Jump to content

Mårfangst 11/12.


flanged

Recommended Posts

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har en sønn på 9 som maser på meg om å få satt ut noen feller snart. For der får vi kanskje mer enn når vi er på jakt...

 

Spørsmålet er hvilken felle en amatør skal begynne med? Gjerne den som det er minst arbeid rundt da man er så til de grader i tidsklemma... Har kikket litt på kania fellene til Jaktdepotet. Eller er det Connibear som er svaret?

Link to comment
Share on other sites

Har en sønn på 9 som maser på meg om å få satt ut noen feller snart. For der får vi kanskje mer enn når vi er på jakt...

 

 

 

Spørsmålet er hvilken felle en amatør skal begynne med? Gjerne den som det er minst arbeid rundt da man er så til de grader i tidsklemma... Har kikket litt på kania fellene til Jaktdepotet. Eller er det Connibear som er svaret?

jeg bruker trapper 90,bare å snekre sammen kasser til dem,de kan henge ute hele året,enkle og sette opp,men det er jo de fleste feller i dag.

Link to comment
Share on other sites

Har sett flere mårspor rundt en av fellene jeg har ute, men ennå har jeg ikke klart å lure måren :cry: ! Som åte bruker jeg stjerne anis og honning. I terrenget rundt er det en god del smågnagere, og jeg lurer på om dette er en av grunnene til at måren ikke har latt seg friste av åte. Noen tips!

Link to comment
Share on other sites

Et meget vanlig fenomen det der. Mye mat tilgjengelig kan gjøre måren vanskeligere å få i fella. Du kan flytte litt på fella, skifte åte, bygge den inn og ha den på bakken.

 

Sako75: De enkleste fellene å starte med er kania og syning. Begge er meget enkle i bruk og så godt som umulig å bruke feil. Må bygges inn på bakkenivå, men 1,5m opp i et tre trenger du ikke det heller. Conibear er mer arbeid og mange flere ting å sette seg inn i for å være sikker på at alt er riktig.

Link to comment
Share on other sites

Kommet 5 cm med fin tørr snø her no :D ypperlig!!

Skal og sjekke 2 stk mårfeller og 2 stk minkfeller med min niese og fetter begge på 7 år..

fellene står ikkje meir enn ca 20 min og gå.. Lærer seg alt fra gran-furu til bjørk til mår, hjort og rev :D Blir ekstra spennende med sporsnø no, da kan dei lære dei andre barna på skulen litt om naturen forhåpentligvis om ikkje lenge..

Fangst hadde ikkje gjort noe heller :P

Link to comment
Share on other sites

Har sett flere mårspor rundt en av fellene jeg har ute, men ennå har jeg ikke klart å lure måren :cry: ! Som åte bruker jeg stjerne anis og honning. I terrenget rundt er det en god del smågnagere, og jeg lurer på om dette er en av grunnene til at måren ikke har latt seg friste av åte. Noen tips!

 

Har du behandlet fellene dine ?

Link to comment
Share on other sites

Du må ikke behandle fellene @sigbjorn :!:

 

Men husk at en del av disse fellene er i en meget følsom mårnese instrumenter som lukter noe helt forferdelig. Blekk med tilhørende fjærer som er i ferd med å ruste, kan trenge flere uker i terrenget med variasjoner i temperatur og kuldesjokk, for å avdempe lukta av seg selv.

bare under spesielle vintre med sammenbrudd av gnagere vil du fange noe i slike. Jeg ser bort fra ung/gammel mår eller i perioder der det er sammenbrudd av gnagere og ellers lite mat,- liten harebestand, fugl etc.

Når vi leser om de gamle fangstmenns omtanke for saksene, ligger egentlig alle svar her, -- Fasiten forteller at utstyret ditt ikke er rent nok, og det er her at det meste av feil og uvitenhet gjøres.

Link to comment
Share on other sites

Ser det er noen som har lest bøkene til mr Opdahl...he, he. Interessange bøker det :)

 

Ble en hannmår i går. Tatt i kassesett med Belislie 160. Honning og egg som åte. Sable oil ble også benyttet. Småvanskelig her, med mye gnagere og regnevær.

Link to comment
Share on other sites

Opdahl er ingen dum mann @Husky :wink: , etter mitt syn var han en frontfigur for introduseringen av moderne fangst i Norge. Han fikk folket mer bevisst på alt innen fellefangst, og ikke minst viktigheten vedrørende rovvilt regulering. Lurer fælt på hva som skjer med NF når denne karen gir seg ...

