Jump to content

Debatt rundt nye moderatorer


Guest graahund

Recommended Posts

Guest graahund

splittet dette ut for å fjerne støy fra kunngjøringstråden - Slemmo

 

 

Ein moderator blir valgt utav det han har posta her inne, av kreative og kunnskapsrike innlegg samt det at ein har litt erfaring på forumet og at vedkommende er forholdsvis ofte pålogga.

 

Ser at Tispa er ny moderator. Med 228 inlegg siden 2007, kan det da stemme med overnevnte inlegg fra Mauser68. Er det mulig og kunne se kriteriene ut i fra så liten deltagelse på Kammeret ? Ikke at jeg har noe imot personen på noen måte !!! La det være klart, men dette lukter vel litt av kameraderi syns jeg ?

Link to comment
Share on other sites

@graahund: Påstanden om at de som er ivrigst i å slenge ut meldinger i øst og vest skulle være bedre egnet til moderatorjobben synes jeg ikke holder vann. Tvert i mot kunne man like gjerne si at de som har vært med lenge uten å bikke tusenvis av innlegg kanskje er mye bedre egnet en skravlebøttene når det kommer til det å være moderator...

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
@graahund: Påstanden om at de som er ivrigst i å slenge ut meldinger i øst og vest skulle være bedre egnet til moderatorjobben synes jeg ikke holder vann. Tvert i mot kunne man like gjerne si at de som har vært med lenge uten å bikke tusen innlegg kanskje er mye bedre egnet en skravlebøttene når det kommer til det å være moderator...

 

Så det betyr da altså at vi som er aktive på Kammeret, undertegnede og andre slenger ut uttalelser i hytt og pine ?

Syns også at det og være aktiv på Kammeret sidestilles med og være skravlebøtte er en drøy påstand. Kanskje jeg er det men og slå alle under felles kam syns jeg er drøyt. Men nå skjønner jeg jo litt mer hvorfor de gamle her blir mer eller mindre borte. Desforuten påsto jeg ikke at de som er aktive på Kammeret nødvendigvis er bedre egnet, men de er ihvrtfall synbare. Og står for sine meninger :trist:

Link to comment
Share on other sites

Ein moderator blir valgt utav det han har posta her inne, av kreative og kunnskapsrike innlegg samt det at ein har litt erfaring på forumet og at vedkommende er forholdsvis ofte pålogga.

 

Ser at Tispa er ny moderator. Med 228 inlegg siden 2007, kan det da stemme med overnevnte inlegg fra Mauser68. Er det mulig og kunne se kriteriene ut i fra så liten deltagelse på Kammeret ? Ikke at jeg har noe imot personen på noen måte !!! La det være klart, men dette lukter vel litt av kameraderi syns jeg ?

 

Man trenger ikke nødvendigvis ha mange innlegg for å bli moderator. Hun har også så vidt jeg vet vært fast bruker av chatten og der får man veldig fort inntrykk av en person.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
graahund: Det er du som satte opp antall innlegg som et kriterie i seg selv, uten å vektlegge hva innleggene bidrar med.

Forsøkene dine på å tolke det jeg skriver i ville retninger gidder jeg ikke kommentere, tror de fleste skjønner hva jeg mener.

 

Tolke det jeg skriver ? Har du lest ditt eget svar ? Innlegg i øst og vest, hvordan tolker man det ? Er det i ville retninger ? Nå får du ta deg ei pause, tenk over hva du skrev.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
@graahund: Påstanden om at de som er ivrigst i å slenge ut meldinger i øst og vest skulle være bedre egnet til moderatorjobben synes jeg ikke holder vann. Tvert i mot kunne man like gjerne si at de som har vært med lenge uten å bikke tusenvis av innlegg kanskje er mye bedre egnet en skravlebøttene når det kommer til det å være moderator...

 

Er du ikke i stand til og lese hva du selv skrev ?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

"Ilatad, hvorvidt det er en kvinne eller mann er vanskelig og lese av nicet, man bruker jo det utroligste. DESFORUTEN betyr kjønn ingen ting i denne sammenheng.

