Jump to content

Den perfekte måkerifla?


fat_dog86

Recommended Posts

Jeg har en sær drøm! Mange har ment jeg er gal, og det kan godt hende de har rett. Jeg skal skyte en måke, på vann, minst 300 meter borte. Bortsett fra jakta med laikaen er måkejakta noe av det jeg holder mest kjært - avskyting av gråmåke og svartbak. Jakta foregår i det som før var områder forbehold fiskemåken, som grunneierne prøver å bevare. Dette er vår form for lokalt viltstell, med mange fellestrekk til kråkejakta i innlandet.

 

Jakta

Mesteparten skytes med hagle, og rifla (alt fra 22 lr til 30-06, det som har vært for hånden) har til nå vært forbehold avlivning av skadeskutt fugl som har falt utenfor haglehold. Ofte lander de derre måkene fra 150-300 meter unna, på vannet. Våpen og siktemidler har ikke vært godt tilpasset slike skudd, ei heller kulevalg med tanke på vann, vann og langt der borte hus som bakgrunn. Tankene har lenge svirret og siklet runnet etter noe som er skreddersydd for nettop disse skudda. Bruksområdet er snevert, men noe som funker her vil være både god revesprenker, potent langholdsgonger, jaktfeltbørse, bukkebørse og lang mer. Men målet for bygget er og blir å nedlegge min nemesis - måker på vannet!

 

Valg av rifle

For denne bruken er ikke høy vekt på våpenet noe problem, da det sjelden skal bæres lengre enn 50 meter. Sauer 200 STR ville vært det naturlige førstevalget for denne bruken, men børsa skal jo også ha andre bruksområder… Børsa skulle helst holdt seg under 5 kg om jeg skrur av tofoten, evt også demperen, sånn at den kan brukes i jegerklassen i jaktfelt, med samme optikk som jeg skyter på lengre hold og jakter med i skumring. Det kan gå med en 200 STR, men da har den pipa blitt kappet lengre enn jeg helst vil, og fått seg noen reale fluter eller heftig neddreiing av profil. Alternativet er å finne en kasse som er lettere i utgangspunktet, evt en kort-kasse. Men utvalget for linksskyttere er magert, og med presisjonskravene for dette prosjektet i bakhodet anser jeg alle amerikanerne som gambling hva angår presisjon i orginalpipa.

 

Valg av ammunisjon

Gode flyveegenskaper er viktig. På lange hold er vindavdrift ansett som viktigere enn flat kulebane. Her vil jeg si de vektes 50/50:

- Å måle avstand på vann med laser er ikke enkelt, så avstandsbedømmelsen må trolig gjøres med dotter. Siden de aktuelle måkene er nokså jevnstore bør ikke det by på de største feilmarginene ut til 300 meter, men feilmarginen bør kompenseres av flat nok kulebane.

- Det skal ikke så alt for mye vind til før bølgene blir for store for å time deres bevegelser opp og ned på vannet vesentlig utenfor haglehold. Derfor trenger jeg ikke de aller mest ekstreme kulene, men de stutteste varmintkulene med flat hekk er allikevel uønsket, da selv den minste trekk kan sette de ut av kurs på lengre hold - det er snakk om liten blink på levende vilt!

 

Neste problem er bakgrunn, eller mangel på sådan. Hvor jeg jakter er det ca 2 km over fjorden. Det ligger noen få hytter på andre sida, som jeg naturlig vis skal unngå å sende kuler rundt. Derfor utgår helmantel, og de fleste matchkuler. Selv om jeg har 10-15 meter overhøyde på vannet er det nokså flat vinkel på 300 meter! Matchkuler kan ekspandere godt i vilt og vanndunker, men jeg er i tvil om de ekspanderer lett nok i slike situasjoner. V-max er mitt naturlige førstevalg, da den gir en balanse mellom ekspansjonsvilje og flygeegenskaper. A-max blir litt tyngre, nesten like flat, mindre avdrift, men jeg er i tvil hva angår ekspansjonsvilje.

 

Hva angår kaliber og hylse er det egentlig bare to som jeg har sett som aktuelle:

- Siden 200 STR er nevnt over, har dere trolig gjettet den første – vår elskede og hatte 6,5x55. Tilgangen på billig ferdigladd treningsammunisjon er forlokkende (er ikke sååå moro å lade), samt at den kan brukes som backup på storvilt, eller som primærrifle hvor skyteegenskaper og lyssterk optikk er viktigere enn stutt og nett børse. Aktuelle kuler: 95 grs V-max og 120 grs A-max, evt andre?

