Jump to content

rambo kniv


remington870

Recommended Posts

  • Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

De er jo helt OK til å sjære brød med, du sliter dem ikke ut så fort.

 

Da har man en brødkniv så lenge man lever med kompass og det hele :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Tenk på det at på butikken får du en brødkniv som spesiallaget til å skjære brød med til 19,90 :wink:

 

En fullblods jaktkniv som garantert virker etter formålet koster bare ett par tre hundre kroner, men det er ikke Rambo da :(

Link to comment
Share on other sites

HA...! Knivene er kule som fa`n de.. Grattis med dem..

Kanskje ikke verdens mest praktiske med sagtann ryggen (hva ER de til..?)

Skal nevne at jeg sjæl har en Rambo klone, og den har fulgt meg på flere turer i skauen enn jeg gidder

å tenke på. Funker hvergang. Brukt som hoggjern, brekkjern, boksåpner fiskesløyer osv-osv.. Finnes det bedre kniver..? Oh yes, .... Kulere..? Nope..

 

Hygg deg med dem, er ikke flaut å like store kniver.. :P

 

Mvh Søren

Link to comment
Share on other sites

De er jo helt OK til å sjære brød med, du sliter dem ikke ut så fort.

 

Helt ubrukbar til å skjære brød med også. BLadet er alt for tykt.

 

Det er det tynne baldet som er hemmeligheten blant ualminnelig vellykkede og polulære allround-kniver, som Bergans Sliring og Hunter'n fra Geilo.....

 

Skal en ha jaktkniv, bør en ha så kort blad som mulig i forhldt til viltet (ta en titt i Helle-katalogen!), dvs at en æljkniv må være litt lengre i bladet enn en småvilt, med råpdyr midt i mellom.....

 

Skal en ha en turkniv må bladet være mye lengre og tynnere, slik at en spenner over en kneipp og klarer å få tælja av skivene uten at de ligger som ei steinrøys nedi bakken.

 

Det er også viktig at slipingen har omtrent samme form som en vanlig Mora, alt annet graver seg inn, og det er det typiske med "rambo"-kopiene.

 

En Rambo eller omtrent alt av amerikansk rask er stort sett bare laget for å TA SEG UT, og henge på veggen, som markering av at her bor en kar som har greie på saker og ting: det store flertallet av de som kjøper slike ting, går jo aldri i marka en gang!

 

Hvor mange Brusletto Hunter kunne man kjøpt for de penga der? Hvor mange Hunter hadde man trengt?

 

Er helt i orden at man kjøper kniv fordi man liker UTSEENDET, men vær ærlig og SI det da, og ikke forsøk å selge de plankene der som JAKTKNIV.

Link to comment
Share on other sites

Ubrukelig ja, men tøff.

Kjøpte denne eg 8) :

http://cgi.ebay.com/RAMBO-FIRST-BLOOD-P ... dZViewItem

635,- inkl frakt.

 

Kjøpte heller en amerikansk kavallerisabel jeg, og hengte på veggen.

 

DEN er tøff den og dekker akkurat det samme bruksbehovet. Virkelig historie i den også ikke bare noe rask fra en gammal, fallert Hollywood"stjerne"..........

 

Heilt sant. Lura litt på å kjøpa nåke sånt òg. Eg tåle ikkje filmane, ikkje sett den siste. Men syntes kniven er tøff. Og tør faktisk å sei det ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vart ikkje desse knivane forbodne her til lands for nokre år sidan? Etter at ein mann (asylsøkar?) gjekk amokk i Oslo? Eller var det berre eit forslag om det?

 

Kun et forslag fre en nå pensjonert tjenestemann, som antakelig hadde gått ut på dato en god stund før han ble pensjonist. Han sto og rista en kniv av denne typen foran en haug journalister - som tydeligvis beit på - og skreik "Alle kan SE hva dette er laget for!" Jeg SÅ jeg også og så noe helt annet, en utstillingsgjenstand for en liten gruppe spesielt interesserte.

 

Som kjent må en kniv brukes av et menneske før det er snakk om drap, og som kjent er det mest alminnelige drapsvåpen en vanlig kjøkkenkniv, ved siden av vanlige slagvåpen.......

 

Mannen med forslaget hadde ikke klart å forstå at for vanlige folk er slike kniver kun laget for å henge på veggen, det er en helt ubrukbar UTSTILLINGSGJENSTAND.

For alle andre som er ute i samme ærend som afrikaneren med sinnsforstyrrelser på Oslo-trikken, foretrekker man en "Home Fighter", en mora-kopi kjøpt på Rema 1000 for 25 kroner......