Link to comment
Share on other sites

@graahund: Jeg må si meg enig med Tordenkjeppen i forhold til tolkning av innlegg.

 

Forøvrig ser jeg ikke vitsen med å diskutere kriterier for hvem som blir tatt opp som moderator eller ei. Det er en avgjørelse som tas av moderatorkorpset og moderatorsjefen, lev med det eller finn på noe annet. Slik er det på alle forum.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Diskusjoner om moderatorene har skjedd nesten hele tiden og vil skje igjen. I og med at dette skal være et demokratisk forum. Det er vel forøvrig første gangen jeg har sagt noe om dette. Og finne meg noe annet og gjøre ? NEI.

Link to comment
Share on other sites

+1

Ein moderator blir valgt utav det han har posta her inne, av kreative og kunnskapsrike innlegg samt det at ein har litt erfaring på forumet og at vedkommende er forholdsvis ofte pålogga.

 

Ser at Tispa er ny moderator. Med 228 inlegg siden 2007, kan det da stemme med overnevnte inlegg fra Mauser68. Er det mulig og kunne se kriteriene ut i fra så liten deltagelse på Kammeret ? Ikke at jeg har noe imot personen på noen måte !!! La det være klart, men dette lukter vel litt av kameraderi syns jeg ?

Link to comment
Share on other sites

Helt enig. Så heretter skal alle som velges, enten det er som leder, til styret, komiteer eller som moderator være noen som de etablerte ikke kjenner og aldri har snakket med. Helst også aldri utvekslet PM. Vi kan sikkert få administrator til å sjekke dette med PM samt få utskrift av telefonlister fra televerket for aktuelle kandidater, bare sånn for sikkerhets skyld. Da er vi sikker på at vi unngår kameraderi, innsidetransaksjoner og slike uhumsheter. Det blir skikkelig demokratisk. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
@graahund: Hva oppnår du med å trekke moderatorvalget i tvil, siden du slenger ut påstander om kameraderi? Er det noen grunn annet enn for å ha noe å kverulere på?

 

For det første: Jeg satt og leste tråden da jeg så inlegget till Mauser68. Syns at det stemte lite med valget. Nok en gang, det har litt med det og gjøre at man har sin egen mening og ønsker og komme med den. Jeg syns forøvrig at moderatorene gjør en grei jobb. Og desforuten har jeg det ikke med og kverulere på alt som foregår her inne.!!

Link to comment
Share on other sites

Ser noen avdere er i tvil om min rolle som moderator.. Det er jo synd å høre. Men, jeg ser ingen grunn å hive rundt meg med masse usaklige innlegg her og der. Men, jeg har brukt masse tid her på Kammeret, både i forumet og mest chatten. Jeg skriver der jeg syns jeg har noe å bidra med, lik det eller ikke :wink: .

Dessuten har jeg vært moderator i flere forum, og har erfaring derfra. Og jeg har de samme interessene som dere, men kanskje enda mere aktiv med hund enn de fleste..

 

Så da kan vi vel bare forholde oss til at jeg blir her en stund :D . Ha en fin helg alle sammen.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke antall innlegg som taler for eller i mot om man er interessant som moderator. Chatten er blitt nevnt her; det er relativt mange brukere som er innom der på regelmessig bakgrunn og da får man et mer nyansert inntrykk av en person enn ellers.

 

Det har overhodet ingenting med kameraderi å gjøre når man velger en moderator - på nettet må man basere seg på andre inntrykk enn i det virkelige liv. Hvordan personen framstår generelt i innlegg/chat/andre sin anbefaling osv er med på å gjøre valget lettere.

 

Jeg registrerer at det først nå blir reagert når det er snakk om ei jente - skal jeg velge å være en smule nevrotisk og lure på hvorfor det aldri har blitt stilt spørsmål ved noen av mannfolka 8)

 

Man velger den personen man tror vil kunne gjøre en bra jobb - that`s it.

