Jump to content

Mårfangst 11/12.


flanged

Recommended Posts

Leste for noen år siden om ei mårfelle som hette Kirunafälla. Svenke som hadde kommet med denne. Skulle være enkel å lage og bruke, samt at den var den fella som var den mest "sikre" sammen med ihjelfella.

Prøvd meg fram litt nå i julehelga, og ja, denne er lett å lage. Enest skår i gleden var at det var såpass kraft at planken som var i gulvet i kassa sprakk. Ny test i morra, da med vannfast finer i kassa.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har lagd kassa av vannfast finer nå, og da ble det bra.

Vet ikke hvordan reglene er i norge for å bruke hjemmelagde feller, men i sverige er det lov hvis man bruker tegninger av de fellene som er godkjente av naturvårdsverket.

Fella som jeg har lagd krever minimum 12 kg når man spenner den, min er oppe i 26 kg. Har 2 stk fjærer, men skal prøve med bare en for å se hvor mye kraft jeg har da.25sn7ds.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den fella der kan du uten problemer bruke i Norge. Kravet i Norge er slag mot bakhode/nakke og kraftig nok til å drepe øyeblikkelig. Kravene i Sverige er strengere, der må hver enkelt felletype godkjennes.

Skal du bruke den på bakken må du montere inngangstunell. 30cm med 9 cm åpning.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som kan si meg hvor viktig dyen er for fellene (conibear 155) ???

Har selv sett at folk fanger mår med ubehandlet feller, har det noe å si???

 

Hei. Folk fanger fint mår uten dye, men dye har flere positive virkninger på fangsten enn de fleste er klar over. Greit nok at dye er dyrt, men den kan brukes sesong til sesong. Hovedegenskapen til dye, er at den dekker fellene med et glatt sort lag som fjerner unaturlig lukt som f.eks metal. Dye forlenger også levetiden på dine feller siden den også holder fellene nesten helt rustfrie.

Feller som er behandlet har etter min oppfatning større suksess for fangst enn ubehandla feller, og her spesielt i områder med lite mår.

Gammel mår er veldig skeptisk til forandringer. Den kasserer heller feller enn å gå i ubehandla oppsett, unntakene skjer som oftest når matmangelen blir stor.

 

Jeg har et godt eksempel fra en kompis av meg. Han hang ut et oppsett for innforing under duejakta for noen år siden. I dette området viste han fra før at måren hadde et knutepunkt i terrenget, og at flere familier grenset ved dette punktet.

Sporsnøen under rådyrjakta sesongen før, hadde bekreftet dette.

 

Han foret fra 25 aug og til fangststart i november. Honning og innvoller fra ringdue var vist favoritten, og settet var så og si rensket etter hver tur innom.

Da fangsten begynte satt han inn ei 120 cb felle som ikke var behandlet, men hentet fra garasjen. Dette var ei felle han hadde vasket, men ikke noe annet. Fella tok kjapt 2 mår.

 

Etter desember og snøen kom ble også fangsten forandret. Hver gang han så til fella observerte han spor av flere mår som kun stoppet ved treet og vinkla videre. I frustrasjon spurte han meg hva jeg ville gjort !?

Da det kom frem for meg at fella var ubehandla ble vi enige om å bytte ut fella. Vi surra ihop den gamle dye'n min og fikk behandla 2 nye feller.

Hvorfor skal vi ha 2 spurte kompisen min ? Fordi da har du en ekstra hvis du har glemt igjen spennjernet eller måren er fryst fast sa jeg.

 

Kompisen min byttet ut den ubehandla med ei behandla felle, og fikk fort 3 mår til før han avslutta fangsten på denne plassen.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Kjøpte Speed Dip dye fra Fangstmann og dyet fellene mine.

 

http://fangstmann.no/index.php/cPath/43" target="_blank

 

Men jeg begynte å spekulere på hva er egentlig dye.

Så da reiv jeg av etiketten som er festa rundt heile boksa.

 

Dette er jo bare en form for maling som en får kjøpt andre plasser og kanskje billigere.

Jeg er desverre ikke hjemme og kan se hva som stod på originaletiketten....

