Jump to content

Mårfangst 11/12.


flanged

Recommended Posts

Min første mår ble tatt, slaget knuste kraniet rett foran øret og på skrå bakover mot baksiden på motsatt øre.

Fellen av typen conibear ble satt opp inne i en 25L plastdunk kamuflert med granbar. Egnet med fiken og dadler og godt tilgriset med honing og anisolje.

Tror det var en forholdsvis ung hanne uten å være ekspært da det var heller små baller på gutten.

Liket ble flåd og pels ble frøset for senere tørking mens liket ble kastet i en bøtte sammen med slakteavfall jeg fryser ned til Mikkel.

Prøver å sette fella på en sånn måte at jeg slår lengre bak neste gang.

 

Katten virket ikke skremt, men heller nyskjærig helt frem til kameraet ble tatt frem og hun ville heller ned på gulvet for å få kos.

 

Kattaog.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Får kjøpe meg noen nye, men blir ikkje heilt klok på kva som er dei beste.

Ser av ein annan tråd at det krangles om kven som har dei beste og dei originale.

Både fangstmannen og jaktfall fører feller som eg forstår at begge meiner er dei beste.

Kva feller skal eg kjøpe? Noen som kan gje meg eit eintydig svar?

 

Både belisle og victor er gode feller. Vanskelig å si hva som er best. Selv har jeg sansen for belisle sine av flere grunner. Sikringene på fjærene henger ikke å slenger slik som på de fleste andre. Og slagbøylene er konstruert slik at de klemmer helt sammen. Jeg liker godt utløseren også, men har lest at andre ikke liker den da den visstnok fryser lettere enn de vanlige. Uansett; kjøper du en av disse får du gode feller.

Link to comment
Share on other sites

Skal kjøpe 3 stk haugenfella som jeg skal sette ut i nærmeste framtid. Hva bør jeg bruke til agn på disse? Skal settes ut i område som ikke har blitt fangstet i på laang tid, og med bra bestand av mår. Helt fersk på dette med fellefangst, så gjerne så god beskrivelse som mulig! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Sett deg ned og begynne og les mårfangst trådene..

Fangst er ikkje noe du lærer av eit par setninger på kammeret ;)

Leser du disse trådene har du godt grunnlag for og få mår i fellene.. Inspirasjon, tips ang åte/felleoppsett mest mulig arbeid for minst mulig feilslag osv.

Interesserer du deg litt i disse trådene, og leser med mest mulig vilje til og lære. Vil du få igjen for dette i form av fangede mår, som igjen resulterer i at fangstmannen i deg våkner ;)

Og fange mår blir du god på i løpet av 2-3 sesonger, men utlært blir du ALDRI og triks er det ALLTID og lære!

Alle mår er forskjellig, men det finnes noen ting nesten alle mårer ikkje kan motså, og det er dette vi prøver og finne ut :P samtidig som vi prøver og finne ut forskjellige biotoper måren liker seg i til forskjellige tider og forskjellige værtyper.

Lykke til og med ein god porsjon fantasi, så kommer du langt på vei!

Link to comment
Share on other sites

Velkommen @raysaur.

 

Må si meg enig med fangstmennene Ripp 90 og knutis, mengder med kunnskap har blitt postet om mårfangst i disse "sesong-trådene" samt ABC for ferske mårfangere. Kok deg en go kopp kaffe eller noe annet og les hva som er skrevet helt tilbake til 08/09 sesongen.

Alle disse trådene er både lærerike, kunnskapsrike og underholdende.

:)

Link to comment
Share on other sites

De fleste ferske fangere ønsker klare og greie svar på hva som er best. f.eks. Kaniafelle lada med honning og plassert 1,5m opp på en furulegg er det desidert beste. Desverre er det ikke så enkelt. Mår er forskjellige, fangstmenn er forskjellige, terrengtyper er forskjellige, klima varierer osv. Dermed finnes ikke de enkle klare svara. Det kan selvsagt være litt irriterende. På den andre siden viser det at det er mye som fungerer. Så kanskje er det egentlig ganske enkelt? I alle fall ikke grunn til å gjøre det vanskeligere enn nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Har desverre ikke kabel så jeg får overført bilde av stokkfelle med mår foreløpig. Her er i det minste et bilde av stokkfella klar for neste mår.

 

003.JPG

 

Oppgangstokken er dynka med en blanding av 50/50 honning og varmt vann. Trekker godt inn og avgir masse lukt. Stokken oppe i venstre hjørne er ekstra vekt. Stokken rett under utløser og den høyre stokken er surra med granbar for at måren skal synes det er bedre å ta oppgangstokken. Åtet er nå et rypehode og en liten nylonstrømpepose med honning.

Link to comment
Share on other sites

Da var mår nr 3 tatt, og det kun to dager etter at eg tok den forrige.

