Jump to content

Mårfangst 11/12.


flanged

Recommended Posts

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var å lufta bikkja i skogen i dag, då det plutslig blir et h****** leven fra bikkjo. Trur jaggu ikke at det stod 2 mårer oppi et tre. Etter sporene å dømme så har de vært på bakken når bikkjo oppdaga de. Prøvde å ta noen bilder med mobilen, men de var for høyt oppe til at de viste noe særlig på bildene.

 

DESVERRE ingen våpen med i dag, men vet kor jeg skal flytte fellene mine til ja :)

Link to comment
Share on other sites

Julegave til meg selv:

 

021.JPG

 

Nesten helt ferdig. Mangler bare utløser og sperre på støttestokken under utløser. Står i den beste mårbiotopen jeg har sett her i området. I ei li med gammelskog, vindfall og masse stor stein. Skikkelig drømmeterreng for en mår. Vet riktignok ikke om måren ferdes der ettersom jeg oppdaget området nylig, men har tatt mår 500m unna lengre ned i lia.

Link to comment
Share on other sites

Siste felleturen i år gav resultat.

 

Mår nr. 4 ble plukket inn. En liten mår på 1050 gram og 70 cm lang.

Tatt i Kania ladet med honning, og sable oil som luktestoff

 

normal_DSC00001.jpg

 

Fellene er nedspent og skiturer i romjula blir brukt til å kartlegge nye spor og områder.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så på revespor da jeg var ute i dag og er enda mer sikker på at spora du har tatt bilde av er rev. (evnt hund) Mår er det ikke.

Oppsummering:

Sporstilling tyder på rev (uregelmessig mønster er atypisk mår, tendens til sikksakk er typisk rev)

Skrittlengde tyder på rev. (Litt over en skolengde, passer med rev, alt for kort til å være mår)

Oppførsel tyder på rev (reven følger skogsveier, måren krysser dem)

Poteavtrykk tyder på rev.

 

Eneste grunnen til at det ikke rev er at den visstnok ikke finnes der, men klarer måren å komme dit kan jeg garantere at reven også klarer det.

 

Her er et revespor av samme type, som du ser passer både skrittlengde og sporstilling. Sikksakktendensen er tydeligere i dette, men du ser det samme i litt mindre rgad på ditt også.

 

023.JPG

 

Edit:bytta bildet med redigert versjon da det første var alt for mørkt.

Link to comment
Share on other sites

Berre til orientering så svømmer måren glimrande og krysser fjorder på 7-800 meter.

En gang var det eit skikkelig leven på en holme med måker i hekke tida ved hytta og etter ein god time kom 2 våte mårar på land

6 år sidan såg eg noko merkeli som krysset fjorden og eg heiv meg på atv en for å sjå for det hadde kurs til min eigedom. stor hannmår hadde krysset fjorden på 800 meter :roll:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med den første måren. Skikkelig moro med nye fangere på lista, fine bilder også :)

 

takk,takk Trapperman. Har fått sansen for fangst også gitt, mye takket være dette forumet :) Mye inspirasjon og tips å hente her.

Fella er lånt, men skal handle inn feller selv ja. Ga mersmak dette gitt, en ny dimensjon til friluftslivet! :D

Måren blir faktisk julegave til mor og far i morgen, for utstopping, pakket inn og alt. :D

Link to comment
Share on other sites

Hei:)

Jeg trenger hjelp for å dye fellene mine.

Jeg har kjøpt meg speed deep på fangstmann.

 

http://www.fangstmann.no/index.php/cPath/43

 

Kan noen skrive en enkel opplegg på hvordan jeg gjør det? Alt fra rengjøring til dyingen og tørking..

 

Jeg har brukt dye der jeg varmet opp dya i en kjele men jeg ble ikke fornøgd siden jeg ikke kan dette.

Og siden jeg har bare gjordt dette en gang før så er jeg usikker på fremgangsmåten på hele prosessen. Står en veldig kort bruksanvisning på engelsk men det hjalp ikke meg så mye.

 

Er der noen som vil hjelpe meg:D ??

