Jump to content

Mårfangst 11/12.


flanged

Recommended Posts

Den første for året og den 5. for sesongen ble plukket inn i dag.

Tatt i Kania ladet med honning, og sable oil som luktestoff.

 

januarmaar__.JPG

 

Vekt 1400g og 80cm lang

 

Det var to spor ved fella, men bare ett som gikk videre. Enten er det en til eller så har denne gått litt fram og tilbake før den tok feil avgjørelse.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Conibearfeller vil hele tida bli svakere. Og etter et par sesonger er fjærene gjerne modne for utskifting. Spesielt de med dårlig kvalitet i stålet. De er utslitt etter en sesong, noe som medfører utgifter til nye feller /fjærer. Med denne metoden mangedobler du levetiden til fellene. Jeg har nå tatt fjærene av alle de gamle fellene mine og gitt de en runde i stekeovnen. Så nå har jeg et godt utvalg av reservefjærer! Kommer til å gi alle fellene en runde etter sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Etter noen år med fangst tror jeg måren er en så nysjerrig type at han går på nesten hva som helst av åte, spekepølse, salami, innvoller, fjærer, nebb, honning, rosiner, storviltlever, hjerte m.m.

 

Det jeg imidlertid lurer på er hva f. eks. Ingstad brukte som åte i sin tid i utmarka, gamle tiders fangstfolk. Hvordan fikk de tørket og skrapet skinnene i utmarka uten sagmugg, snikkersager til å lage taner mv. Ingen stifter å sette fast skinnene med osv, ingen oppvarmede rom å tørke skinna i. Kort sagt inponerende.

 

Kan noen tipse meg om litteratur som beskriver noe av dette er jeg evig takknemlig.

Link to comment
Share on other sites

Endelig min første Mår :D Hatt ute feller i 2 år uten lykke, men nå endelig satt det en der :D

Hannmår på 1,69 kg, stor stor lykke å se den satt i fella. Bruker Syningfella med honning, anisolje å harekjøtt, å må si det økte lysten :D

 

CIMG0392.jpg

CIMG0384.jpg

 

Håper på flere :D

Link to comment
Share on other sites

Sesongens 6. mår satt i fella i går. 1300g og 84 cm lang.

Syningfelle ladet med honning og ekorn. Sable oil som luktestoff.

 

normal_7__januar.JPG

 

Denne fella og den jeg tok mår nr. 4 i står 250 meter fra hverandre langs en å. Fikk tips om at det var spor der i fjor, og det var det i år og.

Link to comment
Share on other sites

Sesongens 7. ble henta hjem i går. Satte ut et par nye feller på torsdag, så det var moro å få gevinst så raskt. Tispe som gikk i bokssett med Belisle 120 med "hardwood" tramputløser. Fint suitcase-slag, hals og bryst.

 

Står to slike bokssett 2 meter fra hverandre på samme stokk, et sett med honning, og et med div. rådyrinnmat (vom, lever, lunger). Måren valgte settet med rådyrinnmat. Halseth sable oil som luktstoff, og et rådyrskinn til innflagging.

 

1073359.jpeg

 

bokssettet med honning, Savageau med "hardwood" tramputløser- Sterk felle!

 

1073362.jpeg

 

Oppsettet står 1,60 over bakken

 

1073371.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte den av John Opdahl for kanskje ti år siden. Det er bra trøkk i den fella enda:)

 

Du kan jo prøve her:

 

http://www.furharvesters.com/tct/2011content04.htm" target="_blank

 

Jeg spurte om "shipping overseas", og fikk følgende svar: "we usually ship anywhere as long as you are aware of the shipping costs. For example 1 kg would cost $65.00 cdn."

Link to comment
Share on other sites

Fikk sjekket noen feller idag i snøværet. Når jeg nærmet meg den siste fella begynte pulsen å stige litt.. mårsporene kom som bestilt langsmed bekken, men heldigvis for måren sin del så hadde oppgangsstokken sklid ut av posisjon(mest sannsynlig pga av mye vind) så det var umulig for en mår å klarte inn i fella :trist:

 

Men håper den husker godlukta og tar turen innom igjen neste uke :smile:

 

Gratulerer til dere andre som har fått mange fine mår på nyåret :D

 

14bs2nm.jpg

Link to comment
Share on other sites

Til helga skal jeg ha med guttungen ut for å henge opp noen Kania-feller. Fikk en ladning fra Jaktdepotet.

 

Er disse så enkle å sette opp at jeg finner ut av det greit på egenhånd, eller finnes det en manual et sted? Ingen erfaring med fangst fra før, så vil gjerne gjøre det riktig fra første stund.

Link to comment
Share on other sites

Da er de 10 første av i alt 30 feller ferdig, og satt ut! Blitt en del mekking noen dager nå, men nå er det bare å montere sammen igjen. Har gjort endel forandringer fra orginalen(kiruna-fella) da særlig på utløserdelen. Slagbøyle og fjær er lik som orginalen. Kassa er bygd av vannfastfiner, endevegg og tak i vanlig finer. Detter gir en kostnad på rundt 100 kr per felle. Har laget et återom bakerst i fella, der det er plass til ganske mye ekstra åte. Denne er forsegla med galvanisert fluenetting, slik at mus ikke kommer til.