 

PS: Tispa du er etterlengtet og hjertelig velkommen :)

Link to comment
Share on other sites

Det jeg synes er snålt, er hvis folk i det hele tatt har en oppfatning av at en moderatorjobb er et hedersbevis som folk streber etter, en slags "hall of fame" som regjeres av en engere krets av særlig heldig stilte. Selv er jeg lykkelig over at andre vil påta seg en jobb, frivillig, sånn at vi andre kan knotte i vei med allslags tøys og tant.

 

Takk for at du stiller, Tispa. Og alle dere andre.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er toppers at det blir flere jenter som er med å setter standaren her, det kan bare bli positivt!

 

Tja, det gjenstår vel å se.

 

Husker ett jaktlag som leide noen år hos hadde tatt inn ei berte på jaktlaget ett år. Det ble med det ene året.

 

Hvilken standard er det du ønsker å sette eller endre på?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kanskje denne berta ikke var noe å samle på?, jeg kjenner til elgjaktlag med berter det ikke er noe å utsette på. Tror ikke man skal feie alle over en kam.

Eller mener du bare generelt at damer ikke har noe med jakt og skyting å gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg syns det er fryktelig synd at du lar deg rive med "Jaktlykke". Jeg stilte overhode ingen spørsmål om kjønn. Men hvis dere vil male fanden på veggen så ok for meg :wink:

Til opplysning så har vi vel med 4 "berter" på elglaget i år, og ingen har noen innvendinger mot det. Tvert imot !

Link to comment
Share on other sites

Synes det er toppers at det blir flere jenter som er med å setter standaren her

 

Hva i helvete mener du med dette????!!

 

Standarden på forumet med utsagn av denne typen er helt ok. Men da må forfattere av slike utsagn også godta motvind av lignende type.

 

Godtagbar standard det der, og kammerert er nå liksom en guttegreie da, liten tvil om det. bør være stor høyde oppunder takbjelkene, og gjerne en litt smårøff gutteverbulasjon i tråder der det passer seg.

:wink:

 

Endring: tok inn et sitat som hadde falt ut.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Godtagbar standard det der, og kammerert er nå liksom en guttegreie da, liten tvil om det. bør være stor høyde oppunder takbjelkene, og gjerne en litt smårøff gutteverbulasjon i tråder der det passer seg.

:wink:

 

Du har tydeligvis ikke delt noen krukker med Pilla? :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

...herrejemini for en "diskusjon".....

 

Tispa -velkommen skal du være, og jeg ønsker deg all mulig lykke til - imidlertid ser jeg godt konturene av hva du får å slite med, så lykkeønskningene her inne, kan du bla tilbake og se på, når du trenger litt motivasjon for å fortsette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det er fryktelig synd at du lar deg rive med "Jaktlykke". Jeg stilte overhode ingen spørsmål om kjønn. Men hvis dere vil male fanden på veggen så ok for meg ...

Det var ikke rettet spesielt til deg det siste innlegget mitt men til Kalstad (han har nå endret ordlyden så da blir det ikke så lett å forstå).

Men det hang i luften.

 

Jeg personlig driter i det - når jeg begynte å jakte i 93 hørte jeg offing om at vi tar oss til rette på guttas område. Men vi er jo i 2011 nå da ;)

 

God helg!

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg velger og avslutte her. Jeg har tydligvis gjort meg selv til hoggestabbe gr. at jeg brukte et utsagn fra en moderator til en annen bruker som grunnlag for mitt eget inlegg. Og ikke allerminst tråkket i et vepsebol hvor ting blir vrengt på slik at det passer i andres hoder. Til deg "Tispa" så vil jeg enda en gang fremheve at det ikke har noe med din person og gjøre. Hvis du føler det sånn så beklager jeg det virkelig. Det var siste ord fra meg i denna tråden

Link to comment
Share on other sites

Men, jeg ser ingen grunn å hive rundt meg med masse usaklige innlegg her og der. Men, jeg har brukt masse tid her på Kammeret, både i forumet og mest chatten.