- Som alternativ i kort kasse har jeg latt meg inspirere av ”Lille-Sakoen den andre”, nemlig Roes .243 Win foret med 87 grs V-max.

Den minste kan bygges i et smekrere våpen, har billigere kuler (bortsett fra skytterlagskuler, som jeg ikke vet om de ekspanderer godt nok?) og brenner mindre krutt. Men den tar livet av løpet litt fortere og får sansynligvis høyere byggekostnad om jeg skal matche presisjon og avtrekkskvaliteten til 200 STRen, og den kan heller ikke kan brukes lovlig på storvilt eller sel.

 

Valg av optikk

Optikk blir ett eller annet med bra optiske egenskaper, da denne også skal funke til annet enn måkejakt i dagslys. Mildot eller tilvarende retikkel, gjerne opplyst, da jeg må ha noe tynt for at måkene ikke skal forsvinne bak. Medforstørrende en selvfølge! Gjerne utvendige tårn, helst med metriske klikk, men moa kan leves med. Denne biten skal jeg kunne tenke ut selv, det er alt ovenforstående som aldri kommer ut av tenkeboksen, mest på grunn av at en fortsatt er finansiert av statens lånekasse. Men den dagen normale lønninger kommer på konto skal planen ligge klar!

 

Innspill fra dere

Det første jeg lurer på - er jeg så gal som enkelte skal ha det til? Da er uansett kanskje kammeret feil plass å spørre så lenge problemstillinga er det øvrigheta kaller ”særheter” rundt jakt og våpen. Det er vel nettopp på grunn av slike interesser vi har valgt å samle oss her?

 

Derfor kommer det viktigste spørsmålet. Er det noen som har erfaringer og synspunkter å komme med rundt valg av utstyr til dette oppdraget?

 

Noen har kanskje allerede tenkt på Odd Berretzens verk: Jeg hater måker! Tittelen kan jeg til dels relatere meg til, mens hans syn er bygget på et helt annet grunnlag…

Link to comment
Share on other sites

Har ikke så veldig mye å bidra med, men vil bare si, stå på! Du er ikke gal, og det er flott at folk tar seg råd og tid til å trimme stormåke-bestanden litt! Selv gleder jeg meg veldig til måkejakta!

 

Har skutt en del måker med 223 og 50gr v-max. Ikke mye liv igjen der gitt! Men det var det ikke med Lapua FMJ 55gr heller. Når man skyter i godt over 900ms på rundt 100 meter så dreper vel det meste! Men med v-max så ble det en fin-fin støveffekt. Og man slipper å tenke rikosjettfare.

 

Skal selv strekke holdene noe til neste år, og det vil bli gjort med 6,5x55 ladet med v-max.

 

Må forøvrig presisere at en måke på vannet på 300 meter er et liiiite mål. Dog ikke den fugeln som ligger dypest i vannet, men er ikke rare krusningene som skal til før du skal være overmiddels god for å være sikker på dødelig skudd..

Link to comment
Share on other sites

Må forøvrig presisere at en måke på vannet på 300 meter er et liiiite mål. Dog ikke den fugeln som ligger dypest i vannet, men er ikke rare krusningene som skal til før du skal være overmiddels god for å være sikker på dødelig skudd..

 

Man skal lære og gå før man begynner å løpe og alt det der. Man begynner på papp og kortere hold, så kommer resten etter hvert som man begynner å få varmen i skjorta. Jeg skal selvfølgelig ikke starte på de holda, men børsa skal være god for det, og det er et mål jeg har satt meg som jeger og skytter. Mål skal jobbes mot før de kan oppnås - det er en del av det artige med å sette dem!

Link to comment
Share on other sites

6,5 vil vel være mer universell enn .243 med tanke på annen jakt. Presisjonen får du til uansett. Hvis det er snakk om å bygge ting, så er jo bl.a remington godt forspent med "custom" deler å velge i. 204 ruger er jo en røver når det gjelder å sprenge ting med en mindre patron. Men både .243 og 6,5 får uansett gjort jobben. og kulene får best egenskaper med 6,5. Selv en måke klarer ikke å dø mer enn en gang ...

