Jump to content

Ny Rovdyrpolitikk fra Stortinget


Bukke

Recommended Posts

Dette fortjener en egen tråd.

 

Ikveld ble det et bredt forlik (samtlige partier) på Stortinget. Dette innebærer en hel del positive nyheter for oss jegere, og hundeeiere.

 

http://politisk.tv2.no/nyheter/historisk-rovdyrforlik-pa-stortinget/

 

Et lite utdrag:

 

"Partiene har blant annet blitt enige om at Norge skal forhandle med Sverige om at ulvene i grenseområdet mellom våre to land skal telles med i bestandsmålet."

 

Det blir også færre hannbjørn, og partiene er enige om at rovdyr kan avlives ut fra nødverge ved direkte angrep på hund.

 

Videre - "- Det blir mer makt lokalt til å ta ut skadedyr. Det blir faktisk en relativt stor bjørnejakt i Norge, sier Solberg."

Link to comment
Share on other sites

Enighet om at bjørnebestanden skal tas ned, til 212 individer.

 

"Forliket innebærer blant annet at det er satt en øvre grense på antall bjørn i Norge. Det skal tas ut hannbjørn slik at det ikke er mer enn 1,5 hannbjørn per binne og 6,5 binne per yngling. Det gir et makstall på 212 bjørn."

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10087390

Link to comment
Share on other sites

Det er godt at bøndene som er berørt av rovdyrproblematikken får litt bedre arbeidsvilkår. Det at også jegere har blitt tatt hensyn til i form av nødvergerett må vi være fornøyd med.

 

Håper ved dette at beslutningsprosessen får å få fellingstillatelse på problemdyr blir enklere og at man ved dette ikke får mer byråkrati.

Link to comment
Share on other sites

Det er godt at bøndene som er berørt av rovdyrproblematikken får litt bedre arbeidsvilkår. Det at også jegere har blitt tatt hensyn til i form av nødvergerett må vi være fornøyd med.

 

Håper ved dette at beslutningsprosessen får å få fellingstillatelse på problemdyr blir enklere og at man ved dette ikke får mer byråkrati.

 

For første gang noensinne fra meg, uansett forum:

 

+1

 

Mvh

Ola

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det blir vel mange "nødrett" tilfeller er jeg redd for. Hold heller bikkjefilla i bånd.

 

I Sverige ble det åpnet for nødvergerett for en stund siden. Det har så langt ikke forkommet noen økning av antall tilfeller av nødvergerett.

Link to comment
Share on other sites

Det blir vel mange "nødrett" tilfeller er jeg redd for. Hold heller bikkjefilla i bånd.

 

Sjansen for det er nok liten. Har vel ikke økt noe voldsomt i Sverige har det vel?

 

Forøvrig gir jeg massiv applaus til NJFF som virkelig har kjempet for medlemmene sine i denne saken.

Link to comment
Share on other sites

vikelig bra at saken tar en litt anna veg en forventa,bra at det skal mer lokal råderett til og at det blir nødrett ved angrep på hund.og at det skal ned med ant hann bjørn er bra da det oftes er di som er di store skadegjørere. nå mangler vi og få på plass et vedtak om at vi ikke trenger yngling av ulv i norge.er mere skeptisk til ulv en bjørn om jeg måtte velge av 2 onder

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig gir jeg massiv applaus til NJFF som virkelig har kjempet for medlemmene sine i denne saken.

Helt enig! Og får NJFF gjenninnført blyhaggel også, så får de tilbake et gammelt betalende medlem :wink:

 

Forøvrig synes jeg dette er gode nyheter. Spesielt mtp nødvergerett for hund :)

Link to comment
Share on other sites

Bevisbyrden ligger på din side om du påberoper deg nødverge, flere har blitt dømt for misbruk av nødvergeparagrafen ved "angrep" av bjørn på sau. De verste haterne kommer nok til å fortsette å grave ned og holde kjeft, snarere enn å risikere å bli dømt til tid i buret og få våpenkorta tilbakekalt.

 

Siste rapportene viser at tjuvjakten har gått ned i Sverige siste åra, altså etter at nødvergeretten for hund kom der...

http://www.jagareforbundet.se/Press--Media/Press/?nd_ukey=61c30e7adc724e6824b1c4ea6bdffc40&nd_view=view_pressrelease&nd_id=632710&nd_nr_of_items=20

Link to comment
Share on other sites

Og hva som var galt med det innlegget? Jeg mener det fullt ut, mange rovdyrhatere som kommer til å misbruke denne hjemmelen iallefall når man ser på andre tråder.

 

Det ble gjort en større vurdering av dette i forbindelse med samme regelendring i Sverige.

 

http://publikationer.slu.se/Filer/Hurmngavargarskulleskjutasparagraf28.pdf

 

"De hundägare vi har intervjuat har i 12% av fallen uppgivit att de hade vargen inom skotthåll (figur 2). Använder vi den siffran för att uppskatta antalet vargar som kan förväntas bli skjutna i samband med angrepp på hund så skulle det innebära att maximalt 2-4 vargar kommer att skjutas årligen. Det förutsätter dock att alla de som har vargen inom skotthåll hinner få fram ett vapen, skjuter oavsett om de riskerar att träffa sin hund och dessutom träffar vargen."

