Jump to content

Mårfangst 11/12.


flanged

Recommended Posts

Trenger råd: har noen gamle CB feller. Har satt de ut uten å dye dem. De har hengt ute og er rustet. Hadde tenkt å dye dem med Black Coat, men fekk her til svar at det er en dårlig tid å dye dem nå pga dårlig tørk. Hva gjør eg?

Et godt råd er å få sjekka hvor sterke fjærene er sammenlignet med nye feller. De svekkes etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

2 mår hentet hjem i kveld. Opplevde feilslag i ene fella. Måren hang etter ene framfoten og var fremdeles i live. Utrolig frusterende, og det plager meg helt sykt.

 

Begge ble tatt i bokssett med belisle 120. Dueskrott som åte i ene fella, honning i den andre fella.

 

2uhx3c2.jpg

 

Første måren var slaget perfekt. Åtet er borte, så her er det nok muligheter for fler.

 

2s0zbq0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Uff. Trasig når slikt skjer. Har sikkert stukket inn labben for å prøve å få tak i godsakene. Eller kanskje prøvd å dytte vekk utløseren?

 

 

Jeg ville nesten tro at den har prøvd på noe slikt. Stor og fin hannmår som sikkert har vært litt forsiktig. Første måren jeg tok denne sesongen gikk i samme fella, og fikk slaget perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge en bedriver fangst og jakt vil det alltid forekomme triste og uforklarige situasjoner. "Vi" har feilslaga og jegeren har skadeskyting. Noen ganger er det vår skyld at det skjer, andre ganger fullstendig merkelig at det skjer...

 

Det viktigte resepten på å unngå slike opplevelser er jo beskrevet mange ganger. Allikevel er det ikke til å gjemme under en stol at slikt dessverre skjer uansett hvor flink en har vært. Jeg ser helt tilbake til "Mårfangst 08/09 - tråden" at f.eks @knutis pressiserer dette med tilltak mot feilslag, bra.

 

Mitt tips er at enhver fangstmann bruker god tid ved hvert sett. Ikke forhast dere med montering av x antall fellesett, men bruk fantasien og prøv så godt dere kan å "tenke som måren". Ett godt fellesett er bedre enn 15 dårlige !!

Fellefangst er utrolig spennende og ikke minst lærerikt. Du blir etter min mening ALDRI helt utlært i dette med fangst og feller ! Ikke la "feilslag" ødelegge fremtidig satsning innen fangsten, men tenk nøye igjennom hva som kunne ha gått galt og prøv å gjør tilltakene slik at dette ikke skjer igjen.

 

Hvis noen er usikre på sine feller, så ikke bruk dem ! Ingenting er mer kjedelig enn å nærme seg ett fellesett når mann er usikker på fella. De skal være i en slik forfatning at du som fangstmann aldri skal tvile på fellas kraft og dødlighet.

Link to comment
Share on other sites

fikk en hunn mår i dag den var 970 grm piteliten

den hade fott slagbøylen over skallen hode var knust og den hade honningstømpen i munen.

og hade utløst fella på vei ut ijen

måren hade nok død momentant men det kune jo gott mye vere.

den gikk i en belisle 160 noen som har noen tips va man kan jøre med utløserpinene.

anet en og bøye de fra verandre

Link to comment
Share on other sites

Dere som bruker anisolje som luktestoff. Hva slags konsistens er det på innholdet i flaska?

Jeg kjøpte 2 flasker i høst og tenkte å prøve det for første gang, men innholdet var stikk motsatt av det jeg innbilte meg at det skulle være.

Det har omtrent samme konsistens som salt som har vært fuktig, hardt.

-Jeg trodde det skulle være flytende, men mulig jeg tar feil?

Link to comment
Share on other sites

fikk en hunn mår i dag den var 970 grm piteliten

den hade fott slagbøylen over skallen hode var knust og den hade honningstømpen i munen.

og hade utløst fella på vei ut ijen

måren hade nok død momentant men det kune jo gott mye vere.

den gikk i en belisle 160 noen som har noen tips va man kan jøre med utløserpinene.

anet en og bøye de fra verandre

 

Du kan gjøre åpningen mindre ved hjelp av et par tørrpinner ytterst. Ellers er et tips å ha såpass kort avstand fra fella til åte at måren ikke behøver å gå så langt inn at det blir fare for kroppsslag. Du risikerer selvsagt at mår av og til tar åte, men de kan du være sikker på kommer igjen!