Må sei meg nøgd med fangsten så langt.

Den blei tatt på samme plass som dei to forrige. Den plassen ser ut til å være skikkelig bra.

Tok ein der i fjor og på samme plass og i samme treet.

Denne var 1,818 kg, stor og fin. Men den hadde "tuppert" hale (sjå bilde).

Halen lignet på ein hund sin hale som er klipt av (slik som dei gjorde før i tiden). Det var grodd rundt haletippen, så hadde eg ikkje vist bedre så hadde eg trudd at han var født med slik hale.

 

Har bytta fellen med ei av dei andre som eg har av samme typen. Avtrekkeren er satt på den innerste bøylen slik at slaget skal komme litt lengre inne.

 

normal_Mar_nr_3.JPG

 

Her ser ein at halen er litt kort....

 

normal_Mar_nr__3.JPG

 

normal_Mar_nr_3_.JPG

 

Er skinnet på denne brukendes (salgbart) med denne halen?

Fangstmann.no, du kjøper jo skinn. Er det brukendes, eller er det boss siden halen er kort?

Link to comment
Share on other sites

Du har nok funnet deg en godplass der! Og slaget av fella så meget bra ut.

Avhengig av tettheten av mår hos deg kan du vurdere om du skal ta flere der nå. Er det generellt mye mår skader det sikkert ikke, da vil det bli påfyll når revir blir ledige. Er bestanden tynnere er det verdt å tenke på neste sesong også. Er ikke uvanlig at et området leverer godt første året og så mye dårligere neste år av den enkle grunnen at bestanden er kraftig redusert.

Litt biologi: Måren hevder revir. Et hannmårrevir er vanligvis større enn hunnenes og dermed kan et hanmårrevir helt eller delvis dekke 2 hunnmårrevir. Litt overlapping i grensene kan det være. Et hannmår revir kan være under en kvadratkm men også over 10 alt etter kvaliteten på området. Ei frodig vestlandli har f.eks større produksjon enn ett skrinnt område med lavfuruskog på indre østland. Fangster du i grenseområdet mellom 2 revir kan du slik sett fangste etter kanskje 3 voksne mår med samme felle. I tillegg har du årsungene som holder seg i samme området til ut på vinteren en gang. Disse er gjerne de enkleste å fange. En god ting er at voksne hunner er de vanskeligste å fange, dermed blir produksjondyr spart. Den store du tok nå er ganske sikkert en revirhevdende hanne.

 

Angående skinn stiller fangstmann krav om intakt hale.

Link to comment
Share on other sites

Årets 3. mår ble hentet inn i går.

Tatt i Kania ladet med honning og sable oil som luktestoff.

 

Denne fella er plassert ved en jaktkoie der det blir slaktet elg om høsten. Wild shot, men det ser ut som plasseringen er grei. :)

 

Skal prøve å legge ut bilder i kveld, om det ikke blir mer jobb p.g.a været.

Link to comment
Share on other sites

Fikk sjekket et par feller idag, og i den ene hang mår nr. 4. Av en el annen grunn så har dette slaget truffet litt for langt bak(for første gang for meg med cb 220). Slaget er jo ganske kraftig i denne fella, men det så ut som om det har vært litt kjemping dessverre etter kassa å bedømme. Klørna derimot viste ingen tegn til skade.

I denne fella har jeg hatt problemer med mus som spiser opp åtet, og de hadde også vært litt bortpå måren denne gangen tror jeg, bla øyet var borte(!) og resten av åtet var også tømt.

 

10rvkw0.jpg

20tl1rl.jpg

 

Tatt i cb 220 ved en liten grøftebekk i et skogbelte som er 150-180m bredt mellom en eng og et jordet.

Åte var honningtampong, dadler og eple.

Vekt 1,48kg.

Link to comment
Share on other sites

Det er ett godt slag i stokkfella @knutis. Mann trenger ikke på død og liv ha kranieslag hvis fella slår godt nok og med tilstrekkelig kraft ! Ta 4-tallsfella som et eksempel, den knuser viltet ved hjelp av tyngden. Riktig nok faller slaget over hode/bog, men mange 4 tallsfeller treffer nesten "hele" dyret.

Link to comment
Share on other sites

Slaget dreper øyeblikkelig og er slik sett ok, men har litt kanttreff-følelse. Skulle ikke vært så mye lengre bak før det var et ganske så dårlig slag. Derfor ønsker jeg å få justert fella til å treffe litt lengre fram slik at marginene blir bedre.

Ekstra artig å få måren i ei slik felle. Bra å kunne videreføre gamle tradisjoner. Kommer nok til å bygge flere slike.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gordonsetter : Ser på det ene bildet ditt at det ser ut som det sitter en liten skapning på høyre side av treet? Så det mens siden holdt på å laste seg opp, og var bra forstørret i forhold til slik det vises normalt.