 

Råder ALLE fangstfolk til å kjøpe hans verker om fangst og feller. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Har lagt merke til at enkelte felle sett felle typer kan og vere en faktor med å tiltrekke seg lukt enn andre typer, nokon spesielle fram for den eine eller andre er litt vanskelig å forklare etter 1 eller 2 års bruk kan det like godt vera lite mår eller dårlig rein gjøring som er årsak til ein dårleg fangst.

 

Ser du derimot spor i snøen rundt fella, så må du finne ut om det er ein årsunge,,,han skal egentlig spasere inn utan å vera så skeptisk på framande lukter (må først lære seg det, ikkje så mange av dei klare vinteren over)

Er det der i mot ein gammel som lusker rund fella og ikkje vil gå i, så må du tenke litt på hva har du gjort da du plaserte ut fella/hva slags behandling/ åte og er der mat i området som måren foretrekker fram for det du har servert til han

 

Det er en god grunn for at gamle måren er blitt gammel, han har sikkert gått samme runde år etter år og veit hvor han finner seg mat,,,,om våren har han laget mat depot til vinteren som han leiter opp i trange tider (usedvanlig god hukommelse)

Så kommer det plutselig ei felle med framand lukt i hans territorium som han ikkje kjenner og varsel lampen blir tent :roll:

 

Begge to har eit stort problem no, har du gjort jobben din riktig er det kun 50-50 til kvar, mange gamle går ikkje i feller i det heile tatt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Henta ut nummer fem igår. Tatt i Belisle 220 i nettingbur med div. rådyrinnmat som åte. Halseth Sable oil som luktstoff. Etter at fella ble hentet på postkontoret i oktober gikk den i oppvaskmaskinen før den ble satt ut 24 november. Overraskende at det ble fangst såpass tidlig.

 

1045459.jpeg

 

Hann på 1,6

 

1045463.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle prøve fellefangst for første gang.

Fikk et par haugen-feller i posten idag. Noen tips for å spenne de på en enkel måte. Ut ifra det jeg har prøvd så langt, er ikke en hånd noe særlig egnet.

 

Legg takplata inn til magen, få letta fjæra og få tak med begge hender. Press inn og vipp innpå avtrekkerbøylen. det er den letteste metoden.

Link to comment
Share on other sites

Satt opp 4 haugenfeller og 1 ihjel, for 4 dager sia. Prøvde ut noen nye plasser. Slenger med noen bilder :winke1:

x6bo82.jpg

 

29zcs29.jpg

 

smu6nt.jpg

 

j6lmcy.jpg

 

204ld.jpg

 

mcdyef.jpg

 

Så når snøen hadde lagt seg dro jeg og en kammerat ut i går natt og sjekket feller, fant den ene haugen fella på bakken 3 meter fra treet. måren hadde slaget perfekt i nakken + det er ny felle, men fant ut hvorfor fella hadde detti ned på bakken. Hadde surret ståltråden igjennom "sprinkelet" på fella så når fella hadde slått igjenn røyk ståltråden. Liten han mår, tatt på rypehode og svisker.

 

23ligio.jpg

 

2rrqbli.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fangstgutten, hvordan fester du åta til utløseren? Har du bøyd ut utløseren. sytnes åta var langt ute. På mine så er åta nesten helt oppe i taket.

 

Har ikke gjort noe annet enn og file på utløserene. Bruker rype/orrfuggel vinger som åte på noen av de, så kan hende at vingefjæra er litt lange. Fester åte helt inntil utløseren, bruker tynn snaretråd til og feste med.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde sølvpapir i fjor, men musa kom opp like forbannt.. Min teori er at dersom det er ujevnheter i sølvpapiret (noe det ofte blir når du surrer det rundt ett tre) så får musa tak til å klatre. Noen spesielle triks du benytter?:)

 

Marcus

Man må bruke sån grillsølvpapir. Dette er mye stivere enn vanlig. Eventuelt ordne deg slik at du har musesikkert åte.

Link to comment
Share on other sites

var og sjekka 2 stk feller i dag :)

Med snø på bakken er det ekstra spennende, men var ingen spor i nærheten av fellene.

Agna opp igjen med stjerneanis og fiken også smurte eg litt honning inne i fella og på utsia..

 

Eine fella var hardt angrepet av mus :( Vaska ut av fella og agna opp igjen på nytt.. Denne gangen hengte eg åte litt høgere opp... Dette er den første plassen eg satt ut mårfelle.