Link to comment
Share on other sites

grattis knutis :)

skulle så gjerne ønske du la ut bilder av måren tatt i stokkfella?? :D

 

Her er det eit ufyselig vær men skal ut og sjekke feller seinere. har vert 2-3 dager måren kan ha vert ute og vandret ellers trur eg nok den har logge rolig resten så forhåpningene er ikkje heilt store:(

Link to comment
Share on other sites

Da har eg vårt hos ein preparant og lært å flå ein mår.

Har skrapt av fettet av skinnet.

Har den til tørk på verkstedet.

Kor lenge må ein mår henge før den er tørr, og er det ein viss temperatur som er bedre enn andre?

 

normal_Mar_fladd_buksiden.JPG

 

normal_mar_fladd_forfra.JPG

 

Håper resultatet blir bra.

Link to comment
Share on other sites

1430tn6.jpg

 

Årets første mår, hanne på ca 1,5 kg. Ei av seks feller er Syning, det var den som gjorde jobben denne gangen. Ladet med meisebolle, litt anisfrø og lynghonning. Nytt område dette, blir spennende om det er flere. Jeg vet de er der. Dette er noe av den likeste aktiviteten som finnes. Har alltid med barna. Topp dette og en topp tråd for oss som liker dette.

Link to comment
Share on other sites

Da har eg vårt hos ein preparant og lært å flå ein mår.

Har skrapt av fettet av skinnet.

Har den til tørk på verkstedet.

Kor lenge må ein mår henge før den er tørr, og er det ein viss temperatur som er bedre enn andre?

 

normal_Mar_fladd_buksiden.JPG

 

normal_mar_fladd_forfra.JPG

 

Håper resultatet blir bra.

Sjå der ja, ja sånn skal det gjerast :) skikkelig flott resultat, var det så vanskelig då når man har det rette utstyret :?:

 

Når man klarer denne teknikken med å ta vare på skinna sånn som du no gjer, får felle fangsten nye høgder og endå kjekkare med at du kan vise fram eit resultat DU kan vera riktig stolt ut av :D

Link to comment
Share on other sites

Da har eg vårt hos ein preparant og lært å flå ein mår.

Har skrapt av fettet av skinnet.

Har den til tørk på verkstedet.

Kor lenge må ein mår henge før den er tørr, og er det ein viss temperatur som er bedre enn andre?

 

normal_Mar_fladd_buksiden.JPG

 

normal_mar_fladd_forfra.JPG

 

Håper resultatet blir bra.

 

Skinnet bør tørkes på tanen i romtemperatur, ikke over 20 grader. Det må ikke ha direkte varme fra ovn el. Skinnet henger slik på tanen i 1-2 døgn. Deretter skiftes papir. Skinnet settes på tanen igjen, og tørkes i 2-3 døgn, da er skinnet så pass tørt at det kan tas av tanen og henges til ettertørking.

Ettertørkingen foregår i et rom med lav temperatur, i minimum 2 døgn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok 2 minker med MK6, ikke fornøyd. Slaget slår over bogen, treffer ikke hals/hode.

Middels store minker hvor den ene hadde sprellet endel før den paia, hadde det vært en stor en tipper jeg den ville den levd til jeg gjorde om på det selv.

 

IKKE god nok til mår, finnes heller ingen referanser til mår på den fella. MK4-røyskatt MK6-mink

 

DSC_0246.jpg

 

DSC_0292.jpg

 

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal man bruke sånne feller som er heilt på trynet,,,, først så er den på grensa til hva den egentlig er konstruert til,,, etter eit års bruk er den allerede begynt å bli svakere,,,hva kan den brukast til då :?:

Det andre er at den er forholdsvis dyr og kjøpe inn,,da tenkte eg på at MK er eit halv ferdig produkt.

MK skal settes i eit fellehus for å unngå feilslag (som vi ser her) og for at andre dyr ikkje skal løyse ut fella((har vore omtalt mange ganger tidligare))

Eg er ikkje sur på nokon som brukar fella, men vurder skikkelig kva det er det man holder på med

Link to comment
Share on other sites

Fjernet unødig sitering. G.Larson

For det første skriver jeg jo at jeg nedvurderer MK fella. For det andre stod fellene i ett fellehus som ikke gav minken noen mulighet for feilslag. Det vi ser her er slaget MK fella gir, ikke ett feilslag.