 

Ja det må vere ein stor mink el.lign som er vendt til høgre, eine øyret (høgre) er nesten skjult av ei busk

kropprn er nesten like tjukk som måren og går vekk i frå treet med der mårfella er.

Link to comment
Share on other sites

Dette er de 3 mårene jeg har fanget hittil i sesongen.

 

Den første. Denne veide 1,5kg og var 76 cm lang. Tatt i Kaniafelle ladet med honning, og sable oil som luktestoff.

Fella står mellom 3 hogstflater der skog fra forskjellige kanter møtes.

 

normal_maar.JPG

 

Den andre. Denne veide 1,4kg og var 74 cm lang. Tatt i syningfelle ladet med honning og beverkjøtt, sable oil som luktestoff.

Fella står i gammel granskog mellom en myr og en veg, har fanget en mår der tidligere.

 

normal_maarifelle.JPG

 

Den tredje. Denne veide 1050 gram og var 70 cm lang. Tatt i Kaniafelle ladet med honning, sable oil som luktestoff.

Fella står i gammel granskog, i kanten på en hogstflate. Det er også en jaktkoie i nærheten, og der slaktes det elg under jakta.

 

normal_DSC00022.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hadde eit viltkamera stående ved den fellen som eg har fått 3 mårer i.

Har lasta opp to filmsnutter som viser dei to siste mårene når dei stjeler åten i fellene. Heilt utrulig at fellen ikkje løyser ut. Har tenkt litt på det.

Husker at eg først spente fellen opp med å sette avtrekkeren på det innerste hakket på bøylen (er jo tre hakk). Da var fellen litt treg å få løyst ut. Etter noen dager forandret eg dette (siden åten var vekke kvar dag). Satte avtrekkerbøylen i det ytterste hakket. Fellen løyste da ut med ein gang når eg testet. Dagen etterpå tok eg mår nr 2 og 2 dager etter det mår nr 3.

Har "spredd" avtrekkerbøylene litt ifra kvarandre, men måren må ha "ruska" godt i dei uten at fella løyste ut av den grunn.

Har desverre ikkje film av når mårene gjekk i fellen. det er synd for da hadde ein sett om dei døde momentant eller ei.

Har eit Wingcam viltkamera på denne fellen. Er ikkje heilt fornøyd med det. Synst det skal altfor mykje til før det tar bilder. sklle egentlig kjøpe eit Bushnell kamera, men det hadde Winge våpen sluttet å ta inn pga problemer med det kamera. Så da valgte eg Wingcam.

 

Her er film av måren med lang hale:

 

 

Her er film av måren med "kuppert" hale:

 

Link to comment
Share on other sites

Utrolig interresante filmklipp! Det viser ikke minst at det er utrolig viktig å teste fella før bruk. Den skal utløse med en gang. Bare flaks at ikke dette resulterte i stygge feilslag. En annen ting å tenke på er avstanden fra fella inn til åte. Hvis denne er ganske kort forebygger det feilslag ettersom måren da ikke går så langt inn at det blir slag for langt bak. Du risikerer selvsagt at måren tar åte av og til, men da kommer den jo tilbake...

 

Lokk med åpning er ikke nødvendig når fella står minst 1,5meter over bakken.

Link to comment
Share on other sites

:shock::shock: Veldig interresange filmklipp du har kommet med her Aron1..

Ellers har det her etter 2 uker med regn endelig stabilisert seg og været ligger på rundt 0 grader og stille. Natt til i dag snødde det, gleder med noe VELDIG til og sjekke mårfellene rundt om i veka som kommer :D Meldt snø og/eller stabilt vær framover, så fangst håper vi på i veka som kommer :D:D

Link to comment
Share on other sites

En stor hannmår så langt i årets sesong. 1946g!!! :P på Honning, fiken og anisolje. Kassesett med hullåpning på skråstokk. CB 120.

Fint om jeg får noen tips om hvordan man legger ut bilder. Lenge siden jeg gjorde det sist :winke1:

 

 

Se side 7 i denne tråden. Der er det en grei beskrivelse........

Link to comment
Share on other sites

106f3mc.jpg

 

 

Da var mår nr 3 et faktum :smile: tatt i aasbø,med honningtampong og anisolje,blir morsomt å sjå hvor mye mår det er at i området nå når snøen har begynt å komme.ladet opp alle fellene med rype og honning igjen nå,i mangel på anisolje kjøpte jeg stjerne anis og blandet i honningen,synes det lukter litt mindre en olja,men funker sikkert.Morsomt å sjå at det er så mange som holder fangsttradisjon i gang,vi som driver på må også prøve å rekrutere yngre til å ta etter,en kjempefin hobby er det :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...