 

Så det jeg lurer på da er om dye er bare en vanlig form for maling eller om dette er en brukt boks som dye blandingen er blandet oppi for videresalg?

Link to comment
Share on other sites

Godt nyttår fangstfolk!

 

Endelig satt sesongens fyrste. Spente fella i 01.30 tida i natt, og i dag kunne eg hente ein fin ho mår på 1,2kg og 70cm frå nasetipp til haletipp. Har "fora" på denne i snart 1mnd nå, delvis pga nersnødd felle(på skråstokk uten kasse) og dårleg avtrekk som heldigvis ikkje resulterte i feil slag. Burde selfølgelig sjekka dette betre på forhånd :oops: Dette var ei beslie 160. Bytte denne ut med syning nå i romjula. Var nakke/hals treff, men kunne desverre sjå ut til att det hadde vore litt kamp før det var heilt slutt :trist:

Link to comment
Share on other sites

normal_Bilde0051.jpg

Min første mår noensinne!!!

Den ble fange den 11.11.2011, og var en hannmår.

 

 

normal_Bilde0095.jpg

Fangstdato på denne var 09.12.2011. Dette var en voksen hunnmår.

 

Begge mårene ble fanget i en Conibear 160, med honning, rosiner og aprikos som åte. Det ble ikke brukt noe luktestoff!

Link to comment
Share on other sites

Er det mulig?? dårligste fangst været noensinne her på mie trakter i tilleg er det meir enn nok av mus...

Hadde noe som heite dye på fellene mine før sesongen begynte!! men no? no er alt bare skylt vekk av regn regn og atter regn :( Har satt ut igjen 2 stk feller, og det er dei på fjellet, men det er bare fordi eg såg mår spor 20 m fra fella før fredningen..

Setter ikkje ut igjen fellene før det blir tørrere/snø i lufta!! Har lagt meg opp ei fin fangstrute på ein ca 3-4 timer som eg tenkte og iverksette når det blir litt finere vær :) I mellomtia blir eg med bjf på flåkurs :D

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme problemet som deg Ripp 90, dya på fellene ble bare skyllt vekk, nå er det omtrent ikke dye igjen på fellene, enda de sto å tørka i en vedsjå i 2 uker før det ble tatt ut.

Dette er første fangstsesongen min og har 5 feller ute, 3 conibear og 2 kania, har ikke fått noe mår:(

Ikke sett spor i nærheten av fellene heller selv om jeg har sett mårspor året før på samme plass.

Link to comment
Share on other sites

Spente opp igjen 4 feller igjen i dag. Alt av åte borte i 3 av dem. Mye ekornspor ved ei stokkfelle, så der mistenker jeg ekornet. De to andre var herja såpass med at jeg tipper mår. I tillegg satte jeg opp ei ny felle på en overgang jeg ofte har sett spor på før. Var helt ferske spor der nå og fant at måren hadde kryssa bekken der på en stokk. Fella ble plassert like ved. Bør være en bra plass! Blir spennende å gå runden neste gang!

Link to comment
Share on other sites

Når været er så dårlig vil det også være en fordel å bruke kasser slik at fella ikke blir våt. Samme når været skifter mye mellom vått mildvær og kulde, da er det stor sjanse for at ting fryser.

Jula er forørvig ei fin tid for fellevedlikehold. Fikk dya en del feller. Og prøvde ut trikset med stekeovnen for å friske opp gamle fjærer. Det fungerte faktisk meget bra. Satte ut ei conibear 60 med oppfriska 160 fjærer i dag. Det ble nesten skummelt mye futt i ei såpass lita felle. Har satt den slik at slaget skal treffe bakhodet på måren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt tre feller ute siden fangsten startet i 2011 men ingen fangst.

Jeg bruker honning og anisblanding som jeg henger i en krok i kassa, har brukt sånne små målebeger i plast som beholder. Har også smurt på trestammen, men det blir vel fort borte med det drittværet vi har her.

Fellene er satt ut ved en fjellkant i overgangen mellom hogge og skog, men vet ikke om det er mår der siden det ikke har vært sporsnø.

