Jump to content

Mårfangst 11/12.


flanged

Recommended Posts

Når vi merker at det begynner å bli lite mår i et område begrenser vi uttaket. I alle fall bør vi gjøre det. Jeg har flere adskilte områder jeg fangster i. Ikke alle brukes hvert år. Og har jeg tatt 2-3 mår et sted avslutter jeg. Samme hvis jeg ser svært lite spor. Er nesten ingen andre som fangster her så da er det enkelt å kontrollere uttaket. Går man tur med god sporsnø i slutten av mars og ikke ser spor i det hele tatt er det ikke bra!

 

Gikk tur i dag, snødde og føyka litt, men fant noen mårspor alikevel. Dette i et område hvor jeg tok en mår i høst og avslutta da snøen kom. Nå er det fint skiføre og spora tyder på at det er verdt forsøket oppi der igjen. Det halve ekornet jeg hadde lagt igjen i ei kasse hvor jeg har tatt flere før var også borte. Borte var også overgangen hvor jeg tok måren i høst. Hele skogstripa var hogd. Var spor noen hundre meter lengre ned så det ser ut til at den har valgt ny overgang gjennom et område med juletrestr på skogen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har vært snø lenge men har vært ca en uke mellom hvert snøfall. Har feller i 3 forskjellige områder å tatt en i 2 av områdene å 2 stk i et av de. har heller ikke sett spor når jeg kjører på jobb heller. kjører 6 mil en vei til jobb. synes det er rart å jkke se et spor på en og en halv måned.....

jaggu gøtt at det ikke er mår spør har bare sett eit i vinter e au og tatt den så er kjempe fornøyd den dritt måren kan godt holde seg vekk og :D

Link to comment
Share on other sites

Vi har alle våre synspunket og vi får bare respektere hverandres meinger:) Jeg fangster og jakter rovvilt av den grunn som piniartoq nevnte, gjøre det bedre for det matnyttige viltet som jeg jakter på ellers i året. Rev og mår er det mer enn nok av i dette landet, og revebestanden er hvertfall langt over det den burde ha vært :evil:

Link to comment
Share on other sites

Da skal guttungen og jeg ut og henge opp noen feller i morra en gang. Blir på ren gjetning for her har ikke vært mye snø å se spor i.

 

Skal bruke Kania-feller.

 

Rent praktisk - hvordan lader dere denne med åte? Mengde, metode osv mottas med takk :-)

 

Tenkte å putte honning i et kaffefilter (tror jeg har lest det her en plass - for at honningen ikke skal bli for varm og renne ut, men samtidig avgi lukt), og se om det var noe fiken å få tak i på butikken. Andre gode tips på tampen?

 

Blir jo litt spennende også...

Link to comment
Share on other sites

Hang opp mine aller første mårfeller i dag. La i rosiner, honning og noen svisker. Kaniafeller.

ingen forventninger eller forhåpninger, men får ingen i pappeska på vaskerommet....

 

Guttungen var med, og en nevø. Storartet å få dra med de små i naturen og se gleden i det de lærer og får med seg.

Link to comment
Share on other sites

Bruker oftest pølseklypene, men et lite hjelpemiddel er å ta et tau (gjerne et som ikke er alt for tykt men tåler en del) å lage en renneløkke rudt taket på fella. Ta så den lange enden av tauet bak slagbøylen, for så å trekke bøyla, med tauet, oppover i spennpossisjon. Da har du fått en utveksling. Har selv 2 stk. haugen, men begge disse trengte litt filing med flatfil i utløserhakket for at fellene skulle løses ut uten at styrken fra en jerv var nødvendig. Men slik jeg har forstått det fra andre brukere her inne på kammeret så varierer det litt fra felle til felle. Mine 2 haugen har merkbar forskjell i styrken på fjærstålet. Den ene er helt grei å spenne med henda, mens med den andre må jeg ta meg litt mer sammen. :roll: Begge fellene ble kjøpt samtidig, og er brukt like mye.

Link to comment
Share on other sites

var på lang tur i dag.. 4,5 t tok turen i ca 10 cm snø..

første fella står bare halvtimen unna.. været har vert bra i slutten av veka, så rtu og håpet var der :D

Kom fram til første felle som står tett inntil ein bekk.