 

Fanget 1 mår før jul og det var gøy, min første mår:) artigt:D

Link to comment
Share on other sites

Okey

 

Da har jeg renset fellene i kaustikk soda og nå henger de til tørk.

Neste blir å dye dem så tror jeg skal få det til:)

 

Men så har jeg noen flere spm :D

 

- justering av utløsning av fellene?

Nye feller er dødgangen 4-5 cm mens justerte så ligger de på 1-3 cm.

Justerer dere avtrekket?

 

- Og hvilken vei fellene skal stå i kassen?

Da tenker jeg på om utløsetråden skal være inn mot åtet eller nærmest åpningen på fellen.

 

 

Jeg har lastet opp 2 bilder av den ene nye fellen.

Her er avtrekket ikke justert.

 

Jeg har brukt en pappbit der jeg har merket av cm der en ser hvor fellen treffer etter den han utløst fellen.

 

http://i44.tinypic.com/1441x6d.jpg" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

http://i41.tinypic.com/2nv6vxg.jpg" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Sjekket i dag og på alle fellene mine så ligger slaget mellom:

 

8-10 cm: "Utløsertråden" helt fremme ( Fra åtet) (Første bilde)

 

11-13 cm: "Utløsertråden" bak (Mot åtet) (Andre bilde)

 

Skal utløsningstråden være ut eller inn mot åtet?

(håper der forstår hva jeg mener med dette)

 

Enten vil fellen slå over kraniet eller så slår det over nakken/bryst, så måren dør jo uansett...??

 

Hvordan bøyer dere tråden?

I en V?

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å ha utløsertråden fram. Da er det mindre sjanse for slag litt for langt bak i nakken, noe som kan være ugunstig. Bra at du justerer dødgangen, hadde alle gjort det hadde vi unngått mange unødvendige feilslag! Minst mulig dødgang! Jeg pleier å spre utløser ut til en v.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle kjøpe luktestoff, hva skal jeg kjøpe og hvordan gjør man det? Er det noen form for beholder eller noe man har dette i?

 

Tenkte jeg skal kjøpe flere feller nå, så hvor mye luktstoff trenger jeg til f. eks 10-12 feller?

 

Er luktestoff noe jeg har i fella hver gang jeg sjekker?(en gang i uken)

Link to comment
Share on other sites

Fangstmann.no

Jakt og fangstbua.

Fangstutstyr.no

 

Disse har et utvalg av luktestoff til mår og annet vilt. Kjøp luktestoff som tåler kulde og vil avta lukt selv ned i minus 15-20 grader.

 

Selv bruker jeg Sable Oil i mildvær og sterkere stoffer som f.eks Mår nr: 3 og 4 når kulda setter inn.

Doseringsforholdet står somregel på flaska, men jeg pleier å stikke en tørrkvist ned i luktestoff flaska som jeg legger ved fella. Pleier også å kline litt luktestoff på "innflaggings materialet"

Jeg bruker ikke mye luktestoff, men setter aldri feller ut uten luktestoff. Du trenger ikke å investere i mer enn 1 flaske med dette stoffet. Luktestoff skal fungere som lokkemiddel og ikke åte :wink:

 

Bytt/fyll på med luktestoff ved hver fellesjekk !

Link to comment
Share on other sites

Anisolje er et produkt som vanligvis blandes med åte som f.eks honning.

Jeg har aldri prøvd anisolje som luktestoff, så kan derfor ikke bekrefte at dette fungerer :roll:

 

Jeg bruker denne i kaldvær:

maar_nr_3.jpg

 

Hvis du ikke vil bruke tørrkvist så kan du dyppe f.eks en qtips ned i glasset og plassere ved settet. Noen har også brukt en gammel filmboks med saueull andre en avskåret 0,5l brusflaske med luktestoff inne i.

 

Fantasien er uendelig :)

Link to comment
Share on other sites

Fikk to northwood 155 feller i posten i dag. De ser meget bra ut. Ingen dødgang, sterke fjærer. Str er som en litt forstørra 120, fjærene mer som på 160 feller. Noen burde ta inn disse til Norge også!