 

Jeg ville vært ytterst forsiktig med å tolke V-max til å være ufarlige mhp rikosjet fra vann. Sannheten er at du har ingen kontroll på rikosjeter på vann, så sikkerhetsavstanden bak må være like lang som rekkevidden. Det er ingen garanti for at en V-max som treffer vann i en vinkel nær 0° ekspanderer slik som vi forventer med en treff nær 90° på målet.

Link to comment
Share on other sites

Første tanke som slår meg her er at dette er så nært opp mot BR som enn nesten kan komme ang presisjon krav, og det å da gå for en 6mm Br med krapp riflestigning og kuler mellom 95 og 115 grs er vel noe av det mest presise du kan få ang hold mellom 200 og 600m... Hva låsekasse du eventuelt bygger på er mest smak og behag. Men det er jo sånt sett ikke noe i veien for å ta en remington 700 kasse og sette i ei høvelig grei 6mm pipe til dette bruk.

 

Det som vel kan bli det vanskeligste her uavhengig av kaliber er avstandbedømmelse, hvis vinkelen blir flat nok er jeg ikke sikker på hvor lett det er å få målt avstanden på sjøen mot ett så lite mål. Men går ut fra lokalkjenskapen vil kunne hjelpe deg litt på vei her.

Link to comment
Share on other sites

Tror tanken var å bruke retikelet til avstandsbedømmelse. Dvs "måle" måka i et mil retikel. Jeg vet ikke hvor nøyaktig den metoden er, men en feilbedømmelse på 25m når holdet er 250m resulterer i ren bom. (10 cm over eller under) Selv et mindre avvik i bedømmelsen vil gi skadeskyting. Så jeg ville heller prøvd med en laser av god kvalitet med godt anlegg.

Link to comment
Share on other sites

I Oslo, nærmere bestemt på Skillebekk, var det på 60 og 70-tallet en bøssemakermester som het Dankert Krohn. Han var ekspert på montering av hakemntasjer på drillinger og produksjon av våpen til krypskyting. Hvis noen ser en eldre delbar Browning med kappet løp, lyddemper og utrolig flott kikkertmontasje kommer den fra Krohn. Han lagde også mange stille rifler på Beretta enkeltskudds hagler kamret for 38spc,32s&w long, etc med demper.

 

Så til saken:

 

Krohn jaktet også på spesielle steder for å si det mildt. Ha skjøt måker som satt på toppen av mastene på seilbåtene i Frognerkilen fra loftet på Skillebekk. Våpen: Egenimporterte Sako rifler i 22-250, 243 og 25-06 med lyddemper. For de som ikke er kjent, bakgrunnen er Bygdøy!

 

Krohn må ha likt ekstra spenning. Han skjøt katter inne på området til den Sovjetiske ambassade og jaktet ender i slottsparken..

Link to comment
Share on other sites

Min leica 1200 har ingen problemer med å måle avstand til en måke på 300++. Den begynner å slite når det er for mye bevegelse i målet og da skyter jeg uansett ikke.

Min konklusjon er at om det er gode nokk forhold til å få avgårde et sikkert skudd så måler også leicaen avstanden.

Husk at om det er en liten krusning på havet flytter måken seg opp eller ned noen cm fra du bestemmer deg for å trykke av til kula når frem.

Jeg ville aldri brukt dotter på retikkelet for å måle avstand til en måke på over 300m. Det regner jeg som ren lotto!

Link to comment
Share on other sites

Det fornuftige/kjedelige valget er vel en tikka t3 varmint (3,6kg) i .243 eller 6,5x55 med f.eks en viper vortex pst med god forstørring. kanskje med en god avstandsmåler i tillegg som enkelte påpeker her:) Godt tiltak uansett. håper du forsetter tråden med fortellinger om jakta når en kommer så langt.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Da har det begynt å skje ting på denne fronten, så er på tide å vekke denne tråden igjen. Har fått tilslag på ei brukt Kongsberg 389 sporter, med nesten ny pipe i 6,5x55. Ut ifra det jeg har sett på bilder er nok pipa av litt lettere profil enn orginalpipa, men med tung, stødig stokk og lyddemper skal nok førsteskuddspresisjonen være upåklagelig.