 

Dette mener jeg er veldig viktige kriterier for den jobben som skal gjøres :wink:

 

Lykke til med jobben!

 

mvh

SauerHansen

Link to comment
Share on other sites

Jeg har heller ikke mange innlegg å banke i bordet med, så det er muligt jeg ikke når helt fram til dere alle.

 

MEN!!!

 

De siste sidene her i denne tråden tyder på at det er en del som burde tenkt seg litt om før knappen send ble klikket på.

Jeg syns det er skammeligt hvordan enkelte trekker moderator korpset i tvil. Lederen Mauser68 er en vannvittig hyggelig fyr, til og med hun som "eier" meg liker ham etter bare å ha møtt ham 1-2 ganger.

Lykke har jeg også møtt ved ettpar anledniger. Hun er godt likt, kunskapsrik og omgjengelig,med ett smil på lur.

 

Dette er de moderatorer jeg har møtt face to face, og om de har funnet en kandidat som de mener passer til moderator rollen, stiller jeg meg bak dem og støtter dem 200%

 

 

Og til de kranglefanter som føler seg truffet, ta dere en tur ut i skauen og race av dere der....

 

Lykke til Tispa..

Link to comment
Share on other sites

Synes det er toppers at det blir flere jenter som er med å setter standaren her, det kan bare bli positivt!

 

Tja, det gjenstår vel å se.

 

Husker ett jaktlag som leide noen år hos hadde tatt inn ei berte på jaktlaget ett år. Det ble med det ene året.

 

Hvilken standard er det du ønsker å sette eller endre på?

 

Makan til fjollete innlegg har jeg ikke sett på lenge.

 

 

For min egen del kan jeg huske et par- tre karer vi hadde med på jakt som vi kvittet oss med etter kort tid. Ikke på grunn av at de var menn, men fordi at de var beint fram idioter. Kan jeg med utgangspunkt i dette og utsagnet ditt trekke noen konklusjon mellom jakt, kjønn og egnethet?

 

Og når det kommer til standard, så håper jeg virkelig at de nye moderatorene kan bidra til å løfte Kammeret til et bedre nivå enn det det befinner seg på i dag. Flere moderatorer betyr forhåpentligvis at vi kan få et forum som holder en høyere kvalitet og mindre innslag av intetsigende tråder og innlegg. Dette er selvfølgelig totalt uavhengig av kjønn.

 

Til slutt vil jeg legge til at dersom det var -og jeg sier ikke at det er det- en sammenheng mellom kjønn og jakt-/ skyteferdigheter i den forstand at jo bedre man er, jo mer mann er vedkommende- så ville de fleste av oss guttaboys her inne måtte gå med skjørt i nærheten av Jaktlykke. Hun har mer kunnskap og erfaring innen jakt, skyting og ettersøk enn de aller fleste.

Link to comment
Share on other sites

Folkens, vær grei å brems ned eit par hakk her.

 

Kriteriene eg spikra i innlegget mitt her tidliger, er normalt dei kriteriene som blir sett på med nye moderatorer, det er riktignok nok fleire også. Denne runden her blei det fremma forslag til å prøve å få inn moderatorer av kvinnelig art, noko eg støtter fullt ut og har stor sans for. Det blei fremma forslag om fleire kandidater og 2 blei til slutt spurt om jobben, der Tispa var den som takka ja. Ingen av dei 2 foreslåtte kan banke i bordet med mange innlegg, men er brukere som fleire har sett på som seriøse og kunnskapsrike.

 

Me har ikkje flusst av kvinnelige brukere her inne, dei har heller ikkje ein stor mengde med innlegg, men hvis me skulle ha satt opp ein statistikk på seriøsiteten på kvinnelige poster her inne kontra menn og antall innlegg, så trur eg faktisk at eg hadde vedda ein 50 lapp på kven som hadde seira.. Iallefall med tanke på kva som har blitt lest av meg og med tanke på kva som er blitt moderert.. Etter min erfaring så gjenspeglar dette også blandt kvinnelige jegere og skyttere, det er mindre cowboy fakter og meir seriøsitet, og eg har blitt slått fleire gonger på skytebanen av damer, som har skutt langt mindre..Det er ein liten tankevekker kanskje...

