Jump to content

Mårfangst 11/12.


flanged

Recommended Posts

Været kan være avgjørende for fangsten. Mildvær eller hyppige vær variasjoner mellom mildt og kaldt er ett typisk honning vær. Når kulden fester grepet har jeg selv erfart at kjøttåter av skogsfugl og innmat av hare er bedre åter. Disse kjøttåtene må også kombineres med kraftige luktesstoffer som avgir lukt helt ned mot 15-20 minus. Åter og luktestoff egnet for fangst under 20 minus trur jeg ikke finnes !

Her har jeg større tro på felleplassering, fellesett og effekten av innforing.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

var og så på mår fellene på søndag, mye snø så vi kjørte oss fast i traktorvegen på vei opp og det tok ca et kvarter før vi kom ut av grøfta :( så vi måtte gå til fellene ca 2 km i ganske dyp snø, ikke noe i de første fellene men når vi gikk mot en av de siste fellene så vi mår spor da ble vi mye mere optimistisk men mårsporene sluttet ca 25m unna fella og derifra kunne vi se at det hang noe i kassa.Jeg løp bort og tenkte at endelig der er min første mår,MEN neida syntes at det som hang der var litt lite til å være mår og DET VAR ET EKORN :cry: Så vi snudde der og gadd ikke å skjekke de andre fellene som var 4km lenger bort, de får vi heller skjekke seinere når vi har med ski :D

Link to comment
Share on other sites

Hei ser at du har fått bilde av ein mår tatt i ei syning felle,,, Hvor ofte skal vi få sjå bilder av mår tatt i den fella der måren ikkje har dødd momentant (i syning)men viser tydelig kamp om å komme seg løs,,,zoomet inn bildet og ser tydeligt kloremerker på treet.

 

Er ikkje det snart på tide å forvente noko forbedring på denne fella i 2012 så er den faktisk for dårlig til mårfangst

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært i kontakt med produsenten av Syningfella. Han mener patenten sin er helt optimal og fraskriver seg noen form for utbedringer eller justeringer.

Han tviholder altså på dagens mal og mener det er "vi" som gjør noe galt siden vi får disse feilslagene...

 

Etter jeg konfronterte innehaver om dette på ei Jakt & Fiskemesse har jeg sluttet helt å kjøpe Syningfelle. Jeg hadde allerede 2 stk til mink, men ingen til mår.

Link to comment
Share on other sites

2 stk på tre feller i ettermiddag. Honning og anis. Begge hanner, en tatt på bakkesett med belisle 120 og en i tre med syning.

 

Bilde kommer.

 

PS: Har en fornemmelse av at det tas desidert mest hanner. Fint det, ingen fare for overbsekatning. Av mine 9 i år og i fjor er det bare 2 tisper.

 

Noen som hvet hvorfor.......

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært i kontakt med produsenten av Syningfella. Han mener patenten sin er helt optimal og fraskriver seg noen form for utbedringer eller justeringer.

Han tviholder altså på dagens mal og mener det er "vi" som gjør noe galt siden vi får disse feilslagene...

 

Etter jeg konfronterte innehaver om dette på ei Jakt & Fiskemesse har jeg sluttet helt å kjøpe Syningfelle. Jeg hadde allerede 2 stk til mink, men ingen til mår.

 

Hadde hvert greit om konstruktøren kunne forklare hva folka gjer galt (trudde det var måren som gjekk i fella og ikkje omvendt) med at fangst folka slipper å sjå at måren har kjempet til siste nikk.

 

Jeg synest at der må komme en bedre bruksanvisning som forteller om hva man bør og ikkje bør for å slippe å sjå sånne kloremerker, veit godt at dette har hvert et tema tidligere og spørsmålet er og blir,, er den god nok til mår? :?:

Link to comment
Share on other sites

var en meget spesiell følelse å komme frem å finne sin første mår idag :) , og heldigvis slaget kontant over nakken.