Bare å smøre seg med tålmodighet og vente på fangst, noe jeg tror blir det vanskligste med hele prosjektet :lol:

35ddm4l.jpg

 

Noe av det jeg liker best med slike feller er at de kan gjøres helt ferdig hjemme, med åte både på utløser og i återommet, slik at det bare er å henge de opp og spenne de i skogen.

Link to comment
Share on other sites

olaf12

Med 2stk fjær kom jeg opp i 26kg på oppspenningskraft, i henhold til naturvårdsverket skal det minimum være 12kg. Når fella var på 26kg klarte jeg ikke å spenne den for hånd, måtte bruke en forlenger til å spenne med. Med 1 stk fjær ligger jeg på 14kg, og da klarer jeg å spenne den for hånd også. Har endel med hvor mye du spenner fjæra før den blir satt inn i fella også.

Ved et forsøk på et kosteskaft(man tager hva man haver) ble det betydelig mer merke på den hjemmelagde fella enn hva det gjorde med conniebear 160.

Er ganske trygg på at dette holder mer enn nok til mår.

Link to comment
Share on other sites

En av de største grunnene til at jeg har bygd disse fellene selv, og ikke kjøpt nye i butikk, er at jeg ved 2 anledninger har kommet til felle med mår som har levd. 2 forskjellige felletyper var det også, uten at navn skal nevnes.

Dette gjorde at jeg la mårfangst helt på hylla, å vite at en mår har hengt fast i kanskje flere dager, med store smerter, var for jævlig mildt sagt. Kiruna-fella skal etter det jeg har lest være ganske sikker, så da prøver jeg igjen.

Tror at kraften i slaget har en stor betydning, men det er nok like viktig at slaget treffer der det skal. Derfor har jeg lagd en felle med åteutløser og ikke tramputløser, det det er enklere å beregne hvor bøylen vil slå da.

Link to comment
Share on other sites

Fella så fin ut. Men jeg ville ha droppa ekstra åtekammer. Kan gjøre at måren prøver seg på det først og enten utløser fella ved å dytte borti utløser, eller at den er for langt inn når den griper tak i åte. Begge deler vil gi slag for langt bak.

 

Ellers synes jeg det er synd du ikke vil nevne hvilke feller du har dårlige erfaringer med. Og om du har en formening om hvorfor de ikke drepte måren. Som du sikkert har sett å tråden er det flere som har opplevd det samme og slike ting er det alltid noe å lære av.

Link to comment
Share on other sites

Hei knutis

Måren kommer ikke forbi åtekroken, da den er vinklet vanrett og ikke loddrett slik orginalen er. Skal måren forbi må den dra i åta, trykke den innover går ikke. Vet ikke hvor mye et återom har å si, men det kan jo bli endel mer lukt som spres utover. Skal forskes på, både med og uten ekstra åte.

Rapport kommer :mrgreen:

Enig med deg når det gjelder å finne ut av hvorfor ikke feller dreper. Conibear 160 var den første som ikke gjorde jobben. Den var satt i kasse, men jeg syns slaget tok langt bak. Over skulderparti. Hørt at 120 slår lenger frem, og kjøpte et dusin av dem. Ble aldri til at jeg tok dem i bruk for da kom synningfella, og den skulle være bra.

Ungdomsgruppa, som jeg stod ansvarlig for, fikk 10 stk til mink og mår. 7 ble satt langs kysten, da med påmontert rør og de var suverene på mink. 3 ble satt ut i skogen for å ta mår, uten rør. Vi fanga en mår, og den var ikke død når vi kom fram. Den hadde nok ikke hengt veldig lenge, men det er mindre betydning, da det etter min mening skal være lysbryter direkt.

Hvorfor vet jeg ikke, da jeg mener denne fella er 100% idiotsikker. Den drepte minken, og slaget var korekt hver gang på dem vi tok. Er jo en kraftig felle, men den slår jo fra siden, og da kommer vektarmprinsippet inn. Jo nærmere akselen slaget treffer jo dårligere effekt, og motsatt. Ser at det er 2 stk feller fra synning nå, en til mink, og en til mår. Er det forskjell bortsett fra røret? Da en kamerat også fant levende mår i sin synning, lot jeg måren være i fred.

De gamle strupefellene ble mye brukt i mine hjemtrakter, nå er de jo forbudt, men har snakka med mange av den eldre garden, og ingen har fortalt om at de har funnet levende mår i disse.

Link to comment
Share on other sites

gikk den ene traplinen min idag, brukte 4 timer gjennom snøen. Så ikke et eneste mårspor i hele terrenget, men gledelig nok flere av fugl og hare :) Tok ned ytterligere 3 feller idag, så har nå bare 6/12 stk igjen i skogen. Etter en knallstart på 4 stk første mnd, så begynner jeg så smått å lure på om jeg klarer 5 stk som var målet for sesongen..