Link to comment
Share on other sites

Er helt i orden at man kjøper kniv fordi man liker UTSEENDET, men vær ærlig og SI det da, og ikke forsøk å selge de plankene der som JAKTKNIV.

 

Trådstarteren poengterer at dette IKKE er noe jaktkniv.

Hva er egentlig grunnen til sutringa da???

 

De originale "Ramboknivene" til film 1 og 2 er designet og laget av James Lile, er er utrolig innovativt og godt stykke arbeid. (Det har til om med vært en artikkel i Norsk knivblad :D .)

Les mer her for de som er interessert:

http://www.jimmylile.com

 

De masseproduserte versjonene fra Kina er ikke fullt like staslige, men å påstå at de bare er skrap vil jo gi inntrykk at man vet minimalt om knivutvikling.

Customversjonene skal være "umulige" å få tak i visstnok, så disse her er nok alt man kan håpe på å få tak i.

Link to comment
Share on other sites

HA...! Knivene er kule som fa`n de.. Grattis med dem..

Kanskje ikke verdens mest praktiske med sagtann ryggen (hva ER de til..?)

Skal nevne at jeg sjæl har en Rambo klone, og den har fulgt meg på flere turer i skauen enn jeg gidder

å tenke på. Funker hvergang. Brukt som hoggjern, brekkjern, boksåpner fiskesløyer osv-osv.. Finnes det bedre kniver..? Oh yes, .... Kulere..? Nope..

 

Hygg deg med dem, er ikke flaut å like store kniver.. :P

 

Mvh Søren

 

Der har du svaret Met. - men OK jeg ser nå på denne postingen og den etterfølgende oppi tråden her som en spøk (kanonbra! kaller en av dem kniven - som friluftskniv!!), i motsetning til deg.

 

Jeg betrakter de FLESTE amerikanske kniver som en spøk, vurdert ut fra vår knivtradisjon og våre bruksområder, smakløse, digre sverd som mer er tenkt å fylle en oppblåst og fantasifull kampfunksjon, enn noe bruksområde i VÅR forstand.

 

Kort og godt, heng dem på veggen, men prioriter heller å samle på norske blankvåpen.

Link to comment
Share on other sites

8) Må innrømme at jeg har latt meg friste til å kjøpe noen forskjellige sånne kniver selv..

De henger nok på veggen de ja! Har også kjøpt noen 'ekte' billig-kniver på nett i det siste

og funnet ut at både amrikanske, tyske og engelske 'kvalitetskniver' nå blir produsert i KINA...

(Sikkert med gamle utdanka skipsvrak som matriell-kilde.. 1/4 dels skutestål blandet med 3/4

gjennvunnene blikkbokser)

Link to comment
Share on other sites

8

Har også kjøpt noen 'ekte' billig-kniver på nett i det siste

og funnet ut at både amrikanske, tyske og engelske 'kvalitetskniver' nå blir produsert i KINA...

(Sikkert med gamle utdanka skipsvrak som matriell-kilde.. 1/4 dels skutestål blandet med 3/4

gjennvunnene blikkbokser)

 

ALLE har da vel noen amerikanske kniver - mine er eldre enn China(!) og sikkert Mange nett-kniver.

Felles for nesten alle de nyere er små stilbrudd, endel glipper i arbeidet og av og til rett og slett feilsliping. Eneste jeg kommer på i farten som er verre enn "china" er de gamle vi fikk importert på 1970 - 80 tallet "pakistan" der var det bare blikkbokser tror jeg.

 

Men stålet? Sikkert første gangen surgical steel blir rødt som reven!

Det artige er, i denne pågående diskusjonen om "amerikanske" kniver, at når man leser amerikanske knivblad, så vet ikke DE en gang hva for slags stål det er, og enda verre, amerikanske knivprodusenter stempler på nummer, men numrene betyr ikke det samme fra produsent til produsent..... til og med lokale eggsprutere innrømmer det i bisetninger, av og til.

 

Så jeg siterer J.P. Barnum . "There's one borne every minute"

Link to comment
Share on other sites

Har også kjøpt noen 'ekte' billig-kniver på nett i det siste

og funnet ut at både amrikanske, tyske og engelske 'kvalitetskniver' nå blir produsert i KINA...

Man lurer jo da litt på hva som legges i "kvalitet".