Tispa var sikkert en års unge ????, siden den ikkje var mer en 1 kg og 67 cm .

kania-fella ble hentet på torsdag på posten så bar det rett til skogs og agnet opp med honning og fiken , kansje litt nybegynnerflaks at jeg traff stedet med en gang :) , dette gav ihvertfall mersmak , vil uansett takke for tips innpå her :)

C7984CD1-3ECF-4050-8B65-F37DF8F0FC22

fikk ikkje lagt ut noe bilde , pga det ble for stort :(

 

Helge

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært i kontakt med produsenten av Syningfella. Han mener patenten sin er helt optimal og fraskriver seg noen form for utbedringer eller justeringer.

Han tviholder altså på dagens mal og mener det er "vi" som gjør noe galt siden vi får disse feilslagene...

 

Etter jeg konfronterte innehaver om dette på ei Jakt & Fiskemesse har jeg sluttet helt å kjøpe Syningfelle. Jeg hadde allerede 2 stk til mink, men ingen til mår.

 

Hadde hvert greit om konstruktøren kunne forklare hva folka gjer galt (trudde det var måren som gjekk i fella og ikkje omvendt) med at fangst folka slipper å sjå at måren har kjempet til siste nikk.

 

Jeg synest at der må komme en bedre bruksanvisning som forteller om hva man bør og ikkje bør for å slippe å sjå sånne kloremerker, veit godt at dette har hvert et tema tidligere og spørsmålet er og blir,, er den god nok til mår? :?:

 

 

Jeg har også funnet mår som har hatt en trasig død i syning. Jeg benda opp støtplata slik han må lengre inn med hodet for å løse ut. Da kommer slaget litt lengre bak. Har en fornemmelse av at det kom foran vitale deler på den som hadde levd hos meg. Det var forøvrig en hannmår, meget voksen sådan. Har tatt to i samme fella ettepå, ingen problemer da..

 

Jeg tror det forekommer en del feilslag med conniebear og lignende feller også, av ulike årsaker som at de er for gamle, feil justert utløser m.m. Tror ikke syning er overrepresentert i forhold til andre. MEN det skal ikke skje. Det krever streng disiplin og testing av fellene før de settes ut for å verifisere at de slår riktig... Det skal være humant, vi er jo gla i disse dyrene og unner ingen dyr en pinefull død.

 

Synes dette forumet er fint for å utveklse erfaringer også om uheldige episoder. Det er det som gjør oss alle bedre...

Link to comment
Share on other sites

Helt enig.

 

Trur vi alle som kan karakterisere oss som seriøse fangstmenn vrir oss i smerte når vi oppdager slike tortursett, det gjør ihvertfall jeg.

Jeg mener vi bør forlange litt mer av produsenten. Fellene er vel de dyreste på markedet hvis vi ser bort fra åtesaksa, og den skal/bør drepe momentant. Når vi i tillegg rapporterer om x-antall feilslag, så bør produsenten ta dette i betraktning og utføre eventuelle modifikasjoner.

 

Det er blitt produsert og omsatt utrolig mange syningfeller siden 90-tallet, og ikke alle er ubrukelige. Vi må også huske at mange favorittiserer denne fella fremfor noen annen og at de aldri har opplevd feilslag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært i kontakt med produsenten av Syningfella. Han mener patenten sin er helt optimal og fraskriver seg noen form for utbedringer eller justeringer.

Han tviholder altså på dagens mal og mener det er "vi" som gjør noe galt siden vi får disse feilslagene...

 

Etter jeg konfronterte innehaver om dette på ei Jakt & Fiskemesse har jeg sluttet helt å kjøpe Syningfelle. Jeg hadde allerede 2 stk til mink, men ingen til mår.

 

Hadde hvert greit om konstruktøren kunne forklare hva folka gjer galt (trudde det var måren som gjekk i fella og ikkje omvendt) med at fangst folka slipper å sjå at måren har kjempet til siste nikk.