 

I første omgang vil det bli en Docter fast 8x56 på toppen, innen jeg får råa til noe skikkelig. Denne vil uansett duge til å bli kjent med våpen og ammo, samt lufte den etter reven i måneskinnet og måker på litt kortere hold.

 

Tenker jeg kjøper deluxe diesettet til lee, med collet dien. Men hva skal en satse på av kuler tro??

Link to comment
Share on other sites

Har driftet en god del med predator/måke kontroll på matfisk anlegg. Der ble skudd avstanden fra forings flåta 3-400m.

Valgte også kuler ut fra at de ikke skulle ødelegge flottør ringen på ca 300m.

95 v-max slo igjennom plastringen. Og valgte da å bruke 85 HP sierra. Med sparsomme 865ms i en 6,5 grendel.

Klarte fint å måle avstanden til måker/skarv sittende på ringen/merda ut til 400m med en leica 900.

I vann ble det noe kortere.

Du vil fort oppdage at de måkene som før satte på 150meter, letter på 300m etter kort tid. Spesielt om du får tynnet ut de minst sky individene.

Link to comment
Share on other sites

Valget på kaliber er falt, som jeg skrev i forrige innlegg. En Kongsberg i 6,5x55 er på tur så fort søknaden min har funnet veien til selger. Den har langt større bruksområde enn en 6mm vil ha, samt billigere komponenter.

 

Spørsmålet er kule? Veier litt for og mot de letteste varmint-kulene opp mot litt tyngre matchkuler (107 eller 120 grs).

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville aldri brukt dotter på retikkelet for å måle avstand til en måke på over 300m. Det regner jeg som ren lotto!

+1

 

Jeg er ikke uten videre helt enig med dere. Med noe trening så er det ikke ren lotto. Gråmåke/svartbak som det var nevnt i en post her er av en hvis størrelse. Og med seksogenhalv med matchkuler rundt 100-120grains så blir kulebanen relativt flat ut til 300meter eller så. Og man trenger jo ikke vite med en meters nøyaktighet avstanden til målet, det er jo litt å gå på i høyden på en svartbak. Selv om den sitter på vannet.

Link to comment
Share on other sites

Bruker 85 grains Sierra Varminter til slikt bruk som denne tråden dreier seg om. I mitt 52 cm løp gir maxladning med N150 ca 930 m/s. Flat kulebane og veldig god effekt på småvilt som ikke skal spises. Denne kula har imidlertid ganske dårlig BC (.225 mener jeg å huske). Dette merkes veldig godt med litt vind. Og det er gjerne litt vind i områder hvor det er måker. Mulig at 95 grains V-max eller 100 grains Sierra Varminter har såpass mye bedre BC at det begynner å hjelpe, men jeg lurer på om 120 grains Nosler Ballistic Tip kan være den gyldne middelvei. Denne ekspanderer lett, har god presisjon og har ganske god BC. Veit av erfaring at måker tåler denne kula dårlig :)

Link to comment
Share on other sites

Berger blir for dyrt. Marginalt bedre BC kanskje, men blir for dyr å trene med. Sierra matcking 107 grs, Lapua Scenar 100/108 grs og 120 grs Hornady A-max er hete alternativer av matchkuler.

 

Av varmintkuler er V-max eneste akutelle, da ballistic tip er langt dyrere og de andre har ræva BC.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville aldri brukt dotter på retikkelet for å måle avstand til en måke på over 300m. Det regner jeg som ren lotto!

+1

 

Jeg er ikke uten videre helt enig med dere. Med noe trening så er det ikke ren lotto. Gråmåke/svartbak som det var nevnt i en post her er av en hvis størrelse. Og med seksogenhalv med matchkuler rundt 100-120grains så blir kulebanen relativt flat ut til 300meter eller så. Og man trenger jo ikke vite med en meters nøyaktighet avstanden til målet, det er jo litt å gå på i høyden på en svartbak. Selv om den sitter på vannet.

 

Kanskje jeg skal moderere meg til tipping da? Om jeg tipper 30-40 meter feil på 300m med en 108 grs scenar i 950ms. Da har jeg jaggu ikke mye å gå på? Om et vitalt område på svartbakken er Ø10cm(litt mye?) og jeg tipper at holdet er 280 meter når det egentlig er 320 m... da er det en unødvendig stor sjangse for at et svartbakk blir skadeskutt!