 

Merk at dette er en vurdering gjort på grunnlag av samme regelendring i både Norge og Sverige, (alle registrerte ulveangrep i Norge og Sverige fra 1995-2005) samt alle tilfeller der ulven er observert før, under og etter angrepet. Det man har åpnet for nå (eller kommer til å åpne for nå) er felling av ulv under direkte angrep på hund, altså bare en liten andel av tilfellene.

 

Som et lite apropos: Hund er totalt forbudt under jakt på hjortevilt i flere områder i USA, både båndhund og løshund. Årsaken er frykten for at jegerne vil skyte på dårlige skuddsjanser fordi de har mulighet til å spore opp viltet med hunden selv om de bare skadeskyter. Altså stikk motsatt av det norske påbudet om ettersøkshund. Jeg synes egentlig assosiasjonen er ganske så god... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja eg vil no først sjå at dette fører til noko særlig meir bjørnejakt for oss jegerar. Det blir vel SNO og offentlige fellingslag som får felle majoriteten av desse dyra. Og som vi må vere med på å koste.

 

Tenk om vi verkeleg hadde fått lov å jakte slik som det har vore lang tradisjon for nemleg uten begrensingar av eigedomsrett og grenser. Da kunne vi fått fellt mange dyr. Bjørnejakt har tradisjonellt ikkje vore lagt til eigedomsretten i Norge, akkurat slik som jervejakta var inntil for nokre få år sidan. Vil bøndene virkelig ha redusert bjørnestamma så støttar dei dette ,men det tvilar eg på.

 

Vi kunne gjerne ha betalt ein lisens for dette som gjekk tilbake til forebyggande eller skadereduserande arbeid for sauenæringa om vi fikk lov til å jakte på denne måten. Om det så var eigen godkjenning for bjørnejakt så ok,men la ikkje eigedomsgrensene vere til hinder for effektiv bjørnejakt. Og med ein lang jaktperiode med start i august. Så kunne SNO og andre fellingslag få jobben med skadedyr utanom jaktsesongen,men då hadde jegerane forhåpentlig gjort ein så god jobb at SNO & co hadde fått betydeleg mindre å gjere.

Link to comment
Share on other sites

Som et lite apropos: Hund er totalt forbudt under jakt på hjortevilt i flere områder i USA, både båndhund og løshund. Årsaken er frykten for at jegerne vil skyte på dårlige skuddsjanser fordi de har mulighet til å spore opp viltet med hunden selv om de bare skadeskyter. Altså stikk motsatt av det norske påbudet om ettersøkshund. Jeg synes egentlig assosiasjonen er ganske så god... :mrgreen:

 

Eg viste eit klipp av elgjakt med laushund til nokre amerikanarar, fekk til svar; "Kvifor skyt dei ikkje den h,,,,,,,, gneldrebikkja?"

 

Det er nesten så ein får assosiasjonar til ein del holdningar på vestlandet for ein del år tilbake. Ja dei finns vel fortsatt einkelte stader....

Link to comment
Share on other sites

Det blir spennede å se om det følger "pæng" med i kjølvannet av dette da?

 

Synes det er mye bra i dette forliket slik det ser ut nå. Men blir spennende å se hva slags handlingrom de ulike rovviltnemdene får i realiteten. Synes videre det er på høy tid at det har gått opp et lys for våre politikere i forhold til bestandsdynamikk hos bjørn, og at det nå åpnes for å ta ut en større del av hanndyroverskuddet i kanten av utbredelsesområde.

 

Mener videre at det burde vært sakt noe om hvordan man skal effektivisere lisensjakta på jerv. Det blir nevnt at man skal kunne bruke scooter under skadefelling, men så vidt jeg forstår skal man ikke løsne på dette regelverket i forhold til en mer effektiv lisensjakt. Tenker på person og godstransport i forhold til åtejakt og tilsyn med feller.

Link to comment
Share on other sites

aner en viss dobbelmoral,når det åpnes for friere bruk av nødvergeretten,og samtidig sattsning på en større rovdyrstamme med i hovedsak bjørn og ulv...... :roll:

hadde vi ikke heller vært bedre tjent med slik det er i dag,og heller en redusert/begrenset stamme av de verste sau og hund spisende rovdyra?

Link to comment
Share on other sites

hadde vi ikke heller vært bedre tjent med slik det er i dag,og heller en redusert/begrenset stamme av de verste sau og hund spisende rovdyra?

Dette blir det ingen "løsning" på, før rovdyrsonen blir opphevet og flere får føle hva det vil si å bo i ei "ynglekasse" hvor ulven nærmest er totalfredet.

Link to comment
Share on other sites

Vedtaket gir fornuftige styrings parametre. Om det offentlige makte å følge det opp?????? Det vil tiden vise.

At vi endeligt har fått gjenomslag for nødverge av hund er en stor seier for NJFF. Men det krever og mye av de som har hund og jakter med hund i rovdyr betente områder.

Link to comment
Share on other sites

Et forlik er nå en gang et forlik! Antar at ingen av fløyene er fornøyd, men til og leve med det her synes jeg!

 

En takk fra meg, til alle som har drevte lobby virksomhet når det gjelder anvendelse av nødverge i forbindelse med rovdyrangrep på hund!

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...