 

Jeg synest at der må komme en bedre bruksanvisning som forteller om hva man bør og ikkje bør for å slippe å sjå sånne kloremerker, veit godt at dette har hvert et tema tidligere og spørsmålet er og blir,, er den god nok til mår? :?:

 

 

Jeg har også funnet mår som har hatt en trasig død i syning. Jeg benda opp støtplata slik han må lengre inn med hodet for å løse ut. Da kommer slaget litt lengre bak. Har en fornemmelse av at det kom foran vitale deler på den som hadde levd hos meg. Det var forøvrig en hannmår, meget voksen sådan. Har tatt to i samme fella ettepå, ingen problemer da..

 

Jeg tror det forekommer en del feilslag med conniebear og lignende feller også, av ulike årsaker som at de er for gamle, feil justert utløser m.m. Tror ikke syning er overrepresentert i forhold til andre. MEN det skal ikke skje. Det krever streng disiplin og testing av fellene før de settes ut for å verifisere at de slår riktig... Det skal være humant, vi er jo gla i disse dyrene og unner ingen dyr en pinefull død.

 

Synes dette forumet er fint for å utveklse erfaringer også om uheldige episoder. Det er det som gjør oss alle bedre...

 

Det er kjempe bra at fleire deler mitt syn,,,har fulgt tråden i fra fleire år tilbake og det som går i gjenn er at til stor hann mår kommer syning fella til kort og dårlige episoder oppstår

Der er ei felle til som er dyr, over 700.-for ihjel eller noko sånt som søta bror tror jeg har laget som er alt for dyr.

 

LENNON'S Marten Super All Call,,,, lukter veldig sterk på over -25c til orientering,,har nokre store bokser om det skulle bli kaldt

Graham's Bonansa Cold Lure er tilsatt glycerin for å tåle skikkelig kulde

 

Der er kjøleveske som godt kan brukes til å spe på luktestoffa som Dere brukar,,flesteparten av sånn media er 90% sukker,, har mange liter til overs etter at jeg har sånnt stoff i solpanel på taket som lager varmt vann :lol:

Link to comment
Share on other sites

Feilslag kan forekomme med de fleste feller. Når vi ser på tråden og bilder er det vel flere feilslag med conibear enn syning. Forskjellen er ofte at det med conibear ofte er brukerfeil / feil på fella som ikke er retta opp. Syning skal jo egentlig være idiotsikker, ikke mye som kan gjrøes feil der. Og jevnt over gjør den jo jobben meget bra. Men det kan virke som om kraften i slaget rett og slett har litt for liten margin når flere uheldige omstendigheter inntreffer samtidig. Selv har jeg en mistanke om at slagarmen er litt kort og dermed står litt for mye på skrå når den treffer. Alikevel er syning etter min mening noe av det sikrere man kan bruke, men den har forbedringspotensiale. Noe konstruktøren selvsagt bør ta hensyn til! For en nybegynner uten de helt store kunnskapene tror jeg sjansen for seigpining er større med conibeartyper enn med syning! Det er vel de færreste feller som aldri har feilslag. Selv har jeg funnet levende mink i haugen mårfelle. Jeg har også opplevd tydelige ripemerker i stammen etter at Aasebø har truffet for langt bak.

 

Ihjelfella selges av jæger og hund for 599, syning har fangstutstyr.no for 590. Får forventninger når du synes disse er for dyre piniartoq, du kommer vel med Aasebøfella for salg til neste sesong?