Link to comment
Share on other sites

Ettersom du har kjøpt våpen med pipe i, så er vel stigninga kjent. Da ville jeg valgt den kulen som går best i børsa di. Bare å starte testing.

 

Jeg ville ha prøvd litt tyngre kuler for bedre egenskaper på litt lengre hold. Kulebanen spiller ingen rolle, så lenge du vet avstanden til målet. Du må uansett skru eller forlegge siktepunkt.

 

95gr V-max.

123 og 140gr A-max

129 og 140gr SST (Til storvilt også, flott BC)

Lapua Scenar 139gr går fantastisk i både Kragen og Remington'en min. Den får du jo helt fra 6,5-9g.

Ellers har jo sierra billige og gode matchkuler.

Link to comment
Share on other sites

Mange gode råd i denne tråden angående våpen osv - siden valget av våpen allerede er tatt så er jo den debatten lagt død.

 

Nesten ny pipe i Lakelanderen sier du? Original pipa da eller?

 

Kongsberg piper ihvertfall i Sporter og Supersporter var 1-8,25" om jeg ikke husker feil. Fra jaktfelt miljøet ble disse riflene ofte ikke veldig gamle da de som regel ikke gikk godt med lette kuler i hastigheter over 800-820m/s og at magasin løsningen er og var litt mindre heldig til det bruket. Til MS/500m osv er det snakk om lange vindstabile kuler der kongsberg løpene har presisjon i verdensklasse.

 

En 22-250 med 1-9"/1-10" vil skyte 60 grs V-max e.l i ca 1100m/s og ville tilfredsstillt alle krav til presisjon, splatt og sikkerhet. Samme ville en std 243 med 87 V-Max

Link to comment
Share on other sites

Litt tilbake til fat_dog sitt utgangspunkt, nemleg å skyte måker på sjøen på over 300 meters avstand. Eg kunne godt tenkt meg å høyre litt om korleis han løyser problmet med artsgjenkjenning. Eg er godt over middels fugleinteressert, og eg vil ikkje påta meg jobben med å skille jaktbare måkearter som f.eks gråmåke frå totalfreda og dels trua artar som sildemåke på 400 meters avstand. Særleg gjeld det når dei ligg på vatnet, og du dermed ikkje har farge på beina å sjå etter, for å skilje desse artane.

 

Det er mulig fat_dog har funne ei løysing på dette, f.eks ved bruk av spottescope, kva veit eg. Viss ikkje, meiner eg han opererer i grenseland av kva som er forsvarleg jaktutøving, der eit grunnprinsipp er å forsikre seg om at arten ein jaktar på faktisk er jaktbar.

Link to comment
Share on other sites

Kjempe poeng ! Dette med arts bestemmelse. Er nok bare middels intressert. Men kjøpte meg spotter pga dette. Og den dverg gåsa("identisk med grågås") som det mases om i noen finnmarks fjorder.

Løsningen kan være biotop inndeling.

Jeg spekulerte en god del på dette, spesielt på dette med silde måke og svartbak. Der kun noe små spraglete fjær og farge nyanser på nebb/ bein(som skifter ganske mye etter lys forholdene).

Men snakket litt med forskere, sno folk. Og Fiskere med litt mere intersse for livet på havet. Fikk ingen fasit svar. Men noen teorier. Silde måser oppholdt seg gjerne i lag med grå måser. Svart bak også, men helst litt for seg selv. Svartbak er noe større.

Syltynn grense mao.

Men da en ønsker å holde nede de som er jaktbar og "havets gribb" nede(svartbaken). Begynte jeg kun å vurdere størrelse mot de andre fuglene.

Sjekket også de aller fleste skutte fugl. Og fikk god bekreftelse på at jeg gjorde rett jobb. Svartbaken har noe hvit/sorte hale fjær.

Dette gjelder kun voksen fugl. Da ungfuglen bruker 4 år på å få voksen fjær drakt.

 

Har tidlig skjønt at måse og gåse fugler ofte er lik. Da må en gå i seg sjøl å vurdere hva en holder på med.

Tråd starteren er vel snart utdannet på dette. Og har nok en viss peiling. Men som nevnt, jeg fikk ikke noen gode svar fra fugleforskere eller sno folk.