 

Det er riktig at mange kniver påstemplet amerikanske, tyske og engelske navn lages i Kina. Men stort sett er dette enten:

- søppelvariantene til ellers gode produsenter, laget for å tilfredsstille den stadig økende delen av forbrukermassen som etterspør utelukkende billig søppel,

- gamle gode navn som har gått konkurs (av diverse grunner, bl.a. allerede nevnte forbrukermasse), blitt kjøpt opp, og "flyttet" til Kina for nå å utelukkende produsere søppel, eller

- gamle gode navn som faktisk klarer å få laget noen få relativt gode, relativt billige kniver i Kina, til å konkurrere med tidligere nevnte søppel.

 

Samtidig lages nesten alt av det jeg ville definert som amerikanske kvalitetskniver, fremdeles i USA. Mange av dem er tilogmed betydelig mindre og lettere enn f.eks. en Brusletto Hunter eller Mora 2000.

Link to comment
Share on other sites

:wink: Aha Edward!

Da HAR jeg noen fra SERIØSE amrikanske firmaer! JEG ER HELDIG! (Blant annet Remington, Colt og S&W kniver!)

 

 

 

 

 

 

 

 

(Synd at det står CHINA på det fine stålet..... Men kanskje det er en delstat i USA?)

Link to comment
Share on other sites

8) Dere finner forøvrig MASSE flotte kniver på EBAY som dere får hjem i posten

for under de magiske 200,- !!!!!!

Og MANGE fra seriøse produsenter....

Men kjøper du en kniv for under 200,- så bør du VITE hva du får....

 

(Kanskje Keith kommer fra den delstaten China i USA? Han har tydligvis god erfaring met det som skjer 'over there' hihi!)

Link to comment
Share on other sites

Jeg betrakter de FLESTE amerikanske kniver som en spøk, vurdert ut fra vår knivtradisjon og våre bruksområder, smakløse, digre sverd som mer er tenkt å fylle en oppblåst og fantasifull kampfunksjon, enn noe bruksområde i VÅR forstand.

 

Kort og godt, heng dem på veggen, men prioriter heller å samle på norske blankvåpen.

 

Ehhhh...

Nei, står over... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

8) Dere finner forøvrig MASSE flotte kniver på EBAY som dere får hjem i posten

for under de magiske 200,- !!!!!!

Og MANGE fra seriøse produsenter....

Men kjøper du en kniv for under 200,- så bør du VITE hva du får....

 

(Kanskje Keith kommer fra den delstaten China i USA? Han har tydligvis god erfaring met det som skjer 'over there' hihi!)

 

Spørsmålet jeg stiller meg er:

 

Kan man kalle seg produsent, når alt man gjør er å sende en tegning til Kina? Etter hva jeg er blitt fortalt på dette forumet gjelder det for over 80% av "produksjonen" til Buck, Gerber osv osv osv.

 

Også undrer jeg LITT på åssen det har seg at Meatllurgen er styremedlem i NORSK knivforening, det må jo være være feil navn og ensomt på styremøtene?

:lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

:wink: Trur foreningen's styre finnes her: http://www.norskkniv.no/om_oss.htm

Hvor pokkeren er ramboknivene til Norsk knivforening :twisted: ?

Forøvrig er de BESTE knivene jeg eier NORSKE! Har riktignok bare 10-12 bra norske kniver, et par laget

av min far og et knippe rambolignende kniver fra 1980 tallet til dagens kinakniver... Jeg liker også kniver som er store og tøffere enn toget! Men de fleste er like skarpe som en sløv spade..

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet jeg stiller meg er:

 

Kan man kalle seg produsent, når alt man gjør er å sende en tegning til Kina? Etter hva jeg er blitt fortalt på dette forumet gjelder det for over 80% av "produksjonen" til Buck, Gerber osv osv osv.

 

Hvis 50% eller mer av verdiskapningen er i landet, så kan man det et produkt fra det landet.

Siden prisen for arbeidskraft er dyrere i den vestlige verden, holder det omtrent med å legge de i esker for å oppnå dette.

 

Også undrer jeg LITT på åssen det har seg at Meatllurgen er styremedlem i NORSK knivforening, det må jo være være feil navn og ensomt på styremøtene?

:lol::lol::lol:

 

Nå henger jeg ikke med.

Antyder du at jeg ikke kan noe om kniv? Eller ikke har noe å bidra med?

Jeg lager i det minste kniver. Gjør du?

Har vært aktiv på flere store messer den siste tiden, og snakka med "kammer"folk. Ingen av de har presentert seg som "Keith".

Hva har du gjort for å bidra til knivmiljøet i Norge i det siste? Bortsett fra å komme med uttalelser du ikke kan følge opp.