Link to comment
Share on other sites

Før sesong start låg ihjelfella på finn.no for kr.720.- kan jeg huske og det er den pris jeg refererer til, ser at agrimex har samme felle for kr.500.- +mva og synings fella for mår til kr.475.- ...kan godt sei 7 år siden da det snart er 2012

 

Hva andre tar for sine produkt må bli deira sin sak med å konkurere om kundane :) mi tid kjem tidsnok :)

 

Jeg holder på med fellefangst frå tidleg morgen til langt på natt kvar einaste dag, sjekke feller, flår mår/rev, produksjon av div deler til feller og utvikle andre felletyper som kan vere aktuelle for videre salg,,, lagar div. åtekemre som er 100% musesikre og kan brukast i feks. CB kassene år etter år (kan brukast i alle vinklar) til andre fangstfolk + mykje meir på gang :lol:

 

Skal prøve å fange 50 mårar denne sesong, og etter skjema ligger jeg foran :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Samme her. Håper aasebø dukker opp igjen i alle fall. Utrolig enkel, grei og effektiv felle. Er klart disse jeg har tatt mest mår i per felledøgn. Desverre har jeg bare 1 igjen nå etter at den andre er blitt borte.

 

Til alle dokke så skal dokke ikkje bli skuffa med det som eg kjem med neste år,,, Åtekamra er heilt genialt men foto av dei vil eg vente med for eg prøver dei ut no i fangstsesongen og er forbløffende kjempegode.

 

skal vente med mårkonkuransen litt, har kjøpt ny fryser :)

 

Jeg har ikkje så mykje tid til pc meir i år så eg vil ønske alle ei riktig god jul og godt nyttår :)

Link to comment
Share on other sites

Foto0196.jpg

 

015.jpg

Da har jeg fått laget kasser til Belisle-fellene og fått dem ut i skogen .

Ladet med fiken/honning i strømpe .

Greit å ha en kamerat som driver sagbruk , når en skal lage revebåser / fangstkasser osv .

Har tot 12 feller ute nå i 4 forskjellige terreng ,6 stk kania ,6 kasse sett med Belisle 160.

Venter på 3 stk haugen feller i posten , så det blir en spennende tid fremover å se om det kansje kan bli noen flere mårer.

Link to comment
Share on other sites

Der hang nr 2 denne uken :), ladet med honning og fiken .

020.jpg

Perfekt slag av biesle 160 rett bak ørene.

024.jpg

026.jpg

 

var litt synd at jeg ikkje fikk video av fangsten , hadde hengt opp viltkamera for å filme , men tror kun jeg kan ta bilde om natten, noen andre som har erfaring med det ???

 

uansett , strålende fornøyd med første uken som mårfanger :)

Link to comment
Share on other sites

En liten kommentar til åte forresten. En kunde ringte å lurte på om vi hadde innvoller av storfugl. Noen hadde sagt at det var det beste man kunne bruke.

Dette er jo sef bare tull. Det er sikkert like bra som mye annet. Hold deg innenfor kriteriene kjøtt og søtt bruker jeg å si, (proteiner/fett)karbohydrater/sukker). Da er det bare fantasien som kan stoppe deg.

 

Ting jeg vet folk har fått mår på er:

 

Løk

Plommer

Smør (funker visst som f.)

Sjokolade

Nøtte (pålegget)

Mus

Vanlige hønseegg

 

Lista er lang....

 

Redigert: Glemte en ting: Såpestykke! :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

026.jpg

 

var litt synd at jeg ikkje fikk video av fangsten , hadde hengt opp viltkamera for å filme , men tror kun jeg kan ta bilde om natten, noen andre som har erfaring med det ???

 

Er denne måren så mørk som det ser ut? Eller er den bare våt?

 

 

er tørr , men kansje bilde lyver litt , du ser at samme mår er lysere lenger opp

Link to comment
Share on other sites

Helt enig.

 

Trur vi alle som kan karakterisere oss som seriøse fangstmenn vrir oss i smerte når vi oppdager slike tortursett, det gjør ihvertfall jeg.

Jeg mener vi bør forlange litt mer av produsenten. Fellene er vel de dyreste på markedet hvis vi ser bort fra åtesaksa, og den skal/bør drepe momentant. Når vi i tillegg rapporterer om x-antall feilslag, så bør produsenten ta dette i betraktning og utføre eventuelle modifikasjoner.

 

Det er blitt produsert og omsatt utrolig mange syningfeller siden 90-tallet, og ikke alle er ubrukelige. Vi må også huske at mange favorittiserer denne fella fremfor noen annen og at de aldri har opplevd feilslag.