Link to comment
Share on other sites

Litt tilbake til fat_dog sitt utgangspunkt, nemleg å skyte måker på sjøen på over 300 meters avstand. Eg kunne godt tenkt meg å høyre litt om korleis han løyser problmet med artsgjenkjenning. Eg er godt over middels fugleinteressert, og eg vil ikkje påta meg jobben med å skille jaktbare måkearter som f.eks gråmåke frå totalfreda og dels trua artar som sildemåke på 400 meters avstand.

 

Inne på fjorden der jeg jakter er det kun fiskemåke, gråmåke og svartbak. Fiskemåken er fredet av grunneier, men resten er jaktbare. Teleskop har jeg for øvrig også tilgang på. Har selv en gammel Bushnell og fri tilgang på en litt nyere Swarovski AT80 med 20-60x okular... Nå er det heller ikke snakk om å tøye til 400 meter, men å med tiden bryte 300 meters grensen.

 

Nesten ny pipe i Lakelanderen sier du? Original pipa da eller?

 

Kongsberg piper ihvertfall i Sporter og Supersporter var 1-8,25" om jeg ikke husker feil. Fra jaktfelt miljøet ble disse riflene ofte ikke veldig gamle da de som regel ikke gikk godt med lette kuler i hastigheter over 800-820m/s og at magasin løsningen er og var litt mindre heldig til det bruket. Til MS/500m osv er det snakk om lange vindstabile kuler der kongsberg løpene har presisjon i verdensklasse.

 

Orginal Kongsbergpipe, men vanlig jaktprofil. De aller letteste varmintkulene har for dårlig BC, og er ikke så alt for interessante. Tikka T3 har da 1-8" twist og har ikke hørt noen har vært plaget med lette kuler i dem... Magasinløsningen kjenner jeg godt, da jeg har en Varberger i 35 Whelen fra før.

Link to comment
Share on other sites

For det første bakgrunn! Det er det som er det altoverstyrende for kaliber/kulevalg, derom er det ingen diskusjon (vill si det så sterkt som at de som anbefaler tunge kuler enten ikke aner hva det er snakk om her, eller ikke har lest trådstarters første post).

 

Lette og ekspansjonsvillige kuler høyner sikkerheten betydelig. Så langt er vel alle enig, problemet til trådstarter er egentlig hvor tunge/lite ekspansjonsvillige kuler kan han tillate seg å bruke med bakgrunn ca 2km bak nedslagsfeltet (som er i sjø). Og siden kaliberet nå er 6.5x55, må man nødvendigvis først og fremst diskutere kuler i kaliberet.

Når det er sagt, så har jeg selv 22-250 til samme oppgave (og 6.5x55, og 223r, og 22lr, og 17hmr). Hvor 17hmr skinner klarest med sin 17gr V-Max (ca150m bak nedslagsfeltet er det lengste jeg har sett biter av kula har gått på flatt vann og 1.5m overhøyde).

 

Trådstarter sier bruksområdet er skadeskutt fugl, på hold ut til 300m. Dårlig bagrunn innkludert.

 

Mitt råd er 22.250 og lette kuler, men her blir det 6.5 og lette kuler.

 

Begunnelse:

Når man skyter på skadeskutt fugl i vann, har man ikke kontroll på været, vind og bølgehøyde påvirker resultatet betydelig mere enn man skulle tro.

Med andre ord er man i prinsippet tilbake til å skyte seg inn etter nedslag (på samme måte som langholdsskyting), med den ikke ubetydelige ekstrafaktoren som bølgene medfører.

 

Selv har jeg i min ungdom skuttendel måse og annet i en slik setting, da med 22lr. Og man kan komme opp i ett erfaringsnivå som gjør at en med litt flaks kan treffe en fugl på 150m hold i kuling vind som ligger og dupper på sjøen på første skuddet, og garantert kan plassere skuddet innenfor 0.5m. Men man snakker da om titusner av skudd før man er der.

 

Med raskere og ikke fullt så mye potetkanon kaliber, er dette både enklere og vanskligere, enklere fordi man har mindre vind og høydeavdrift. Og vanskligere fordi kula vill komme mot viltet i en flatere vinkel (en bomm kan fort slå ned 100m+ bak viltet, tiltross for at bommen kun var på 1cm over fuglen).

