en våt flekk i buksa da Jaktdepotet lempa inn pappeske på pappeske av disse fellene i år.

 

Ps: dette er forøvrig ei kjempe go nybegynner felle, og den er etter mitt syn den beste selektive mårfella på markedet i dag 8)

En liten demo på spenning av Kania:

Link to comment
Share on other sites

Var og satt ut 2 stk feller med min fetter på 7 år i dag :D tok ikkje meir enn ca 20 min og gå..

Først går vi over ei elv, går langs elva i ca 5 min, så runner vi litt oppover og går langs ein liten skogssti ca 50m over elva.

Går på denne stien i ca 5 min, kommer til ei elv som renner ned til "hoved" elva. Ved denne elva velger eg og sette fella. Elva går opp i ein liten dal, så følger elva litt oppover til vi kommer til ei lita fjellhylle og 5 m på ved siden av elva og rett under fjellhylla blir den første fella satt ut.

aasebøfella agna med honning og hawbakers marten lure til luktestoff.

Steinur, skifte mellom gran og løvskog, elv, fjellhylle er stikkord som denne elva er satt ved :D Fekk godt trua på den plassen :D

 

Neste felle går vi ned igjen til "hoved" elva.. Følger så denne "hoved"elva til den begynner og svinge litt. Går 10 m opp til høgre og sette fella i skifte mellom gran og løvskog. fella blir satt rett før begynnelsen på ei lita steinur også :D

Syningfella agna med honning og hawbakers luktestoff på denne fella :)

 

Dette område ligger forholdsvis lavt i terrenget, men har mange veldig interessange biotoper :D Har ikkje fanga i dette område før, så blir kjempe spennende.

Har heller aldri fått så mye spm på ein felletur før :P:D

Link to comment
Share on other sites

Så du var til med air skinning. Pinaroq. HAdde vært veldig informativt om du kunne tat deg tid til å beskrive litt hvordan du tok snitt osv etter oppblåsningen? :D:vurdere det veldig selv. For jeg har "grua" meg fælt til denne flåinga. For er redd jeg ødelegger skinna slik at de ikke blir brukande

Link to comment
Share on other sites

Så du var til med air skinning. Pinaroq. HAdde vært veldig informativt om du kunne tat deg tid til å beskrive litt hvordan du tok snitt osv etter oppblåsningen? :D:vurdere det veldig selv. For jeg har "grua" meg fælt til denne flåinga. For er redd jeg ødelegger skinna slik at de ikke blir brukande

Du skal berre følge tråden vidare så får du sjå dei andre som har lagt det ut på youtube.

Eg er akkurat inne for matbit for skal skrape nokre reveskinn i kveld

Link to comment
Share on other sites

hvordan flår jeg måren??

noen som har noen linker jeg kan kikke på?

 

Jeg satte i gang "lage air skinner" da Jeg har fått en forståelse for at der er mange som fangster på mår i norge og ikkje har peiling på å ta vare på skinnet (rev-mår-mink-røyskatt osv.)

Skinneren gjer det enklare på mange måtar men ikkje prøv deg med ein halv råtten som håra faller av på (koke egg i microen) :lol:

Har full forståelse for dei som ikkje meistrar teknikken med å flå (pels bereding), det er betre å prøve og feile enn å kaste fangsten utan å få eit resultat.

Kansje nokon pensjonister kan ha glede av å hjelpe dokke/deg :?: mange av dei som har kjennskap til flåing hadde hoppet av glede :) om dei kunne få sleppe til i gjenn med å vise sine gamle kunster

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...