Har enno ikkje fanga mår der, men veit det vandrer masse mår der, men får den vrikelig ikkje til og gå i fella :P

har hatt mår oppe og tatt både åte, sneke seg bak fella(nybegynner feil) snudd ved inngangen, klatra opp treet på baksia og tatt åte der ifra :P Det meste av disse feila er pga eg brukte bare conibearfelle rett på stokk og mange ting eg verken tenkte på eller visste om skjedde :wink:

I år har eg store planer om og få noe mår i denne fella ;)

 

Fangst været er det dårligste i mine 3 sesonger.. Regn regn regn og regn..

Andre veka i november var det bra vær og da fekk eg 2 stk mår ellers har det bare vert dritt...

Gleder med til og sjekke fellene på fjellet i måro :D Har vert 3 dager med bra "mårvær" siden fellene der oppe blei sjekka :D

7 stk feller i 3 forskjellige terreng skal sjekkes i måro :)

Link to comment
Share on other sites

Ja no e snøen lagt seg hos meg for nokre dagar sidan så eg måtte fleire turar for å måke frem fellene / rense dei for snø, nye åte og luktestoffer på da det har vore mykje nedbør som har herja på fellene.

 

Aller kjekkaste som er å oppleve at til alle plassane som er valgt for å fangste måren på (brukar ca 3-4stk feller pr plass) så vrimlar det med mårspor i snøen over alt på alle alle plassane, har fangsta fleire mår i år der men tydelig at der er mange fleire :)

 

På ei gammel bru uten dekke men bjelke laget er der har eg satt 1 felle på bakken, mitt i råsa/ruta som han er nødt til å gå ,,,, når snøen hadde lagt seg går mår spora over fella og eg va ikkje sein med å fikse fella så han kan stikke snuten inn :lol: ,,

To dager etter var der nye spor rett etter gjennom gangst fella der måren kjem ned frå fjellet og kryssar til eit plante felt for å trekke opp i høgda, det var av ein anna mår sitt avtrykk så der er en muligheit at 1 er tatt på brua no,,skal sjekke når det blir lyst

 

Skal prøve med 8 nye sett i morgon med ekorn, har vente med dei pga snøen forteller med egentlig kva eg skal gjere :lol: skal bli kjempe spennande å sjå for eg skal ikkje bruke noko anna luktestoff,,,kun ekorn,,,ventar med rype åte til januar for da må fellene likevel spennast opp på ny

Ikkje gløym og fore måren no i jule høgtida, sånn han veit at der er noko mat å få,,,,til dei som skal byte fangst område må alt begynne no å fore fram dyra til nye plassar

Link to comment
Share on other sites

I frustrasjon over for lite tid til å fangste bestilte jeg ei ny felle. Northwood 155. Str mellom 120 og 160. Northwood lages av victor så jeg forventer ok kvalitet. noen som har prøvd northwood bodygrip feller? Ble noe luktestoff og tramputløsere også.

 

Men i morgen blir det tid til en snøvassetur for å sjekke 2 stokkfeller. Bare disse jeg har oppe nå.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

honning= 17

honning/stjerneanis= 21

Honning/fiken = 4

Honning/dadler = 2

Honning/elgkjøtt = 2

Lammerull = 1

Honning/eple = 2

Nugatti/kvikklunsj = 1

tørr fisk = 1

Honning/løk = 2

Stokkand = 1

Honning/orrfugl = 1

Hundefor = 1

Pære/honning = 1

Honning/elgkjøtt/vanilje = 1

Honning/egg = 2

Ekorn/honning = 3

Honning/pære/duevinge = 1

Honning/sunda/rosiner = 1

Honning/eple/anis = 1

Elgkjøtt = 2

Hare = 1

Skillingsbolle = 1

Rådyr= 2

Due = 2

Meisebolle/honning/anis = 1

Honning/fisk = 1

Honning/rosiner = 1

Honning/beverkjøtt = 1

honning/dadler/eple = 1

Honning/fiken/anis = 1

Rype/dadler = 1

 

Her er overtsikt over det type åte som er brukt i årets fangst og vilket åte som har fungeret best

Er ikkje alle som har skrevet vilket åte dei har brukt osv så noe mangler,men meste parten er tatt med..

Det interesange er at nesten alle mårene er tatt på honning eller honning i kombinasjon med noe annet :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...