 

Uansett, skadeskutt vilt beveger seg sakte, farlig bakgrunn må tas hensyn til, vær og vind kan fort gjøre dette til en skyt og se situasjon (= mange skudd mot målet og ditto større behov for at kulerestene ikke går langt etter nedslag). Slik at man klart er inne på de lettere kulene, og må påregne flere skudd mot målet under gitte situasjoner.

Så gitt at kula garantert ikke må kunne komme seg 2km etter nedslag, er diskusjonen nok kun basert på svært lette og ekspansjonsvillige kuler for kaliberet.

 

P.s. På skadeskutt fugl er det ikke snakk om å risikere skadeskyting, man skyter til man har senket den. Slik at man er sikker på at viltet er dødt før en forlater stedet. Ved første skudd mot fugl 300m ut duppende i sjøen, er det forholdene og egen kapasitet som bestemmer hva som er forsvarlig eller ei.

Link to comment
Share on other sites

Skaff deg en båt og plant åra i hodet på den skadeskutte måsen! :roll:

Så så, har man båt har man sprettert, det virker også forbausende godt. Og sikkerhetsavstanden er upåklagelig. :wink:

Mimrer om fisketurer med sprettert og bakskuten av færingen fylt med amo (les stein). Like greit at man blir voksen og noe mindre blodtørstig med åra, ...tror jeg.

 

OBS! Selvsagt totalt forbudt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har selv brukt mye 223 men aldri på måkemål på 300 meter, skal ikke mye bevegelse i vannet før det er umulig men lykke til med prosjektet ditt.

 

Skulle dette være drømmen er vel følgende kaliber de eneste jeg vet om med MPBR på 300 meter og mere

 

223WSSM med 64 gr kule

243win med 95 gr kule

6X62 Freres med 100gr kule

240wby mag med 100 gr kule

257wby mag med 100 og 120 gr kule

6.5 rem mag med 120 og 140 gr kule (dette er kaliberet som kan klare de nye myndighets kravene til storvilt)

264 win mag med 140 gr kule

270 win med 130 gr kule

270 WSM med 130 og 150 gr kule

270wby mag alle kuler

7mm SAUM med 150 gr kule

7mm WSM med 150 gr kule

7mm rem mag med 139 gr kule

7mm wby mag alle kuler

7mm STW alle kuler

7mm Ultra mag alle kuler

300 SAUM med 165 gr kule

300 WSM med 150 gr kule

300 win mag 150 og 180 gr kuler

300 wby mag med 180 gr kule

30-378 wby mag med 200 gr kule

 

Så her blir nok 6.5x55 gjengen skuffet som bare det, men nei den holder ikke på MPBR til 300 meter.

Merket i rødt de som er mest kurante i kaliber, om du bare vil skyte måker og småvilt kan du jo få deg en 243 med baneløp, en voldsom kikkert samt bipod å begynne med det samme. Skulle større vilt være på tankegangen er vel 270 win superfin, det er jo også 7mm rem mag og ikke minst 300 winmag, det negative med 7mm er løpsbrenning, det løpet slites fort. 300 winmag har endel rekyl for å øve seg opp til måkepresisjon på 300 meter i sjøen. Så enten 243 win eller 270 win er vel ett greit svar.

 

Vær obs på du selvsagt kan skyte med 223 på 300 meter hold den har MPBR på 281 meter med 64 gr kule, det kan 6.5 også som har MPBR på 267 meter med 129 gr kule uten problem. Da hadde jeg nok prøvd meg med 223 som har en bedre MPBR enn 6.5x55

 

MPBR = en kulebane som ikke er over eller under 3" (omtrent 75mm) mellom den gitte avstanden :)

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 er et super-praktisk og fornuftig valg, (selv om en .204Ruger hadde vært litt mer spennende... :smile:)

Raufoss, Lapua og Norma-ammunisjon av ypperste kvalitet til en rimelig penge.

7grams Scenar og RA-felt med 123 Sierra gir ca 900m/sek og glimrende presisjon i mi børse.

Ønsker du kuler med litt ekstra "smækk" der fremme, så kan 120 Nosler BT være et godt valg.

Har litt blandet erfaring med 95 V-max, blir nødvendigvis noe lang friflukt i mange våpen. En av de svakeste (presisjonsmessig) i min 6,5-06, men i et annet våpen gikk den sånn passe.

Ikke kjøp inn noe stort parti i første omgang.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...