Den vil utløse mens forbeina befinner seg mellom slagarmene og slå over brystet evt med slag mot hals som kombinasjon.

 

Hadde den vært sterkere hadde den på ingen måte vært "heilt på trynet". Hadde den hatt åteutløser og noe annerledes utforming på slagbøylene hadde den vært ypperlig.

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Fjernet unødig sitering. G.Larson

For det første skriver jeg jo at jeg nedvurderer MK fella. For det andre stod fellene i ett fellehus som ikke gav minken noen mulighet for feilslag. Det vi ser her er slaget MK fella gir, ikke ett feilslag.

Den vil utløse mens forbeina befinner seg mellom slagarmene og slå over brystet evt med slag mot hals som kombinasjon.

 

Hadde den vært sterkere hadde den på ingen måte vært "heilt på trynet". Hadde den hatt åteutløser og noe annerledes utforming på slagbøylene hadde den vært ypperlig.

 

-L-

 

Trur at du miss forsto meg heilt, det var ikkje DEG som person EG sikta til eller kommenterte det var FELLA.

 

Du skriver om 3 svakheiter ang MK fella,, at den er for svak mangler åteutløser og annerledes utforming på slagbøylen

Når Du viste om desse 3 tinga,,HVORFOR BRUKE FELLENE DÅ :?:

Link to comment
Share on other sites

Det jeg leste om MKen tilsa at den skulle levere ett dobbel slag over nakke og bryst, den er annerkjent og brukes mye i bla. England og på Island.

Jeg lagde kasse og plasserte åte slik at minken måtte gå lavt inn og strekke seg over for å nå åtet etter anbefalingene.

Første minken fikk slaget kun over bryst. Jeg tenkte at det kunne være en tilfeldighet, at denne minken trakk til seg hodet i smellen, eksempelvis lukta på utløserplata eller at triggeren var for løs. Vurderte det til at den ikke ville klart å trekke ut hodet etter at den gikk i da denne etter mitt syn avled humant. Satt den igjen og stillte triggeren hardere i forventningen om at minken da ville måtte strekke seg i større grad. legge mer vekt forover og helst nå åtet før fella utløste.

 

Den andre fikk slaget på samme sted men hadde strevd før den avled. Denne var hakket større men ikke stor, avskrev fella etter det jeg mener var en realistisk vurdering av styrke og virkemåte.

 

Defor brukte jeg den fella.

 

Om den siste led mer enn andre som fanges i rustne eller svekkede CBer tviler jeg på.

 

 

-L-

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Greit med litt diskusjoner i blant, det er det tråden skal brukast til (å dele erfaringer samt høre andre sine synspunkter)

 

Prøver meg med inn flagging på måren da eg fant mange gamle cd plater, limte på 1m lang tynn sene og hengte det opp ved nokre mår feller :lol:

Har ellers virket bra med å holde andre fugler vekk frå jordbæra

Trur dokke at det vil virke :?:

Link to comment
Share on other sites

Da var mår nr 2 i boks.

Fylte på med honning og rosiner i går klokken 15 etter at musene nok ein gang hadde spist opp det forrige :twisted:

Noen som har ei god løsning på korleis ein kan unngå at musene eter opp åten? Henger dere opp åten eller?

 

Såg til fellen i dag klokken 13, og da hang det ein fin hannmår der på 1.637 kg. Lengde 77 cm.

Hadde snudd fellen slik noen anbefalte meg å gjøre. Utløserkroken er da på den innerste bøylen. Måren vil dermed være lengre inne i fellen når måren løyser ut fellen. Denne gangen var måren død (og kald) når eg kom.

Den eine bøylen har slått nett bak hode, mens den andre tarff lengre bak. Trur den døde momentant.

Kva seier dere med meir erfaring enn meg. Ser det ok ut?