Link to comment
Share on other sites

Takk for at du delte erfaringene! Syning er blitt en gjenganger i slike hendelser. Vanskelig å si hvorfor. Er jo mange som har tatt masse mår i den uten noen problemer.

Conibear 160 med slag for langt bak. Tipper det da var treff av bare en bøyle?

 

Ja, det var kun en bøyle som traff med 160 fella. Har lest på dette forumet om litt vekslende hell med synning, og personlig hadde jeg vel ikke trodd at en mår ville overlevd den fella hvis jeg ikke hadde sett det selv. Leste også at produsenten mente på feilbruk, men kan den fella brukes på en feil måte da?

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar piniartog!!

 

Var jaggu ikkje eit dumt triks, Einaste mannen eg veit om som har fått noe veldig fornuftig ut av ølbokser ;):D Har mye og gjøre framover så blir ikkje, så mange feller i drift no framover.. Skal prøve på 3 nye plasser det aldri har vert fangsta på før, så vidt med bekjent Ligger i ei bratt li med masse elver, blandig av stor furuskog øverst i skogbelte og mykje eik/løn nede steinur osv..

Link to comment
Share on other sites

Til helga skal jeg ha med guttungen ut for å henge opp noen Kania-feller. Fikk en ladning fra Jaktdepotet.

 

Er disse så enkle å sette opp at jeg finner ut av det greit på egenhånd, eller finnes det en manual et sted? Ingen erfaring med fangst fra før, så vil gjerne gjøre det riktig fra første stund.

 

Tviler sterkt på at noen i distriktet ditt selger luktestoff. Ville bestilt på nett. Personlig så har jeg bare negative erfaringer med det. Jeg har def. hatt mest hell med fiken/eple og en honningblanding med aniskrydder og vanlijestang.

Link to comment
Share on other sites

Har vært snø lenge men har vært ca en uke mellom hvert snøfall. Har feller i 3 forskjellige områder å tatt en i 2 av områdene å 2 stk i et av de. har heller ikke sett spor når jeg kjører på jobb heller. kjører 6 mil en vei til jobb. synes det er rart å jkke se et spor på en og en halv måned.....

Link to comment
Share on other sites

Utrolig :overrasket: . Har hatt både 2 revebåser og 3 mårfeller ute siden mårjakten begynte. Reven vi har hatt på viltkamera har ikke vært inne i båsen noen gang, men noe har tatt åte. Først har halve kyllingen blitt spist inne i båsen for deretter å forsvinne sporløst. Vi har lagt løse kyllinger rundt båsen for å lokke inn reven og det forsvinner jevn å trutt.

Satte fast ny kylling på mandag, kamera har vi satt på ett annet åte så var spent i dag når vi kjørte opp til båsen.

 

Endelig hadde falla slått igjen, Kompisen min titter inn igjennom kikkehullet men noen stor rev var det ikke. Det satt derimot en middels stor mår i falla :twisted:

Båsen har stått midt mellom med 2 feller ca femti til hundre meter ifra, disse har vi foret med honning og stjerneanis, likevel går den rakker`n i Båsen :cry: .

 

Finnes ikke sporsnø her så vi setter feller litt i blinde. Håper det kommer snø som ligger noen dager snart.

Link to comment
Share on other sites

Var ute på Søndag med nokon nye feller å flytta litt på dei andre eg har ute, å jagu satt det ein mår i fella i dag 8)

Min aller første mår :D tatt i haugenfella med honning og fiken som åte. homår på 70 cm med halen.

Prøvde å legge ut bilde av den men fekk det ikkje til. nokon tips til korleis eg gjere det?

Link to comment
Share on other sites

Pga av Dyktige mårfangere skal sesongen reduserat med 50 % ?? nei det er TUll!!

 

Innenfor kategorien fangst tar det tid og bli ein dyktig fellefanger!! Det vil sei at du må være over middels interressert for og beskatte bestanden meir enn den tåler/ ta ut produserende dyr og gamle erfarne dyr!!

Meg sjølv har holdt på i 3 år og er langt i fra ein dyktig ein og fanger ikkje mange mår i året heller, men den tiden vi er inne i no fra november-mars er den tiden eg koser meg mest i året..

Tur i skogen og på fjellet får mykje meir meining, presser meg opp bratte lier, går tur i 5 timer og dette bare for og se om eg har klart og lure ein mår... Ligger av og til våken om nettene for og finne ut nye plasser og sette feller. Drømmer titt og ofte om mår som går i fellene, mår som lurer rundt fellene osv...

 

Syntes ikkje dette skal bli ødelagt bare fordi ENKELTE FOLK ikkje klarer og begrense sine fangster!!

Viss du gidder og lære deg fellefangst Gidder du holde igjen fangsten også!!

 

Sunn fornuft er eit ord som snart har forlatt det NORSKE samfunn!!

Fangstmenn holder på gamle tradisjoner!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...