Der var mårspor rundt fella og heilt till oppgangstokken (oppgangsstokken går fra ein stein i terrenget og horisontalt bort til nærmaste tre) :0 :0 åte var godt spist av mus, men er nettingbur så ingen drit fyller seg opp i kassen :) fylte på med honning/fiken i fella og tusla videre.. Neste felle står ca 1 times tid unna.. I mellomtiden fant "Tassen" bikkja mi ut at han ville lose på nokon hjorter, dette var ikkje heilt etter planen, så venta ved uttaket til han sku komme tilbake..

tok ca kvarter, så var han tilbake og vi kunne tusle videre. Hadde med meg kjerringa i dag også :D

Ved neste felle var det også spor like ved oppgangsstokken, men åte var heilt inntakt så lot bare denne være som den var :D går i ein bekk oppover så etterlater meg ingen spor ved fella..

Tru var dermed stor på at Ved 3 og siste fella sku det henge mår :D :D 2,5 timers gange og vi kom til fella. Ingen spor i område, men åte var borte?? ?? Jaja innholdsrik tur og masse trim, neste helg håper eg på fangst i dette område :D

 

Fekk belgflådd enno ein mår i dag, JMONSEN skal løyse problemet mitt angående bilder, så dei kommer forhåpentligvis i måro :D

Link to comment
Share on other sites

Homår på 1,5kg tatt i CB160. Perfekt slag.

 

 

normal_SAM_0079.JPG

 

Slaget ser bra ut ja, men settet så ellers veldig åpent ut? Ikke helt etter boka det der, med mindre du har fjerna noe før du tok bildet. Noe det ikke ser ut som ettersom måren tydeligvis har ligget åpent siden det er snø på den. For meg ser dette rett og slett ut som et ganske grovt brudd på regelverket. Håper jeg tar feil.. ( Det gjorde jeg)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Var ute og kikket til fellene i dag. Tomt som ventet. Spredte rundt meg litt vaniljeessens og hang opp et par feller til. Disse er foret med fleskepølse dynket i honning og lagt i et kaffefilter for å holde på honningen.

 

Ser ut som det kommer litt snø i helga, så da håper jeg på en tur ut for å lete etter spor. Forøvrig skal fellene få stå i ro en stund uten at jeg gjør annet enn å observere dem på litt avstand. Håper på spennende dager og uker. Har litt mer tro på de to siste stedene jeg fikk satt ut i ettermiddag. Så får vi se...

Link to comment
Share on other sites

Da var sesongens andre mår tatt. Fangster i et helt nytt sted og en hunnmår på kiloen gikk i haugenfella etter ca 5 dager. Nå tre uker senere var det hannmåren sin tur med sine 1,2kg i samme fellesett. Har to kaniafeller 100m ned og 400m opp i dalen, men ingen tegn til mår der.

Mårparret ble tatt med samme orrhanelår og honning..

normal_IMAG0047-1-1-1-1.jpg

Perpålsa i bakgrunn..

 

normal_DSC00699-1.jpg

 

Dette er en trang dal og rundt 800m lang, så vurderer å fjerne fellene og finne meg et helt nytt sted nå. Ikke noe god sporsnø, så klarer ikke se hvor mye mår det kan være i dette området.

Link to comment
Share on other sites

Ser at både jaktfall og fangstmann har økt prisene på henholdsvis victor og belisle ganske mye. Tilfeldig at dette skjer samtidig? De må vel tjene penger for å drive butikk. Har en mistanke om at prisene de har operert med har vært kunstig lave i forhold til hva som kan regnes som vanlig. Sjekka prisene hos nwtrappers nå. Bestiller du to feller blir stykkprisen med frakt på 120feller ca 140 på belisle og ca 125 på victor.

 

For øyeblikket ser det ut til at brunst er billigst.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Er ny i dette forumet, men har netopp fått interesse for mårfangst, og feller. Jeg har satt opp 11 mårfeller i ett terreng der jeg jakter småvilt, så idag var jeg å sjekket de. De hadde stått ute i to uker nå og jaggu så var d ikke 2 mårer i to av fellene :) I tillegg så hadde jeg ikke brukt noen form for luktestoff i de (bare honning og stjerneanis). Men det har jeg anskaffet meg nå, så gleder meg til å sjekke fellene neste søndag :evil: Jeg ville egentlig bare si takk for alle gode innlegg her på forumet, for dere er grunnen til at fangstmannen i meg har våknet til liv. takk for gode innlegg og råd. :D

Kjempefornøyd :) mine første mår. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...