 

Den måren jeg tok i syning i år hadde slaget mellom øyne og ører. I mitt syn et slag som er litt for langt frem. Dette var en voksen mår på 1,4kg og ca. 74 cm.

Måren døde nok momentant, men det skal ikke mye til før slaget ikke er direkte drepende.

 

Trist hvis produsenten ikke tar konstruktiv kritikk og ser på hva som evt. gjøres galt eller kan utbedres på fella.

Link to comment
Share on other sites

Et lite spørsmål fra en "newbie" her. Jeg har akkurat satt opp ei av tre nykjøpte feller. Jeg veit det er mår i området og har akkurat sett ferske mårspor på et sted. Er det en fordel å sette opp to feller ganske tett eller er det bortkastet? Bør jeg heller plassere de på helt forskjellige områder?

Link to comment
Share on other sites

Det er bedre med to feller på en god plass enn ei felle på en god og ei felle på en dårlig plass. Men har du flere gode plasser å velge i ville jeg plassert fellene på hvert sitt sted når du har såpass få. Plasserer du to feller samme sted kan det være lurt å bruke to ulike åter.

Link to comment
Share on other sites

Har vært i kontakt med leif i dag som lager syningfella. Han sa at det ikke hadde vært noe særlig med klager. Han lager over 1000 feller i året. Det kan være et lite forumfenomen at det to stk opplever lett blir en etablert sannhet. Kjenner en som har fangstet med syningfella i 15 år som ikke har opplevd feilslag med mindre det har vært hans egen feil. Isolert sett tror jeg alle opplever feilslag uansett utstyr i ny og ne. Akkurat som skadeskyting forekommer på jakt. Selv om man mener a det skuddet satt rett i bogen...

Link to comment
Share on other sites

Litt langt bak, men knust brystkasse er ganske så dødelig det også. Litt uvanlig forørvrig med slag langt bak med 120 felle. Måren kommer seg som regel ikke så langt forbi utløseren. Noe dødgang i utløseren kanskje?

 

Takk for tipset! Dødgang i utløseren skal sjekkes. Det kan nevnes at fella står montert i kassa med "killer-clips" og at fjærene har god plass å slå begge veier.

Link to comment
Share on other sites

var ute å fangsta et juletre i nye marker i går,har jakta litt i området i høst,men virker som det har hvert dårlig med vilt.såg spor etter en hare på en tur på ca 5 km,men mye spor etter mår,røyskatt og rev.trengs nok en liten innsats her ja.heldigvis ingen spor etter ulv denne gang.

Link to comment
Share on other sites

10po787.jpg

 

Her er de to jeg meldte inn litt tidligere i uka. Artig når sekken ser slik ut etter en tur i skogen. En tatt i syning den andre i kassesett på bakken med belisle 120.

 

ncb120.jpg

 

Greit slag i kasse, høyt i nakken og bryst, mye beim som er knust. Bra trøkk i disse.

358xav7.jpg

 

Litt barbarisk bilde, men her ser man slaget av ei syning. Dette er en hannmår på ca 1,6 kg. Ser at slaget sitter mellom ørene og øynene. Knust krania med store blodutredelser. Ingen tvil om at døden inntraff umiddelbart, humant med andre ord. Et innspill til diskusjonen om Syning feller. Det må sies at denne fella er modernisert ved at støtplata er bendet litt opp for å få slaget lengre bak etter en uheldig episode. Nå fungerer den slik den skal. Hvet ikke hvorfor det var kort avstand fra bommen til støtplata på denne. Nå er den i orden hvertfall..

 

Tror kanskje noen har vært klåfingra i butikken. Fikk slaget litt langt frem en gang i fjor, men da hadde en del av åtet kommet mellom støtplata og bommen. Det kan være min feil at slaget kom for langt frem. Benda den ca cm lengre inn. Dette til orientering..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...