Link to comment
Share on other sites

Grattis Tispa! Er glad for et det kom ei jente inn som moderator. Dere har en litt annen innfallsvinkel når det gjelder konfliktløsning. Lykke til, er sikker på at du gjør en god jobb!

 

Og når det gjelder påstanden om kameraderi så stemmer ikke det. Jeg og Steve fra Finnmark har begge vært moderatorer og det var kun basert på det vi skrev på forum og chat. Vi kjente overhode ingen andre moderatorer, teknikere eller styremedlemmer fra før. Vet om flere andre moderatorer som også hadde det på samme måte.

Link to comment
Share on other sites

Ser det er en del spørsmål rundt kriteriene for å kunne få "æren" av å bli moderator på kammeret, så jeg vil fortelle litt om kriteriene og kravene jeg satt til nye mods da jeg var moderatorsjef.

Det kanskje aller viktigste var at dette skulle være folk som moderatorkorpset kunne tenke seg å arbeide sammen med .

Brukere som ikke kan oppføre seg, følge regler eller ikke ha evnen til å kommunisere med brukerne på en skikkelig måte blir derfor aldri med på første runde engang ved utvelgelsen av nye mods.

Om den nominerte var kritisk til det ene eller andre i drift eller styret var ikke det så stort problem i seg selv, men en bør også bli verdig tillitten til moderatorkorpset.

Det er moderatorene som har full oversikt over brukerne, så hvis de var nominert av de sittende moderatorer var det et kvalitetsstempel i seg selv.

 

En annen viktig ting jeg tok med ved utvelgelsen av moderatorer var om de allerede var en stor ressurs på kammeret. Jeg ville rett og slett ikke ha en som skrev masse flotte informative og faglige gode tråder inn som moderator. Da ville det rett og slett bli slutt på det gode faglige stoffet fra den kanten.

Det ville blitt for galt at vedkommende skulle bruke tida si på forumet til å gjøre sin plikt i steden for å dele sin kunnskap med oss på rent frivillig basis. Jeg kan fortelle dere at inspirasjonen, og ikke minst motivasjonen til å skrive forsvinner fort når det plutselig blir et pliktløp hver gang en setter seg ved pc'n. Dette har vi sett flere eksempler på, så jeg håper at den nye mod.sjefen også tenker i de samme baner for å unngå at dette skjer med flere.

 

Vi har også en del brukere av forumet som er svært ofte pålogget, skriver mye og kommer til stadighet med mye bra og god lesning. En ren og skjær ressurs som vanlig bruker, men som rett og slett ikke er noe moderatoremne. De folka gjør en fremragende innsats for at vi skal kunne ha et levende godt forum med mangfold, men kommer sannsynlig aldri til å bli forespurt om en moderatorgjerning.

 

Kammeraderi? Vel.. Det er selvsagt en fordel å kjenne til vedkommende, og han/henne skulle aller helst vært i omgangskretsen, i samme skytterlag eller på jaktlaget. Men det er faktisk ikke mulig. Jeg har venner som overhode ikke vil bli moderator, og venner som overhode ikke egner seg som moderator. Derfor er det godt å ha mange å velge blant av brukerne på forumet som vi aldri har møtt i real life, men som virker som gode mennesker.

.. Men at det kan forekomme en og annen ny moderator som kjenner til, eller er kompis med en av de sittende modsa er nesten en selvfølgelighet. Nettverdenen er jo så liten, og vi alle har felles interesser...

 

Hvis vi nå er tilbake til hva som egentlig er et "moderatoremne"? Så er dette i mine øyne stabile rettferdige mennesker som kan skille på rett og galt. Verre er det faktisk ikke. De har vi veldig mange av blant brukerne, men noen skiller seg sikkert ut på en eller annen måte ettersom de blir lagt merke til blant modsa som setter de på lista over mulige moderatorkolleger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...