Bør jeg flytte fellene eller er det noe annet jeg bør legge til åte som får den lettere inn? Lukter det for lite når honningen ligger i beger(har også ei fille dynket med honning over)? :roll:

 

PS. Jeg bruker conibearfeller i kasse satt fast på trestamme med oppgangsstokk.

Link to comment
Share on other sites

Det å søke gode fangstplasser uten sporsnø eller kjennskap i terrenget er litt bingo !

Du må nok dessverre prøve deg litt frem med f.eks åtestasjoner. Finn deg noen plasser i terrenget hvor du "trur" det kan være bra, plasser ut åter og observer om disse blir tatt...

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt mine første feller idag, syningfella av den rustfrie typen... 2 stk i første omgang men vil nok supplere med flere. Det jeg lurer på om jeg må bruke dye på disse? lest meg helt blind på dye å er mange meninger men siden denne er rustfri er kanskje ikke behovet like stort?

Link to comment
Share on other sites

Lurer også på dette dyestyret :-)

 

Har hentet ut seks Kaniafeller i dag og lurer på om disse må settes inn med noe før de settes ut i skogen?

 

Skal settes ut neste helg sammen med guttungen. Blir spennende. Får prøve å finne noen steder jeg kan tenke det kan passere en Måretass.

Link to comment
Share on other sites

Dye er vel først og fremst viktig på conibearfeller, men skader ikke på andre heller. Det som i alle fall er viktig er at det ikke lukter "butikk" eller lignende av dem. Jeg har ikke den store erfaringen me disse fellene, men tror jeg ville gitt dem en runde i oppvaskmaskina for å få bort lukt. Og kanskje gnidd dem inn med granbar eller noe slikt i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar Belisle-fellene mine rett ut av pakka fra posten med mine bare, svette fingre, og setter de rett ut i skauen. 5 mår på 4 feller forrige sesong, og 4 foreløpig denne sesongen, på 3 feller. Har aldri dyet noe som helst. Fellene blir helt dekt av rust etterhvert, men jeg pusser bort rusta med fint sandpapir akkurat der "dogen" skal sitte, slik at fella er like lett på avtrekket som en ny felle. Trur de som er mest bastante på at dye er nødvendig, er de som selger slikt :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar Belisle-fellene mine rett ut av pakka fra posten med mine bare, svette fingre, og setter de rett ut i skauen. 5 mår på 4 feller forrige sesong, og 4 foreløpig denne sesongen, på 3 feller. Har aldri dyet noe som helst. Fellene blir helt dekt av rust etterhvert, men jeg pusser bort rusta med fint sandpapir akkurat der "dogen" skal sitte, slik at fella er like lett på avtrekket som en ny felle. Trur de som er mest bastante på at dye er nødvendig, er de som selger slikt :winke1:

 

Jeg har til dags dato aldri solgt eller fått tilbud fra noen angående Dye !!! Dette utsagnet er bunnløst og strengt tatt fullstendig unødvendig.

At du ikke behandler fellene dine er fullt ut ditt valg, verken jeg eller forhåpentligvis andre skal legge oss opp i det.

Bra at du har tatt deg bryet ved å pusse litt ved dogen da ...

Link to comment
Share on other sites

Nr 6 i kveld. Hadde spist opp honningen 2 ganger før jul og i jula. Satt etter 2 døgn. Hannmår. Nytt spennende område, bilde komer senere. Honning og anis, belisle 120m i kasse oppi ei bjørk i ei bratt steinete li med blandingsskog, innmark på ene side og vann på andre. Idiotsikker plass mellom 2 store skogsområder.... artig dette.

Link to comment
Share on other sites

Sitering av ovenforstående innlegg slettet jmonsen

 

Topp treff, som jeg har skrevet før, er jeg nøye med å prøve fella og tilpasse avtrekket slik at det treffer der det skal. Har man hatt en uheldig opplevelse frister ikke det igjen. Uhell kan skje igjen, men man må gjøre sitt ytterste for å unngå det.

 

Lykke til med resten av sesongen folkens.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...