Tror du skal holde deg unna personangrep, det har vel blitt presisert tidligere! :wink::wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

:wink: Trur foreningen's styre finnes her: http://www.norskkniv.no/om_oss.htm

Hvor pokkeren er ramboknivene til Norsk knivforening :twisted: ?

Forøvrig er de BESTE knivene jeg eier NORSKE! Har riktignok bare 10-12 bra norske kniver, et par laget

av min far og et knippe rambolignende kniver fra 1980 tallet til dagens kinakniver... Jeg liker også kniver som er store og tøffere enn toget! Men de fleste er like skarpe som en sløv spade..

 

For de som er i tvil, så er jeg Fredrik Haakonsen. (Så elegant stavet med "å" på hjemmesidene våre.)

 

Ramboknivene finner du ikke på hjemmesia, på sidene til svensk eller dansk knivforening kan du derimot finne litt større saker.

Hvis du derimot blar i de gamle knivbladene dine, så finner du er artikkel om Jimmy Lile, som jeg nevnte tidligere. Hvis du ikke får knivbladet, så er det bare å melde seg inn! :)

Link to comment
Share on other sites

8) Det er helt unødvendig å la dette bli en personkrangel, og til tross for at det er veldig koselig å vite hvem dere alle er (Takk Metalurgen!) så bør det være helt unødvendig å 'bevise' sitt opphav.

Tydlig at Keith denne gangen fikk litt brunt stoff på leggen, men sånt skjer daglig her ser jeg.

Vi er iallefal voksene nok til å skrive et godt norsk sprog i innleggene våre, og vi er vel voksene nok til ikke å drive personhets her heller håper jeg!

 

OT:

Det er beklagligvis altfor mange her på forumet som støtter seg til at de er ordblinde, men jeg begynner faktisk å bli rimelig bekymret på nivået til mange av de som skriver her! Orddelingsfeil, kommafeil og feil bruk av store / små bokstaver er et gjennomgangstema på mange innlegg!

 

Da håper jeg at ramboknivene diskuteres videre her!

Link to comment
Share on other sites

Vi er iallefal voksene nok til å skrive et godt norsk sprog i innleggene våre

Hørte jeg det single stygt av stein i glasshus? :mrgreen:

Beklager, klarte bare ikke å dy meg...

Da håper jeg at ramboknivene diskuteres videre her!

Oops! :oops::oops::oops: Beklager OT, vennligst se bort fra ovenstående innlegg :oops:

Link to comment
Share on other sites

:lol: Jeg er nok IKKE feilfri, og tåler godt å få et LITE spark bak av en som håndterer det norske språket så godt som deg Sako 30-06!

Men jeg er såpass innbilsk at jeg TROR at jeg er flinkere enn mange her på forumet. Og dette tror jeg

nok skyldes endel latskap fra de som skriver innleggene her.

Et GODT tips til dere alle er å lese eget innlegg etter at det er postet! Les og bruk knappen ENDRE der dere selv ser at dere har skrevet feil... Kanskje LITT av ordblindheten og orddelingsfeilene forsvinner SÅ enkelt?

 

Beklager til trådstarter over at jeg lar meg friste til disse off-topic svarene

men jeg har antakligvis skrivekløe!

Link to comment
Share on other sites

8) Det er helt unødvendig å la dette bli en personkrangel, og til tross for at det er veldig koselig å vite hvem dere alle er (Takk Metalurgen!) så bør det være helt unødvendig å 'bevise' sitt opphav.

Tydlig at Keith denne gangen fikk litt brunt stoff på leggen, men sånt skjer daglig her ser jeg.

Vi er iallefal voksene nok til å skrive et godt norsk sprog i innleggene våre, og vi er vel voksene nok til ikke å drive personhets her heller håper jeg!

[\quote]

 

Personkrangel? Nei jeg bare undres litt på Fredrik, han har aldri uttrykt noen intersse for norske kniver, ikke det jeg kan huske, og jeg har lest formålsparagrafen i knivforeningen, og jeg kjenner da LITT til de andre som er med der.

 

Når det gjelder å lage kniver så ble det lansert et prosjekt enten her elle på SL, å skjære såkalte Trout-kniver ut av ei blikkplate med ei CNC-styrt maskin.

 

1500 kroner for stykket! :shock::shock::shock:

 

Jeg kjøpte en prikk lik kniv på Wistex, ferdigslipt også og med en slik fingerring og MED slire for 125,-

 

Det er DA jeg sier: du kaller deg ikke knivmaker fordi om du får en student(?) til å CNC-programmere og produsere(?) og selger noen blikkbiter for summer som om vi skulle være NASA.