 

normal_Mar_nr_2_.JPG

 

normal_Mar_nr_2.JPG

 

normal_Mar__nr_2.JPG

Link to comment
Share on other sites

Aron1. Jeg synes ikke det ser helt ok ut. Bakfoten ville ikke hengt på den måten hvis måren hadde tatt kvelden momentant. Ut fra bildene får jeg inntrykk av at måren har prøvd å komme seg løs ved å dra i fella med baklabbene. Slaget ser rimelig ok ut. Et par cm lengre fram ville vel vært enda bedre. Generellt er det mye vanligere med slag for langt bak enn for langt fram. Utløseren skal etter min mening vende utover og sitte på ytterste hakk som er det som løses ut lettest. Ser ut som om du fortsatt bruker 155 fella? Med rustne fjærer? Jeg har ett råd til deg i så fall. Kast dem! Og krev gjerne pengene tilbake fra langvind. Det han driver med når han selger disse som "conibear" er svindel.

Link to comment
Share on other sites

Har tatt inn to mår denne uka. Den første tatt i Kania med honning som åte og den andre i Synning med honning og beverkjøtt som åte, begge med sable oil som luktestoff.

Målet mitt for denne sesongen var 3 så dette ser lovende ut.

-Men fangst er fangst og mye kan ennå skje.

 

Skal prøve å få lagt ut bilder etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Aron1. Jeg synes ikke det ser helt ok ut. Bakfoten ville ikke hengt på den måten hvis måren hadde tatt kvelden momentant. Ut fra bildene får jeg inntrykk av at måren har prøvd å komme seg løs ved å dra i fella med baklabbene. Slaget ser rimelig ok ut. Et par cm lengre fram ville vel vært enda bedre. Generellt er det mye vanligere med slag for langt bak enn for langt fram. Utløseren skal etter min mening vende utover og sitte på ytterste hakk som er det som løses ut lettest. Ser ut som om du fortsatt bruker 155 fella? Med rustne fjærer? Jeg har ett råd til deg i så fall. Kast dem! Og krev gjerne pengene tilbake fra langvind. Det han driver med når han selger disse som "conibear" er svindel.

akuratt de samme tenkte jeg da jeg så bildene,jeg tenker felle med slappe fjører????

Link to comment
Share on other sites

Får kjøpe meg noen nye, men blir ikkje heilt klok på kva som er dei beste.

Ser av ein annan tråd at det krangles om kven som har dei beste og dei originale.

Både fangstmannen og jaktfall fører feller som eg forstår at begge meiner er dei beste.

Kva feller skal eg kjøpe? Noen som kan gje meg eit eintydig svar?

Link to comment
Share on other sites

Hva slags åte bruker du? Kan hende det hjelper å bytte åte. Spiser ekorn ekornkjøtt tro? Måren gjør det i alle fall!

 

Fikk ekorn selv i en av fellene da vi hadde fiken som åte, såg på viltkamera at det var flere ekorn innom fella. Rensket fella og brukte ekorn som åte, neste dag var det ekorn i fella.. De er hvist bare veldig dumme nysjerrige..

Link to comment
Share on other sites

Aron1. Jaktfall sine er ihvetfall kraftige, de de fører går ve lfår å være de sprekeste. Jeg handlet 10, 160 feller der i fjor. Kjøpte også 10 155 feller tidligere, men de følte jeg var slappere i "fisken" derfor kjøpte jeg rett og slett nye.

 

Så hvis noen trenger 155 feller til mink etc. Så selges de rimlig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Aron1. Jeg synes ikke det ser helt ok ut. Bakfoten ville ikke hengt på den måten hvis måren hadde tatt kvelden momentant. Ut fra bildene får jeg inntrykk av at måren har prøvd å komme seg løs ved å dra i fella med baklabbene. Slaget ser rimelig ok ut. Et par cm lengre fram ville vel vært enda bedre. Generellt er det mye vanligere med slag for langt bak enn for langt fram. Utløseren skal etter min mening vende utover og sitte på ytterste hakk som er det som løses ut lettest. Ser ut som om du fortsatt bruker 155 fella? Med rustne fjærer? Jeg har ett råd til deg i så fall. Kast dem! Og krev gjerne pengene tilbake fra langvind. Det han driver med når han selger disse som "conibear" er svindel.

akuratt de samme tenkte jeg da jeg så bildene,jeg tenker felle med slappe fjører????

 

Det var eg som sa at han kunne prøve å snu fella og test prøve med ei avis,,,Har dere aldri hørt om krampetrekninger :!:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...