 

Spennende. Gi oss handlekåte et oppfølgingsinnlegg når du har fått testet disse bodygrip fellene :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I fjor sleit jeg litt med fryste avtrekkere på Belislefellene mine. Jeg bruker pålesett (skråstokk) hvor jeg jeg setter fella som avbildet :

 

abc3.jpg

 

Er det noen her som har en anbefaling om hva jeg kan smøre avtrekkeren med slik at det ikke fryser ?

Vil det fungere med fett ??

Link to comment
Share on other sites

Voksing kan kanskje hjelpe litt? Ellers tror jeg dette er omtrent umulig å unngå når fellene står åpent og været er skiftende.

 

Når det gjelder luktestoff er en bomullsdott i kinderegg egg fin å bruke. Jeg har forøvrig tatt like mye uten luktestoff som med. Synes det er unødvendig når fella står slik at måren naturlig passerer like ved. F.eks. i en smal skogstripe. Annerledes når fella står på steder hvor måren like gjerne kommer 50 som 5 meter fra fella. Her kan luktestoffet være det som gjør måren oppmerksom.

 

Northwoodfellene skal ut rett over nyttår. Muligens med tramputløser. Hmm er redd for at fangsten er i ferd med å ta for mye tid i vinter også..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er igrunn åpen for mange forslag her, så hvorfor ikke Xesray !

Hadde vært fint om jeg fant noe som eliminerte dette problemet med fryste avtrekkere. Dette gjelder alle feller som står "åpent" for vær og vind.

Fryste avtrekkere er noe dritt !

 

Jeg prøver å kamuflere fella også ved å spenne grankvist mellom slagfjærene på fellene. Det hjelper mot det verste været, men når vær og tempratur forandres så hyppig som det tydeligvis gjør om dagen, må det iverksettes tiltak :?

Link to comment
Share on other sites

Test avsluttet !

 

Det fungerer veldig bra med vaselin på avtrekkeren til conibearfeller :D

Har hatt ei 120 felle spendt i fryseren i et døgn, og mekanismen fungerte bra da jeg tok den opp. Et minus er at avtrekkeren blir veldig glatt med dette stoffet, så vær forsiktige.

Vaselin er vann motstandig og avgir veldig lite lukt,- rett og slett en anbefaling å bruke dette over avtrekkere/utløsere ved hver fellesjekk :wink:

Link to comment
Share on other sites

Avtrekkeren ble tørket før jeg la på vaselin og puttet den i fryseren. Dette var ei ny 120 Belisle. Tok fella opp kl 12:00 i dag, og mekanismen fungerte perfekt. Fella ble etterpå skylt under kaldt vann på kjøkkenbenken, og vaselinet ble liggende godt på !

 

Hvis mann tørker avtrekkeren ved hver fellesjekk og legger ett tynt lag på avtrekkeren så vil det ihvertfall hjelpe betraktelig i forhold til 0- tiltak.

Link to comment
Share on other sites

I boka "Successful Conibear Trapping" av V.E. Tingley advares det mot voksing av bodygrip feller, da dette angivelig fører til at fellene utløses for lett, feks av vindpust og bevegelse i oppgangsstokken. For øvrig ei interessant bok, selv om mange av settene ikke er lovlige her til lands.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Kan noen komme med anbefalinger om hva som er det beste oppsettet for en conibear-felle i kasse for fangst av mår? Er ganske blank så alle tips mottas med takk. :?::?:

 

Det enkleste du kan gjøre er å stikke på rema 1000 og kjøpe flaskene på 4 liter som heter "Bare rent vann"

Kapp disse i to, lag 12-14 cm lange spor til fjærene, heng åte innerst, skru "kassa" fast med et par treskruere på en skråstokk (påle) og klem fella 2 cm inn i kassa. Disse flaskene er som skreddersydd til BG 120, og fella sitter godt nok fast uten festebrakett.

 

Dette er en veldig enkel, værsikker og billig løsning, i tillegg til at disse tomflaskene veier lite og tar liten plass :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...