 

Og dette er ikke et personangrep, det er en refleksjon på hva som er lagt ut på nettet.

Og profilerer en seg og skal tjene store penger med minimal innsats, så får en tåle å stå ute i regnet.

 

Det fødes minst en ny i minuttet, meg JEG er ikke en av dem.

 

Well jeg regner med at dette blir siste posting her, nå kaller man sikkert inn dommer, som er forhåndspreppa, og sørger for at man får rett allikevel.

Link to comment
Share on other sites

:lol: Jeg er nok IKKE feilfri, og tåler godt å få et LITE spark bak av en som håndterer det norske språket så godt som deg Sako 30-06!

Men jeg er såpass innbilsk at jeg TROR at jeg er flinkere enn mange her på forumet. Og dette tror jeg

nok skyldes endel latskap fra de som skriver innleggene her.

Et GODT tips til dere alle er å lese eget innlegg etter at det er postet! Les og bruk knappen ENDRE der dere selv ser at dere har skrevet feil... Kanskje LITT av ordblindheten og orddelingsfeilene forsvinner SÅ enkelt?

 

Beklager til trådstarter over at jeg lar meg friste til disse off-topic svarene

men jeg har antakligvis skrivekløe!

 

 

Kom igjen Woff, kjør på med litt politikk og kvinnesak nå (OTTAR!) så er begret fullt!

Link to comment
Share on other sites

:D AHA! Du har fått med deg at jeg er bortvist fra Jegerjentene fordi jeg hadde noen svært rasistiske innlegg der (og manglet kvinnelige hormoner)! Tør nok ikke det i denne (elegant pensing on-topic) fine tråden om kvalitetskniver fra kina.... Tipper det er noen forvirrede brukere som skal lese seg opp på trådens tittel, 'rambo kniv' her og må lese så mye annet.......

Nuvel (som det sies):

Som jeg tipset om tidligere her, RÅDER jeg faktisk brukerene her til å søke litt på Ebay. Du kan faktisk

få en utrolig fin kniv her for under 200,- ferdig i kassa hjemme.

MYE bedre enn å kjøpe dette her i landet til tre-fire ganger prisen.

Et annet godt råd er å bruke litt mer på en god norsk (Brusletto for eksempel!) kniv. Den er nok ikke så tøff, men FUNGERER så mye bedre! http://www.brusletto.no/ Får håpe det er lenge til (aldri) det står CHINA på knivbladene deres!

Link to comment
Share on other sites

Brusletto?

Så sant som det er sagt!

Eller Helle selvsagt.

 

Jeg husker den gang det sto i annonser i bla'et "Hos oss selger vi bare Norsk" med et lite norsk flagg ved siden av.... Det var rett etter at vi egenhendig hadde slått Hitler-tyskland og hadde tatt livet av Hitler. Egnehendig, alle samme av oss som levde på den tiden....

Link to comment
Share on other sites

Leste igjennom denne tråden. Ikke for å være arrogant,men språket og orlyden i enkelte av innleggene er rett og slett dustete. :D:D:D:D:D:D Foreslår at en moderator fjerner hele tråden :roll::roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

NIX! Tråden har sin berettiglse den mener nå jeg da. Men det skader ikke å rope på moderator for eventuelt å få fjernet alt som er saken uvedkommende? Kniver ER gøy, rambokniver er gøy og denne tråden er gøy (synes JEG!)

Hvis du blir sliten av alt utomsnakket så be moderator slette dette, men ikke trådens innhold! Er innholdet uspislig for deg kan du bare velge å lese noe annet!

Link to comment
Share on other sites

Litt uhøytidlig moro kan vi unne oss, å stenge en tråd av den grunn er unødvendig.

 

Denne tråden er jo som en putekrig blant unger i forhold til mange andre. Litt uhøytidlig mobbing tåler vi så vel, i alle tilfelle når det går ut over andre.

Jeg har moret meg godt over alle de reaksjoner som kommer bare en nevner rambokniv.

Fortsett!!

Link to comment
Share on other sites

Rambokniv er en oppstrigla Bowie.

 

Det er således en amrerikansk kampkniv. I så måte hadde politikongstabelen fra Oslo rett, uten at salgsforbud er noen vei å gå eller noen vits, ikke er det påkrevet heller, like lite som for Balisong.

 

Men å forsøke å påstå at en Bowie er en hendig jaktkniv, DET er for drøyt!

Link to comment
Share on other sites

Mitt poeng er orlyden i enkelte av innleggene. En må huske på at alle fra ansatte i POD til damene på våpen kontoret leser trådene her inne. :D:D:D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...